Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kväll tänkte jag och flickvännen ta en mysig tur till stranden med Roxi och se om hon ville plaska lite.. Tänkte att det borde gå bra då hon älskar vatten annars!(duscha, svampa och hälla hinkar över går bra )
Men som sagt så bor det en åsna i henne och varje år sen hon var föl har vi haft våra duster och det tar ett bra tag innan hon ger upp.
Över 1h höll jag på medans hon tjurade vid strandkanten! Men skam den som ger sig och hon gav tillslut upp och klev i vattnet!=)
Och som jag visste från början så ÄLSKAR hon att plaska runt i vattnet. Mycket beröm och klappar så fick hon plaska runt några minuter innan vi gick hem igen.
11892207_10153171459053460_1366730474020297502_n.jpg

11781696_10153171454333460_1614568811648553870_n.jpg

11137100_10153171454368460_8332746271436057103_n.jpg

Så fina bilder! :)
 
Hur är Neros hakningar? @border_kelpie

Ja det är att han inte kan böja vänster bak. Så tex ber honom att backa så kan han inte med de bakbenet. Utan det släpar han efter sig :(..
Men det släpper när han har skrittat igång och blivit varm i kroppen. Han hade inte det i sommar och då antagligen på grund av storleken på hagen.
Ville därför ha ett stall med stora hagar och lång utevistelse. Vilket tydligen inte finns här där jag bor :down:, inga lediga sådana iallafall.[/QUOTE]



Min har också någon typ av hakning men han fastnar inte.
Han rör istället sitt ben utåt istället för att böja det under kroppen något steg då och då i skritt (bara när han är avslappnad).
Det kommer när han byter päls så jag trycker i honom b-vitaminer för att underlätta.
På måndag ska ET behandla SI-leden.

Hakar din hela tiden eller kommer det också vid pälsfällning?
 
Min har också någon typ av hakning men han fastnar inte.
Han rör istället sitt ben utåt istället för att böja det under kroppen något steg då och då i skritt (bara när han är avslappnad).
Det kommer när han byter päls så jag trycker i honom b-vitaminer för att underlätta.
På måndag ska ET behandla SI-leden.

Hakar din hela tiden eller kommer det också vid pälsfällning?[/QUOTE]


Det är så fort han inte har rört sig tillräckligt i hagen. Så ganska ofta och oavsett årstid. Men det blir bättre ju mer han rör på sig :).
Men vi tränar på att backa varje dag, flera gånger om dagen. Så att han kan bygga upp lite muskler också.

Men än så länge får vi bara skritta, till Neros stora besvikelse :cautious::nailbiting:.

Men ska få ett igångsättnings schema av massören.
För att nu har han bara vilat i ca 5 månader då jag ville han skulle lägga all energi på att gå upp i vikt. Har dock varit ute på promenader och tömkört lite då och då.

Men nu vill jag kunna sätta igång :bump:
 
Igår var vi på ridskolan för lektion igen och trollungen var helt klart lugnare än sist :) MEN, fokuset ligger på allt annat än matte. Jag är bara någon irriterande sak på ryggen som hon verkar glömma bort för styrning och bromsning fungerar knappt. Det är för mycket att titta på och för stort för att hon ska kunna fokusera på mig... det var inte förrän jag red in på den lilla ridbanan bredvid som hon slappnade av och var sig själv hyfsat igen. De andra i min grupp hoppade och jag tänkte bara vara med när de red över cavaletti men där tog det stopp. Nangijala protesterade högljutt och sa aldrig i livet, jag blev arg och sa att hon visst skulle. Så där stod vi (det var bommarna från när jag försökte hoppa och hon hade sträckt sig = kopplat dem till smärta, precis som med ridbanan därhemma). Jag hoppade av och ledde henne omkring och mellan bommar och tillslut kunde vi både skritta och trava över dem. Ska skaffa ridhuskort och upp och träna på dem, skam den som ger sig! :p
 
Då har vi varit iväg och övat på att tävla ;) Red fyraårskvalet i Alingsås. Åkte helt förutsättningslöst utan krav och bara för att göra en kul aktivitet.
Hon skötte sig otroligt bra och var helt lugn i situationen på tävlingsplatsen med allt runtomkring. Gick fint att lasta hemma, stod som ett ljus i transporten och sen fick hon vänta en stund i transporten medan jag letade efter sekretariatet (de var luriga nog att ha flyttat sekretariatet men inte skyltarna :p). Sprang på mamman till tjejen som jag skulle rida i par med och hon berättade att hennes häst var hemskt mötesskygg, och Ida är inte så van vid att ridas med sällskap så vi kom överens om att inte rida för nära varandra. När vi lastade av så gick hon bara ut, spanade lite och tog det hela med ro. Även framridningen gick utan bekymmer.
Inne på banan var domarbordet och dressyrstaketen rätt farliga och hon såg ut såhär :eek: de första varven och resten av hela ritten såg hon ut såhär :cautious:
förutom på långsidorna bort från domarna, då blev det mer :banana: (framförallt efter galopperna, då snurrade hon igång ordentligt).
Då hon blev såpass spänd så blev det svårt att visa något större register och lydnaden blev lite sisådär, så inga fantastiska poäng att skryta med, men jag är långt ifrån missnöjd.

Trav: Taktmässig. Aktiva bakben men kan vara mer elastisk. 7
Skritt:
Ren. Taktmässigt. Kan bjuda jämnare framåt. 7
Galopp:
Rytmisk. Aktiva bakben. Skulle kunna komma upp lite fram. 7,2
Lösgjordhet:
Brister något i lydnad för dagen (:angel:). 6,5
Allmänt intryck: Positiv häst som kommer utvecklas med arbete. 7

69,4%

Som sagt, inga fantastiska poäng men samtidigt -helt rättvisa. Jag hade blivit grinig över procenten om det hade varit så att det kändes som att hon gick superduper-fantastiskt, men nu var hon riktigt spänd och man kände att hon verkligen inte gick på sin fulla kapacitet.
Spänningen på banan kommer ju ge med sig med rutin. Är jättenöjd med hur hon tog allt runtomkring.
Sedan var det jättekul för förutom att mina föräldrar var med så åkte min stallägare med fru, dotter och dotters sambo 1h för att titta på oss -och de är inte ens "dressyrfolk" utan rider western och islandshäst. Sedan kom en kompis, och även Hotties fodervärd för att titta.
Härlig dag!

11899809_10204883564424709_2719265703322061756_n.jpg
 
Är ju iväg på träningshelg med prinsessan. Hon fick träffa klippmaskinen idag, inget att hetsa upp sig över. Nosade och jag klippte lite lite på bringan :angel:

Klev på släpet finfint och åkte finfint.

Sprang som en stjärna när matte gjorde rätt. När matte inte gjorde rätt blev det inte lika prydligt.

Nu ska vi sova, nytt pass imorgon.
 
Fjant sätts igång för.. 3e? 4e? gången nu.. men utan inhyrd pilot utan fjants mamma får själv rida. Sätter mer krav på min kost och träning samtidigt men känns rätt skönt vara pilot själv. Även om han är mer 2½ i huvud och utbildning atm än de andra fina 4åringarna. Tanken var att han skulle gått kvaliten om 2 veckor men valde att avanmäla för vare sig han eller jag är i form för det och även om en kompis erbjöd sig rida tror jag inte han är där för få fina resultat så inte rätt mot honom.

Bjuder på en bild på helan och halvan. Idagsläget 173 cm hög och misstänker han slutar på 175 (perfekt!)

11755276_409679012569909_3825740963386930228_n.jpg
 
Igår tävlingsdebuterade vi :D En lokaltävling med CR i LD, Hon skötte sig över förväntan och var felfri fram till sista hindret som kom på en linje, skulle få in 6 steg och hon orkar inte riktigt hålla ihop galoppen så blev 5,5 galoppsrång och en rivning. (Jag skulle låta henne galoppera på och låtit henne kliva av stort efter 5 språng men jag började ta i henne vilket hon inte riktigt orkar än). Men sen gjorde vi omstart och då var vi helt felfria :love:

Här kommer en kass bild också
2dc1758f-9644-43d8-bdb4-658f6eac5291.jpg
 
Då har vi varit iväg och övat på att tävla ;) Red fyraårskvalet i Alingsås. Åkte helt förutsättningslöst utan krav och bara för att göra en kul aktivitet.
Hon skötte sig otroligt bra och var helt lugn i situationen på tävlingsplatsen med allt runtomkring. Gick fint att lasta hemma, stod som ett ljus i transporten och sen fick hon vänta en stund i transporten medan jag letade efter sekretariatet (de var luriga nog att ha flyttat sekretariatet men inte skyltarna :p). Sprang på mamman till tjejen som jag skulle rida i par med och hon berättade att hennes häst var hemskt mötesskygg, och Ida är inte så van vid att ridas med sällskap så vi kom överens om att inte rida för nära varandra. När vi lastade av så gick hon bara ut, spanade lite och tog det hela med ro. Även framridningen gick utan bekymmer.
Inne på banan var domarbordet och dressyrstaketen rätt farliga och hon såg ut såhär :eek: de första varven och resten av hela ritten såg hon ut såhär :cautious:
förutom på långsidorna bort från domarna, då blev det mer :banana: (framförallt efter galopperna, då snurrade hon igång ordentligt).
Då hon blev såpass spänd så blev det svårt att visa något större register och lydnaden blev lite sisådär, så inga fantastiska poäng att skryta med, men jag är långt ifrån missnöjd.

Trav: Taktmässig. Aktiva bakben men kan vara mer elastisk. 7
Skritt:
Ren. Taktmässigt. Kan bjuda jämnare framåt. 7
Galopp:
Rytmisk. Aktiva bakben. Skulle kunna komma upp lite fram. 7,2
Lösgjordhet:
Brister något i lydnad för dagen (:angel:). 6,5
Allmänt intryck:
Positiv häst som kommer utvecklas med arbete. 7

69,4%

Som sagt, inga fantastiska poäng men samtidigt -helt rättvisa. Jag hade blivit grinig över procenten om det hade varit så att det kändes som att hon gick superduper-fantastiskt, men nu var hon riktigt spänd och man kände att hon verkligen inte gick på sin fulla kapacitet.
Spänningen på banan kommer ju ge med sig med rutin. Är jättenöjd med hur hon tog allt runtomkring.
Sedan var det jättekul för förutom att mina föräldrar var med så åkte min stallägare med fru, dotter och dotters sambo 1h för att titta på oss -och de är inte ens "dressyrfolk" utan rider western och islandshäst. Sedan kom en kompis, och även Hotties fodervärd för att titta.
Härlig dag!

11899809_10204883564424709_2719265703322061756_n.jpg


Åh va roligt!
Så klart du ska vara nöjd!
 
Mitt djur hade helt glömt bort hur man svänger idag.
Jag hade bara tänkt att rida lite lugnt i gräshagen eftersom han ska behandla SI-leden i morgon.
Men han var knappt styrbar ens i skritt.
Det blåste en hel del och han var ganska fånig.
Efter en liten stund tog vi en liten runda i skogen istället.
Där gick det svänga men Jösses va taggad han blev.
Taktade i skritten och gick över i galopp när vi bara skulle trava!

11898790_617284715041418_5030949142963006504_n.jpg


Slickar sig om munnen :p
 
Söndagens pass blev tömkörning av UL då jag fått migrän deluxe med kräkningar och allt. Förväntade mig huvudvärk och tog Naproxen förebyggande men tji fick jag.

Har film, ska försöka klippa ner den och sen kanske jag visar snuttar :p

Resten av veckan blir jogg på töm och sen kvalitets på lördag, jag hoppas verkligen utbildaren är fit for fight igen och kan visa. Annars måste ju jag :nailbiting:
 
Idag har jag och Fjant tagit ett stort kliv och var med på ridlektion med lektionshästarna. Många att titta på och mycket hände runt om men var faktiskt kul och vi fick positiv feedback trots båda ur kondition. Vi var med i skritt och traven. Galopp och gympaskutt hoppade vi över. Vi var svettiga ändå ;) Han tog till och med bettet en kort sväng och hittade lite form så mamma stolt!
 
Roxi har dragit vagn för första gången igår! :) Det var knappt så att hon gick in mellan skaklarna. Men det gick ;) Ska se om jag hittar någon större sele och vagn att köpa. Ska bli så kul att kunna lägga in körning på schemat i vinter =) Vi ska prova en gång till nu på morgonen samma runda som igår 300m till postlådan och tillbaka =)

11951382_10153183661728460_1072449603098842641_n.jpg

:love: Hon blev ingen nätt sporthäst, men jäklar va härlig hon är att rida! Mycket power i damen!
 
Miljöträning på ridskolan idag! Syrran hade hoppträning utomhus så vi höll till i den lilla (och tomma) paddocken staket i staket. Efter sisådär 25min började hon släppa fokuset på allt omkring och när jag travade av sökte hon sig på tygel och kändes ganska avslappnad. Tänk vad en liten paddock och icke hästsällskap i den kan göra :p Får vi hoppas att det går lugnare till på torsdag när vi ska dit igen.
 
ET var ute och rättade till SI-leden igår så nu får Walle vila en vecka.
Redan när han fick laser på rumpegumpen så lyfte han benet upp under sig och inte utåt så det verkar lovande :)

Bild från förra helgen.

11095389_617999724969917_7492919962233672668_n.jpg
 
Hej hopp,


Ja vi håller fortfarande på att gå med att gå promenader i rask skritt och har även lagt in lite longering över bommar, vilket han börjar tycka är roligt.
Massören ska komma imorgon igen och checka av läget samt ge mig ett igångsättnings schema :bump:
Han fortsätter att gå upp i vikt sakta men säkert och har blivit mycket piggare nu :devil:. Så nu börjar han busa lite hah vilket han inte orkat med innan.

Tycker det är så tråkigt med häst folk som tycker man ska göra som de och inget annat. Och att det bara finns deras vis och inget annat. Samt att de i galopp världen håller ihop oavsett vad.. men men :)

Lite bilder på fina Nero :love:



Bättre i hull men behöver muskler :)

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 758
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp