Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oanki Tycker inte att hon ser ut att vara så stor att hon ha x-full :p

@lil-sis Det går säkert jättebra!

Ridlektion idag. Inomhus i ridhus 2x40 med 3 andra hästar. Idag fungerade både styrning och bromsning :up: inte så avslappnad att hon går i form, men MYCKET bättre. Tycker nog det är roligt att komma iväg för hon knatar så glatt mot transporten när den står på stallplanen :p
 
Provade en sadel till mitt rangel. Räknar inte med att hitta någon som ligger perfekt men som ligger ok tills vidare. Vad tycker ni?

DSC_0044_zpsefd018f1.jpg
 
Idag red jag lektion på min kille vilket var lite läskigt men sakta tog det sig lite mer idag. Vi hade lite medvind i slutet, började finna varandra men han fjantar lite och slänger med huvudet, försöker kasta sig ibland mest för smita undan men var bara driva *pust*
 
Och jag har tränat....

Lillkillen skötte sig som han skulle och trasslet vi haft i traven sista tiden löste vi enkelt genom att rida lite lugnare takt och lite långsammare tempo. Han måste ju hinna med att flytta alla sina ben :p.

Synd att jag alltid är själv när jag tränar. Hade velat ha bilder och film för att se om känslan stämmer med verkligheten;).

Får muta dottern till nästa gång :up:.
 
Nangijala har äntligen börjat acceptera sin sjuåriga beundrare (vilket bara tog sisådär 8-9 månader) och uppför sig väldigt snällt när hon är med :) de sura minerna har slutat tack och lov. Idag fick flickan rida lite i paddocken efter vår ridtur, det var andra galoppen någonsin och N var lite slö i värmen så flickan daskar till henne med spöet. Surmulet gör hon en pytteminibockning men galopperar sedan snällt i båda varven och accepterar att flickan bestämmer. Blir sååå glad över att se det :D ni vet ju hur bråkig Nangijala varit mot andra sedan i vintras.
 
Och jag har tränat....

Lillkillen skötte sig som han skulle och trasslet vi haft i traven sista tiden löste vi enkelt genom att rida lite lugnare takt och lite långsammare tempo. Han måste ju hinna med att flytta alla sina ben :p.

Synd att jag alltid är själv när jag tränar. Hade velat ha bilder och film för att se om känslan stämmer med verkligheten;).

Får muta dottern till nästa gång :up:.

Min sambo filmade hela gångartsprovet. Men han glömde trycka på play.

Då är det bättre att inte ens tro att det finns film ;)
 
Igår var Tummen och hennes föl på fölvisning =) Det var första gången hon åkte iväg på något, så hon var lite bufflig och gnägging men det gick bra! =) Och hon är såå fin! ( tycker jag då ;) )
Hon blev mätt av ID-kontrollanten och hon är 161cm nyverkad och barfota så hon har växt! =)
11896274_10153194857503460_8207801139070141998_o.jpg

11895010_10153194858068460_7874676296388636031_o.jpg
 
Det bidde ingen sadel till min flängbula.
Vi har flyttat til nytt stall och han börjar äntligen gå upp i vikt. Fortsätter med tömkörning tills jag fått tag på en sadel som ligger hyffsat. Han har inte så lång rygg som man tror. suck (ps, varning för vildhästlook)
DSC_0080_zps5839923f.jpg


DSC_0079_zpscc58d420.jpg
 
Idag tömkörning på banan. Alla gångarter. Ungefär samma problem som vanligt.

Ska se om jag kan arbeta bort det under en månad, sedan åker vi till ET och kollar upp henne igen.
 
Vi är tillbaka från sommarbetet sedan ett par veckor, dessvärre tappade Abbe i vikt de sista veckorna (trots att jag matade på med lucern och Build Up) men jag gissar att det först var för mycket vatten i gräset och sedan kom flugorna och då har unge herrn inte ro att stå och äta. Gott om mat har det varit i hagen då hans mor är allt annat än tunn just nu... Gick bara några dagar hemma och så såg man tydligt hur Abbe började lägga på sig igen.

Han har växt i sommar och börjar mer och mer komma i sin kropp. Känns mer och mer som en häst när man rider honom (dvs. han känns stadigare att sitta på). Har börjat introducera ny ryttare eftersom jag själv är gravid och inte vet hur länge till jag kan rida. Det har gått väldigt bra och som nya ryttaren sa "Jag känner mig mycket tryggare på Abbes rygg än på hans mor". ;)

I söndags hade dock Abbe gått tillbaka till att vara disträ unghäst, glömde nästan bort att gå framåt när han var tvungen att titta på allt, glömde helt bort hur man fattar höger galopp men tyckte å andra sidan att det var helt omöjlig att trava bakom en annan häst utan var tvungen att försöka få in kort galopp bakom (vilket går sådär när man är en stor och drullig valack utan alltför välutvecklad muskulatur och balans...). Blev väldigt upprörd när en ponny vi mött helt plötsligt vände och galopperade efter oss sprattlade med bakbenen och hade sig. Jaja, det är charmen med unghästar, vi hoppas att han är mer fokuserad ikväll!

På lördag har vi bokat tid för equiterapeut. Blir spännande att se om han hittar några spänningar.
 
Igår tog jag och utnyttjade mitt nya körkort (b96) och körd hästarna en och en till ridskolan :) Var LÄNGESEN jag gjorde det själv! :) Började med Roxi, hängde grimskaftet över halsen och så traskade hon in i transprten :) Väl framme gick vi upp till stora ridplanen 60*100m. Och då höll monster vattenspridaren på att vattna nedre delen av ridplanen. Det blev lite passage när jag ledde runt henne,men när jag hoppade upp så brydde hon sig inte :) Så lugn häst :D
När passet sen var slut så gick hon på lika fint igen :)
Magnus är inte lika lättlastad men när jag fick longerlinan runt rumpan så gick han på direkt :) Han dock bara med 10 min ridning då sambon ringde och hade fått punktering, så det var bara att åka hem igen :p Men lite miljöträning och lastträning fick han :) Han får ett jobbigare pass idag istället :)
 
Min kille var och tränade med sin pilot igår inför kvaliten. De verkade komma överens :) Så bara hålla tummarna.

Ang lastning har min fjant börjat småtjura så jag slår en knut på longerlinan, så den ligger bakom rumpan, knuten på ryggen och en rem på var sida bogen. Då kan jag dra in honom själv med linan :p
 
Igår var det dags för första ridpasset sen ET var och fixade till SI-leden.
Det var inte lätt att känna om det var någon skillnad på honom för det gick både hit och dit, upp och ner!
Även om han var tittig och spänd så gick han fram överallt, även där han brukar stanna och tjura. Tre rådjur störde oss lite för två sprang åt ett håll och det tredje åt andra hållet. Det var lite besvärligt för en viss grå att hålla ordning på.
Han var i alla fall mycket nöjd med sig själv när vi kom hem :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp