Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag ett litet pass på Ida som har vilat (från ridning) hela veckan efter att hon var öm på högersidan av nacken (och därför reagerade när jag ställde henne till höger osv).
Hade till en början en skitsur madam som inte skulle gå fram, surade och reste sig -högt- :devil:
:rage:
Jag "går inte på" (= blir arg) henne när hon är så tjurig då jag har en känsla av att det bara skulle få henne att reagera mycket snabbare och häftigare, utan sitter bara kvar och fortsätter be om det jag tänkt, tills hon ger sig. Hon reste sig två gånger och sedan fick jag fram henne i trav -och plötsligt släppte det och hon travade på med bra bjudning. Positivt var iallafall att hon inte alls reagerade mot högertygeln längre.

Ska testa att ta bort padden på sadeln nästa pass och se om det är bättre (om det blivit lite trångt kanske). Sadeln är utprovad till henne i somras (utan padd) men har haft den när hon gick ner lite i vikt då jag tyckte sadeln blev för vid. Nu kan hon ha breddat sig igen och "kostymen" kanske kändes lite trång. Man får testa lite fram och tillbaka helt enkelt.
 
Jag har varit på semester så min Walle har vilat nästan tre veckor.

Trots att han var dunderpigg så var det bara att kliva upp och rida iväg.
Har ridit lite kortare rundor i skogen igår och idag...

Men vad det blir mörkt fort nu. Jag måste introducera pannlampan för pållen snart.
 
Missade att bekräfta min träningstid för igår så det blev självständig ridning i ridhuset. Ganska trevlig känsla men höger bak känns sådär i vänster varv. Ska rida på fram till schemabyte sen blir det utredning om hon inte är ok.

Hon är pipig oxh bär hon då jobbar på och frustar och längesedan så känns det inte som att hon har ont utan det är en muskulär svaghet.

Ska ladda på att löshoppa hemma innan banan blir hård och fokusera på höger varv.
 
Igår tog jag tjuren vid horen och lasttränade ;)
Magnus har fått för sig att man kan galoppera bakåt och runt mig och flamsa runt. Förut kunde jag skicka in utan problem och han stod still. Men han började med detta när han en gång fick chansen och kom lös. Så han är en ganska snart häst :)
Började som jag brukar och när han gjorde samma sak som han brukar hämtade jag ett stigbett så jag fick stopp på han. Och vipps så sprang han in i transporten och såg förnärmad ut ;) Lite komist då jag inte alls var berädd på att han skulle gå in självmant :p Sen fick han gå in och ut ett par gånger och inga fler dumheter :D

Fick revansch på klippningen också:devil:
Ställde in han i duschspiltan och startade klippmaskinen. Han fick stå och vänja sig vid ljudet och jag lyckades klippa hals och huvud utan problem. Inte min snyggaste klippning men det var skönt att veta att det inte är omöjligt. Han ska få ha lite klippterapi några dagar i rad nu så att han slappnar av riktigt.

Sen var det Tummens tur att lastträna. Hon har kört i backen så fort hon kommit in så att man inte hinner stänga. Skitjobbigt när hon hade fölet vid sin sida..Tror det tog 2 min innan hon stod helt stilla och kunde gå in och ut på komando:D Har inte lasttränat sen dom var 2 år så det var på tiden :)

Idag ska Tummen få sin första utflykt till klubben och kolla in ridhuset :)
 
image_zpsgfkgyx2o.jpeg

Flikar in lite snabbt med Calle. Han blir snyggare och snyggare och går från klarhet till klarhet. Måste eventuellt ta bort min andra häst men en liten tröst att Calle utvecklas med en stadig uppåtkurva.
Målet är att starta någon LC och LB under nästa år.
 
Idag ringde grannen och sa att hästarna var lösa.
Walle hade stuckit iväg och hade hittat äpplen i en trädgård 2 km bort.
De små sprang runt som tokar i kohagen.
Fick tag i en som kunde fånga Walle tills jag kom med släpet.
Stängde in de små i sommarhagen så länge.
Kommer tillbaka med Walle och ska släppa ut honom där med, då kommer en bagge gående och hästarna får panik!
Lyckas leda ner Walle till logen utan att han sliter sig eller går runt, han var GALEN!!
De andra två sprang som tokar.
Samtidigt hittar grannen en dovhjort som fastnat med hornen i elstaketet och DÖTT!!

Stänger in en upprörd och svettig Walle på logen.
12241227_642135512556338_6151678777380562070_n.jpg


Stoppar in Baggen i släpet och åker till dagis för att hämta barnen, samtidigt som jag försöker hitta ägaren.

11694139_642135545889668_8668168860934663014_n.jpg


Under tiden tar grannen hand om dovhjorten....

12241481_642135592556330_623952376691698022_n.jpg


Det blev att laga staket i mörkret och hoppas att hästarna kommer över den här chocken! :eek:
 
Idag ringde grannen och sa att hästarna var lösa.
Walle hade stuckit iväg och hade hittat äpplen i en trädgård 2 km bort.
De små sprang runt som tokar i kohagen.
Fick tag i en som kunde fånga Walle tills jag kom med släpet.
Stängde in de små i sommarhagen så länge.
Kommer tillbaka med Walle och ska släppa ut honom där med, då kommer en bagge gående och hästarna får panik!
Lyckas leda ner Walle till logen utan att han sliter sig eller går runt, han var GALEN!!
De andra två sprang som tokar.
Samtidigt hittar grannen en dovhjort som fastnat med hornen i elstaketet och DÖTT!!

Stänger in en upprörd och svettig Walle på logen.
12241227_642135512556338_6151678777380562070_n.jpg


Stoppar in Baggen i släpet och åker till dagis för att hämta barnen, samtidigt som jag försöker hitta ägaren.

11694139_642135545889668_8668168860934663014_n.jpg


Under tiden tar grannen hand om dovhjorten....

12241481_642135592556330_623952376691698022_n.jpg


Det blev att laga staket i mörkret och hoppas att hästarna kommer över den här chocken! :eek:

Men jösses! Sånt drama.. .Tur att det gick bra med hästarna. Men stackars hjorten :(
 
Idag ringde grannen och sa att hästarna var lösa.
Walle hade stuckit iväg och hade hittat äpplen i en trädgård 2 km bort.
De små sprang runt som tokar i kohagen.
Fick tag i en som kunde fånga Walle tills jag kom med släpet.
Stängde in de små i sommarhagen så länge.
Kommer tillbaka med Walle och ska släppa ut honom där med, då kommer en bagge gående och hästarna får panik!
Lyckas leda ner Walle till logen utan att han sliter sig eller går runt, han var GALEN!!
De andra två sprang som tokar.
Samtidigt hittar grannen en dovhjort som fastnat med hornen i elstaketet och DÖTT!!

Stänger in en upprörd och svettig Walle på logen.
12241227_642135512556338_6151678777380562070_n.jpg


Stoppar in Baggen i släpet och åker till dagis för att hämta barnen, samtidigt som jag försöker hitta ägaren.

11694139_642135545889668_8668168860934663014_n.jpg


Under tiden tar grannen hand om dovhjorten....

12241481_642135592556330_623952376691698022_n.jpg


Det blev att laga staket i mörkret och hoppas att hästarna kommer över den här chocken! :eek:
Men oj!
Och detta en helt vanlig onsdag, liksom....
Skönt att det gick bra med Walle!

Min Walle fick besök av veterinären igår.
Jättesvullen, halt och sårskada vä fram.
Metacam och penicillinsalva så blir det förhoppningsvis bra. Men kan ta ett par veckor :(
 
Prinsessan blev rastad i lina idag, är sjuk och har inte orkat göra något sedan i onsdags och det är obra när vi ska rida lektion imorgon.

Höger galopp sitter som en smäck numer och hon visade sin fina galopp i båda varven, sträckte ut och ryggen var aktiv :)

Sedan är frågan om det är mer arbete, ET eller BoT som är lösningen. Oavsett så fortsätter jag med alla tre.
 
@Vimsan Haha! Vilken händelserik dag :laugh:

@happyrider Nä, vad trist... men det ska läka ihop utan problem?

Här händer... ingenting. Eller jo, equiterapeuten var här i torsdags och lasrade hasen och fixade låsningarna. Bara 7v kvar, stackars N. Att gå med shettisen är dötrist :angel:
 
@Vimsan Haha! Vilken händelserik dag :laugh:

@happyrider Nä, vad trist... men det ska läka ihop utan problem?

Här händer... ingenting. Eller jo, equiterapeuten var här i torsdags och lasrade hasen och fixade låsningarna. Bara 7v kvar, stackars N. Att gå med shettisen är dötrist :angel:
Ja prognosen är mycket god!
Han är ohalt i skritt nu och såret ser bättre ut dock väldigt svullen fortfarande.
Så det blir nog bra!
 
Idag ska jag(:nailbiting:) och Nisse in till ridskolan på träning! I vanliga fall sköter lilla medryttaren hoppträningarna för sin ridskolelärare, men idag är det en tränare utifrån och då vågade hon inte rida själv första gången.
Rider honom väldigt sällan och har aldrig gått över en bom med varandra, så i lördags la jag fram några sockerbitar så vi skuttade över hinder på hela 20cm! Min längd verkade faktiskt inte påverka honom alls, det var skönt!

Vi ska bara vara med på framridningen (som brukar vara ganska lång och väldigt dressyrig) så vi ger oss nog innan det är tal på hinder. Han blir fort trött av alla intryck när vi åker till ridhuset så det är träning nog att se hinder och rida i grupp :)

klipp från senaste hoppträningen.

https://lh3.googleusercontent.com/b...1t4=m18?cpn=QcYOdFuCWTROk464&c=WEB&cver=html5
 
Appropå hoppning så har jag och inridaren kommit överens om att hon ska hoppa X när det passar. Så får ponny en allroundutbildning och jag slipper hoppa :D
 
Blev några skutt ändå :o. Himla duktig var han! Sög tag i hindrena och gav faktiskt riktigt trevlig känsla. Men E kommer få fortsätta ta hoppningen hädanefter. Jag känner mig så stor, även om han inte verkar bry sig nämnvärt. Nu såg hon att han skötte sig så förhoppningsvis vågar hon vara med själv nästa gång. :up: Blev filmad sista sprången, trodde han skulle vara trött, för han kändes ganska loj när jag skrittade runt men han vaknade till och bjöd fint när vi närmade oss hindren.

https://www.instagram.com/p/-J5paeoKh4/?taken-by=kristinolssonn

Nu blir det lugnt i skogen ett par dagar innan det är dags för ordinarie hoppträning. Blir lite tight mellan egentligen men får gå för den här gången.
 
Lektion igår. Ponny skrittade fint ute. Så fort vi gick in i ridhuset började svansen vispa och hon sparkade bakut :eek:

Det känns som att det är något som biter henne för kliar jag mellan tuttarna och runt där blir hon nöjd... Även om jag sitter på och kliar med spöet.

Hur som så började vi med att trava på rakt fram så fort hon önskade och sedan ett par varv i galopp. Det går framåt även om det nog inte ser ut så för andra :p Jag har svårt att sitta på henne, hon är relativt rörlig och jag stel i "mellandelen", måste nog börja med yoga eller nåt.

När hon slappnat av om fram- och bakdel satt hyfsat ihop så blev hon sådär gummielastisk genom hela kroppen :love:

Det är härligt att nästan varje pass hitta det en stund iaf.

Vinterns träning blir lite oregelbunden pga nytt schema men två måndagar av fem för instruktör och sedan förhoppningsvis en annan vardag de andra veckorna.

Hon kommer gå tre dagar och vila två. Orkar jag blir det fyra dagar och en vila från senvintern.

Varierat töm, dressyr och hopp eller kondition.
 
Magnus och Tummen har varit till ridhuset två gånger var förra veckan och det har gått super med lastningen! Hjälper mycket att lastträna någon gång ibland :p

Magnus är ju en häst med nerverna utanpå kroppen, han blir lätt rädd för små saker i ridhuset, typ hörn bajshög läktare mm :P Men har ridit han med bomull i öronen några gånger och det fungerar super och han blir mycket mer avslappnad! :)

Tumme är nog den roligaste hästen jag har :D Så jäkla lättsam häst och vilken turbo! Hon har verkligen utvecklats på dom här 11 veckorna hon har blivit riden, från att vara en ranglig unghäst som inte orkade gå på spåret till att vara stabil i formen.
Funderar på att ta med henne på hoppträningen på söndag tror det blir markarbete så det passar oss bra!

Idag ska jag börja skritta igång Roxi igen hon har vilat 4 veckor, så nu är semestern slut och vi ska börja bygga upp en snygg slimmad häst inför nästa år med mycket konditionsträning;) ( om det blir vinter någon gång )
 
Hovis kom inte igår och går inte att få tag i. Hon brukar inte göra så, så nu är jag helt rådvill. Hatar när det blir såhär!
 
Nu är lilla damen klippt.
Jag gjorde ju ett försök för ett tag sedan men det gick inte, hon tyckte det var väldigt läskigt (hon är den av alla mina hästar som reagerat starkast, faktiskt värst av alla jag klippt) .
En nästan dubbel dos lugnande krävdes (på "vanlig" dos så gick det inte) och sedan en riktig räserklippning = man ska inte syna klippningen för nära :p, -men klippt blev hon!
Det blev bra med att hon fick vänja sig lite i taget i takt med att effekten av det lugnande släppte, så mot slutet stod hon och vände huvudet bakåt och tittade vad jag gjorde istället för att hänga i uppbindningarna, stå på bakbenen och slita sig....
Målet är självklart att klippa utan lugnande och att hon ska känna att det inte är farligt, så vi får träna -ljudet är hon inte så brydd om, det var värre med vibrationerna när maskinen nuddar henne. Men ett steg i taget.

Hursomhelst, nu är hon klippt och kan springa fort på träningarna i helgen ;)
Härligt blank blev hon i alla fall när vinterlurvet försvann....
11374142_507386432775419_781498013_n_564d796d9606ee32d2db1b7e.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp