Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är lilla damen klippt.
Jag gjorde ju ett försök för ett tag sedan men det gick inte, hon tyckte det var väldigt läskigt (hon är den av alla mina hästar som reagerat starkast, faktiskt värst av alla jag klippt) .
En nästan dubbel dos lugnande krävdes (på "vanlig" dos så gick det inte) och sedan en riktig räserklippning = man ska inte syna klippningen för nära :p, -men klippt blev hon!
Det blev bra med att hon fick vänja sig lite i taget i takt med att effekten av det lugnande släppte, så mot slutet stod hon och vände huvudet bakåt och tittade vad jag gjorde istället för att hänga i uppbindningarna, stå på bakbenen och slita sig....
Målet är självklart att klippa utan lugnande och att hon ska känna att det inte är farligt, så vi får träna -ljudet är hon inte så brydd om, det var värre med vibrationerna när maskinen nuddar henne. Men ett steg i taget.

Hursomhelst, nu är hon klippt och kan springa fort på träningarna i helgen ;)
Härligt blank blev hon i alla fall när vinterlurvet försvann....
11374142_507386432775419_781498013_n_564d796d9606ee32d2db1b7e.jpg

Min är just nu delklippt. Ser inte klok ut. Ska åtgärdas :p
 
Min är just nu delklippt. Ser inte klok ut. Ska åtgärdas :p

Jag började med att halvklippa henne, sådär lite fint snett ned mot ljumsken. Sen tänkte jag att Äh! jag klipper resten med nu när hon ändå fått lugnande och jag är igång. Klippte upp på rumpan -och maskinen la av (eller ja, den lät som vanligt men "tuggade" bara).... :nailbiting:

Efter lite panik så började den klippa igen så jag verkligen snabbklippte rumpan -så hon är inte så snygg där, men det skiter jag i. Finns ju ländtäcken :angel:
 
Jag började med att halvklippa henne, sådär lite fint snett ned mot ljumsken. Sen tänkte jag att Äh! jag klipper resten med nu när hon ändå fått lugnande och jag är igång. Klippte upp på rumpan -och maskinen la av (eller ja, den lät som vanligt men "tuggade" bara).... :nailbiting:

Efter lite panik så började den klippa igen så jag verkligen snabbklippte rumpan -så hon är inte så snygg där, men det skiter jag i. Finns ju ländtäcken :angel:

Hon är klippt i omgångar så typ 4 olika längder på pälsen. :D
 
Känner igen det där problemet mina fd hovisar...:devil:

Hovis mobil hade lagt av och min tid fanns inte i kalendern pga jag bokat om med kort varsel.

Ny tid bokad.

Hovis kommer alltid och hör av sig vid minsta försening så jag var mest orolig :eek: Har skott mina i två år utan strul.
 
Herrejösses vad min häst är laddad...
Skulle skritta honom idag iom att han haft ont av sitt sår.
Men han var helt galen och busade och skuttade så jag var faktiskt tvungen att låta honom trava på en längre bit.

Stoor skillnad på honom efter passet. Stod lugnt på gången och tom gäspade. Tror att min lille kille är en häst som mår bäst av att få jobba, maken till energi har jag nog aldrig stött på. :heart

Jag var orolig inför lösdriftsläppet att han skulle upplevas trött, men icke.Herregud, tänk om han stått på box, då skulle jag nog inte reda ut honom.
Min Walle är minsann en riktig utmaning för mig :love:.
 
Herrejösses vad min häst är laddad...
Skulle skritta honom idag iom att han haft ont av sitt sår.
Men han var helt galen och busade och skuttade så jag var faktiskt tvungen att låta honom trava på en längre bit.

Stoor skillnad på honom efter passet. Stod lugnt på gången och tom gäspade. Tror att min lille kille är en häst som mår bäst av att få jobba, maken till energi har jag nog aldrig stött på. :heart

Jag var orolig inför lösdriftsläppet att han skulle upplevas trött, men icke.Herregud, tänk om han stått på box, då skulle jag nog inte reda ut honom.
Min Walle är minsann en riktig utmaning för mig :love:.

Min Walle också!! :crazy:

Igår åkte vi till ett ridhus i närheten för att träna för min gamla tränare.
Han var stimmig redan innan vi kom in i ridhuset.
Jag försökte gå lite med honom men han körde värsta rodeon :eek:
Han skuttade och hoppade, slog bakut och höll på!
Trodde inte jag skulle komma upp i sadeln ens...!
Men han coolade ner sig och till slut gick det riktigt bra.
Vi skippade galoppen och fokuserade på en avslappnad och trevlig trav.
 
I väntan på snö och bättre underlag kör vi på långa turer i skritt , bra och stärkande för djuren men frusen blir man av att rida i skritt så nu har jag provat rida med Roxi som handhäst och det gick superbra! Lite passage i början men hon lugnade ner sig snabbt.
Så det är skönt att kunna korta ner ridtimmarna lite och jag tror alla tyckte det var mysigt att vara ute tillsammans ;)
12243266_10153342849478460_4061371304393316217_n.jpg


Magnus är som vissa andra i den här tråden full av energi!
Vissa dagar när jag hoppar upp så känner jag att det är en tickande bomb, och även om jag vet att han inte gör något ( bockar,stegrar mm ) med mig på ryggen så brukar jag hoppa av och släppa han lös. Ibland galopperar han oavbrutet i 10-15 min. För att sedan komma till mig när han känner sig klar att bli riden. Då brukar jag avsluta med lite lätt jogging så att han är avslappnad och näsan i backen.
Dagen efter ett sånt pass brukar han vara så nöjd med sig själv och supertrevlig att rida.
Jag är glad att han går på lösdrift ;)
 
Min är också lite småpigg nu när det plötsligt blev kallt -och hon är korthårig ;)
Vi ser fram emot en träningshelg denna helgen, jag hoppas få bra hjälp med framförallt galoppen. Den brukar vara väldigt lätt att rida men igår var den inte så rolig utan hon bara ramlade iväg framåt och jag är helt enkelt för svag (=otränad) för att orka sitta kvar och rida ur det. Well, bara att kämpa på ;)
 
Idag tog jag in en vildponny från hagen. Stod på bakbenen flera gånger :eek: Lite bökig i stallet och tänkte minsann inte gå på lådan själv!

Valde tredelat bett idag...

På plats var hon på tårna och när jag sadlat vispade svansen. Inte SÅ ridsugen men jag tänkte att jag får väl hålla i mig. Men väl uppsutten så var hon snäll. På förstås men inga dumheter.

Lite färre och mindre rutinerade ekipage idag men bra ändå. Shettisarna var underliga, vi måste nog köpa en egen ;)

Hon var iaf jättefin, tar sig an alla uppgifter som ett proffs, är lyhörd och lätt att reglera. Tom i högerhanden förstås men jag struntar lite i det när vi är på bomträningarna så länge hon tar ytter skänkel i vänstersvängar och det var inga problem.

Nu är det flera månader till nästa bomträning :cry:
 
Dag 1 av träningshelgen.
Var inget strålande pass idag direkt, hon var spänd och blir då lite olydig (glömmer bort mig i sadeln) -och jag red slarvigt = det blev inte bättre än vad jag gjorde det till.
Så här kommer ett lite "meh-pass" med lite fail i galoppen (ofrivilligt byte och sådär), och så hoppas vi på bättre ridning imorgon. Ska se om tränarn kan tänka sig att sitta upp lite imorgon och hjälpa mig uppifrån.

Annars så gick själva utflykten strålande. Hon är så lätt att ha med sig :) De var lite sena, men hon stod som ett ljus i transporten och vid lastningen hem gick hon rakt på. Kul!

 
Har haft ute en sadelutprovare och fixat en sadel som jag hämtade igår så idag red jag i min egen sadel för första gången.

Och så klart börjar det snöa som in i!:down:
Snö och blåst från sidan var riktigt mysigt.. men han knallade på riktigt bra ändå, duktigt! :love:
Men vi tränade bara på en massa övergångar från allt emellan halt till trav. För har som sagt ridit 7 gånger på 9 månader så får börja från basic.

Haha kom på att sadeln jag köpte är mörkbrun och all annan utrustning är svart :angel::cool:.
 
Min lilla prinsessa frös så hon skakade idag. :( Fick stoppa in henne i stallet (går på lösdrift), ge massor med hösilage och täcka. Dock har jag inga täcken för små pluttponnyer, så hon lånade ett 125 cm-täcke som såg rätt så roligt ut på henne. :p

Efter tre timmar hade hon fortfarande inte ätit upp allt hösilage (5 kg), så hon äter mycket långsammare än jag räknat med. Förklarar varför hon fallit ur lite sedan hon kom, de andra hästarna hinner äta upp hennes hösilage. :meh: Imorgon blir det inköp av litet täcke och så kommer hon få stå några timmar varje kväll i boxen och äta hösilage.
 
Så idag var det träningsdag 2. Relativt lik gårdagen, gemensamt för båda dagarna har varit att det bodde en hästätande skottkärra i ett av hörnen (:nailbiting::eek:), och hon har varit tittig för detta. Tittig = spänd. Och när hon blir spänd "glömmer" hon mig i sadeln och blir lite olydig rent av. Så inga superpass, men samtidigt -det är ju därför man åker och tränar.
Idag red vi lite skänkelvikningar och de flöt på bra, sedan fortsatte vi med galoppjobbet från igår och jobbade med samma saker. bågen i galopp och även att minska volterna för att bromsa upp lite då galoppen gärna blir lite stor och snabb.
Sedan mot slutet så hoppade Jeanna upp en stund. Jättekul att få se sin häst från marken, det är ingen annan som suttit på henne sedan vi köpte henne i maj så det var nyttigt för både mig och Ida ;) och oj så fin hon blev! Något trött såklart eftersom det var mot slutet, men det såg ändå väldigt bra ut.

Nu ska Ida få vintervila och få ta igen sig lite. Det blir skönt för henne :)

dsc_0003_565221959606ee0a35c4681d.jpg


dsc_0027_5652219ce087c347d6d2640f.jpg


Sedan hade vi bästa supporten, systerdottern -snart 5 mån följde träningen från läktaren och kom med lite glada hejarop ibland ;)
12250017_10154304934160400_6420999866519654533_n.jpg
 
Min ordinarie tränare vill inte rida min ponny :( Visst det skiljer ett större antal kilo mellan oss men en kvart eller så tror jag inte är några problem. Hon är dessutom inte särskilt klen.

Träning ikväll och jag är väldigt opepp men ska vi komma någon vart är det bara att bita ihop och åka!
 
Nu är lilla damen klippt.
Jag gjorde ju ett försök för ett tag sedan men det gick inte, hon tyckte det var väldigt läskigt (hon är den av alla mina hästar som reagerat starkast, faktiskt värst av alla jag klippt) .
En nästan dubbel dos lugnande krävdes (på "vanlig" dos så gick det inte) och sedan en riktig räserklippning = man ska inte syna klippningen för nära :p, -men klippt blev hon!
Det blev bra med att hon fick vänja sig lite i taget i takt med att effekten av det lugnande släppte, så mot slutet stod hon och vände huvudet bakåt och tittade vad jag gjorde istället för att hänga i uppbindningarna, stå på bakbenen och slita sig....
Målet är självklart att klippa utan lugnande och att hon ska känna att det inte är farligt, så vi får träna -ljudet är hon inte så brydd om, det var värre med vibrationerna när maskinen nuddar henne. Men ett steg i taget.

Hursomhelst, nu är hon klippt och kan springa fort på träningarna i helgen ;)
Härligt blank blev hon i alla fall när vinterlurvet försvann....
11374142_507386432775419_781498013_n_564d796d9606ee32d2db1b7e.jpg
Nu är även Abbe klippt, fast bara hals och bog. Vill gärna ha lite värme över rumpa och rygg då jag undviker täcke inomhus på mina. Hoppas att det räcker, gör det inte det får vi klippa en omgång till. I vilket fall är jag positivt överraskad över min store luns, ryckte till och spände sig lite när maskinen sattes igång (har inte en tystgående maskin utan ganska högljudd sak) men sedan slappnade han av och stog blickstilla. Lite rädd om det örat han fick ett jack i i höstas, men helt hanterbart!

Får se vad klippningen gör för energi-nivån, han har varit rätt så högt i topp där redan innan. Skritt är tex en helt onödig gångart, trava kan man göra i ridhus men utomhus är det onödigt med något annat än galopp. Ryttaren får jobba mycket med halter och halvhalter just nu. :D
 
Vi fick strunta i senaste hoppträningen. Det blev ju helt plötsligt vinter :meh: och transporten hade fortfarande sommardäck. Så här har det mest blivit uteritter i väntan på snön så att det går att rida i paddocken igen.

Köpte ett nytt pannband häromdagen, vet att lilla ryttaren har tyckt att hans vanliga var tråkigt så jag slog till när jag hittade ett begagnat i färger som passar honom :up:
IMG_20151120_201922.jpg


IMG_20151121_132853.jpg


IMG_20151121_142901.jpg


Funderar på om jag ska plocka med honom in till ridskolan ikväll när jag rider lektion, är ju så hårt på vägarna nu så blir mest skritt ute. Han ska gå klubbhoppning till helgen så vore ju trevligt om han fått röra sig ordentligt någon dag under veckan iaf!
 
Mina skogstroll rids 5-6 dagar i veckan nu 90 % av passen blir i skritt då det är så hårt i backen. Åker till ridhuset så att dom får springa och bocka av sig. Igår kom hoppet om lite snö hästarna blev överlyckliga men idag var det plusgrader och all snö som kom smälte och istället är det isigt.. :(

11059854_10153350420583460_7533502040797692889_o.jpg

12247714_10153350420138460_8054058381362868484_o.jpg
12246724_10153350420393460_1623799668922690420_n.jpg
12243577_10153350420308460_493271341138185400_n.jpg
 
Vi vilar i väntan på veterinär koll av hela ponnyn men ffa höger bak. Syns inget när man rider men magkänslan säger att det är dags.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp