Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mr Grey har vilat i två veckor och är redan uttråkad.
En vecka kvar, sen sätter vi igång igen.

12471375_663615230408366_2968769575312421820_o.jpg
 
Mr Grey har vilat i två veckor och är redan uttråkad.
En vecka kvar, sen sätter vi igång igen.

12471375_663615230408366_2968769575312421820_o.jpg
Vilken vacker bild! :love:

Min galenpanna får ingen vila i vinter. Hon är så vild att det ryker ur öronen just nu och att göra ngt annat än rida inom fyra väggar efter rejäl longering är helt uteslutet om man inte har dödslängtan. Vissa dagar funkar det att inte lina innan i sanningens namn, men då ska hon ha gått ordentligt i flera dagar innan och det får inte förekomma uppeggande aktiviteter som bomarbete eller hoppning i ridhuset samtidigt... :rofl:

Åkte i backen ordentligt för några veckor sedan och det känns just nu väldigt avlägset att jag satt och skrittade ut längs bilväg, över affärens parkering och mellan villorna där barn hoppar studsmattor osv på min konvalescent tidigare i höstas. Just nu går hon knappt att bogsera in i ridhuset vissa dagar. :o

Nåväl, när man väl är uppe och alla skolor ovan mark avklarade på lina så börjar hon komma igång fint igen efter buköppningen i slutet av sommaren. Ligger hopplöst efter, men har nu travhoppat sig igenom sin första lilla "p&j" på hemmaplan (på den formidabla höjden om 60 cm) och skötte sig utmärkt trots glitterpyntade hinder, vattenmatta osv. Hon är liksom inte rädd för saker och ting - bara väldigt duktig på att hitta anledningar till att explodera.
Minns med fasa den här perioden från min gamlings ungdomstid och drömmer om den okomplicerade och snälla tiden från 2,5 - 4,5. Med den gamle tog det ett par år att få honom tam, låt oss hoppas det går snabbare än så den här gången. :D
 
efter dagar med extrem klibbsnö efterföljt av -20 så har vi äntligen haft fint ridväder! -10 och klarblå himmel! Så två turer barbacka i snön har det blivit, nu vill jag få helt snöfria vägar så jag vågar mig in till ridskolan med transport :) Nisse behöver in och bli av med lite överskottsenergi, hoppträning vore bra, för nu busar han lite väl mycket under uteritterna ;)
IMG_20160116_140507.jpg


IMG_20160116_143633.jpg

received_795697600575720.jpeg

Fastnade på bild med lille gul! Vi inväntar nytt träns och letar sadel för fullt, så kanske vi kan få komma igång ordentligt också! Hon sköter sig väldigt bra än så länge iaf :)
 
Vi skrittar. Idag gjorde jag det på töm, hon verkade uppskatta det, är lite seg i snöre men idag trampade hon på bra.

Vill rida ut i snön, bör kanske sadla på russet och börja rida henne :)
 
Jag vågade trava två sträckor igår med Nangijala för hon hade inte det hyperpigga som det varit de andra gångerna :)

Jag måste klaga ur mig lite på sjukvården alltså. I tisdags när de drog fingret tillrätta och röntgade det pratade en doktor med mig, han sa att vi fick avvakta och se om benbiten behövdes plockas bort. I fredags var jag hos arbetsterapeut gett mig instruktioner hur jag ska träna den friska leden vid fingertoppen fram till torsdag. Idag vid lunch blir jag uppringd av en handdoktor som säger att jag med största sannolikhet behöver opereras (?!) O_o Benbiten är stor och ska väck (så långt var jag med) men sen behövde jag laga senan i fingret som var av :confused::confused::confused: Han ville göra denna 1,5h långa operationen nästa vecka och sedan gipsa det! Jag fick ju lätt panik (mest över att rota och sy den där senan) men börjar nu i efterhand undra över det hela. Hur tusan vet han att senan är av? Han har ju bara sett min skelettröntgen!? Så nu ser jag framför mig det härliga scenariot av en operation följt av 4-6v i gips och så minst 3 månaders sjukträning på det :cry: hoppas verkligen att han har fel.
 
Underbart. Helt underbart. Operation och sätta fast benbiten igen. Gips av tre fingrar och ingen användning av handen på 7veckor :cry::arghh:
 
Tråkig och isig årstid på G ändå!
Hade det inte varit för att N stått i 6,5 månad hade jag nog inte brytt mig så, men nu känns det skitsurt. Syrran har lovat att rida henne när hon hinner i skogen, så hon slipper ju vila helt. 2 dagars lätt ridning i skogen är ju bättre än ingenting (och säkert bra för ligamentet) men JAG vill ju rida igång henne :(:rage: jag kommer ju inte kunna göra någonting med henne
 
Doktorn hade n återbudstid, ringde igår och så fick jag opereras i förmiddags. Det första jag gjorde när jag vaknade upp var att titta på handen och undra var gipset var:p de hade nöjt sig med maaassa gasbinda kring långfingret. Nu var budet 6v vila :up:
 
Det har gått bra :) vi kunde ganska snabbt konstatera att det var i hoven det onda satt, och symptomen pekade på hovböld eller spricka i hovbenet.. Hon var öm i "hörnstöden" i hoven och på röntgen syntes en skugga i närheten av ett sömhål, och efter lite grävande -en hovböld!
Skar upp en del men inte så mycket ändå -den låg som sagt intill ett sömhål och hade liksom dränerat sig själv lite hela tiden, så var inte så mycket gegg och det var nog därför den inte "exploderat" och blivit akut, och därför det inte fanns nån direkt puls eller värme.

Hon har fått ett bandage och en "sko" över, skon var dock NOLL grepp på så otroligt halt att gå omkring med. Nu har jag en grym stallägare som helt enkelt gick ut och plogade + sandade en sjukhage, så hon kan stå ute. Ska ha på detta paketet en vecka och är hon ohalt då kan hon skos igen och ridas men är hon fortfarande halt får man spola igenom det lite mer.

Sån sjuk lättnad att det bara var detta.:laugh:
 
Min häst har vilat i ca 3 månader .. först 2 planerade vilomånader och sen 1 på grund av att han springer av sig sina skor! + så fick han regnskållor.
Så ska börja promenera nu igen så vi kommer igång.

Dagsfärsk bild :)

 
@mooi Bra att det bara var det :)

@lil-sis Det var en rejäl summa det. Fick min räkning för återbesöket häromdagen. jag blev inte debiterad för mitt eget röntgande :angel:

Ja, 5300/besök. Lite trist eftersom det andra inte hade behövt vara så omfattande om jag fått en bättre tid på första. Men de har rabatterat bort klinikavgiften på det andra iaf.
 
@mooi Va skönt att det inte var något allvarligt!

Jag har mjukstartat med en promenad efter tre veckors vila.
Han var rätt glad om man säger så! Lättade i framdelen flera gånger :o men sen blev det inget mer :p

Med oss på promenaden hade vi lånehästen med oss, har börjat rida in honom så vi kan få sällskap i skogen.

12565440_665623370207552_3899678556985825652_n.jpg


12523926_665623636874192_6099007517714220136_n.jpg


12573867_665623566874199_7271040491547698512_n.jpg


10259781_665623440207545_152390869041328881_n.jpg
 
Tömkört X i skritt med lite, lite sidvärts. Hon är så galet uttråkad och blir jättetaggad när hon får göra något.

Red Lime en stund på ängen. Mest skritt, är ju inte arbetad sedan i somras med ett undantag. Lite galen och lite snäll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp