Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var in till ridhuset i lördags och red lite. Nisse laddade ur ordentligt på en långsida i galopp, sen tog bensinen slut helt. :p Var förmodligen pälsen som tog ut honom, han har rejält tjock päls och det funkade ju bra när vi hade -20 men nu slog det om så vi fick +1 istället... Molly fick också följa med in och hon skötte sig fantastisk bra! Trodde att hon skulle reagera lite över nytt ridhus men det var inga problem! Imorn ska vi åka till klinik och mäta henne och nästa vecka har vi första hoppträningen inbokad, så kul att vara på g!

Mindre kul med plusgrader, rena isbanan på ridvägarna nu och mina är barfota bak, så får försöka ta mig in till ridhuset nån mer dag under veckan och rida lite.
 
Jag har varit på banhoppningsträning igen med Tummen ( 60cm ) och Magnus ( 90cm) , båda var felfria! Tio språng på banan :)
Tummen var superpositiv och nu vet hon vad det går ut på!:D
Skulle egentligen ta med Roxi, men hon hade en tappsko som jag upptäckte när jag skulle hämta henne i hagen. Så jag gjorde ett snabbt byte till Magnus, han var ute och galopptränade dagen innan så han var mör i kroppen kände jag. Det blev lite stora språng ( jag tappar balansen hela tiden ) och han blev trött snabbt.Men han kämpade sig in i mål. Det var hans andra runda på 90 cm så jag är mycket nöjd med han! Min ridning kan jag dock gå och gräva ner, men det är bara att träna vidare :D
Magnus 90cm
Tummen 60cm
 
Jag har varit på banhoppningsträning igen med Tummen ( 60cm ) och Magnus ( 90cm) , båda var felfria! Tio språng på banan :)
Tummen var superpositiv och nu vet hon vad det går ut på!:D
Skulle egentligen ta med Roxi, men hon hade en tappsko som jag upptäckte när jag skulle hämta henne i hagen. Så jag gjorde ett snabbt byte till Magnus, han var ute och galopptränade dagen innan så han var mör i kroppen kände jag. Det blev lite stora språng ( jag tappar balansen hela tiden ) och han blev trött snabbt.Men han kämpade sig in i mål. Det var hans andra runda på 90 cm så jag är mycket nöjd med han! Min ridning kan jag dock gå och gräva ner, men det är bara att träna vidare :D
Magnus 90cm
Tummen 60cm
Men så söt tummen är :love:
 
Syster red Nangijala en sväng igår. Hon skrev till mig att hon varit väldigt snäll att göra iordning (varpå jag svarar att ha! hon var nog chockad, vänta tills hon vant sig vid dig) och att hon hade varit pigg och bockat lite. Idag mötte jag henne på väg till stallet och då hade hon tagit en till tur. Idag hade hon dock fått skälla på N som blängt surt, visat tänderna en aning och prövat att höja bakhoven 1dm upp :laugh::angel: jag känner min ponny rätt väl haha!
 
Det börjar bli dax att få lite tränarögon på sig för fy vad illa det känns att rida nu, lilla fröken pendlar mellan att gå som en miljon till att tixa med skallen eller tjura för skänkeln. Tror även att hon behöver få en genomgång av kiropraktor men får inte tag på någon bra :cry:. Ska iallafall in och prova sadel nästa vecka så hoppas det ger lite resultat. :eek:
 
Igår var det meningen att vi skulle iväg och mäta den gula. Men vore ju synd att alltid vara lättlastad? I lördags gick hon på direkt utan några som helst konster men igår stod vi 2.5h innan vi gav upp. Nisse skötte sig iaf utmärkt som sällskap under tiden. Han stod som ett ljus på transporten, trots att Molly slängde och hade sig för fullt bakom honom. Hoppträning imorn, så vore ju skönt om hon kunde tänka sig att gå på då.

IMG_20160126_185847.jpg

när man kör fram skottkärran i ett par sekunder för att sopa efter mockningen.... En hov i kärran senare så har den vält, därefter försökte han bita i gummidäcket. Tur att han är söt ;)
 
Jag har kommit på en sak! Westernryttare kan ju rida med en hand, varför kan inte jag det då? Om vår ridbana torkar upp ( vilken den börjar göra) så kan jag ju rida med en hand och träna på att hon ska ridas för skänkel, vikt och sits i skritt (och trav sen). På det viset skyddar jag min hand och tränar N på samma gång :D
Fick för övrigt veta att läkningen går väldigt bra. Ovanligt liten svullnad, fina stygn och förvånansvärt mycket rörlighet i den skadade leden :up:
 
12565433_667165860053303_823886635280976797_n.jpg


Walle fick massage i veckan. Det var sååååå skönt!
Är lite orolig för det där bakbenet som uppför sig konstigt.
Hoppas det blir bättre när han är igång igen annars får vi åka och kolla upp det.
 
Skrittar vidare, återbesök på torsdag.

Hon är lugn som en filbunke när vi skrittar och sedan när jag leder ut henne i hagen så pyser överskottsenergin ut och hon bockar :rofl:
 
https://picasaweb.google.com/m/view...88147202/1000000488147202/6245671681143405650

https://picasaweb.google.com/m/view...88147202/1000000488147202/6245665819873271410

https://picasaweb.google.com/m/view...88147202/1000000488147202/6245679674064070386

Dags att ta tag i försäljningen igen, så igår rök Nisses päls. Går inte att ta snygga annonsbilder på en ponny med 5cm lång päls...

Blev filmade igår när vi var inne i ridhuset iaf, han kändes fin men lite dålig kondis efter vilan.
 
@fickan Kan tyvärr inte se bilderna :)

Idag red jag i 10min! Svårast var att hoppa upp utan att använda vänsterhanden. Insåg att jag både brukar bromsa och hålla i manen med den :p skrittade omkring på långa tyglar och tränade på att svänga och stanna. Svänga var hon jätteduktig på (förutom vid leriga områden) men stanna var lite värre. Upptäckte sen att hon hade yttersta framtanden där nere på trekvart. Såg ut som om det var den sista att tappa bland de yttersta
 
Igår satt jag upp och red en sväng på vääärldens lyckligaste häst! Han gillar verkligen inte vila :p

Han fick springa av sig i sommarhagen innan men var likväl pigg och hade säkert dragit till med några bocksprång om han bara hade fått chansen.
Höll mig för säkerhets skull mig till skritt och trav på stigarna i skogen.
Ville inte utmana ödet :angel:

12321229_668444859925403_4570159798466782084_n.jpg
 
Igår var jag och Molly in och hopptränade! Hon har krånglat en hel del med lastning och förra veckan när vi skulle åka på mätning fick vi inte in henne alls. I lördags plockade vi ur hela mellanväggen och lasttränade efter en timme var hon inne. Igår tog det typ 10 minuter innan hon var på (vilket resulterade att vi var en timme tidiga, så fick låna en box på ridskolan=mer miljöträning), och samma när vi skulle åka hem! :up:.
IMG_20160201_181158.jpg


På själva träningen var hon hur duktig som helst! Vi har varit där en gång förut, men då var det bara hon och Nisse i ridhuset. Igår var det folk på läktaren, folk nere i ridhuset, massa hästar som gick in och ut plus ett gäng hinder ;). Lite spänd i början men så fort vi påbörjade första övningen så slappnade hon av. Hur duktig som helst på hindren, lite vinglig första gångerna men hon bjöd fint så fort hon fattade vad det handlade om! Har ingen koll på vad eller hur hon har hoppat tidigare, så var lite osäker på hur hon skulle lösa en studsserie, men det var inga konstigheter alls! Jag fegade och travade mot den först, men då hoppade hon inte utan travade bara med höga ben över, i galopp var det inga konstigheter :D.


Filmer:
https://lh3.googleusercontent.com/l...WWE=m18?cpn=TWFAgb_RT38ZMvTP&c=WEB&cver=html5

https://lh3.googleusercontent.com/4...iHQ=m18?cpn=HZ7efR0uhV1Xz9cx&c=WEB&cver=html5

https://lh3.googleusercontent.com/r...4ws=m18?cpn=CVDW9h9joCqvgwVZ&c=WEB&cver=html5

Så himla rolig att rida är hon iaf :love:, och det känns inte alls som något orimligt mål att vara med och tävla lokal hemma i början på april :D
 
Ohalt igår och ska sättas igång med målet att vara i full gång om ca 10 veckor.

Fick stötvåg igår och ska få två gånger till med två veckors mellanrum och återbesök med ny rörelsekontroll och ultraljud om sex veckor.

Så troligen har skadan funnits ett tag.

Steg ett är tre veckors uppsutten skritt som utökas till 60min sista veckan, 30min nu. Blir nog en del skritt för hand eftersom det är mörkt på kvällarna ;) och jag inte riktigt haft råd att köpa en ny schysst pannlampa, någon har dränerat mitt konto...

Fyller år snart, kanske kan önska en i present :D
 


En stor dos lugnande. Och sedan en till :angel:



Söt :)



Turen i onsdags.



Husse skaffar kompisar på kliniken :rofl:

Inte så mkt ridning just nu som sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 858
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp