Årgång 2011 del 8

Fick idag veta vilken dag och tid jag ska ha veckans ridlektion under hösten. Blev jätteglad när jag såg att jag fått en annan ridlärare än den som brukar ta privathästgrupperna :D absolut inget fel på den sist nämnda, men vi har inte alltid samma åsikter om hur saker ska lösas. Hon är lite mer att man ska säga vad hästen ska göra medan den jag fick nu är mer för att be hästen. Och det ridsättet passar mig perfekt! Haft henne nån annan gång med min mammas sto som var otroligt fin efter den lektionen, sto som hon är funkar be-sättet mycket bättre än säga-åt-sättet. Min svarting är lik mammas sto på många sätt så jag tror det kommer passa oss perfekt :D
 
Bästa köpet : Fyra små cavalettiblock!!
Har linat Walle över detta idag och det var precis vad han behövde.

13697090_737526299683925_7607437930546184766_n.jpg
 
X är väldigt gullig just nu. Kommer med spetsade öron varje gång jag antingen hämtar in henne för nytt bandage eller går ner och tar av det förbrukade. Är liksom harmonisk men det känns som om hon vill något. Jag hoppas att hon vill arbeta och inte säger att benet gör ont...
 
Idag var första gången jag hoppade Indra uppsuttet. Hon har bara löshoppat en gång och hoppat nått litet på töm en gång eller två under tiden hos mig. Men tja, vad ska jag säga-det var bara att styra och rama in så hoppade hon :D. Stod dessutom ett hinder framme med vattenmatta under, hon stannade en gång för att jag inte var tillräckligt övertygande, men sen hoppade hon hur fint som helst. Kan bara säga att den där ponnyn bara växer mer och mer för mig! Hon är så jäklarns härlig att jobba med :heart!

13659080_10208587468716083_237008319321342708_n.jpg
 
Bästa köpet : Fyra små cavalettiblock!!
Har linat Walle över detta idag och det var precis vad han behövde.

13697090_737526299683925_7607437930546184766_n.jpg
Jag ansåg att min vilde behövde det med för ett tag sen. Kan säga att det misslyckades totalt :p tog ett tag att övertyga N om att hon faktiskt skulle över sakerna som kom i hennes väg och inte förbi... och när hon tillslut snällt skuttade över så lyfte hon inte på benen och drog allt med sig. Hon blev inte särskilt rädd, men tjurskalligheten satte in och hon talade om att hon VÄGRADE gå över det mer gånger. Tog nog 15min innan jag fick henne att trava över det som bom :banghead:
 
Jag ansåg att min vilde behövde det med för ett tag sen. Kan säga att det misslyckades totalt :p tog ett tag att övertyga N om att hon faktiskt skulle över sakerna som kom i hennes väg och inte förbi... och när hon tillslut snällt skuttade över så lyfte hon inte på benen och drog allt med sig. Hon blev inte särskilt rädd, men tjurskalligheten satte in och hon talade om att hon VÄGRADE gå över det mer gånger. Tog nog 15min innan jag fick henne att trava över det som bom :banghead:

Kan väl erkänna att Walle smet förbi ett par gånger innan han kom på att det faktiskt var kul att hoppa över :p
 
Insåg precis att ponny kommer att ha vilat en vecka innan lägret :eek: Så får rida ut eller jogga på töm imorgon efter att Hovis slagit på tappskon.

Är vansinnigt trött och yrslig nu, hoppas att det lugnar sig till måndag :crazy:
 
Molly har några veckors vila kvar innan vi får sätta igång igen. Fick sig en smäll på tåsträckaren bak men ingen större fara enligt vet. Jag lindrar hästsuget genom att shoppa utrustning under tiden. Har blivit antagen till hippologen i höst så både hon och jag behöver nya snygga saker :angel: bara dressyrsadel kvar så är vi redo sen. Tips på sadel till spolformad rygg som blir ganska rak vid arbete? Det mesta tenderar att glida fram. Har en pessoa amo i hoppningen som funkar bra.

https://www.instagram.com/p/BHhS8u9hi3J/
Det här med att lasta medans ponnyn fortfarande står på lugnande... :heart ingen konst att lasta själv då!
 
@fickan Grattis till intagningen! Till spolformad, kort rygg är mitt standardsvar Amerigo Vega CC. Barbie har också rund, kort kort och på henne funkar vanliga Amerigo CC riktigt bra, har fått korrigera stoppningen lite bara :).
 
@fickan Grattis till intagningen! Till spolformad, kort rygg är mitt standardsvar Amerigo Vega CC. Barbie har också rund, kort kort och på henne funkar vanliga Amerigo CC riktigt bra, har fått korrigera stoppningen lite bara :).
Tack och tack för tipset! Då vet jag vad jag ska börja med att prova :)
 
Pass ett gick fint. Jag är fortfarande rak men behöver öppna överskänkeln (som vanligt). Jobbat med skänkelvikningar i trav och galopp(!!) och avslutade med serpentiner.

Imorgon två pass.
Onsdag två pass.
Torsdag troligen ett pga begravning. Kollar dagsformen.
 
@lil-sis Vem är det du är på träningsläger hos?

Indra har gått två pass på banan två dagar i rad. Blev lite sur på henne igår för att hon går och trutar och fixar mot handen och fick ta igenom det lite ordentligt. Det gav utdelning idag och hon var mycket fin i kontakten och skummade tom i munnen :). Red även på stora spår i förvänd galopp idag och det kommer bli den lätta iten när vi ska upp i LA. Känner dock att jag inte har så bråttom mmed henne. Hade tänkt debut till senhösten, men blir nog nästa år istället. Avsutade jättefint idag med fin galopp framåt i lätt sits och rund och fin form.
 
Puh :p

Första passet red vi öppnor och slutor i skritt och trav. Serpentiner i trav med halt-ryggning på bågen ut mot spåret. Sedan galopp-halt-galopp längs med fyrkanten. Hon fattade direkt :D

Sedan serpentiner i galopp med avsaktning över medellinjen innan ny galopp.

På em markarbete med bommar. Inte vår bästa gren men det fungerade till slut. Om jag "bara har kontroll på framdelen är hon så stark i bakdelen att hon kan göra allt." Och då kan vi rida passage inom tio år :rofl: (om det dröjer tio år är jag nöjd ändå :p ).

Nu är jag trött :rofl:
 
Så ingen mer ridning nu. Tjock i en sena. Ingen banansena men man kan ju inte bara strunta i det.

Kyler med damaskerna och funderar på att hämta cold-packen hemma också.
 
Igår hoppade jag små stuts hemma på Roxi och jag kan inte annat än le när jag rider den hästen, så jäkla härlig att rida, har aldrig suttit på en häst med sån ridbarhet och styrka i kroppen. Och samtidigt så snäll att vem som helst kan rida henne =)
Skulle vilja ha fler av henne! ;)
13781776_10153887480083460_948335912349259774_n.jpg

En bild från igår =)
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 502
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp