Årgång 2011 del 8

Tråkigt o höra @lil-sis
Jag kyldamasker med fickor som man kan lägga is i, om det är något du vill låna.

Prinsessan skulle fått skor men har puls igen. Vet kommer imorgon :(
Dessutom EXREMT uttråkad. Någon som har tips på rolig och fångvänlig leksak, till en inte så lättmutad häst?
 
image.jpeg

Så ser min ut :( detta för någon vecka sen. Har blivit sämre för att nu börja bli lite bättre. Vad tror ni det kommer ifrån? Är ju bara på ett bakben men börjar se ut som om de är lite på g på det andra också nu
 
X får vara inne med sällskap 5-22 ca. Lindat med zinklimbinda och hoppas att vet snart slutar ha semester, jag vill helst inte åka till någon annan. Inte minst för att det blir dubbla resan minst.

Hon har inte ont men ser möjligen lite stel ut, svårt att säga om det är att hon känner av benet eller bandaget.
 
Ja misstänker att det är något som kommer "inifrån" men det är märkligt att det bara ter sig på ett ben. Hon har iaf ätit primero total i en månad och några dagar innan detta uppkom vägrar hon äta det fodret...
Skulle det inte kunna vara den sortens reaktion som de får av Alsikeklöver? Fotosensibilitet alltså, att de blir överkänsliga för solen. Googla på det, för det liknar den sortens skada tycker jag (har dock bara sett två fall innan)
 
Skulle det inte kunna vara den sortens reaktion som de får av Alsikeklöver? Fotosensibilitet alltså, att de blir överkänsliga för solen. Googla på det, för det liknar den sortens skada tycker jag (har dock bara sett två fall innan)
Ja, hon fick sån förgiftning när hon var på unghästbete när hon var två. Det liknar detta men då var se väldigt lite och på alla fyra+mulen. Har dock granskat hagen som hon går i nu och hittar ingen klöver :crazy:
 
Busig vid utsläpp igår kväll så det får nog bli bara Box om det går. Och promenad x2 med gräsätande. Husse i andra änden av snöret medan jag mockar och byter kompis...
Blä.

Hon har inte ont iaf.
 
Oj. Här har det hänt saker på den veckan jag varit bortrest. Vad tråkigt att det är så mycket sjukdomsrelaterat. Längtar rejält till stallet nu. Mamma skrev att styngflugorna lagt alltifrån 10-10 000 ägg varje dag vilket jag tolkar som att hon är tacksam att jag kommer hem ikväll haha!

@Murray vad sa veterinären?

@lil-sis Var du inte och kollade benet förra veckan? Var det inget särskilt då ?
 
Oj. Här har det hänt saker på den veckan jag varit bortrest. Vad tråkigt att det är så mycket sjukdomsrelaterat. Längtar rejält till stallet nu. Mamma skrev att styngflugorna lagt alltifrån 10-10 000 ägg varje dag vilket jag tolkar som att hon är tacksam att jag kommer hem ikväll haha!

@Murray vad sa veterinären?

@lil-sis Var du inte och kollade benet förra veckan? Var det inget särskilt då ?

Jo vi ultraljudade benet i förra fredagen och då var det fint. Men det var kota och nedåt ffa och det här är kota och uppåt. Men jag gissar att det finns friska bilder att jämföra med. Vilket är bra, därför väntar jag helst tills ordinarie har tid.
 
@Exotizc urk för styngflugorna :wtf:

Pulsfri när vet och hovis var här igen. Ok på röntgen. Hon har "sjunkit" lite men inte roterat så det är positivt. Lite ändrad plan nu, hon har börjat få komma ut i grusade mindre hage, barfota just nu. Dock är hon väldigt sulöm så ska ringa hovis imorgon och höra om vi ska tänka om eller ha is i magen.
Hon är VÄLDIGT glad över att få komma ut i alla fall. :)

Det är inte bara negativt här.:)
Precis hemkommen från bröllop på Malta. 09 an känns fin och ska tävla internationellt i Köpenhamn nästa helg. 10 an har fått ok till fortsatt igångsättning. Vilket är otroligt skönt för mig eftersom han lugnat ner sig lite nu och jag måste inte rida med livet som insats :eek:
Har dessutom fått reda på att jag är antagen till Lund i höst. Så i augusti går hela flyttlasset från Uppsala, om jag löst all logistik till dess :nailbiting:
 
X avskyr verkligen boxvila. Så jag hoppas att skadan är liten och hon får vara i hagen igen.

Och att vi får tid den här veckan.
 
image.jpeg

Så ser min ut :( detta för någon vecka sen. Har blivit sämre för att nu börja bli lite bättre. Vad tror ni det kommer ifrån? Är ju bara på ett bakben men börjar se ut som om de är lite på g på det andra också nu

Ser ut som fotosensibilitet. Min har fått det av johannesört, så kolla efter sådana också. Det kan ju också vara någon ört i fodret (är det inte det fodret som innehåller olika örter??). Känsliga hästar kan reagera på vitklöver med , har jag hört. Det kanske är så att din är extra känslig för att den en gång råkat ut för fotosensibilitet? Sån är min, tål inte ens lusern...

Ett tips är att täcka benen. Själv har jag flugbenskydd från cashel. Fungerar utmärkt!

Hoppas din häst blir bättre snart!
 
Har galopperat runt och dressyrat lite på en äng med Indra idag, riktigt kul! Tyvärr för liten och för koperad äng för att få upp nån fart och verkligen kunna rulla på i galopp som hon verkligen hade behövt. Men underlaget med sand i botten var iaf helt perfekt.

Nu kommer hon att få vila en vecka eller kanske två. Har varit igång i tre månader nu och jag känner att jag får lite motstånd i henne som jag inte är helt bekväm med. Hon släpper alltid på slutet och är då bättre än innan, men tror att lite vila kan göra henne gott. Skulle egentligen rida PnR imorgon men känner inte att det är helt snällt mot henne i detta läget. Är anmäld till tävling 13 augusti men känner verkligen ingen panik. Är så mycket tävlingar i september sen iaf :).
 
X har accepterat boxvilan äntligen, mer sitt vanliga soliga humör och försöker inte bryta sig ut bara man öppnar stalldörren. Ska försöka tvätta rent benet från zink idag och även tvätta svansen och rumpan.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 502
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp