Årgång 2011 del 8

Min vilding är pigg och glad. Bytt sadel och fick köpa en ny och svindyr (typ dubbelt mot vad jag tänkt betala) dressyrsadel eftersom ponnyn har ett så jäkla svårt sadelläge. Tog ett litet tag att vänja sig med enbart dressyrsadel men nu älskar jag den :love: Nangijala trivs i den och känns mer rörlig i framänden även om nackdelen är att den glider fram i galoppen om jag inte har en gelepadd under.

Men. För en månad sen var jag sååå nära att ställa av ponnyn i ett par månader. Det som började med en oförklarlig rädsla för skimlar i november eskalerade under julen till den värsta trotsperioden jag varit med om :yuck: till det las dessutom någon slags spökåldersfas där ALLT var livsfarligt. Det som fungerade bäst var när jag red ensam i ridhuset men då kunde hon få världens skräck för en kortsida efter halva passet. Eller ett hörn. Eller så var flyttade sig spökena runt under passet. Och det var tre gånger värre när jag red med andra för där var vi dessutom inte sams. Men så för 4 veckors sen så vände det. Spökfasen har nu minskas till ett minimum så rider jag själv i ridhuset är hon riktigt trevlig. Det går bättre och bättre när vi är med andra även om vi har en bit kvar där innan det blir normalt igen. Har varit duktig och åkt till ridhuset 3 dagar i veckan sen mellandagarna och nu när trotsen börjar släppa är det fruktansvärt kul att åka dit och träna :D
 
Idag provade jag att promenera en sväng med Sunny. Storm umgås mest med mina fjordhästar, så jag tänkte se om jag kunde börja ta tag i Sunnys inkörning. Men tydligen är det skillnad på när Storm vill vara med fjordhästarna och när hon måste vara det. ;) För det var ett fasligt springande och gnäggande när Sunny försvann iväg. Så det blev en riktigt kort promenad och så får vi testa igen när alla hästarna står inne och Storm har foder att äta.

Sunny verkade dock tycka det var så skoj att få göra något. Just nu är det packad snö runt hela gården och på grusvägarna, så det går utmärkt fast hon är utan skor. Sedan busade hon lite i hagen också, så jag tog lite kort. :)

170305_001_58bc31e29606ee632bf4857c.jpg

170305_002_58bc31e5ddf2b36f7aa49588.jpg

170305_003_58bc31e7e087c3216f5b2f83.jpg
 
Idag provade jag att promenera en sväng med Sunny. Storm umgås mest med mina fjordhästar, så jag tänkte se om jag kunde börja ta tag i Sunnys inkörning. Men tydligen är det skillnad på när Storm vill vara med fjordhästarna och när hon måste vara det. ;) För det var ett fasligt springande och gnäggande när Sunny försvann iväg. Så det blev en riktigt kort promenad och så får vi testa igen när alla hästarna står inne och Storm har foder att äta.

Sunny verkade dock tycka det var så skoj att få göra något. Just nu är det packad snö runt hela gården och på grusvägarna, så det går utmärkt fast hon är utan skor. Sedan busade hon lite i hagen också, så jag tog lite kort. :)

170305_001_58bc31e29606ee632bf4857c.jpg

170305_002_58bc31e5ddf2b36f7aa49588.jpg

170305_003_58bc31e7e087c3216f5b2f83.jpg
Ser härligt ut med snön:) här har det inte varit mycket av den varan i vinter... mest hårdfruset eller, om man har tur, lervälling :angel:
 
Ser härligt ut med snön:) här har det inte varit mycket av den varan i vinter... mest hårdfruset eller, om man har tur, lervälling :angel:

Nä, vi har haft isgata i hagen så de inte kunnat gå mer än runt ligghallen. :down:

Men för några dagar sedan fick vi plötsligt hela vinterns snö på en gång. :rofl:
 
Promenerat runt gården idag. Så glad häst över att få vara själv med matte. :love: Hon blev lite bekymrad när dottern skrek, men glömde det snabbt igen.

Testade att trava lite, hon tar både s-ljud och ptro bra. Får ta fram selen imorgon. :)
 
Promenerat runt gården idag. Så glad häst över att få vara själv med matte. :love: Hon blev lite bekymrad när dottern skrek, men glömde det snabbt igen.

Testade att trava lite, hon tar både s-ljud och ptro bra. Får ta fram selen imorgon. :)
Kommer inte ihåg riktigt vad du gjort med henne, var hon inkörd?
 
Kommer inte ihåg riktigt vad du gjort med henne, var hon inkörd?

Jag har inte gjort någonting. ;) När hon kom hade hon flyttat för första gången i sitt liv + avvant sitt föl, så hon var ängslig rätt så länge och sedan blev hon högdräktig.

Men enligt uppfödaren så är hon insutten och tömkörd. Men jag tänkte att jag tar allt från början igen.
 
Jag har inte gjort någonting. ;) När hon kom hade hon flyttat för första gången i sitt liv + avvant sitt föl, så hon var ängslig rätt så länge och sedan blev hon högdräktig.

Men enligt uppfödaren så är hon insutten och tömkörd. Men jag tänkte att jag tar allt från början igen.
Aha :) Då hoppas jag du kommer igång med henne så att det blir lite liv i tråden :D
 
Stallets shettis fungerade minst lika bra som lugnande tabletter till N :D önskar jag kunde släpa med den varje gång jag åker till ridhuset. Det är trevligt att få driva på ponnyn lite ibland :p
 
Min lilla dam börjar äntligen komma igång igen :love:
Kom ner i höstas och har nu börjat hoppa lite smått och gått två dressyrträningar. Och vilken dröm hon är att rida :love::love: Är så himla tacksam att vi äntligen börjar komma tillbaka och hon är mitt dagliga lyckopiller. Hon är anmäld till sin första pay & cross någonsin senare i vår, så jag hoppas hon är redo då och att detta blir hennes år att få visa upp sig på banorna. Skuttade lite hinder på terrängbanan i helgen, och hon påminner så om min förra bästa, fantastiska, älskade häst :cry: så mycket kraft i språnget och täcker mark som ingenting :love:
 
Blev en promenad idag också, men bara runt halva gården, då svägerskan var ute med barnvagn och vi stannade och pratade istället. Inte populärt... ;) Sunny är en mjuk och försiktig ponny, men hon är ändå rätt tydlig med sina åsikter. Krafsar lite försynt med hoven och vill gå iväg, även om hon står stilla. :heart
 
Idag testade jag att tömköra Sunny. Eftersom hon ska kolla tänderna för första gången nästa måndag, så fick det bli i grimma.

Jag är tveksam till om hon blivit tömkörd innan. Iaf inte det jag menar med tömkörd (dvs man har tömmar och går bakom hästen). Hon förstod ingenting när jag placerade mig vid bogen och jag fick locka och pocka för att få henne att våga gå.

Men hon är lättlärd och tar beröm bra, så ganska snart kunde jag gå i höjd med virveln. På slutet av rundan var det bara vid igångsättningar som hon var osäker på hur hon skulle bete sig.

Så roligt var det! :D Jag hoppas verkligen att hon ska tycka det är ok med vagn, för det skulle verkligen vara skoj att kunna köra henne. Märks på henne att hon älskar att vara i centrum. :heart
 
Hej allesammans! Länge sedan jag varit inne och jag vet inte vilka som kommer ihåg mig och min olyckskorp Abbe som ju prenumererat på bekymmer, allt från nackkotor till tänder. NU äntligen börjar min skrutt vara "klar" i kroppen, han har ju vuxit väldigt ojämnt och sett ut som ett pussel av lite olika hästar länge, men nu känns det som om kroppen är klar och att han äntligen börjar bygga lite massa. Vi är därför ganska långt efter utbildningsmässigt, men har sedan i julas gjort stooora framsteg med hjälp av min fantastiska tränare. Han är dessutom en riktigt arbetsmyra som verkligen vill arbeta och försöka göra rätt så det är en rolig häst att sitta på nu när kroppen börjar hänga ihop också.
abbe_zpsmxs58ojr.jpg
 
Hej allesammans! Länge sedan jag varit inne och jag vet inte vilka som kommer ihåg mig och min olyckskorp Abbe som ju prenumererat på bekymmer, allt från nackkotor till tänder. NU äntligen börjar min skrutt vara "klar" i kroppen, han har ju vuxit väldigt ojämnt och sett ut som ett pussel av lite olika hästar länge, men nu känns det som om kroppen är klar och att han äntligen börjar bygga lite massa. Vi är därför ganska långt efter utbildningsmässigt, men har sedan i julas gjort stooora framsteg med hjälp av min fantastiska tränare. Han är dessutom en riktigt arbetsmyra som verkligen vill arbeta och försöka göra rätt så det är en rolig häst att sitta på nu när kroppen börjar hänga ihop också.
abbe_zpsmxs58ojr.jpg
Jag minns dig! Vad roligt att höra om Abbe igen :D känner igen det där med pussel, Nangijala har precis också börjat se ut som en häst, inte som bitar från flera.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 783
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 136
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 580
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp