Årgång 2011 del 8

Vi hoppade idag! Ett räckte på 45cm på långsidan och ett sockerbitshinder på 40cm på diagonalen. Det var KUL sa ponnyn och gasade så fort vi närmade oss ett hinder (oavsett om vi skulle hoppa det eller inte :)

Förresten! Är det någon mer än jag som har en häst med gigantiska känselhår (eller kallas de ögonfransar?) under ögonen? När jag tränsat måste jag ta fram dem för de har fastnat under remmarna! En (den andra har brutits av nyligen) är så lång att den räcker ner till näsborren O_o gissar att den är typ 23cm lång!
 
Vi är nyvaccinerade och fick så en vilovecka.
Den gjorde nog susen på snigeldynamiten för helt plötsligt hade framåtbjudningen kommit tillbaka och en fjärdedel av femårstrotsen :p
 
Galoppade på ängen igår igen. Båda galopperna.

Lite knepigt underlag men man kan ändå känna hur mycket power det finns. Kommer bli kanon när hon är starkare och bärigare.
 
Igår kom jag till stallet och möttes av en häst som hade klätt av sig täcket. Undra hur länge hon haft av det? Med tanke på att det var snöstorm på morgonen så hoppas jag att det inte var så länge :p tyvärr hade hon dragit av båda bogspännena så det måste jag fixa...

I övermorgon blir det återbesök!
 
Galopperat på ängen igen,

Behöver galoppera längre sträckor så jag får väl ta oss ut i skogen på fredag morgon.
 
Min häst är sur som en citron! Nej, det räcker inte, två citroner. Minst :cautious: Stallägaren säger att hon vrålsur vid morgonutsläppet. Har börjat hota boxkompisen (som råkat vara bossen hagen), hugger efter hästarna som får gå ut, har börjat hamra med hoven i dörren och är dessutom fullkomligt gräslig mot shettisen! :confused::eek: Hittills har han varit nästhögst i rang och hon sist. Nu roar hon sig med att fösa runt han medan hon ser ut som en ilsken tyrannosaurus rex... och idag var hon rent ut sagt för djävlig att borsta! :arghh: Spelar liksom ingen roll att hon får tillsägelser för just nu håller det typ 3 sekunder. Sadla och tränsa gör hon dock snällt. Faktum är att hästrackaren slutar med sitt surande, står still och ser riktigt glad ut...

Det var tur att hon var urhärlig på dressyrpasset, för annars hade hon inte varit värd många slantar idag :angel:
 
Jag är fortfarande glad efter torsdagens pass på @lil-sis fina ponny. Så här såg det ut under 22 sekunder av det passet...
Hon har blivit stadigare, förstår vad jag menar för det mesta och har också börjat förstå att jag är snällare när hon bara tuffar på än när hon bråkar. Klarar vi inte 60 % i en LB innan september ska jag sluta rida.
 
Igår skrittade vi ut med husse på Prinsen, det är bra för hon såsar inte då men det blir ju bara skritt.

Böjde lite "på manken" och lite sidvärts.
 
Igår skrittade vi ut med husse på Prinsen, det är bra för hon såsar inte då men det blir ju bara skritt.

Böjde lite "på manken" och lite sidvärts.
Sidvärtes tränar vi med, hon har väldigt lätt för att flytta och tycker det är kul så hon flyttar gärna in bakdelen om jag råkar sätta skänkeln fel :p
Idag är ponnyn tam. Första natten ute för hela gänget och hon har legat och sovit i solen. Kom sen sakta lunkande när jag gav hö.
 
Hör och häpna, men idag var min häst en ÄNGEL att borsta O_o:eek: det enda shettisens ryttare fick höra var typ "hon är nu SNÄLL" :p Och då stod jag ändå en stund och tog bort vinterpäls innan jag började rykta. Ponnyn till och med ställde sig och vilade ena bakbenet! :D Det fortsatte lika bra på ridbanan, hon var så himla fin! Avslutade med att hoppa lite lågt och även det gick super. Ber då shettisens ryttare att filma sista hoppet men där och då tog det braiga slut haha. Blev bara två kråkhopp :p

Hoppas detta håller i sig! Fast jag gissar att hon blir sig själv igen när hon vant sig att sova ute på nätterna :o
 
Jag är fortfarande glad efter torsdagens pass på @lil-sis fina ponny. Så här såg det ut under 22 sekunder av det passet...
Hon har blivit stadigare, förstår vad jag menar för det mesta och har också börjat förstå att jag är snällare när hon bara tuffar på än när hon bråkar. Klarar vi inte 60 % i en LB innan september ska jag sluta rida.
ser ju jätte trevligt ut!!
 
Men ponny fortsätter att vara snäll att borsta :D idag skulle jag rida ut med en annan ponny som tycker det är äckligt att gå först och plötsligt kan kasta sig om. Visste inte riktigt hur Nangijala skulle ställa sig till tanken att gå först (av säkerhet får alltid shettisen gå först när vi rider, själv går utmärkt), men hon överraskade och gick på utan problem!
 
Idag flyttade jag över Ida från grushagen till gräshage. Är väl lite väl tidigt i och med att hon fortfarande är konvalescent men jag har en tanke om att gräset ska hålla henne lite sysselsatt. Sedan är det betessläpp om en månad och jag vill att hon ligger lite i fas med gräsätandet tills dess (räknar kallt med att hon ska få komma ut till kompisarna om en månad).
Hon drog ett par repor för att fira men övergick sen till att rulla sig och äta, så tror att det kommer gå bra -och om hon inte tänker hålla sig lugn åker hon tillbaka upp i grusrutan eller så får jag gå ner och stängsla av en del av hagen. Sen, hon brallar ju runt i grusrutan med men där är det mindre yta och blir mer tvära kast så...

dsc_0496_572b5ef1e087c32a7d0c8589.jpg

dsc_0404_572b6087e087c379a3a5bb56.jpg

dsc_0559_572b5ea2e087c32a7d0c8583.jpg
dsc_0561_572b5ea59606ee59346c531b.jpg
 
Idag flyttade jag över Ida från grushagen till gräshage. Är väl lite väl tidigt i och med att hon fortfarande är konvalescent men jag har en tanke om att gräset ska hålla henne lite sysselsatt. Sedan är det betessläpp om en månad och jag vill att hon ligger lite i fas med gräsätandet tills dess (räknar kallt med att hon ska få komma ut till kompisarna om en månad).
Hon drog ett par repor för att fira men övergick sen till att rulla sig och äta, så tror att det kommer gå bra -och om hon inte tänker hålla sig lugn åker hon tillbaka upp i grusrutan eller så får jag gå ner och stängsla av en del av hagen. Sen, hon brallar ju runt i grusrutan med men där är det mindre yta och blir mer tvära kast så...

dsc_0496_572b5ef1e087c32a7d0c8589.jpg

dsc_0404_572b6087e087c379a3a5bb56.jpg

dsc_0559_572b5ea2e087c32a7d0c8583.jpg
dsc_0561_572b5ea59606ee59346c531b.jpg
Så blank hon är!:love:
Tänker med att bus på liten yta måste vara värre än bus på större yta (i måttlig mängd). Nangijala fick ju gå som vanligt i hagen trots att veterinären tyckte en liten platt ruta. Visst busade hon lite, men å andra sidan blev hon ju ändå frisförklarad ett par-tre månader än vad veterinären trott, så det kan ju inte skadat :angel:
 
Den stackars ponnyn och piloten kommer preliminärt tävla
LB 28/5
LB för ungponnyer 31/5
LB 6/6
LB 12/6
LB för ungponnyer 15/6
LB 26/6

Säger hon ifrån backar vi av förstås.
 
Den stackars ponnyn och piloten kommer preliminärt tävla
LB 28/5
LB för ungponnyer 31/5
LB 6/6
LB 12/6
LB för ungponnyer 15/6
LB 26/6

Säger hon ifrån backar vi av förstås.
Och det blir inte så mkt träning däremellan för oss. Vi tränar på att tävla då i stället. :) Sen får hon smälta allt under sommaren.. Frågan är bara hur jag ska hinna med min 07:a..
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 795
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 783
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 132
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 561
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp