Årgång 2011 del 8

Jag rider ju d-ponny (fjordhäst) själv, så för mig har mankhöjden spelat liten roll. Dessutom är jag "bara" 163 cm. :p Men tack för bilder allihop! Det är så fina ponnyer ni har, jag blir sjukt sugen att betäcka Sunny med en sec C hingst och sedan den avkomman (som givetvis blir ett sto :angel:) med ridponnyhingst. :love:

Sunny tillbringar dagarna med att äta och sova. Hon har 31 dygn kvar innan fölet är färdigbakat, även om hon är beräknad till 29 juni. Hon har nästan helt fyllt juver, så jag är mycket tveksam till att hon går tiden ut...

160513_001_57361215e087c308bcb06252.jpg
 
Foten bruten :banghead:
Tur att det är sjukstuga i stallet också (en gaffelband, en hovbensfraktur och prinsessan med hjärtat) så att det bara är ridning av en häst jag måste lösa kommande veckorna..:arghh:
 
@Amanda_F
Ja, det positiva är att jag inte har några ursäkter att inte fokusera på uppsatsen nu ;)
Några veckor och sedan försiktigt börja använda den.
Men det är skit, skulle tävlat i helgen men stannade hemma för prinsessans skull, sedan kommande två helger. Därefter är strömsholm, Danmark osv :meh::turd:
 
@Murray Otur! :down:

Måste säga att Nangijala har fortsatt att behålla sin lugn och snällhet som dök upp när de började gå ute på heltid. Ingen kamp vid borstning alls längre! :banana: Och nu finns det inte längre någon blöt lera att tillgå så jag slipper ha en lerinbakad häst att rengöra varje dag också :D
 
Släpade med X på WE-kurs idag. Eller släpade och släpade, hon gick själv in i släpet från stallet (ca 30m).

På plats ställde jag henne i en liten hage med GRÄS och en kompis på vardera sida så hon var nöjd.

Frukost och teoretisk genomgång för att sedan sadla ponnyn som förvandlats till en vildhingst som skulle ha koll på ALLA hästar på gården och visa upp sig :crazy:

Stod iaf snällt still när jag satt upp från en sockerbit och sedan skrittade vi oss igenom slalom och parallellslalom, ringa i klocka, åttor runt tunnor, bro, litet hinder, sidepass mellan två bommar, tjuren och så grinden men inte som man ska, hon förstod inte och blir då stressad så vi tränade bara på att göra halt på en massa ställen i, i närheten och så.

Red två pass och hon var lite lugnare på det andra.

Roligt :)
 
Jag har inte varit särskilt aktiv. Det har varit tungt då min kille med bäckenfrakturen har vandrat till de evigt gröna. Lilla Calle tog det ganska hårt och tappade matlusten. Jag har fått matcha upp det med 3-4kg lusernpellets utöver 2kg kraftfoder eftersom han gick från att äta 14kg hö till typ 5kg. Nu har han dock fått en liten lillebror och vi hoppas vi får mycket glädje av honom.
Här kommer några bilder på honom. För er som inte minns är han Warsteiner - Bal du seigneur xx
IMG_3325_zpsh5g1spvp.jpg


ihopsläpp med lillebror född -13
IMG_4104_zps0yjpwt5h.jpg


IMG_4105_zpswtywx18k.jpg


IMG_4114_zpsdbngetld.jpg


IMG_4131_zpsm6yzfiky.jpg


För 2år sen såg han ut såhär :heart
10262125_10152172441398789_7834934261342430328_n_zpsihnrtsjj.jpg
 
Släpade med X på WE-kurs idag. Eller släpade och släpade, hon gick själv in i släpet från stallet (ca 30m).

På plats ställde jag henne i en liten hage med GRÄS och en kompis på vardera sida så hon var nöjd.

Frukost och teoretisk genomgång för att sedan sadla ponnyn som förvandlats till en vildhingst som skulle ha koll på ALLA hästar på gården och visa upp sig :crazy:

Stod iaf snällt still när jag satt upp från en sockerbit och sedan skrittade vi oss igenom slalom och parallellslalom, ringa i klocka, åttor runt tunnor, bro, litet hinder, sidepass mellan två bommar, tjuren och så grinden men inte som man ska, hon förstod inte och blir då stressad så vi tränade bara på att göra halt på en massa ställen i, i närheten och så.

Red två pass och hon var lite lugnare på det andra.

Roligt :)
Åh det hade jag med tänkt prova med N:) det har startat upp på min klubb i höstas och är träning varje vecka tror jag. Kunde vara bra som lite miljöträning tänker jag.
 
@Exotizc Inte så ovanligt att de lugnar sig väldigt mycket när de kommer ut på bete :). Dels är dom mätta hela tiden och dels tar det på energin att sova ut och röra sig mer än vad de gör när de står på stall.
 
Indra har blivit skodd idag och jag är så glad att det funkar bättre och bättre för varje gång nu! Det skar sig rejält mellan ponnyn och min vanliga hovis i höstas och det blev extremt stressande för båda. Så jag bytte hovis för att ändra förutsättningarna. Det var helt klart klokt och detta är andra gången med den nya och hon tycker det är lite obehagligt i början när sömmen slås i, men står väldigt bra annars :). Otrolig lättnad!
13227234_10208148226855311_2932966122640554947_n.jpg

Syns fö på bilden hur hon verkligen har tappat massor över ryggen. Inte för att hon hann bli helt välmusklad innan, men det var på väg. Nu är vi tillbaka på noll igen.
 
Apropå hovslagare så har jag funderat lite på N:s tassar. Hon har ju gått oskodd hela livet och har aldrig gått särskilt hårt eller mycket så har klarat sig bra barfota och slitit jämnt och bra på sina fötter själv. Har alltid tänkt att jag ska sko henne fram när hon blir äldre, men nu tänker jag nog försöka hålla henne barfota om det går. På vinterhalvåret brukar hon inte behöva verkas (särskilt om hon motionernas, vintern 14/15 hoppade vi väl 3 verkningar) men detta blir första sommaren hon rids så det blir intressant att se hur hovarna tar det :) och hur det sen blir nästa vinter.
 
Jag håller ju till i 09ornas tråd nu för tiden men svarar ändå :) Jag är 164 med korta ben. Såg faktiskt inte så illa ut på Nisse sista tiden innan han såldes.
Första uppsittningen, här hade han precis fyllt 3 år. Dålig bild för jag böjer mig ju lite framåt (sen kan man ju diskutera valet av skor också). Här kände jag mig stor, letade upp ett barn som kunde rida istället så fort jag suttit upp och känt på hur han reagerade på att få ryttare på ryggen.
10153287_10152211354812917_2761952442374949868_n.jpg


Två år senare, inte vuxit mer än nån enstaka cm på höjden men breddat och musklat på sig en hel del. :up:. 126,5 är han mätt till. Här kände jag mig tom bekväm med att hoppträna honom när ordinarie barn inte kunde.
received_829110120567801.jpeg

received_829110283901118.jpeg


Cponnyn jag lånar är 138. på vissa bilder/filmer tycker jag att jag ser stor ut, och vissa perfekt men den här bilden är nog ganska ärlig om hur det faktiskt ser ut.
received_829102543901892.jpeg

sen inbillar jag mig att det kommer kännas bättre när jag fått tag i en dressyrsadel. Tycker jag hamnar så högt i hoppsadeln... Förhoppningsvis så biffar hon på sig lite mer också :)
Sen har jag ju min gamle dponny på 144cm också. När jag fick honom så var det han som var för stor för mig ;) Skaffar jag nån mer så blir den en dponny.
P9020012.JPG

283983_10151040582307917_1041977957_n.jpg


Nudå? :D
 
På onsdag ska jag åka med en kompis och hämta hem hennes 11:a som tillbringat en månad för uppfostran hos EH. Det har inte varit så enkelt utan även EH har stött på lite patrull -en liten fjorddam bestämmer man inte över ostraffat om man säger så, proffs eller inte. Som sagt, på onsdag sa hon hämtas hem igen och jag ska med och lyssna in vad han säger för att hjälpa kompisen komma ihåg viktiga bitar. Och tydligen ska jag rida med om min kompis får bestämma..

A: Ta med ridkläder och hjälm på onsdag. Han kanske vill visa något när man rider då är det bra att du också sett o provat så att du kan visa mig sen

Jag: Haha, sure

A: Ja vaddå
Ta med annars trycker jag på dig min o den får du aldrig av sen

Jag: :rofl:

A: Du ska visst rida! Ska jag så ska du :p

Jag: haha, det är DITT djur :devil:

A: I know. Och du ska hjälpa mig med henne så ta med hjälm annars får du stryk


Vi får väl se hur det går, jag kan inte låta bli att fnissa lite åt att inte ens unghästgurun EH har rått på den här lilla (c-ponnyn) så enkelt utan det har varit en utmaning. Ska bli roligt att se var de befinner sig nu.
 
Ponnyn fick återfall i humöret igår :yuck: dödsgrinig att borsta, jag kunde nästan se energin pysa ur öronen på henne. Gick ändå bra i skogen fram till galoppen. Var beredd på bocksprången som kom, fick snabbt upp huvudet och galopperade på. Vi var tre som red och av säkerhetsskäl fick N gå sist. Hon brukar alltid galoppera efter shettisen som måste gå först och har aldrig direkt haft problem med det, men igår blev hon missnöjd med sin lott i ledet. Drog ner huvudet, bockade loss och for iväg som skjuten ur en kanon :wtf: Passerar ryttare två där hon skruvbockar, träffar den stackars ponnyn innan hon är förbi och bakefter shettisen. Där var hon nöjd och galopperade sedan lugnt resten av vägen. Behöver träna på att rida med fler hästar tror jag... nästa gång ska jag vara beredd, det var jag inte alls igår.
 
Jag "tillhör" ju egentligen den här tråden, men har inte skrivit på flera år. Faktum är att jag skrev i den första, när min förra -11 föddes. Sen sålde jag honom för att livet inte gick ihop, men har delvis hållt kontakten med köparen. Idag insåg jag att det var längesen så jag gick in på blup och skulle se om han kommit ut på nån unghästklass (köparen tävlar mycket unghäst).
Jodå, han har minsann gått felfritt i en 120 i helgen som var! Och bytt ägare dessutom, en tjej som verkar jätteförtjust i honom, hittade henne på fb (stalker, jag vet:D) och skickade ett meddelande. Så kul när allt har gått bra, jag tänker ofta på honom:love:

Fick mig att inse att 11:an jag har hemma kanske skulle utmanas lite mer:angel: han kan inte ens galoppera med ryttare:p
 
Idag är jag lycklig! Hade uppkörning i utökad behörighet i med att gamla bilen pajade och det blev för tungt med den nya med släp. Var inte alls orolig till den förrän igår då jag hade en körlektion. Insåg då att jag skulle göra en enkelaxlat (mer än två år sen jag körde det) och när jag fick instruktionen att backa runt ett gatuhörn. Jag är ingen dålig backare, men har väl under alla mina 7 års körande aldrig behövt ta hänsyn till en trottoarkant :confused::yuck: var för långt ifrån och ju mer jag försökte använda speglarna desto värre blev det. Tillslut gick det inte alls för jag vred ratten åt fel håll... fick låna en enkelaxlad transport och körde omkring och backade i 40min igår. Dönervös idag men TACK OCH LOV skulle jag backa på en grusväg och slapp de jäkla trottoarerna så jag klarade det :D så nu kan jag och N kanske ta någon färd nånstans. Funderar på att testa WE.
 


X var och träffade ET idag. Hyfsat rak och jämn. Lite "tuggummimotstånd" i musklerna uppe i länd och höft, inget alarmerande.

Annan ET än vanligt som satte lite fler nålar. Efter behandling blev X alldeles simmig på ögonen :love:
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 793
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 782
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 131
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 560
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp