Årgång 2011 del 8

Nytagna foton från idag! Idag lyckades jag äntligen få bild på den enormt långa känsellhåret under höger öga :D
dsc02128_573e099d9606ee10111ec1c5.jpg
dsc02134_573e09a2ddf2b342fed6157f.jpg
dsc02138_573e09af9606ee0f8e19c507.jpg
 
Jag och shettisens ryttare släpade fram lite hinder idag. Först fick hon hoppa och jag fota och sedan bytte vi. Bilderna blev väl sådär, men flickan är ju trots allt åtta och har aldrig fotat innan (men tyckte det var såå roligt och ville göra såhär mer gånger). Jag tycker inte om att hoppa med manen lös så flätade upp den väldigt löst. Började rida fram och ponnyn var sådär konstigt stum igen :confused: (går med spikrak hals, vill inte ställa sig, går inte på tygel). Äh, hon tittar väl på hindrena, tänkte jag. Sen funderade jag om det var bytet av nosgrimma som gjorde det. Efter framridningen med den här konstiga stumheten drog jag upp flätan och stumheten försvann direkt!

Hoppade vattenmatta för första gången, gick jättebra!

dsc02382_5740545bddf2b3742573cf41.jpg
dsc02381_574054572a6b22a7473b95d8.jpg
dsc02362_5740541eddf2b342e23712d2.jpg
dsc02350_574054032a6b22a768aaabc9.jpg
dsc02369_57405429ddf2b34315e78e68.jpg
dsc02364_574054242a6b22a74c395820.jpg
dsc02371_574054359606ee0fb5c98bb1.jpg
 
Tömkörde X så att hon iaf rört på sig innan @Amanda_F drillar henne imorgon. Sedan blir det rörelse alla dagar för att hon ska vara mjuk i kropp och sinne. X alltså :p
 
Idag körde vi en liten utmaning. Miljöträning i ridhuset...
13285424_1730933430518184_53446374_n.jpg

Ida var sådär road och lämnade ridhuset utan mig (men med en mindre bit av min hand :meh:). Efter omplåstring och nya tag så gick det bra och hon kom både förbi och ända fram till alla farligheter. Minsta svårigheten är att gå över plasten på marken, det gör hon numera utan att blinka.
Målet är att även kunna rida med alla prylar i ridhuset... Tänker att ska vi ta oss förbi domarbord och liknande när det blir dags att tävla så får vi nog träna, damen är lite tittig...
 
N var cool-lugn med läskiga saker fram tills hon var 2,5. Sen gjorde hon en tväromvändning :p för ett år sen var hon jättefjöntig med allt. Vattenmattan dog hon av så fort jag släpade fram den, men igår var det inga problem så hon har nog mognat en aning i år :up:

Matte har bestämt att det är dags för mer utmaning så på lördag ska fröken ponny ut på sin första pay and jump. 30 & 40cm så kan vi trava runt. Tänkte först ta 20 &30, men 20 kändes så fjöntigt lågt :angel: Är ett litet nybildat ridsällskap som ordnar det så väldigt enkelt och få starter så jag tror det blir en bra förstatävling för henne.
 
Indras igångssättning går framåt och det är så skönt att vara igång igen. Tycker att hon blivit mycket vuxnare men igår var hon helt överladdad när hon fick följa med som handhäst i skogen. Red förbi ridskolan som hade en ponnylektion, vilket vi gjort massor av gånger, men igår taggade hon igång som tusan och strax efter att vi passerat exploderade hon fullständigt och reste sig och gjorde luftsprång. Tur att Barb är lugnet själv och inte bryr sig ett dugg om henne.

Idag har jag ridit typ första "riktiga" passet på banan där jag krävt lite mer. Hon vill inte riktigt sätta under höger bak vilket stundvis gör mig lite orolig-å andra sidan är det inte så himla konstigt att en ung häst är lite skev och oliksidig. Det som händer är att på kortsidorna blir första hörnet bra, men till andra sätter hon ut bakbenet, kör upp näsan och springer iväg som en ridskoleponny. Jobbade igenom det och fick till det ganska fort och hon var kalasfin på slutet:). Provade rida lite programdelar också, och ska vi starta i juli har vi allt lite jobb framför oss...

Film på henne från förra veckans pass på töm
 
Indypindy fick dressyra i ridhuset igår och hon avslutade så himla bra! Låg och lång i formen med jättefin kontakt, dessutom rakt under sig med båda bak :). Idag har vi varit ute ensamma i skogen för första gången och det gick hur bra som helst. Hon brukar följa med som handhäst mest, men kände att det började bli dags att se vad som händer nu när vi närmar oss tävling. Hon är superpigg på vägen ut och taktade en del, men cool med bilar. Efter att hon fått trava och galoppera lite så skrittade hon så fint och avspänt på lång tygel med typ en halvmeters övertramp:D.
 
Idag var sista passet på X innan tävlingen på lördag, i morgon ska @lil-sis hålla henne varm (vilket inte är helt lätt i skitvädret).

Hon var fin men av och på i bjudningen så det var lite svårridet, och fattningarna och halterna sitter ju inte helt perfekt, men vi hoppas på godkänt i helgen. Hoppas ska man ju.

Stäng gärna av ljudet för det är ett väldigt tjattrande på ryttaren :angel:

 
@Amanda_F Åk söderut ;) här nere har det varit en smärre värmebölja i några dagar... 25 grader och stekande sol.

Ser fint ut, lycka till på tävlingen!

Min rygg är bränd efter mockning av hage i måndags. Vi hade värmebölja fram till igår, nu är det någon form av tropisk regnstorm så tom mina små tjocka russ fryser :eek:

X har regntäcke med hals och 100g liner nu. Byter till heltäckande back on Track imorgon om inte värmeböljan kommer tillbaka.
 
Min rygg är bränd efter mockning av hage i måndags. Vi hade värmebölja fram till igår, nu är det någon form av tropisk regnstorm så tom mina små tjocka russ fryser :eek:

X har regntäcke med hals och 100g liner nu. Byter till heltäckande back on Track imorgon om inte värmeböljan kommer tillbaka.
Vi får nöja oss med några dagar av svalare väder för i början av nästa vecka stiger temperaturen uppåt 25 igen :)
 
Dressyrade idag. Ganska trevlig i höger sida, men vänstersidan alltså med volter och hörnpasseringar... märks att hon är svagare i benet hon fick ligamentskadan. Hon gör sig rak och springer iväg. Någon som har någon bra övning som tränar höger bakben?
 
Då var vår gemensamma debut avklarad och jag är nöjd. Hon uppförde sig precis som förväntat. Fick lite soppatorsk i högergalopprn, och fattade galopp när man skulle börja trava efter skritten. Men den sista får jag ta på mig för jag har övat det så, IOM att det är så i ungponny-programmen. Hon fattade i alla fall rätt galopp och det var inte dåligt.

Sen var det ju tyvärr så att domaren inte gillade vad han såg och dömde oss som tredje sist med den fantastiska procenten 46,79 %. Ska fixa en film med kommentarerna så kan ni se och döma själva. Vill man se en volt som tydligen bara var värd en fyra så kan man kolla på min insta..
 
@Amanda_F Haha, jag och min förra häst hade också 46% på vår debut :angel:

Annars har jag varit uppe på henne idag, sådär 2,5 månad sen sist. Skritt och lite trav runt spåret, men jag fick rida iallafall! :D
13308220_10154735139080400_5647684641084169207_o.jpg
 
Ponny och @Amanda_F skötte sig jättefint. Vi tänker att det kan ju bara bli bättre... Det regnade tom under framridning och ponny avskyr regn, blir kort och spänd och tvär. Med det i bakfickan gick det över förväntan!

Jag red en sväng i regnet igår och hon var pigg och glad (troligen för att det bara duggade lite efter ett dygns tropiska stormar). Söndag och måndag blir det bara att sträcka på benen eftersom det är tävling igen på tisdag. På lååååååång bana :D I ridhus.
 
@Amanda_F Blir spännande att se filmen, låter som en väldigt hård domare! Jag brukar skriva mycket när vår klubb har dressyrtävlingar och sån procent som du fick brukar småungar med ponnyer få och filmerna ni har lagt upp ser det ju jättefint ut :) vilket program red ni? Och vad ska ni rida på tisdag?

@mooi Hur går det med henne? Har ni varit på återbesök hos vet?
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 502
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp