Ärligt nu! :)

Isselassa

Trådstartare
Hur ofta rider ni er islandshäst och lägger ni upp ridningen på ngt speciellt sätt?
Tex: Teknik x g per vecka, longering/tömkörning x g per vecka och skogstur x g per vecka?

Syftet med frågan är för att vi ska få nya tips av varandra. :banana:
Alltså inte för att klanka ner på någon o massa negativa kommentarer :banghead:
 
Den "vuxna" hästen tränar jag tre dagar och en dags vila, träna tre, en dags vila osv... Jag rider första o tredje dagen, dag två tömkör jag eller longerar/tömkör över bommar. En gång i veckan rids han ut, eller så tömkör jag honom ut i skogen, o då tränar jag både tölt o trav. Resten av gångerna går han på ridbana/ridhus/ovalbana ( när det är säsong)

Unghästen tränas två dagar ( ibland bara en, känner av lite hur han är) vila två-tre dagar, tränas två, vila två-tre osv träningen av unghästen föregås mest i skogen eller träning från marken, nån enstaka gång i ridhuset.
 
När jag hade min isis och mitt halvblod så hade jag ett tränings "schema" och veckor med mer skogs mulle luffande.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Beror helt på vilken häst, vilket stadie vid är i träningen, vad vi fokuserar mest på just nu osv.
Försöker dock alltid rida ut minst en dag i veckan med alla hästar. Vissa hästar kanske bara går ut en dag i veckan medan någon annan kanske bara rids ut. :)
Hästar som jag tränar, tränas 4-5 dagar i veckan.
 
Anpassas efter jobb och väder. Rider för tränare 2-3ggr i månaden. Varierar mellan paddock, ovalbana, rida ut eller travbanan. Rider 5-6 ggr i veckan oftast ganska korta pass.
 
Jag har en tioårig valack som rids sex dagar i veckan, tränar alltid på något oavsett om vi är på banan eller ute. Rider ut betydligt mer än vi är på ridbanan. Börjar alltid passen med att kolla bromsen, ofta funkar den bra direkt men ibland blir hela passet övergångar och halter;). Vi rider ofta längre rundor, runt milen, så han får sträcka ut ordentligt.
 
Just nu är Snorri den enda av mina islandshästar som är igång.
Senaste två veckorna har det blivit väldigt lite ridning pga kyla, men annars har han under vintern jobbat 3-4 gånger per vecka. Enbart uteritter under vintern, eftersom paddocken är nedfryst.

Jag har något slags mental bild om vad som ska jobbas och fokuseras på, men ibland måste jag ändra ganska kraftigt.
Exempelvis tränade jag galoppfattningar, med klar förbättring av galoppen som resultat. Men han lärde sig att vänta sig galopp och jag fick därför lite trassel när jag skulle göra övergång från skritt till något annat än galopp, så då avstod jag från galopp i någon vecka för att han inte skulle förekomma mig.

Han är just nu i läget att vi tränar traven med stadig form, väldigt försiktiga tempoväxlingar samt jobbar med öppna och skänkelvikning i trav.
Galopperna: jobba så att fattningarna blir samlade, och så behålla honom rund och få eftergift i nacken men undvika remontform.
Tölten: övergångar mellan skritt och tölt, och så en del tempoväxlingar. Träna på skänkelvikning, öppna och sluta i den långsamma tölten. Jobba för att få upp samlingsgraden i tölt, utnyttjar då övergångar från skritt, och skolorna.

Målsättningen är (odefinierad i tid) att förbättra bärigheten i alla gångarter, förbättra stegkvaliteten i alla gångarter, förbättra tempospannet i alla gångarterna. I tölten vill jag få tempoväxlingarna tydligare, i bättre takt (blir en del taktmissar när vi ökar) och bättre bärighet.
 
Min hästar (en blivande femåring och en blivande sjuåring) tränas 4 pass/vecka, är småbarnsförälder så det är vad som hinns med just nu. Rider båda för tränare ca 1 gång/månad och åker ibland iväg på kurs. Tänker kvalitet framför kvantitet och jag varvar lite mer intensiva pass med mer lösgörande pass. Löshoppar regelbundet vilket brukar bli ca 1 gång/månad och använder mig gärna av cavaletti och gymnastikhoppning om jag t ex tömkör/dubbellongerar. Stategierna är lite olika för de två hästarna då de har lite olika förutsättningar både psykiskt och fysiskt.
 
Min 9 åriga valack tränas 4 dagar i veckan. En dag brukar bli ett mer rejält dressyr/nötningspass, en dag tömkörning eller longering och de två sista dagarna blir längre uteritter där han får springa lite mer men ändå så tränar vi alltid på nåt. Jag är en träningsnörd och såsrider väldigt sällan. Rider för tränare en gång i månaden. Har inte tillgång till ridbana eller ridhus här hemma utan tränar på gårdsplanen, åkrar, på grusvägen och i skogen.

Min 4 åriga valack har jag påbörjat i ridningen lite med. Han gör nåt två dagar i veckan i dagsläget. Fokus är mest uppbyggnad av muskler och kondis inför att han ska börja ridas mer riktigt. Han longeras eller promeneras oftast men nån dag blir det även mer tänkaövningar för att förbereda inför att bli ridhäst.
 
Jag är periodare :p Snöar in på lite olika saker körning/tömmkörning, hoppning, trail/bruksridning, markträning mm. Då kan det bli det typ 2dagar/v och det jag är inne på kan stå på banan i nån månad.

Annars rider mest ut, ca 4dagar/v, sen 1-2pass på banan var av ett är typ longering eller lösgaloppera. Vid uteritt turas jag om att ha isisen som handhäst eller ridas och ponnyn som handhäst för att hinna motionera båda lite mer. Vila 1-2dagar/v beroende på väder och annat.

På uteritter tränas mycket öppnor och skänkelvikningar i allt utom galopp än så länge men även halter och bakdelsvändningar görs mycket.

Långsiktiga mål är lyhördhet, smidighet och styrka. Mer bärighet och energi.
 
Vintertid (dec-jan) rider jag inte mycket. Bara när jag tycker det är ok temperaturmäsdigt.
Men annars mellan 5-6 dagar i veckan. Planerar för det mesta men ibland är hon inte på humör för det jag bestämt så då rider vi mest och har kul/mysigt.
Varvar med kondition, styrka, lydnad, och gångartsträning.
Vi har även skrittmaskin på gården, och det är perfekt när det är regnigt och trist!

Till hösten får vi ridhus!! :bump:

Har hittat ny tränare med, och ska rida för henne på torsdag :D:love:
 
Olga rids tre dagar i veckan, hon är sju, men jag satt på henne första gången i september. (Köptes i augusti och var då hanterad, men inte mer.) Rids i alla gångarter. Gångarterna sitter. Hon är en energisk häst så fokus ligger mycket på att kanalisera energin på rätt saker, samt rena grunder såsom halter och övergångar. Hon flyttar för skänkel helt ok. Vi ska trappa upp på fyra dagar i veckan när min tant är såld.

Har oftast en plan, men beror på formen på både mig och hästen om den genomförs.
 
Jag tänker väldigt mycket på variation, variation och variation i min träning av hästar :)
Då tror jag de håller bättre. Även variation av utrustning.
Jag är småbarnsmamma med en häst som ska tävlas är det tänkt. Jag tänker också som någon skrev här innan att våra pass får handla mer om kvalitet än kvantitet eftersom mitt liv ser ut som det gör o jag vill hålla min häst i kondition o vi ska bygga styrka.
Rider 3-4 gånger/vecka o longerar en dag så han gör något 4-5 dagar/vecka.
Varvar mellan att arbeta honom i paddock, på ovalbana och uteritter. Mitt motto är att aldrig hålla på med samma arbete två dagar i rad för jag vill heller inte att min häst ska bli uttråkad. Tex kanske jag måste rida i paddock två dagar i rad o då tränar jag på olika saker.
Just nu är fokus på att få min häst att länga sig och arbeta i en lägre form samt bli avstressad vid uteritter o träna galoppfattningar :)
Har under en tid gjort så att jag börjar med att arbeta i paddocken eller på ovalbanan o sen rider jag ut en sväng som avslutning för att få honom att vara lugnare ute då han är ganska tittig o det känns faktiskt bättre o bättre :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Osäker utifrån ämne samt att jag aldrig postar trådar alls, var denna tråd passar bäst trots prefixval osv , är det fel får tråden gärna...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 131
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, min närmaste kollega, kan kallas för X, ska sluta och jag känner mej så.... övergiven och deprimerad. Stortrivs...
Svar
10
· Visningar
2 983
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 851
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ungern 2024?
  • Ulvlek
  • Ansa häcken...rejält

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp