Armesadel/Manskapssadel

EmblaAsk

Trådstartare
Jag har en ardenner jag ska köpa sadel till. Skulle vilja höra erfarenheter från personer som har haft armesadlar/manskapssadlar till sina kallblod.

Hur passar dom på en (genomsnittlig) ardenner?
Hur är dom att sitta och rida i?
var brukar dom kosta?
Vad brukar det vara för storlek på dom? En del säger att dom är smala för att hästarna var mindre förr, andra säger att dom är breda för man gjorde sadlarna bredare förr..
 
Sv: Armesadel/Manskapssadel

Jag har en manskapssadel som jag har använt ibland och man kan rida LÄNGE i den, trots den är ganska hård så får man inte ont någonstans (inte jag iallafall). Jag har en får skinnspad under som skydd till de bef. på sadeln.
Kolla in denna länk http://runeberg.org/nfcd/0179.html och läs sista raderna på vänskta spalten och början på den högra spalten. Den förklarar de olika storlekarna på sadlarna. Det går nästen bara att få tag på storlek 1A, så kolla storleken på sadeln innan du köper en manskaps/armesadel.

Lycka till!
 
Sv: Armesadel/Manskapssadel

EmblaAsk skrev:
Jag har en ardenner jag ska köpa sadel till. Skulle vilja höra erfarenheter från personer som har haft armesadlar/manskapssadlar till sina kallblod.

Hur passar dom på en (genomsnittlig) ardenner?
Hur är dom att sitta och rida i?
var brukar dom kosta?
Vad brukar det vara för storlek på dom? En del säger att dom är smala för att hästarna var mindre förr, andra säger att dom är breda för man gjorde sadlarna bredare förr..

Har ridit ganska mycket i manskapsadlar, de är hårda, men man vänjer sig alt. så sitter man på en fäll. Tycker det ger en väldigt bra sits och så här långt har jag inte hittat nån häst som tyckt illa om dem.

Alla är lika dana förutom att det finns för raka och mer åt svängda ryggar, smala och breda bommar. Så lite variation. Kostnaderna brukar ligga mellan 2000-3000kr.
Tycker att hästar över lag har mer tolerans mot en icke perfekt sittande manskap än vad de har mot en "vanlig" sadel. Troligen beror det på den stora ytan, det blir mer ett jämt tryck ger större tolerans.
 
Senast ändrad:
Sv: Armesadel/Manskapssadel

Du måste hitta en i storlek 2 . Tyvärr är dom svåra att hitta då dom flesta är i storlek 1 eller 1A. Har sett flera på Blocket.se för 1500 - 3000:-. Den för 3000:- var renoverad.
 
Sv: Armesadel/Manskapssadel

Köpte själv en begagnad armésadel på annons för 2 år sen. Den betalade jag 2000 kr för, i jättefint skick. Har använt den på en ardennervalack, funkat superbra, både han och jag trivs med den. Har ridit en femmila distans i den och det gick jättebra, så de passar även för längre ritter:) Lycka till med letandet!
 
Sv: Armesadel/Manskapssadel

Jag har en och den åker fram på mitt breda Lettiska halvblod. (han är BRED)
Dessutom så e den ganska hård men jag har en benig röv ;) haha
Annars så tycker jag att dom är väldigt vettiga. :D
 
Sv: Armesadel/Manskapssadel

Jag vet en som har 6 armesadlar.
Någon som vet var någon stanns på sadeln storleken står?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
889
Senast: Trasten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp