Arrende Kostnad

Hopp

Trådstartare
Hej! Jag hyr en hästgård i Skåne och till den arrenderar jag 6ha bete som egentligen är jordbruksmark. Nu undrar jag om jag kan söka något bidrag? Jag har tidigare betalat ägaren 2000:- (exkl.moms) / hektar/år men nu vill han helt plötsligt ha 8000:- (exkl.moms) / hektar/år för enligt honom kan han få det om han läger marken i träda. Kan han verkligen få så mycket om han lägger marken i träda? En del av marken, ca 1,5ha går inte att använda sen höst/vinter/tidig vår för då står den under vatten men på sommaren går det bra att använda den som bete. Någon som vet!?
 
Det är högst troligt att markägaren redan har bidragsrätterna som ev. tillhör marken.

Jo, det är dyrt att arrendera jordbruksmark på de flesta håll i Skåne. Det är helt egalt om han bluffar om trädesbidraget eller inte. Har han satt sitt pris är det upp till dig att värdera om du vill betala priset eller lämna tillbaka den arrenderade marken.
 
Jag betalar 3750 inkl moms f ca 1 ha fin åkermark. Det ligger dock skilt fr övriga stycken så d passar bonden bra att hyra ut just den lilla lappen. När jag läste om prisstatestik för nåt år sen så låg det rimligt till.
 
Det är högst troligt att markägaren redan har bidragsrätterna som ev. tillhör marken.

Jo, det är dyrt att arrendera jordbruksmark på de flesta håll i Skåne. Det är helt egalt om han bluffar om trädesbidraget eller inte. Har han satt sitt pris är det upp till dig att värdera om du vill betala priset eller lämna tillbaka den arrenderade marken.

Fast om bonden försöker bluffa är det ju bra att veta för det ger ett annat förhandlingsläge. Han kanske tänker att går det så går det.
 
Har du kontrakt så är det det som gäller och går inte att ändra på hur som helst, fick jag lära mig här om veckan. Ska visst finnas en hel del regelverk runt det där.
 
Har du ett riktigt arrendeavtal så gäller den lagstiftningen och som skrivet innan är det inte bara att ändra.
Men har du inget riktigt arrendeavtal utan mer "hyr" marken och kanske inte ens har det på papper är det upp till er att göra upp om priset.
Bidragen som man ka få varierar lite från år till år och är också beroende på vilken klassning marken har. Så bara för att det är åker är går det inte att säga rakt av vad det blir i bidrag. Det finns nämligen flera olika klasser av åkermark som alla ger olika bidrag.
 
Hej! Jag hyr en hästgård i Skåne och till den arrenderar jag 6ha bete som egentligen är jordbruksmark. Nu undrar jag om jag kan söka något bidrag? Jag har tidigare betalat ägaren 2000:- (exkl.moms) / hektar/år men nu vill han helt plötsligt ha 8000:- (exkl.moms) / hektar/år för enligt honom kan han få det om han läger marken i träda. Kan han verkligen få så mycket om han lägger marken i träda? En del av marken, ca 1,5ha går inte att använda sen höst/vinter/tidig vår för då står den under vatten men på sommaren går det bra att använda den som bete. Någon som vet!?
Låter helt orimligt att kunna få så mycket i bidrag, skulle tro att stödet är 2-3000 kr per ha som mest.
 
Lite festligt att man så klart för sig vad man kan få i ersättning. Speciellt som att man inte vet vad det är för träda eller var marken ligger.
Ät det t ex så kallad mångfaldsträda så kan det vara ett åtagande på fem år och där Länsstyrelsen beslutar i det enskilda fallet hur stort bidraget blir eftersom det ingår i utvald miljö . Ligger den här marken på ett ställe där det är av stort vikt för att gynna insekter och fåglar kan det nog mycket väl handla om stora summor per hektar och då under fem år.
Det är denna typen av bidrag som man satsar på inom EU numera, för att gynna miljö och biologisk mångfald.
 
Ägaren kanske vill använda marken själv och väljer att chockhöja så att du inte ska använda besittningsrätten? Vad har ni för avtal?
 
Höjning är reglerat och ska vara skäliga.

Sen är det frågan om vad som ingår, med hög hyra / arrende så kanske det ska vara med staket och betesputsning samt röjning vid behov.
 
Hej! Jag hyr en hästgård i Skåne och till den arrenderar jag 6ha bete som egentligen är jordbruksmark. Nu undrar jag om jag kan söka något bidrag? Jag har tidigare betalat ägaren 2000:- (exkl.moms) / hektar/år men nu vill han helt plötsligt ha 8000:- (exkl.moms) / hektar/år för enligt honom kan han få det om han läger marken i träda. Kan han verkligen få så mycket om han lägger marken i träda? En del av marken, ca 1,5ha går inte att använda sen höst/vinter/tidig vår för då står den under vatten men på sommaren går det bra att använda den som bete. Någon som vet!?

Du kan söka stöd om du har stödrätter till marken som dina djur betar http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod.4.4b3f0532150f4b827c7e3735.html
Det beror också på hur ert avtal ser ut, dvs om det är markägaren eller du som har stödrätterna till marken. T ex om markägaren har stödrätterna kan han ta hyra för betet av dig, och även söka stöd för betet.
Vilka stöd man kan kan söka är som andra redan skrivit beroende av markens beskaffenhet och artrikedomen.
 
Du kan söka stöd om du har stödrätter till marken som dina djur betar http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod.4.4b3f0532150f4b827c7e3735.html
Det beror också på hur ert avtal ser ut, dvs om det är markägaren eller du som har stödrätterna till marken. T ex om markägaren har stödrätterna kan han ta hyra för betet av dig, och även söka stöd för betet.
Vilka stöd man kan kan söka är som andra redan skrivit beroende av markens beskaffenhet och artrikedomen.
Det finns stöd som inte kräver stödrätter. Bland annat då t ex mångfaldsträda som är ett åtagande för ett antal år framåt. Allt beroende på vad det är för typ av mark och var den ligger.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp