kayoba

Trådstartare
Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte diskutera om det är rätt eller fel att ta hit en hund, jag vill diskutera resan hit istället.

Jordbruksverket har sagt att han skall sitta i karantän när han kommer till Sverige, varför presenteras han då bland folket på Arlanda och dessutom tas ut ur sin bur? Jag förstår att man vill ha publicitet, men smittoriskerna då, hundens eget mående, det finns väl mer saker än rabies att tänka på när man importerar en hund tvärs över jordklotet, behöver man inte tänka på dem alls i det här fallet?

En i min familj råkade vara där samtidigt och såg jippot, förutom alla reportrar och familjemedlemmar som var där samt även en massa random folk som gick fram och klappade på honom. Jag får det inte riktigt att gå ihop. Skall han till karantän så skall han väl inte tas ur sin bur direkt och definitivt inte hanteras öppet mitt i en folkmassa? Visserligen är han en gatuhund så han kanske är van vid konstiga stimmiga miljöer, men ändå, skulle han inte kunna få lite lugn och ro efter en så pass lång transport. På Aftonbladet finns det en tv version av det hela också.

När vänner tagit hem hundar som skall till karantän från ex ett listat land utiför EU så har tullen vid checkpointen sagt att det är direkt till karantän som gäller, inga extra stopp bland folk/övriga djur är tillåtna.
Jag anser nog att ankomsthallen på Arlanda är ett mellanstop utan like speciellt då för ett djur som kommer från ett olistat land utanför EU, eller tänker jag helt fel här? Jag erkänner också, jag hittar inte ens Ecuador på någon av SJV listningar, har jag totalt missat den och tillhör då Ecuador ett listat eller olistat land utanför EU?

Oavsett listning utanför EU, hur fungerar det med rabiesvaccinet, måste han inte vänta i x antal dagar, därefter testas på nytt innan han tidigast får föras in i landet? Jag vet att man går efter det vaccin som används i det land som den vaccineras i, men finns det verkligen vaccin som funkar direkt så man kan åka direkt dagen efter?

Är det bara jag som funderar på den väldigt enkla och snabba hanteringen av ett importerat djur och undrar på om detta är vanligt, eller är det media som gjort att detta fixats av SJV så snabbt?
Jag har dock bara kunna följa medias bevakning av det hela, det kanske inte var så enkelt som de beskriver det?
Jag har dock försökt att läsa och hitta rätt på SJV: hemsida, men finner inget som kan ge mig svar på det som hitintills framkommit i media.

Äsch, troligen är allt fullständigt normalt och under total kontroll, det är väl bara jag som inte fattar och kan läsa reglerna hos SJV samt ligger efter i importutvecklingen helt enkelt.
Så snälla buke, hjälp mig reda ut detta :-)

/ kayoba
 
Äh, efter lite mer letande och tänkande så har jag kommit fram till att han nog räknas som en vanlig hund som kommer till Sverige och inte har alla papper/vaccinationer klara från början, så då sätter man honom i karantän i fyra månader om ägaren vill betala för det.
Gissar att det nog är så enkelt.

Att jag däremot personligen tycker att han skulle ha sluppit all medial uppståndelse vid Arlanda och istället transporterats direkt till karantänen utan att ha hanterats av okända personer i allmän miljö, det är en helt annan femma.

/ kayoba, som nu inte behöver fundera mer på detta och därför kan gå och lägga sig istället.
 
Äh, efter lite mer letande och tänkande så har jag kommit fram till att han nog räknas som en vanlig hund som kommer till Sverige och inte har alla papper/vaccinationer klara från början, så då sätter man honom i karantän i fyra månader om ägaren vill betala för det.
Gissar att det nog är så enkelt.

Att jag däremot personligen tycker att han skulle ha sluppit all medial uppståndelse vid Arlanda och istället transporterats direkt till karantänen utan att ha hanterats av okända personer i allmän miljö, det är en helt annan femma.

/ kayoba, som nu inte behöver fundera mer på detta och därför kan gå och lägga sig istället.

Jag tycker att det är jättekonstigt. Ska han sitta i karantän så ska han definitivt inte visas upp sådär vid ankomst. Vad som gjorde mig mest förvånad var när jag läste en notis i DN häromdagen att Jordbruksverket först hade sagt nej till att ta hit honom, men sedan ändrat sig. Varför sa dom då mej först? Varför ändrade dom sig? Hur är det ens möjligt att de kan "ändra sig"? Allt kring införsel av hund ska ju vara reglerat i lagar eller förordningar så jag tycker faktiskt att det är lite underligt och skulle gärna vilja veta hur de har resonerat.
 
Jag reagerade precis likadant som dig TS. Såg en bild imorse där folk hängde över honom utanför buren med kameror och mikrofoner. Låt hunden vara ifred...
Utan att ha läst på tycker jag att importen gick väldigt fort, har inte upplevt det som enkelt att ta in hundar - särskilt inte från länder utanför EU. Trodde också att han skulle åka direkt till karantän utan att det skulle ges möjlighet till klapp och gos med halva Sveriges journalistkår innan.
 
Jordbruksverket hade väl först sagt ja muntligt, men sen sagt att allt inte var klart/skulle hinna bli klart till resan (dvs nej), men sen har de nog på båda håll (dvs både JBV & teamet i Equador) lyckats få fram allt som behövts i tid.

Jag tycker det är krånligt, jag tycker det är en jättefin historia och jättegulligt, men är samtidigt väldigt negativ till alla dessa utländska "adoptiv"hundar som tas in i Sverige. Men här hade de ju iaf en relation innan de bestämde sig för att ta med honom till Sverige.

De jag har sett från Arlanda så var han bara halvvägs ut från buren och bara teamet hanterade/rörde honom, men har inte sett särskilt mycket av rapporteringen därifrån.
 
Tack och lov så har de inte hymlat om att det kostat dom 50 000 att få hit honom så det kanske avskräcker en å annan drömmare. Tyvärr är det ju lite billigare för gemene man.
Avskyr glorifieringen av att ta hit gatuhundar. Kunde gott ha varit med en tillhörande artikel om alla baksidor.
 
Med listade länder utanför EU är det inget krångel med importen (har själv en från rysk import), det är de sedvanliga 21 dagars väntetid efter rabiesvaccinationen som gäller och sedan ingen karantän.

Men Ecuador är ju inget listat land.
Tycker också att hela historien är mycket fin och speciell, men tycker precis som ni andra att man kunde nämnt "baksidorna".
 
Eftersom hunden blev rabiesvaccinerad först nu, så blir det karantän i Sverige eftersom hunden åkte hit direkt efter vaccineringen. Men detta är en import av gathund som jag ändå kan förstå - det är en hund dom träffat och fått rejäla känslor för och dom har själva fixat veterinärvård på plats mm. Stor skillnad mot dessa gathundar som kommer hit osedda eller ännu värre kommer hit utan att ens en ägare finns.
 
Eftersom hunden blev rabiesvaccinerad först nu, så blir det karantän i Sverige eftersom hunden åkte hit direkt efter vaccineringen. Men detta är en import av gathund som jag ändå kan förstå - det är en hund dom träffat och fått rejäla känslor för och dom har själva fixat veterinärvård på plats mm. Stor skillnad mot dessa gathundar som kommer hit osedda eller ännu värre kommer hit utan att ens en ägare finns.
:bow::bow::bow:
Ja här fanns starka band till skillnad mot de som "adopterar" gatuhundar som de förälskat sig i utifrån en bild o en snyftberättelse på nätet, brukar vara kopplat till att de inte kunnat hitta något de vill ha i Sverige. Att de inte hittat något beror oftast på att de vill ha hund NU, samt att hundstallet m fl kräver åtminstone grundläggande kunskaper om hund.
 
Tack och lov så har de inte hymlat om att det kostat dom 50 000 att få hit honom så det kanske avskräcker en å annan drömmare. Tyvärr är det ju lite billigare för gemene man.
Avskyr glorifieringen av att ta hit gatuhundar. Kunde gott ha varit med en tillhörande artikel om alla baksidor.
Hade de inte samlat in pengar från folk? Jag har inte hängt med men mamma pratade om att det fanns någon insamling för att de skulle ha råd att ta hit honom.
 
:bow::bow::bow:
Ja här fanns starka band till skillnad mot de som "adopterar" gatuhundar som de förälskat sig i utifrån en bild o en snyftberättelse på nätet, brukar vara kopplat till att de inte kunnat hitta något de vill ha i Sverige. Att de inte hittat något beror oftast på att de vill ha hund NU, samt att hundstallet m fl kräver åtminstone grundläggande kunskaper om hund.

Precis! Tycker hunden är helt otrolig som hängt på dom där idrottarna i vått och torrt.
 
Hade de inte samlat in pengar från folk? Jag har inte hängt med men mamma pratade om att det fanns någon insamling för att de skulle ha råd att ta hit honom.

Ingen aning men jag tycker det är bra att det framgår att det är höga kostnader för en adopterad gatuhund. Det kanske ringer en klocka hos de som hyllar adopterare att de där pengarna hade kunna hjälpa många hundar på plats ist.
 
Tack och lov så har de inte hymlat om att det kostat dom 50 000 att få hit honom så det kanske avskräcker en å annan drömmare. Tyvärr är det ju lite billigare för gemene man.
Avskyr glorifieringen av att ta hit gatuhundar. Kunde gott ha varit med en tillhörande artikel om alla baksidor.
Men finns det över huvudtaget kvar någon karantän i Sverige - eller är det "karantän" i hemmet som gäller?
 
Jag tycker faktiskt också att detta fall är okej.

För en herrans massa år sen hade jag en fotbollstränare som hade "smugglat" in en hund från Bosnien. Hon hade hittat hunden som valp när hon var nere som FN-soldat, och sen plockat med den hem när hon åkte. Nu vet jag noll om sprutor och tillstånd i det fallet, men helt annat än att plocka en hund från en hundgård på nåt räddningscenter iaf.
 
Jag tycker att det är jättekonstigt. Ska han sitta i karantän så ska han definitivt inte visas upp sådär vid ankomst. Vad som gjorde mig mest förvånad var när jag läste en notis i DN häromdagen att Jordbruksverket först hade sagt nej till att ta hit honom, men sedan ändrat sig. Varför sa dom då mej först? Varför ändrade dom sig? Hur är det ens möjligt att de kan "ändra sig"? Allt kring införsel av hund ska ju vara reglerat i lagar eller förordningar så jag tycker faktiskt att det är lite underligt och skulle gärna vilja veta hur de har resonerat.

Jag blev nyfiken på det här med karantän när jag läste om Arthur och googlade lite. Hittade då en hemsida till en hundkarantän, och där var det BARA karantänpersonal som fick hämta ut hunden på t ex Arlanda - inte ägarna. Ägarna fick hälsa på efter två v och sedan varannan vecka. Att de inte fick de första två v var ffa för att hunden skulle veterinärundersökas och man ville vara säker på den inte hade smitta med sig.

Så jag blev också extremt förvånad över att se Arthur klappas på av kreti och pleti. Men kanske stod det personal från Jordbruksverket och övervakade både hur det klappades och handtvätt och desinficering sen.. Om inte känns det jättekonstigt.

Tillägg: Jag förstår dock till fullo att de valt att ta hit hunden, jag hade antagligen gjort samma sak i samma läge. De har skapat ett band till hunden, och ska de då lämna den åt sitt öde och ett fortsatt miserabelt liv. Nä. Sen kanske om man kunde hjälpt den på plats hade varit ett alt, men jag skulle inte riktigt lita på den hjälpen. Jag tror inte hunden far illa av det hela heller.
 
Jag hoppas historien slutar lyckligt för hunden, dvs att han klarar karantänen och sen omställningen till ett svenskt hem bra. Det är en otrolig historia, hur hunden följde med dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 756
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp