Itzyditzy

Trådstartare
55c7e10edce71a9f1e64d678847aa0b9.jpg

Kan detta vara artros? Vänster framben alltså. Hon är halt på det benet. Va varm och hade puls innan i veckan. Den knölen som är där har kommit fram under året och växer hela tiden..
Et har varit och behandlat och hen sa då att ena höftleden kändes förstorad. Det lixom knakade i den när hon böjde.. Så jag börjar fundera på att det kan vara artros..
Får se när vi är hos veterinären vad dom säger. Tänkte bara om någon varit med om en sån knöl innan och om det är något annat kanske.
 
Alltså artos är när brosket förtunnas/försvinner så det är ju inget som synds för ögat. Finns ju pålagringar, men har aldrig varit med om att det ser ut sådär heller. Det är inte nåt överben?
 
55c7e10edce71a9f1e64d678847aa0b9.jpg

Kan detta vara artros? Vänster framben alltså. Hon är halt på det benet. Va varm och hade puls innan i veckan. Den knölen som är där har kommit fram under året och växer hela tiden..
Et har varit och behandlat och hen sa då att ena höftleden kändes förstorad. Det lixom knakade i den när hon böjde.. Så jag börjar fundera på att det kan vara artros..
Får se när vi är hos veterinären vad dom säger. Tänkte bara om någon varit med om en sån knöl innan och om det är något annat kanske.
Ingen här inne kan ge ett vettigt svar på det, artros kan endast konstateras via röntgen.
@Elisha Faktum är att en pålagringar är artros.
 
Ingen här inne kan ge ett vettigt svar på det, artros kan endast konstateras via röntgen.
@Elisha Faktum är att en pålagringar är artros.

Jo jag vet. Men ville höra om någon varit med om liknande och vad det visade sig vara. Har bokat tid hos veterinär men vill bara förbereda mig lite..
 
Alltså artos är när brosket förtunnas/försvinner så det är ju inget som synds för ögat. Finns ju pålagringar, men har aldrig varit med om att det ser ut sådär heller. Det är inte nåt överben?
Vad är skillnaden enligt dig på en pålagring och ett överben ? ;(
TS : självklart kan det vara artros men du kommer ju inte komma fram till vad det är här som du vet - se till att få ett klinikbesök. Fattar inte heller riktigt vad knak i höften har att göra med den skelett förändring du påtalar på vänster fram om du frågar om det kan vara artros .

@Toxid nej : en pålagring är inte ekvivalent med artros . artros är när en pålagring påverkar leden .
 
Senast ändrad:
Jo jag vet. Men ville höra om någon varit med om liknande och vad det visade sig vara. Har bokat tid hos veterinär men vill bara förbereda mig lite..
Googla inte eller spekulera, det är jättesvårt, jag vet.
Men det gör verkligen ingen nytta, man målar bara upp mardrömsscenarion för sig själv. Åk till veterinären, låt hen göra sitt jobb, ta det sedan därifrån och gör upp en plan när ni konstaterat vad det är.
 
Vad är skillnaden enligt dig på en pålagring och ett överben ? ;(
TS : självklart kan det vara artros men du kommer ju inte komma fram till vad det är här som du vet - se till att få ett klinikbesök. Fattar inte heller riktigt vad knak i höften har att göra med den skelett förändring du påtalar på vänster fram om du frågar om det kan vara artros .

@Toxid nej : en pålagring är inte ekvivalent med artros . artros är när en pålagring påverkar leden .

Om hon har artros i höftleden påverkar det ju den. Dom kan väl ha det på flera ställen..

Men får se vad vet säger. Har haft hovslagare ute och hen uteslöt hovböld iallafall. Trodde att det kunde vara det från början.
 
Om hon har artros i höftleden påverkar det ju den. Dom kan väl ha det på flera ställen..

Men får se vad vet säger. Har haft hovslagare ute och hen uteslöt hovböld iallafall. Trodde att det kunde vara det från början.
Du har fotat vänster fram och bett om svar utifrån det om det kan vara artros osv .
Du förstår säkert då att det blir konstigt att svara på huruvida hästen kan ha artros i höften om det knakat lite där när ET var ute .
 
Vad är skillnaden enligt dig på en pålagring och ett överben ? ;(
TS : självklart kan det vara artros men du kommer ju inte komma fram till vad det är här som du vet - se till att få ett klinikbesök.

@Toxid nej : en pålagring är inte ekvivalent med artros . artros är när en pålagring påverkar leden .
Vad är skillnaden enligt dig på en pålagring och ett överben ? ;(
TS : självklart kan det vara artros men du kommer ju inte komma fram till vad det är här som du vet - se till att få ett klinikbesök. Fattar inte heller riktigt vad knak i höften har att göra med den skelett förändring du påtalar på vänster fram om du frågar om det kan vara artros .

@Toxid nej : en pålagring är inte ekvivalent med artros . artros är när en pålagring påverkar leden .
När hästen har en pålagring så har du en påverkan av leden- försämrad funktion.
Det är ingenting som hästen kan bli frisk från och ingenting som blir bättre, däremot så finns det flera graderingar av artros.
Men jag är helt säker på att vi kan diskutera detta i flera timmar, vilket jag inte tycker att ts tråd är rätt ställe göra det på. Så vi kan spara denna diskutionen till en lämpligare tråd :)
 
När hästen har en pålagring så har du en påverkan av leden- försämrad funktion.
Det är ingenting som hästen kan bli frisk från och ingenting som blir bättre, däremot så finns det flera graderingar av artros.
Men jag är helt säker på att vi kan diskutera detta i flera timmar, vilket jag inte tycker att ts tråd är rätt ställe göra det på. Så vi kan spara denna diskutionen till en lämpligare tråd :)
Nej man kan ha pålagringar /överben etc som inte öht påverkar någon led och då är det som sagt inte artros . Artros som diagnos är när leden är påverkad. Är leden inte påverkad men pålagring konstateras vid röntgen så blir just konstaterandet detta : pålagring . Inte Artros om inte leden påverkas i det läget .
Jag avser inte att öht diskutera detta i flera timmar utan det var rätt och slätt en kommentar till ditt påstående :)
 
Senast ändrad:
Nej man kan ha pålagringar /överben etc som inte öht påverkar någon led och då är det som sagt inte artros . Artros som diagnos är när leden är påverkad. Är leden inte påverkad men pålagring konstateras vid röntgen så blir just konstaterandet detta : pålagring . Inte Artros om inte leden påverkas i det läget .
Jag avser inte att öht diskutera detta i flera timmar utan det var rätt och slätt en kommentar till ditt påstående :)
Och jag utgick ifrån att vi diskuterade frågan pålagring i led- därav mitt svar. Men jag uttryckte mig lite tokigt ;)
 
Vad är skillnaden enligt dig på en pålagring och ett överben ? ;(
TS : självklart kan det vara artros men du kommer ju inte komma fram till vad det är här som du vet - se till att få ett klinikbesök. Fattar inte heller riktigt vad knak i höften har att göra med den skelett förändring du påtalar på vänster fram om du frågar om det kan vara artros .

@Toxid nej : en pålagring är inte ekvivalent med artros . artros är när en pålagring påverkar leden .
Överflödigt, sorry, borttaget
 
Får jag belysa artros och ledpålagring lite, det är en viss skillnad.
Artros/osteoartrit innebär att en eller flera leder bryts ner, något som enkelt uttryckt brukar kallas utsliten knä, ben fot handled etc.
Osteokondros ledbrosket förtjockas i drabbat område, näringstillförseln stryps och därigenom kan en bit av brosket brytas loss, och smärta uppstår.
 
Det där skulle kunna vara någon typ av tumör. Har den vuxit långsamt så bör den vara godartad. Känner till en häst som fick en tumör ungefär på samma ställe. En operation och sedan mådde den fint. :)

Bra att du ska till veterinär. Svårt att säga vad det kan vara från en bild. Finns så mycket att välja på... Lycka till!
 
Hoppas du uppdaterar när du vet imorgon, håller tummarna!

Va där i torsdags från klockan två och åkte hem vid 20.30. Blev inte riktigt kloka på vart hältan satt. Bedövade på olika ställen från hoven och upp till knäet. Häst blev betydligt mycket bättre och lugnare i longeringen efter bedövningen i gaffelbandsfästet.

Så vi ska dit igen på fredag nästa vecka och fortsätta för veterinären trodde att det kunde vara något mer.

Är det "bara" gaffelbandsfästet som är felet är det vila från 3 månader som gäller. Plus behandling ett antal gånger. Så tankarna är kluvna eftersom hästen snart är 17 år gammal:(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp