arv från okänd släkting....

ameo

Trådstartare
Moderator
En person i min närhet har fått ett brev från Fraser and Fraser, som är svårt att direkt avfärda som rubbish, av flera orsaker. Det står där att det finns en möjlighet att personen kan ha rätt till en andel av ett dödsbo (i USA) där testamente saknats.

Efter all skräpmejl som skickas om ditten och datten är man ju ganska ifrågasättande när man får se något sånt här. När vi googlar företaget verkar det stämma, att det är deras affärsidé att söka upp släktingar till otestamenterad kvarlåtenskap, mot andel av summan/värdet. Personen ifråga har också hittat någon tidningsartikel om företaget i samma anda.
Det kan stämma att det finns hyfsat avlägsna släktingar i USA, nån kusin (eller syssling) till min bekantas ena förälder flyttade dit för ganska länge sedan. Frågeformuläret som följde med brevet indikerar att det är "rätt gren" av stamträdet som åsyftas.

Med stor tveksamhet i bakfickan undrar vi om det är någon här som har varit med om något liknande?
Hur gör man för att kolla äktheten i påståendet om ett potentiellt arv?
 
Min första undran är ju om det nu är sant - varför har de valt att skicka ett email istället för brev?

Det borde ju troligen vara minst lika lätt (troligen mycket lättare) att hitta rätt adress - än att hitta rätt och en email som helt säkert används nu.
 
En person i min närhet har fått ett brev från Fraser and Fraser, som är svårt att direkt avfärda som rubbish, av flera orsaker. Det står där att det finns en möjlighet att personen kan ha rätt till en andel av ett dödsbo (i USA) där testamente saknats.

Efter all skräpmejl som skickas om ditten och datten är man ju ganska ifrågasättande när man får se något sånt här. När vi googlar företaget verkar det stämma, att det är deras affärsidé att söka upp släktingar till otestamenterad kvarlåtenskap, mot andel av summan/värdet. Personen ifråga har också hittat någon tidningsartikel om företaget i samma anda.
Det kan stämma att det finns hyfsat avlägsna släktingar i USA, nån kusin (eller syssling) till min bekantas ena förälder flyttade dit för ganska länge sedan. Frågeformuläret som följde med brevet indikerar att det är "rätt gren" av stamträdet som åsyftas.

Med stor tveksamhet i bakfickan undrar vi om det är någon här som har varit med om något liknande?
Hur gör man för att kolla äktheten i påståendet om ett potentiellt arv?

Stående det något om avgifter, depositioner eller annat som innebär "betala in jättemycket pengar till det här kontot för att få ditt arv"?

Om de inte fiskar efter pengar och ser ut att vara vettiga så känns det svårt att det ska vara en scam?
 
Nej, det står inget om några avgifter, inte i förskott.
De vill ha en fullmakt att forska vidare i om det verkligen är så att min bekant har rätt till del av dödsboet. Enligt brevet står de för alla kostnader tills saken är utredd. Blir det inget arv i slutänden får de inget arvode.

För besväret vill de ha en ganska stor andel av arvet. Men det kan det ju vara värt när de nu har gjort sig omaket att leta reda på en potentiell arvinge som inte har minsta aning om att det kanske kunde finnas ett arv att kvittera ut.
Man kan väl anta att det handlar om mer än en kaffeservis och 500 dollar på banken, annars gissar jag att företaget ifråga inte varit särskilt intresserade...
 
De vill ha en fullmakt att forska vidare i om det verkligen är så att min bekant har rätt till del av dödsboet.
Men man vet väl om man har släktingar i USA?
Om det var jag så skulle jag be om namnet på den avlidne.
Jag vet i alla fall vilka avlägsna släktingar som jag har där.
 
Men man vet väl om man har släktingar i USA?
Om det var jag så skulle jag be om namnet på den avlidne.
Jag vet i alla fall vilka avlägsna släktingar som jag har där.
Det beror väl på hur avlägsna de är. Å andra sidan kan man tycka att det borde finnas närmare arvtagare i de extrema fallen. Jag vet om att jag har släkt i åtminstone usa men har inte en aning om vilka de skulle kunna vara. Även dålig koll på banden till dessa.
 
Mitt ex's syster jobbar för ett företag som letar upp arvingar :) Ofta finns det ett flertal arvingar. Ibland verkar det vara knappt några pengar alls men de brukar ta fallen ändå :D
 
Min mamma fick brev från någon advokat Dillkrona(!) här i Sverige som erbjöd sig leta efter pengar efter mormor. Vi var inte intresserade, vi ansåg att vi hade redan koll på mormors arv utan hans hjälp och vi gillade inte kontakten.
 
För några år sedan ringde telefonen hos pappa och en svensk kvinna förklarade att hon hjälpte en amerikan att släktforska. Det visade sig att min farfar hade inte som vi trott bara haft en bror.
Där fanns 10 syskon födda till. Av dom hade bara min farfar och hans äldsta halvsyster, Sanna, blivit vuxna men hon utvandrade samma år, 1893, som farfar föddes, då var hon 15 år.
Det var tydligen vanligt att man inte hade kontakt när man väl hade flyttat. Sannas mor var ju död och hennes far omgift för tredje gången med min farfars mor så där fanns väl inte plats för henne.
Hon fick ett bra liv i Amerikat och det var hennes barnbarn som släktforskade - alltså pappas kusin.
Sanna och hennes man som också var svensk hade aldrig pratat om Sverige eller pratat svenska med sina barn.

När vi nu själva blev lite nyfikna hittade vi att farfars mor hade en äldre son, född 1883. Han utvandrade också senare och det finns papper om att han återvänder till Sverige runt 1900 och sen åker tillbaks till Amerika igen några år senare.

Vi skojar om att han blev rik och inte hade några barn och att ett jättearv väntar på oss.
 
En person i min närhet har fått ett brev från Fraser and Fraser, som är svårt att direkt avfärda som rubbish, av flera orsaker. Det står där att det finns en möjlighet att personen kan ha rätt till en andel av ett dödsbo (i USA) där testamente saknats.

Efter all skräpmejl som skickas om ditten och datten är man ju ganska ifrågasättande när man får se något sånt här. När vi googlar företaget verkar det stämma, att det är deras affärsidé att söka upp släktingar till otestamenterad kvarlåtenskap, mot andel av summan/värdet. Personen ifråga har också hittat någon tidningsartikel om företaget i samma anda.
Det kan stämma att det finns hyfsat avlägsna släktingar i USA, nån kusin (eller syssling) till min bekantas ena förälder flyttade dit för ganska länge sedan. Frågeformuläret som följde med brevet indikerar att det är "rätt gren" av stamträdet som åsyftas.

Med stor tveksamhet i bakfickan undrar vi om det är någon här som har varit med om något liknande?
Hur gör man för att kolla äktheten i påståendet om ett potentiellt arv?

Spontant så blinkar ju alla varningslampor knallrött vid sådana brev. För mig låter det väldigt konstigt att ett företag kan livnära sig på att leta upp avlägsna släktingar men om det inte finns något tar de inget betalt.
Jag hade nog ignorerat det, men om de är nyfikna, vilket jag kanske också skulle vara så hade jag gjort en helt del forskning innan jag gav mitt medgivande till F o F. Först och främst personuppgifter på den påstådde döda släktingen.
Jag tänker på när vi skojade med en person som skulle fylla 50. Hen hade precis köpt en gård som behövde renoveras och vi lurade hen att de skulle få vara med i TV och Martin Timell skulle renovera delar av gården. Ett snyggt brev med TV 4´s logga. + vi kände en som kände en som arbetade på ett el-bolag i Stockholm som vi fick med oss på tåget så att säga. Så när vår skeptiske vän googlade på företaget och personen som namngivits i brevet, hittade hen ju detta, med bild och allt. Vi hade vansinnigt roligt, särskilt som byggprogrammet med Martin Timell var det värsta vår vän visste :rofl:
Vad vill jag ha sagt med detta - jo, att bara för att företaget F o F finns, betyder det inte att det är seriöst
 
Spontant så blinkar ju alla varningslampor knallrött vid sådana brev. För mig låter det väldigt konstigt att ett företag kan livnära sig på att leta upp avlägsna släktingar men om det inte finns något tar de inget betalt.
Jag hade nog ignorerat det, men om de är nyfikna, vilket jag kanske också skulle vara så hade jag gjort en helt del forskning innan jag gav mitt medgivande till F o F. Först och främst personuppgifter på den påstådde döda släktingen.
Jag tänker på när vi skojade med en person som skulle fylla 50. Hen hade precis köpt en gård som behövde renoveras och vi lurade hen att de skulle få vara med i TV och Martin Timell skulle renovera delar av gården. Ett snyggt brev med TV 4´s logga. + vi kände en som kände en som arbetade på ett el-bolag i Stockholm som vi fick med oss på tåget så att säga. Så när vår skeptiske vän googlade på företaget och personen som namngivits i brevet, hittade hen ju detta, med bild och allt. Vi hade vansinnigt roligt, särskilt som byggprogrammet med Martin Timell var det värsta vår vän visste :rofl:
Vad vill jag ha sagt med detta - jo, att bara för att företaget F o F finns, betyder det inte att det är seriöst

Fast de existerar ju, de tar ju in "konton" där arvingar behöver hittas och bestämmer sig utifrån det om de vill ta sig an fallet. Att en arvinge blir kontaktad betyder att företaget tycker att det är värt tillräckligt för deras tid, det betyder inte arvingarna får ut särskilt mycket (fd sister in law arbetar i UK, hur vanligt det är i Sverige eller USA vet jag inte men hon har definitivt haft arvingar för konton ute i Europa).
 
En person i min närhet har fått ett brev från Fraser and Fraser, som är svårt att direkt avfärda som rubbish, av flera orsaker. Det står där att det finns en möjlighet att personen kan ha rätt till en andel av ett dödsbo (i USA) där testamente saknats.

Efter all skräpmejl som skickas om ditten och datten är man ju ganska ifrågasättande när man får se något sånt här. När vi googlar företaget verkar det stämma, att det är deras affärsidé att söka upp släktingar till otestamenterad kvarlåtenskap, mot andel av summan/värdet. Personen ifråga har också hittat någon tidningsartikel om företaget i samma anda.
Det kan stämma att det finns hyfsat avlägsna släktingar i USA, nån kusin (eller syssling) till min bekantas ena förälder flyttade dit för ganska länge sedan. Frågeformuläret som följde med brevet indikerar att det är "rätt gren" av stamträdet som åsyftas.

Med stor tveksamhet i bakfickan undrar vi om det är någon här som har varit med om något liknande?
Hur gör man för att kolla äktheten i påståendet om ett potentiellt arv?
Det hela låter märkligt. Det ni (eller rättare sagt din vän) måste kontrollera mkt noga är fullmaktens utformning. För där kan man smyga in diverse. Särskilt riskabelt blir det när den är utformad på annat språk. Jag hade låtit en jurist/advokat granska den vid minsta tveksamhet.
 
I Sverige så betyder det inte att man ärver utan att arvet går till Allmänna Arvsfonden.
http://lawline.se/answers/8984

Fast sådan är inte lagen överallt. I både UK och USA tycks avlägsna släktingar kunna ärva. BBC har t o m gjort ett program om det - Heir Hunters. Tydligen är den firma som @ameo s vän kontakt med en av de som varit med i programmet. De nämns bl a här. Firman har kontor i London och jag hittade deras hemsida genom att googla.

Jag är extremt misstänksam av mig:cool:, men eftersom programmet tydligen finns enligt BBCs egen hemsida, på Wikipedia och i avsnitt på Youtube tror jag att lagen funkar så att avlägsna släktingar kan ärva och att inte alla hemsidor är en bluff. (För det vet man ju aldrig annars.) Det finns dock en del kritik mot denna typ av företag, främst för att deras andel anses vara hög av en del potentiella arvingar.

Beträffande att veta om sina släktingar - min mormor föddes i Michigan, USA år 1907. Någonstans runt tiden för första världskrigets utbrott försvann mormors far, men han tycks inte vara dödförklarad. Så vem vet - han kanske schappat och jag kan ha släktingar där. Mormors mor återvände till Finland med barnen. Som unga vuxna reste mormor och hennes bror tillbaka till USA. Där fanns även en annan släkting. Att mormor återvände till Europa vet jag, men vad som hände med hennes bror och hennes andra släkting vet inte jag eller mina syskon. Mamma visste inte heller. Andra världskriget bröt ut, mamma hamnade i Sverige och stannade. Finskan glömde hon, så hon kunde inte tala med majoriteten av sina finska släktingar. Detta ledde till att kontakten var ganska sparsam och nu är alla döda. Så om jag fick ett brev en dag om släktingar i USA skulle det inte vara chockerande, men jag har ingen aning om några finns. Generellt är det inte ovanligt att människor "försvann" efter att de emigrerat utan att vara döda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp