Arv- om en förälder gifter om sig med någon som har barn?

Aliche

Trådstartare
Känner att jag behöver lite Buke-råd.
Jag sa upp kontakten med min pappa för ca 8 år sedan efter en uppväxt av psykisk misshandel. Han har även stulit en hel del pengar från mig men det gjordes innan jag var myndig och på krångliga sätt så det är inget jag kan göra något åt. Nu till min fråga:
Jag har fått reda på att han gift om sig och den här kvinnan har egna barn men inga gemensamma, hur blir arvet vid en sådan situation? Jag känner ju att jag vill ha min del som jag har rätt till speciellt eftersom han stulit såpass mycket från mig (känslomässigt också visst, men främst pengarna)
Kan han på något sätt göra så jag och min syster inte får någonting eller mindre än hans nya fru och hennes barn? Han sitter på en hel del tillgångar som ett hus med högt värde, konst, aktier m.m.
Det är inte så att jag vill sko mig på hans död, egentligen vill jag ju inte ha någonting med honom att göra men samtidigt så har han ju stulit från mig i flera omgångar och DET känner jag att jag minst har rätt till.
Hur fungerar det?
 
Känner att jag behöver lite Buke-råd.
Jag sa upp kontakten med min pappa för ca 8 år sedan efter en uppväxt av psykisk misshandel. Han har även stulit en hel del pengar från mig men det gjordes innan jag var myndig och på krångliga sätt så det är inget jag kan göra något åt. Nu till min fråga:
Jag har fått reda på att han gift om sig och den här kvinnan har egna barn men inga gemensamma, hur blir arvet vid en sådan situation? Jag känner ju att jag vill ha min del som jag har rätt till speciellt eftersom han stulit såpass mycket från mig (känslomässigt också visst, men främst pengarna)
Kan han på något sätt göra så jag och min syster inte får någonting eller mindre än hans nya fru och hennes barn? Han sitter på en hel del tillgångar som ett hus med högt värde, konst, aktier m.m.
Det är inte så att jag vill sko mig på hans död, egentligen vill jag ju inte ha någonting med honom att göra men samtidigt så har han ju stulit från mig i flera omgångar och DET känner jag att jag minst har rätt till.
Hur fungerar det?

Du och din syster räknas som bröstarvingar, så ni kan inte gå helt lottlösa. Ni har rätt till er laglott oavsett om han så testamenterar allt till Skansen.

Läs mer här:

http://www.regeringen.se/sb/d/8953/a/110697
 
Han kan ge bort det han har under sin levnadstid. Det står honom fritt.

Ni har rätt till hälften av det han äger. Han kan testamentera bort andra hälften till vem han vill.
 
Då får jag hoppas han är lika seg med att få saker gjorda som han var när jag va liten och inte skriver över allt på nya familjen även om det inte skulle förvåna mig..
En ytterliggare fråga:
När min farmor gick bort var jag bara 14 så jag var inte så medveten om någonting som gällde testamente och arv då, men finns det något sätt att nu i efterhand få se hennes testamente? Jag misstänker att min pappa inte var helt sanningsenlig men vad som stod i det.
 
Han kan ge bort det han har under sin levnadstid. Det står honom fritt.

Ni har rätt till hälften av det han äger. Han kan testamentera bort andra hälften till vem han vill.

Med viss reservation angående ge bort som kanske är bra att tänka på för TS. Görs det så att det framstår som ett sätt att undanhålla arv/göra bröstarvingarna lottlösa så kan bröstarvingarna påkalla jämkning på samma sätt som om det varit ett testamente.

Det med jämkning är viktigt att TS tänker på om det vid faderns död visar sig att han försökt undandra TS laglotten. Protesterar inte bröstarvingarna då i tid så står det sig och de blir lottlösa.
 
Protestera kan man alltid göra.

Samtidigt är det ju oerhört svårt om far givit bort det han ägt till sin sambo, sina plastbarn och därtill skrivit gåvobrev med bakgrund till gåvan. Det kanske tar 10 år innan far dör, och att ha gett bort allt av värde 10 år tidigare känns kanske inte som direkt arvsplanering.

Men tycker man att det känns orättvist att det inte finns något i boet den dagen det är bouppteckning får man klart protestera. Men det är ju först då som det ev. framkommer.

Samtidigt: vad händer om sambon inte kräver bodelning vid bouppteckningen? Det brukar normalt vara sambo som är bouppgivare. Vad jag känner till blir då konton i sambons namn inte aktuella för bodelning, inget av privata ägodelar. Säg att det därtill finns testamente som gör att det lilla som finns delas 50% till sambon.
 
Protestera kan man alltid göra.

Samtidigt är det ju oerhört svårt om far givit bort det han ägt till sin sambo, sina plastbarn och därtill skrivit gåvobrev med bakgrund till gåvan. Det kanske tar 10 år innan far dör, och att ha gett bort allt av värde 10 år tidigare känns kanske inte som direkt arvsplanering.

Men tycker man att det känns orättvist att det inte finns något i boet den dagen det är bouppteckning får man klart protestera. Men det är ju först då som det ev. framkommer.

Samtidigt: vad händer om sambon inte kräver bodelning vid bouppteckningen? Det brukar normalt vara sambo som är bouppgivare. Vad jag känner till blir då konton i sambons namn inte aktuella för bodelning, inget av privata ägodelar. Säg att det därtill finns testamente som gör att det lilla som finns delas 50% till sambon.

Gåvobrev osv ökar iofs möjligheten att det ska ses som jämställt med om han gjort samma sak i testamente.
Men ju längre tid som gått - desto svårare. Men om han är utblottad när han dör kan det ju vara ide kolla på när han började skänka bort grejer egentligen. Är det länge sen kostar det nog mer än det ger att bråka - men är det ganska nyligen så.

Det spelar ju eg ingen roll om det var 25 år sen, TS har samma rätt protestera och begära jämkning. Men det blir ju ett jäkligt mkt svårare bevisläge. Om han inte är "dum" nog att från dag till annan skänka ALLT. De är mkt enklare att klandra än när det skänks bort lite pö om pö..

Det blir ju en bouppteckning ändå, och förhoppningsvis reds konton etc ut då. Däremot så bodelas bara samboegendom och det är ju tämligen få saker som omfattas. Så jag hänger inte riktigt med hur du menar - men det kan bero på att jag är grymt trött.
 
Det blir ju en bouppteckning ändå, och förhoppningsvis reds konton etc ut då. Däremot så bodelas bara samboegendom och det är ju tämligen få saker som omfattas. Så jag hänger inte riktigt med hur du menar - men det kan bero på att jag är grymt trött.

Vad jag menar är att far kan ha 4 kr på kontot och sambon 4 miljoner. Hennes konto ingår inte i bouppteckningen.

Om jag inte har helt fel för mig kan jag som fru till avliden make också helt sonika ange att jag inte önskar bodelning inför bouppteckningen, vilket i så fall innebär att mina konton är mina konton och inget som utreds vid en bouppteckning.
 
Vad jag menar är att far kan ha 4 kr på kontot och sambon 4 miljoner. Hennes konto ingår inte i bouppteckningen.

Om jag inte har helt fel för mig kan jag som fru till avliden make också helt sonika ange att jag inte önskar bodelning inför bouppteckningen, vilket i så fall innebär att mina konton är mina konton och inget som utreds vid en bouppteckning.

Ah du menade så. Tänkte att du menade gemensamma konton.

Nej de kollar ju inte sambons konto då - men om det från den avlidnes kontot gått fyra miljoner i en stadig ström så syns ju det ändå.

Det krävs ju. långtidsplanering för att göra ungar arvslösa. Men då går det fint. De flesta litar dock inte nog på sambo/make/maka för att våga ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Piaff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 704
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 361
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 557
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp