Crossline

Trådstartare
Min morfar har dött. Han har två barn, min mamma och hennes halvbror. Min mamma är död. Min morfar var ( tror jag) inte gift, men väl sambo/särbo.

Kommer jag ärva något?
 
Sambon har bara rätt till hälften av gemensamt inköpt bohag och bostad. Finns det inget testamente kommer resterande tillgångar delas mellan din mamma och hennes halvbror och du och dina ev syskon får dela på din mammas andel. Är det en särbo föreligger vad jag känner till ingen arvsrätt om det inte finns testamente.

Finns det testamente så ska iaf minst hälften av tillgångarna delas mellan din mamma och hennes halvbror. Dvs, han kan bara testamentera bort hälften av sina ägodelar när det finns barn/barnbarn

Skulder räknas av från hans tillgångar innan delning och finns det mer skulder än tillgångar så stannar skulderna i dödsboet, de ärvs inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 160
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp