Lampan

Trådstartare
Ni är kunniga på det mesta här, så jag tänkte fråga er

Hur ser arvsskatten ut, finns det på pengar, gård värdepapper?
 
Inte på det du ärver, nej.
Det är först när du säljer det och gör en stor vinst som skatt blir aktuell.
 
Inte på det du ärver, nej.
Det är först när du säljer det och gör en stor vinst som skatt blir aktuell.
okey
om vi säljer gården, då måste vi betala skatt på vinsten
Hur stor del av summan räknas som vinst när man har ärvt gård?
Det finns inga lån kvar på fastigheten.
 
okey
om vi säljer gården, då måste vi betala skatt på vinsten
Hur stor del av summan räknas som vinst när man har ärvt gård?
Det finns inga lån kvar på fastigheten.
Allt tror jag. Jag sålde av aktier som dottern ärvde efter sin pappa. Fick en faktura på drygt 4000:- att betala i skatt på de försäljningarna.
 
okey
om vi säljer gården, då måste vi betala skatt på vinsten
Hur stor del av summan räknas som vinst när man har ärvt gård?
Det finns inga lån kvar på fastigheten.
vinst är det som överstiger inköpspris+kostnad för renoveringar, tillbyggnader och liknande.
Och det larviga är att det inte gör någon valutaomräkning även om man ägt gården i 50 år.
Min mammas lägenhet köptes 1969 för typ 14000, som var en stor summa pengar då. Den såldes för en dryg halv miljon. Och i princip hela det beloppet beskattades.
 
vinst är det som överstiger inköpspris+kostnad för renoveringar, tillbyggnader och liknande.
Och det larviga är att det inte gör någon valutaomräkning även om man ägt gården i 50 år.
Min mammas lägenhet köptes 1969 för typ 14000, som var en stor summa pengar då. Den såldes för en dryg halv miljon. Och i princip hela det beloppet beskattades.

Svärfar och hans syskon sålde förra året sin pappas gamla villa för 6 200 000 kr. Den inköptes 1942 för
40 000 kr så det blev en del i skatt där... det enda de fick dra av var mäklar- och besiktningskostnad.
Renoveringar får man bara dra av för om de är utförda för max 5 år sedan.
 
vinst är det som överstiger inköpspris+kostnad för renoveringar, tillbyggnader och liknande.
Och det larviga är att det inte gör någon valutaomräkning även om man ägt gården i 50 år.
Min mammas lägenhet köptes 1969 för typ 14000, som var en stor summa pengar då. Den såldes för en dryg halv miljon. Och i princip hela det beloppet beskattades.
Ja, det låter onekligen helt vansinnig att dom räknar 14000 i dagens pengarvärde när lägenheten köptes 1969
Hur stor del ligger skatten på, är det 30 % på fastigheter?
Den skatten är lägre har jag för mig....?
Obligationer är det 30% på dom också?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
6 372
Senast: Hippocampus
·
Tjatter Vad ser ni mest framemot vad gällande hösten? Jag ser framemot krispig luft, massor av tända ljus, stalla in hästarna, tända brasor och...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 677
Samhälle Vad är det som lockar med Pontus Rasmusson? Jag har försökt att hitta varför han blivit så populär och kunnat tjäna pengar på det. Men...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 398
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
2
Svar
35
· Visningar
1 896
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp