Arvstvister

Ziki

Trådstartare
Inspirerad av "Malou efter tio" som i veckan handlat om arv och arvstvister undrar jag..
Har ni nå bra tips på hur man kan formulera ett testamente för att underlätta, när syskonen inte pratar med varandra pga konflikter? Hur gör man med fastigheter, ägodelar mm?
Hur sjutton gör man med själva begravningen när syskonen vägrar att vistas i samma rum?

Hur skyddar man särkullsbarn? Jag tänker om den ena föräldern dör, hens barn får laglotten.
Men sen kan väl änkan/änklingen ge bort pengarna till sina barn?

Det här med gåvor.. om man inte skriver in att det räknas som en gåva och man ger den till ena bröstarvingen, ska det alltså räknas av på arvet sen?
Men om inte den/de andra bröstarvingen vet om gåvan? Hur bevisar man att den gåvan ägt rum?
 
Jo det förstår jag, jag tänkte nog mer i praktiken hur juristen agerar och hur den ska ta reda på saker som gåvor t ex, men det kanske är svårt att säga generellt.
 
Jo det förstår jag, jag tänkte nog mer i praktiken hur juristen agerar och hur den ska ta reda på saker som gåvor t ex, men det kanske är svårt att säga generellt.

Har gåvor som kan anses var ett förskott på arv getts ska gåvobrev upprättas och den summan dras av från arvet när det blir aktuellt. Kan bli väldigt kletigt dock så inget att rekommendera såvida man inte är överens.

Man kan också upprätta ett testamente där barn som är gifta ska ha arvet som enskild egendom, dvs inte vara del av en ev bodelning för barnet.

Det bästa är som sagt att kontakta en jurist, jag har själv gjort det med mitt testamente eftersom jag inte har några barn och heller inte är gift men jag vill ändå ha kontroll över var mina tillgångar hamnar.
 
Men om man vill ge sina egna barn fördelar så är det ju bara att inte skriva ett gåvobrev? (tänker på när det är särkullsbarn inblandade och deras förälder har gått bort).

Tycker det är skrämmande att det går att luras på så många sätt.. framförallt känslomässigt.
 
Inspirerad av "Malou efter tio" som i veckan handlat om arv och arvstvister undrar jag..
Har ni nå bra tips på hur man kan formulera ett testamente för att underlätta, när syskonen inte pratar med varandra pga konflikter? Hur gör man med fastigheter, ägodelar mm?
Hur sjutton gör man med själva begravningen när syskonen vägrar att vistas i samma rum?

Hur skyddar man särkullsbarn? Jag tänker om den ena föräldern dör, hens barn får laglotten.
Men sen kan väl änkan/änklingen ge bort pengarna till sina barn?

Det här med gåvor.. om man inte skriver in att det räknas som en gåva och man ger den till ena bröstarvingen, ska det alltså räknas av på arvet sen?
Men om inte den/de andra bröstarvingen vet om gåvan? Hur bevisar man att den gåvan ägt rum?

Hej, här är mitt testamente, jag hatar Roger och Kjell om det är lagligt ska de inte ha ett öre. Per och Robert ska ha så mycket som möjligt. Nisse får fan inte supa bort mina pengar och lägga dem på nya kärringar, så se till att stålarna finns kvar när han troligtvis dör av skrumplever.

Det kan väl inte vara så svårt att tolka detta testamente? Annars ser jag fram emot att Roger och Kjell lägger ner alla sina pengar på att bestrida det.

Golit den store af Bukefalos
 
Inspirerad av "Malou efter tio" som i veckan handlat om arv och arvstvister undrar jag..
Har ni nå bra tips på hur man kan formulera ett testamente för att underlätta, när syskonen inte pratar med varandra pga konflikter? Hur gör man med fastigheter, ägodelar mm?
Hur sjutton gör man med själva begravningen när syskonen vägrar att vistas i samma rum?

Hur skyddar man särkullsbarn? Jag tänker om den ena föräldern dör, hens barn får laglotten.
Men sen kan väl änkan/änklingen ge bort pengarna till sina barn?

Det här med gåvor.. om man inte skriver in att det räknas som en gåva och man ger den till ena bröstarvingen, ska det alltså räknas av på arvet sen?
Men om inte den/de andra bröstarvingen vet om gåvan? Hur bevisar man att den gåvan ägt rum?
Särkullbarn är de enda som får ut laglotten om den avlidne har brn från ett tidigare äktenskap eller förhållande. Deras andel av hans/hennes dödsbo faller ut till betalning. De gemensamma barnen får däremot vänta tills den andra/e partnern avlider också.
 
Särkullbarn är de enda som får ut laglotten om den avlidne har brn från ett tidigare äktenskap eller förhållande. Deras andel av hans/hennes dödsbo faller ut till betalning. De gemensamma barnen får däremot vänta tills den andra/e partnern avlider också.

Jovisst, men en man ärver ju sin fru hur som helst (hälften om det finns särkullsbarn). När han går bort så tillfaller väl fruns (som dog först) tillgångar bröstarvingarna, om inget annat skrivits? Annars blir ju fruns tillgångar mannens barns tillgångar?
 
Om man skänker bort sin egendom så kan inte bröstarvingarna göra så mycket åt det, om man inte skänker till en av dem.
Jovisst, men en man ärver ju sin fru hur som helst (hälften om det finns särkullsbarn). När han går bort så tillfaller väl fruns (som dog först) tillgångar bröstarvingarna, om inget annat skrivits? Annars blir ju fruns tillgångar mannens barns tillgångar?
Bröstarvingar och särkullsbarn har en laglig rätt till arv. denna kan inte testamenteras bort ex:
Laglotten är som ovan sagts hälften av arvslotten, vilket innebär att om arvlåtaren efterlämnar 600 000 kronor och ett barn så är laglotten 300 000 kronor, två barn 150 000 kronor vardera, tre barn 100 000 kronor vardera, två barn och två barn till ett avlidet barn så utgör laglotten 100 000 kronor vardera för barnen och 50 000 kronor vardera för barnbarnen och så vidare.
 
Fan va jag är dålig på att uttrycka mig märker jag. Försöker igen.
Om det inte är särkullsbarn ärver en man sin fru när hon dör, när frun dör ärver barnen normalt sätt allt om inget annat nämns. Men om det är särkullsbarn får de bara laglotten eftersom nya mannen får hälften. När nya mannen dör ska väl särkullsbarnen ha ett visst av det som är kvar? Och då kan ju mannen gett bort till sina barn innan. Eller blir det så att de barn vars förälder dör "sist" får halva förmögenheten från dennes man/fru?De tror jag icke..
 
Fan va jag är dålig på att uttrycka mig märker jag. Försöker igen.
Om det inte är särkullsbarn ärver en man sin fru när hon dör, när frun dör ärver barnen normalt sätt allt om inget annat nämns. Men om det är särkullsbarn får de bara laglotten eftersom nya mannen får hälften. När nya mannen dör ska väl särkullsbarnen ha ett visst av det som är kvar? Och då kan ju mannen gett bort till sina barn innan. Eller blir det så att de barn vars förälder dör "sist" får halva förmögenheten från dennes man/fru?De tror jag icke..

Nej. Särkullsbarnen har rätt till sin arvslott. Med testamente kan mannen testamentera bort halva arvslotten utan att särkullsbarnen kan få detta ändrat genom att klandra testamentet. Då får de bara ut sin laglott. När frun dör har mannens barn (särkullsbarnen) ingen kvarvarande arvsrätt, förutom om de har avstått från sitt arv efter sin döde förälder. Då har de rätt att ärva en del av vad frun lämnar efter sig.
 
Om det inte finns något testamente alls, och de som är gifta med varandra dels har gemensamma barn, och dels har särkullbarn, så får särkullbarnen ut hela sitt arv på en gång när deras förälder dör. De gemensamma barnen får vänta tills båda är döda, så den kvarvarande makan/maken ärver alltså "deras del". Finns det bara särkullbarn så ärver de respektive förälder direkt.

Med testamente kan man, precis som Clabbe säger, testamentera bort allt utom laglotten (till vem som helst).
 
Nej jag tror det är någon slags missuppfattning här.

Laglotten är halva arvslotten, den får inte testamenteras bort från barnet (eller man kan i alla fall bestrida det)
Men särkullsbarn verkar ha rätt att få ut sin arvslott, inte sin laglott, ur boet.

Vilket verkar vettigt eftersom i annat fall skulle ett särkullsbarn bara ärva hälften av vad ett hm kullbarn? gör från sin förälder (eftersom hen inte har arvsrätt efter förälderns partner). (Sedan kan väl kullbarnets förälder såklart spendera hela hens arv innan hen får det. Och kan inte särkullsbarnet välja att inte ta ut hela arvslotten om hen vill låta förälderns partner bo kvar? Det kan ju bli en liten press såklart. Jag minns egentligen inte helt.)

Laglott:
Laglott är en lagstadgad rätt för bröstarvinge att ärva hälften av sin arvslott.[1] 7 kap. 1 § står detta i.
Genom denna bestämmelse anses att bröstarvinge fått skydd för åtminstone hälften av vad bröstarvingen skulle ha rätt till enligt lag. (wikipedia såklart ;) )

Särkullsbarn:
Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till. Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit.[1]

(puckotvåa efter Clabbe såg jag :) )
 
Senast ändrad:
Badger verkar va inne på det jag vill få fram.. Om eva och peter är gifta och eva har sonen max från tidigare äktenskap och peter sonen erik. Peter dör och har 1 milj på kontot. Då har erik rätt till 0,5 milj och 1/4 av eva och peters hus på (som dom äger ihop) en gång. Eller får han 1 milj och halva huset? Annars får eva 0,5 milj och 3/4 av huset. Då kan hon ge bort peters 0,5 milj till sin son max, och i slutändan får max ärva peter fast dom inte ens är släkt?

Eller är det korrekta att särkullsbarnet erik får hela arvslotten efter pappa peter, 1 milj och halva huset, för att detta inte ska ske, men man kan skriva testamente på att bara laglotten ges till erik och då får erik även 1/4 av evas tillgångar när hon dör, och max 3/4?
 
Badger verkar va inne på det jag vill få fram.. Om eva och peter är gifta och eva har sonen max från tidigare äktenskap och peter sonen erik. Peter dör och har 1 milj på kontot. Då har erik rätt till 0,5 milj och 1/4 av eva och peters hus på (som dom äger ihop) en gång. Eller får han 1 milj och halva huset? Annars får eva 0,5 milj och 3/4 av huset. Då kan hon ge bort peters 0,5 milj till sin son max, och i slutändan får max ärva peter fast dom inte ens är släkt?

Eller är det korrekta att särkullsbarnet erik får hela arvslotten efter pappa peter, 1 milj och halva huset, för att detta inte ska ske, men man kan skriva testamente på att bara laglotten ges till erik och då får erik även 1/4 av evas tillgångar när hon dör, och max 3/4?

Först ska det göras en bodelning. Om de enda tillgångar som finns i det gemensamma boet är bankkontot och huset så ska hälften bodelas till Eva.
Resten, 0,5 mkr och halva huset (eller dess värde) är Eriks arvslott som han har rätt att få ut på en gång.
Han kan också avstå arvet. Då ärver Eva med fri förfoganderätt När Eva dör har Erik rätt till halva av det som Eva lämnar efter sig i efterarv (Peters del av boet). Andra halvan har Max rätt att ärva efter Eva.

Eva får inte testamentera bort halva boet. Men hon kan under sin levnad konsumera tillgångarna.

Och allt detta kan ändras om det finns testamente. Se lawlines svar som finns länkat i tråden
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp