"Åsikter dödar inte"

Nu har en person skrivit att åsikter inte dödar. Jag ser ut såhär :confused::eek::banghead:
Altså är det jag som är korkad som anser att åsikter dödar milliontals med människor?

Nej, jag tror inte att du är korkad för att du har den åsikten.
Jag själv tror att det handlar om kombinationen rädsla och okunskap som gör att människor tar livet av varandra.
 
Intressant diskussion. För mig är det när åsikten berättigar handlande den blir farlig. Dvs att ha åsikten att man borde få skjuta inkräktare är helt harmlös så länge människan med åsikten tex inser att man ändå inte kan göra så eftersom man kan riskera att skjuta en skadad person som söker hjälp i närmsta hus, eller inser att lagarna inte tillåter det.

Däremot om personen med åsikten att man borde få skjuta inkräktare tar sig rätten att göra det för hen tycker så, eller för att denne anser lagarna är fel. Då blir åsikten farlig.

Sen i ett större sammanhang så att tycka att blonda människor är mindre värda och aktivt verka för att det ska bli tillåtet att diskriminera blonda eller aktivt stötta sådana förslag är farligt.

Slamkryparen är åsikt som inte omsätts i handling men där personen med sin tystnad och brist på mot-handling medverkar till något av ovan. Och nu närmar vi oss nazimens kärna osv.

Men jag är för full åsiktsfrihet, reglerad handlingsfrihet och reglerade möjligheter att utåt uttrycka alla åsikter. Dvs klä vardagsrummet med hakkors och heila framför badrumsspegeln om du vill, men inte offentligt. Osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp