Assange - vaddå "detained"??

Det är ju det han och hans anhängare hävdat hela tiden. En ren konspirationsteori. Han gick från hyllad visselblåsare till rättshaverist i en handvändning där.

Jäpp, det gick väldigt fort! Han kanske har en överdriven syn på sin egen betydelse. En våldtäktsmisstanke kan liksom inte vara bara det, utan det måste vara en stor konspiration med flera länder involverade. Plus att det kan ju inte vara han som gjorde fel den där natten och är orsaken till alltihop, det måste vara alla andra som vill åt honom fast han är oskyldig.

Han framstår som en egocentrisk paranoiker med storhetsvansinne.
 
Jäpp, det gick väldigt fort! Han kanske har en överdriven syn på sin egen betydelse. En våldtäktsmisstanke kan liksom inte vara bara det, utan det måste vara en stor konspiration med flera länder involverade. Plus att det kan ju inte vara han som gjorde fel den där natten och är orsaken till alltihop, det måste vara alla andra som vill åt honom fast han är oskyldig.

Han framstår som en egocentrisk paranoiker med storhetsvansinne.
Du glömde rättshaverist.
 
Som jag fattade det av vad jag hörde på radion igår kväll, så blev han satt på "fri fot"/kom ut mot borgen efter att de träffat ett avtal och det avtalet bröt han när han knatade till ambassaden och begärde asyl. Han "rymde" alltså.

Ja, det är ju det som är så ironiskt. För att undgå att prata med en svensk åklagare en timme har han suttit frivilligt inlåst i åratal, och har gjort sig till efterlyst brottsling även i GB.

Det straff han dömt sig själv till är ju hundra gånger strängare än vad han nånsin kunnat få enligt svensk lag för det han gjorde mot de där kvinnorna.
 
Senast ändrad:
Jäpp, det gick väldigt fort! Han kanske har en överdriven syn på sin egen betydelse. En våldtäktsmisstanke kan liksom inte vara bara det, utan det måste vara en stor konspiration med flera länder involverade. Plus att det kan ju inte vara han som gjorde fel den där natten och är orsaken till alltihop, det måste vara alla andra som vill åt honom fast han är oskyldig.

Han framstår som en egocentrisk paranoiker med storhetsvansinne.
Exakt min bild också. Och det var nog också där någonstans som händelserna som ledde till våldtäktsanmälan föddes. Han kunde kanske inte tänka sig att alla inte skulle vilja ha sex på den store Assanges villkor, och även om de nu inte ville det, så skulle hans ord vara mer värt än deras.
 
Exakt min bild också. Och det var nog också där någonstans som händelserna som ledde till våldtäktsanmälan föddes. Han kunde kanske inte tänka sig att alla inte skulle vilja ha sex på den store Assanges villkor, och även om de nu inte ville det, så skulle hans ord vara mer värt än deras.

Den misstanken har jag också fått, att han liksom inte riktigt kan förstå den svenska sexualbrottslagstiftningen, så det han gjorde är i hans värld absolut inte våldtäkt. Så då är han oskyldig, och den rimligaste förklaringen till varför polisen vill åt honom är en enorm konspiration, för de enda som egentligen har orsak att vilja ställa honom inför rätta är USA, och då måste det vara de som ligger bakom alltihop.
 
Nej, man har väl varit mer flexibel, och mer villig att gå Assange till mötes än man hade gjort annars.

Sen blev det hela väl juridiskt intressant för att det var en av de första gångerna en europeisk häktningsorder (eller vad det hette) prövades rättsligt, som gjorde att det engelska rättssystemet gick igång. Det gäller ju principen såklart, ska det gå att undkomma rättvisan i ett EU-land genom att fly till ett annat? Och svaret, tyckte rättsväsendet, är nej.

Att det handlar om just Assange tror jag är sekundärt, mer än möjligen att man vill göra det extra tydligt att lagen gäller lika för alla, oavsett vem man är.
De fall jag känner till när det gäller liknande brottsmisstankar har fallen i princip lagts ned direkt när det framkommit att personen befinner sig utomlands.

I teorin borde brottsmisstankarna i Sverige inte ha någon betydelse för en utlämning men i praktiken är det en ganska stor skillnad politiskt mellan att gripa och utlämna Assange på direkt order av USA och att utlämna en redan misstänkt och häktad brottsling när USA begär en utlämning för brott som begåtts i annat land. Utlämning i sådana här fall som Assanges är nästan helt beroende av den politiska viljan hos såväl Sverige som USA och inte av en juridisk rättvisa.
 
De fall jag känner till när det gäller liknande brottsmisstankar har fallen i princip lagts ned direkt när det framkommit att personen befinner sig utomlands.

I teorin borde brottsmisstankarna i Sverige inte ha någon betydelse för en utlämning men i praktiken är det en ganska stor skillnad politiskt mellan att gripa och utlämna Assange på direkt order av USA och att utlämna en redan misstänkt och häktad brottsling när USA begär en utlämning för brott som begåtts i annat land. Risken för utlämning i sådana här fall som Assanges är nästan helt beroende av den politiska viljan hos såväl Sverige som USA och inte av en juridisk rättvisa.

Det tror inte jag, jag tror lagarna spelar en stor och viktig roll. Det var ju därför svenska politiker inte kunde garantera honom fri lejd, för det är inte politikernas sak att avgöra, det är rättsväsendets.
 
Assange är enligt mitt sätt att se det en spion då han ägnat sig åt hackerverksamhet och tagit sig in både här och där i myndigheters databaser samt att han är narscissist, han vill vara någon, likt vår svenska spion Guillou som hade kontakt med Sovjet, nåt man aldrig får glömma bort. Sådana människor "äro icke trovärdiga" som det står på vissa protokoll och kan åsamka stor skada då dom också tenderar att bli rättshaverister. Spioner bör hållas inlåsta och avskilda från kontakt med omvärlden.
 
Det tror inte jag, jag tror lagarna spelar en stor och viktig roll. Det var ju därför svenska politiker inte kunde garantera honom fri lejd, för det är inte politikernas sak att avgöra, det är rättsväsendets.
Egyptenavvisningarna bevisar att du har fel och det gällde ändå två ganska obetydliga personer, jag gissar att Assange och Snowden har mycket högre prioritet för USA. Sen om Sverige skulle gå med på en utlämning är en annan fråga som ingen av oss egentligen kan veta något om.
 
Egyptenavvisningarna bevisar att du har fel och det gällde ändå två ganska obetydliga personer, jag gissar att Assange och Snowden har mycket högre prioritet för USA. Sen om Sverige skulle gå med på en utlämning är en annan fråga som ingen av oss egentligen kan veta något om.

Det gör de väl inte alls? Alla andra fall bevisar att jag har rätt. Ett regelbrott bevisar inte att regeln är upphävd, på samma sätt som ett mord varken gör det lagligt eller vanligt att mörda folk. Sen när har vi ministerstyre snarare än rättssamhälle som praxis i Sverige?
 
Det gör de väl inte alls? Alla andra fall bevisar att jag har rätt. Ett regelbrott bevisar inte att regeln är upphävd, på samma sätt som ett mord varken gör det lagligt eller vanligt att mörda folk. Sen när har vi ministerstyre snarare än rättssamhälle som praxis i Sverige?
Vilken tur, även om USA har ett något annorlunda rättssystem än Sverige är det i lika hög grad en rättsstat så det är väl bara för Snowden (och Assange) att resa till USA och få sin sak rättvist prövad? Ungefär som de fängslade i Guantanamo. Jag har inte en sådan blind tilltro till rättssystemet som du.
-----------------------------
Undrar förresten om inte det bilaterala utlämningsavtal Sverige hade med USA fortfarande gäller parallellt med EU-avtalet?
 
Den misstanken har jag också fått, att han liksom inte riktigt kan förstå den svenska sexualbrottslagstiftningen, så det han gjorde är i hans värld absolut inte våldtäkt. Så då är han oskyldig, och den rimligaste förklaringen till varför polisen vill åt honom är en enorm konspiration, för de enda som egentligen har orsak att vilja ställa honom inför rätta är USA, och då måste det vara de som ligger bakom alltihop.
Jag håller med dig. Men anledningen till att han suttit och tryckts så länge på ambassaden måste ju vara just att han är väldigt mån om sin "ställning" som den stora visselblåsaren. En man som skiter i sina barn och våldtar kvinnor sannolikt ger jag inte ett skit för, visselblåsare eller ej.
 
Vilken tur, även om USA har ett något annorlunda rättssystem än Sverige är det i lika hög grad en rättsstat så det är väl bara för Snowden (och Assange) att resa till USA och få sin sak rättvist prövad? Ungefär som de fängslade i Guantanamo. Jag har inte en sådan blind tilltro till rättssystemet som du.
-----------------------------
Undrar förresten om inte det bilaterala utlämningsavtal Sverige hade med USA fortfarande gäller parallellt med EU-avtalet?

Snowdens problem är väl att han enligt amerikansk lag sannolikt skulle bli fälld? Han vill inte få sin sak prövad, för han vill inte sitta i fängelse. Inte för att han tror att domstolarna inte skulle följa lagen, utan för att han tror att de kommer följa den.

Huruvida det amerikanska rättssystemet är lika rättssäkert som det svenska vill jag låta vara osagt, jag är inte jurist, men är det mindre rättssäkert så är det pga möjligheten att köpa sig fri via juridisk uttröttning meddelat en armé av välbetalda och skickliga advokater, inte för att det är ministerstyre, enligt min mening.
 
Enligt den "expert" jag hörde på P1 ang detta så skulle Assange inte löpa den minsta risk att utlämnas till USA från Sverige.

De avtal vi har gäller brott mot människor och egendom. Det han anklagas för i USA är politiskt och då faller det utanför svenska utlämningsregler. Mao är det hans eget påhitt att vi skulle lämna ut honom.
 
Enligt den "expert" jag hörde på P1 ang detta så skulle Assange inte löpa den minsta risk att utlämnas till USA från Sverige.

De avtal vi har gäller brott mot människor och egendom. Det han anklagas för i USA är politiskt och då faller det utanför svenska utlämningsregler. Mao är det hans eget påhitt att vi skulle lämna ut honom.
Och enligt de experter som granskat fallet med Egyptenavvisningarna fanns det inte möjlighet att utvisa till Egypten, ändå tog Anna Lindh, Göran Persson mfl. personer beslutet att låta USA verkställa utvisningen efter att USA satte press på dem.

Du skriver att "Det han anklagas för i USA är politiskt", vad menar du med det? Finns det något offentligt om vad han i så fall skulle begäras utlämnad för? Jag har inte hört om något alls om en offentlig begäran om ett utlämnade eller vilka brott han anklagas för. SVT sände ett program från Island där dokument visades som påstods visa att anklagelser på andra grunder förbereddes av FBI, det är det enda jag känner till.
 
Som jag fattade det av vad jag hörde på radion igår kväll, så blev han satt på "fri fot"/kom ut mot borgen efter att de träffat ett avtal och det avtalet bröt han när han knatade till ambassaden och begärde asyl. Han "rymde" alltså.
Exaktemente. Så han är inte "på fri fot" än. Brittiska polisen häktar honom omgående om han lämnar ambassaden.
 
Enligt den "expert" jag hörde på P1 ang detta så skulle Assange inte löpa den minsta risk att utlämnas till USA från Sverige.

De avtal vi har gäller brott mot människor och egendom. Det han anklagas för i USA är politiskt och då faller det utanför svenska utlämningsregler. Mao är det hans eget påhitt att vi skulle lämna ut honom.
Alltså, jag tror att det fanns en viss risk för at han skulle bli utlämnad till USA. Liten, men den fanns. Hursomhelst, borde han ändå visat civilkurage och fejsat de vidriga anklagelserna som han stod inför om han nu är sådan hjälte som han vill påskina. Men nej, i stället sitter han och trycker på en ambassad, han är helt enkelt en helt jäkla vanlig feg skitstövel till man. Jag menar, det handlar om en våldtäkt. Inte om att ha läckt en massa viktiga uppgifter. Om man har någon slags jäkla hederlighet i kroppen så inser man att man orsakat en annan människa ett svårt trauma. Men hepp, han är så nöjd då och beviljas asyl både här och där. Och anklagar Sverige för att ha betett sig!! Att mannen bara har mage alltså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp