Astma i stallet?

silverblom

Trådstartare
Finns det fler som har astma och har häst?
Hur gör ni för att inte bli dåliga?

Jag märker att jag blir dålig och får svårt att andas av höpackande och borstning av lerig häst, tyvärr älskar hästen att rulla sig och är lerig varje dag... Och detta med svårt att andas sitter ju ett bra tag ev hela dagen.
 
Använd täcke och be någon annan packa höpåsar ev använd mask. Astma är inte att leka med, inte särskilt kul att hamna på akuten pga att man inte kan andas.
 
Jag står på lösdrift nu och slipper därmed höhanteringen. Jag går även på ett vaccinationsprogram på 3 år där jag förhoppningsvis skall bli av med min allergi mot hö och gräs.
 
Det finns munskydd man kan ha, det hjälper en hel del. Att borsta lerig häst får även en utan astma andningsproblem av. Man kan med fördel stå ute och borsta av leran, det är schysst mot hästarna också som slipper stå i det dammet inne.
Fullskötsel så man slipper mocka/ströa/hantera hö och halm kan också hjälpa.
 
Du kan inte fråga om någon annan kan hjälpa dig med att packa hö om du t.ex. i gengäld hjälper dem med något annat?
 
En kompis har päls allergi och hästar. Dock på lösdrift och gör även i ordning ute för att ha bättre luft.

Men det jag tänker för ts så finns det ju damsugare för häst och täcken mot ler problemet :).
Sen finns det många stall med fläkt, jobb stallet har det som jag sätter igång då jag sopar och det är stor skillnad på dammadet :), så att ha ett ordentligt utsug/ luft drag vid ryckning är nog bra hjälp.

Med hö packning så hade jag kollat upp om det går att ha eget hö med mindre ts.

Munnskydd är annars bra, jag har det vid dammrisk och jag har bara lite pollen allergi och är lite damm känslig sommartid.
 
Leran på hästen innebär ju inte en allergisk reaktion utan en mer mekanisk retning.

Hö:
Jag har viss gräsallergi.
Jag använder hösilage, som dels är lite fuktigare och dels inte är lika små partiklar (varje gång man vänder gräset på vallen, slås stråna av och hösilage behöver inte vändas lika många gånger som hö och torkas inte lika länge) och klarar då luftvägarna. Behöver dock ha långärmat och handskar även på sommaren för att slippa eksem.
Så hösilage kan faktiskt underlätta, om du har möjligheter att använda det i stället för hö.
 
Finns det fler som har astma och har häst?
Hur gör ni för att inte bli dåliga?

Jag märker att jag blir dålig och får svårt att andas av höpackande och borstning av lerig häst, tyvärr älskar hästen att rulla sig och är lerig varje dag... Och detta med svårt att andas sitter ju ett bra tag ev hela dagen.
Det är bra att kroppen säger till genom att man får astma. Hö och damm från leriga hästar kan nämligen leda till stenlunga, något som är vanligt inom byggbranchen. Det är ett tråkigt handikapp att få stenlunga.
Dammlunga[redigera | redigera wikitext]

Dammlunga
latin: pneumoconiosis

Klassifikation och externa resurser
ICD-10
J60-J65
ICD-9 500-505
DiseasesDB 31746
MeSH engelsk

röntgenbild av lunga vid asbestos där man ser pleuraplack
Dammlunga eller pneumokonios orsakas av inandning av damm. Lungorna blir förhårdnade. Sjukdomen kan se olika ut beroende på vilket skadligt ämne som inandats. Pneumokonios kan uppdelas i asbestos, silikos och antrakos. Dammlunga var en sjukdom som när den upptäcktes visade sig vara relativt vanlig hos arbetare i utsatta miljöer. Dessvärre är långt gången dammlunga på väg att bli vanligt igen eftersom många läkare inte längre känner igen de tidiga symptomen för dammlunga som en följd av att sjukdomen har varit sällsynt under många år.



Innehåll
[1Silikos


Silikos[redigera | redigera wikitext]
Vid silikos (stendammslunga) finns typiska silikosknutor spridda i hela lungan. Silikos uppstår vid exponering för kiseldioxid, då makrofagerna angriper kvartspartiklarna. Silikos inducerar fibros i lungan.

Asbestos[redigera | redigera wikitext]
Asbest kan leda till asbestos, småcellig lungcancer, mesoteliom och pleuraplack. Då man utsätter sig för asbest kommer asbestfibrerna ned i lungorna. Dessa fibrer är vassa och skadar lungan. Dessutom reagerar kroppen på dem och detta kan i slutändan leda till respiratorisk insufficiens. Pleuraplack kommer efter asbestexponering och kan ses på röntgen. Det vanligaste symptomet på asbestos är andfåddhet vid fysiskt arbete.

Antrakos[redigera | redigera wikitext]
Antrakos, kolarbetarlungor, uppträder efter långvarig exponering för kol. Respiratorisk insufficiens är ovanligt. För folk som bott i storstäder ser man ofta vid en obduktion små sotinlagringar i lungorna.

Referenser[redigera | redigera wikitext]
 
En stallkompis var överkänslig mot hö och damm så hon hade alltid en mask över mun och näsa samt långärmat och handskar när hon gjorde påsar eller sopade i stallet och det fungerade bra för henne. Vi hade dessutom ensilage och inte hö förresten.
 
Finns det fler som har astma och har häst?
Hur gör ni för att inte bli dåliga?

Jag märker att jag blir dålig och får svårt att andas av höpackande och borstning av lerig häst, tyvärr älskar hästen att rulla sig och är lerig varje dag... Och detta med svårt att andas sitter ju ett bra tag ev hela dagen.


Ja! Jag använder ett andnings skydd med utandnings ventil för att slippa imma på glasögonen (Andningsskydd i olika kvalitéer o modeller finns på verktygs butiker säkerligen på biltema o liknande) när jag packar hö. Har då långärmat o mössa för att få så lite hö damm på mig som möjligt. Även om hästarna är leriga använder jag min andningsmask. Försöker stå ute oborsta bort leran. Våttorkar av box väggar o kanter. Använd gärna vatten på spray flaska innan du sopar i gången så dammar det mindre. Mindre damm i stallet är även bra för dig och din häst.
Har aldrig stallkläder i bostaden utan byter om direkt i en separst ingång.
 
Jag har en kompis som är allergisk mot vissa grässorter, så hon har problem med höet. Hon får förvisso inte andningsproblem, utan mer förkylningssymptom/rinnande ögon. Nu har hon inte häst längre, av andra skäl, men hon packade hö med handskar. Borsta hästen utomhus (föredrar jag även som icke-allergisk för både mig och hästen om den ser ut som en gyttjebrottare), ha täcke på, bra ventilation där höet förvaras/ska packas, eller om möjligt ha full skötsel/be någon annan om hjälp med just höet.

Jag är uppväxt i ett pedantiskt hem, så det har aldrig varit okej att gå till stallet i vanliga kläder. Och alla ridkläder har förvarats i förrådet, inte inne i huset.
 
Jag borstade alltid hästen uppbunden ute, gick ut om stallgången sopades mm och avvaktade en stund med att gå in om det var nystädat så dammet skulle hinna lägga sig. Vi hade fullservice, så jag behövde inte fodra eller packa höpåsar.
Medicin i fickan och gärna någon mot min gräsallergi innan stallet.
Jag gör likadant hemma, min partner dammsuger tex när jag är ute, så det hinner lägga sig innan jag kommer hem. Nydammsuget är döden trots bra dammsugare med hepa-filter och jox.
 
Ta allergitabletter varje dag utan uppehåll.( det är nog det som hjälpt mig allra bäst)
Hö som inte är för torrt.
Be någon annan göra höpåsar om det går. Gör höt det sista du gör innan du åker hem, byt sedan iaf jacka, mössa, vantar osv.
Borsta inte all lera, ha täcke på hästen om det går.
Jag har vaccinerat mig, hyposens...heter det väl? Har nog också hjälpt en hel del.
 
Jag har också stam och står på maxfart av både kortison och bronkvidgande sedan flera år.
Jag försöker alltid borsta hästen ute och stå på "rätt" sida i förhållande till vinden. Vi har hösilage och det funkar bra att packa då det inte dammar. Hö är besvärligare, antingen fick man vattna höet eller försöka stå ute och packa för att minska dammet. Jag har min häst på lösdrift så att jag slipper dammet vid Mockning. Sammantaget så funkar det bra, men det gäller ju att ligga ett steg före i planeringen. Och ha bussiga stallkamraterna så att man kan byta tjänst med varandra om det behövs, tex be någon packa mitt hö mot att jag tar dennes vattenpåfyllning i hagarna i stället.
 
Jag har astma och hö-allergi så när jag hade egen häst brukade jag byta bort hö-packningen mot att jag typ mockade eller tog in/ut andras hästar. Var aldrig några problem, man ska bara våga fråga :)
Om hästen var lerig så tog jag det värsta utomhus med en pigg-borste och grövre vanlig borste och sen finliret inne men helst med dörren öppen om det gick. Viktigt är att man har en bra astma-inhalator som man INTE slarvar med som jag gjorde ibland, det märks med en gång om jag glömde ta den en morgon eller kväll. Jag fick till slut 2 sorter, en för morgon och kväll och en som jag kunde ta vid behov som i stall eller innan träning och ansträngning så om du inte har det så kan du fråga din läkare!
 
Vattna stallgången med vattenkanna o stril innan ni sopar. Inga mängder vatten alltså. Även snällt mot innestående hästar.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 821
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 389
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SHL 23/24
  • Hat
  • När jobbet inte funkar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp