Äter stolpar

Ahi

Trådstartare
Jag har en pålle som äter på stolparna i hagen som besatt. Kan det vara så att hon har brist på något? Hon har kompisar och träd inslängda att gnagga på. Stallägaren tycker ju inte det är så skoj när hennes stolpar blir uppätna. Råd mottages tacksamt
 
Sv: Äter stolpar

Hon har nog tråkigt. Lägg ut halm till henne så låter hon kanske stolparna vara i fred.
 
Sv: Äter stolpar

frågan är ju varför hon inte äter på de träd hon fått inslängda i hagen istället då?
 
Sv: Äter stolpar

du kan juh alltid såga ner lite träd, grövre stockar så hon har att gnaga på..?;)

Gran stallet till oss har satt på munkorgar på alla hästar..dom åt nämligen ner hagarna varje dag...:banana: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Äter stolpar

hon har fått träd att gnaga på. Men det verkar som om hon föredrar de som står upp och inte vill ha dem liggandes på marken
 
Sv: Äter stolpar

Ahi skrev:
Jag har en pålle som äter på stolparna i hagen som besatt. Kan det vara så att hon har brist på något? Hon har kompisar och träd inslängda att gnagga på. Stallägaren tycker ju inte det är så skoj när hennes stolpar blir uppätna. Råd mottages tacksamt
Jaa, det är ett beskymmer, min nya häst har ätit på mitt nya staket:crazy: inte kul, då har de ändå mat i hagen så gott som hela tiden,har börjat lägga in små granar till dem, tycker de om att gnaga på, senhar jag smetat på tjära :devil: på toppen av stolparna och längst med staketet, inte snyggt men effektivt.....;)

/Therese
 
Sv: Äter stolpar

tack för råd. Ja det är ett problem speciellt om man har hästen inhyrd. tack för råden iaf
 
Sv: Äter stolpar

Jag har satt tråd längs med stolparna.
Annars är ett bra altrnativ att köpa plastrullar att trä på stolpen.
Det är varken kul att hästarna äter impregnerat trä eller när grindstolpar går av på vintern.
Har satt en xtra stolpe vid grinden utifall det skulle hända igen!!
 
Sv: Äter stolpar

axel skrev:
Jag har satt tråd längs med stolparna.
Annars är ett bra altrnativ att köpa plastrullar att trä på stolpen.
Det är varken kul att hästarna äter impregnerat trä eller när grindstolpar går av på vintern.
Har satt en xtra stolpe vid grinden utifall det skulle hända igen!!
:o Jag har ju oxå eltråd innanför stolparna men vissa ställen kommer mina små älsklingar åt i alla fall...;)
 
Sv: Äter stolpar

Jag har också "termiter" i hagen. Dom små liven gnager med förkärlek längst ner på stolparna. Förra året hade jag fyra stycken ettårshingstar (ponnyer) med fri tillgång på hösilage, men ack vad de gnagde!!
I år är dom två stycken tvååringar ( två av dem från förra vintern) samt en treårig valack. Dom käkar lika friskt på stolparna, som förra året. Jag har en kompis som har försökt ta reda på varför och hon har hittat följande förslag. För lite protein, alternativt för lite fibrer. Mitt hösilage i år HAR dåligt proteinväre och är ganska "grannt". Vi har provat med att ge halm ute/inne (lite olika för olika hästar).
Kanske någon har förslag på något annat (än tjära) att ha på stolparna. Jag har stora hagar och mååånga stolpar..
Hälsningar Ragnhild
 
Sv: Äter stolpar

Jag tror att det är Kaninen som kommer fram.
När de inte nöter sina framtänder, som de gör så länge det finns nå´t att beta..
 
Sv: Äter stolpar

Jag ger mina halm .Och små träd att barka av.

Såga ner små aspträd och sälgträd att lägga in i hagen,inte allt sly/grenar duger men mina äälskar asp..:love: nyttigt är det oxå;)

Eftersom impregnerade stolpar knappast är nyttigt att gnaga på så ta dig tid att kleta på trätjära,lättare att stryka på om tjäran stått inomhus i värmen.
Trätjäran sitter kvar länge så det funkar bra,räcker att stryka på tunt.


Men ge hästarna alternativ att tugga på som sly och mer grovfoder..

Jag brukar en gång i veckan fixa ett litet lager att slänga in i hagen under veckan som kommer,gamla avbarkade träd och pinnar slänger jag ut allt eftersom.
 
Sv: Äter stolpar

Ja kanin är rätt ord! Jag har precis fått min pålle och jag gissar att hon varit van vid plaststolpar tidigare och nu tycker sig kommit till paradiset då det är trästolpar!
 
Sv: Äter stolpar

De har fått en hel massa såna små träd i hagen men de är inte intreserade av dem utan det är stolparna som gäller. Jag märkte, som jag skrev innnan, att när hon gick i en annan hage där det växte aspar i åt med glädje kan man ju fundera på om hon inte vill äta när de ligger på marken ?Jag kan inte ge mer grovfoder ute, då hon går med hästar som skulle bli som tunnor om de fick mer grovfoder.Jag kan ju ställa henne i en annan hage, men då blir hon ju ensam och det är inte så skoj tycker jag. Men nått måste jag göra och som du skrev det kan ju inte vara nyttigt heller.
 
Sv: Äter stolpar

Saintnessie skrev:
Gran stallet till oss har satt på munkorgar på alla hästar..dom åt nämligen ner hagarna varje dag...:banana: :banana: :banana: :banana:

:crazy:

Kanske vore något för våran lilla "bäver" då varken halm, nedsågade träd eller fri tillgång på hö tycks hjälpa.

Tyckimpregnerat virke är juh inte direkt det nyttigaste dom kan sätta i sig:crazy:
 
Sv: Äter stolpar

är hon det kan man tyvärr inte göra så mycket förutom att sätta på rem men råder att ej ha det då den är lön löst hmm
 
Sv: Äter stolpar

Saintnessie skrev:
du kan juh alltid såga ner lite träd, grövre stockar så hon har att gnaga på..?;)

Gran stallet till oss har satt på munkorgar på alla hästar..dom åt nämligen ner hagarna varje dag...:banana: :banana: :banana: :banana:

Munkorg tycker jag är vidrigt!:mad:
Tänk själv att gå omkring med munkorg!:crazy:
Om stolpbitandet beror på stress blir hästen knappast gladare..

Jag skulle se över hästens foderstat,får den bra mineraler,grovfoder osv,kan den ha magsår??
Har den hagkompisar?är den stressad?uttråkad?

Pröva att måla på trätjära på stolparna,erbjud gnagalternativ..impregnerade stolpar innehåller arsenik och all möjlig skit,har den inte ont i magen innan så lär den ju få det..sen hur mkt bitande som måste till för att hästen skall bli förgiftad har jag ingen aning om men jag skulle inte chansa..

Är hagen tråkig,byt hagar då och då som omväxling om det är möjligt!
Gör vad som helst,men munkorg..nä fy fan..:mad:
 
Sv: Äter stolpar

Är stolparna i hagen färska? Hästar älskar färsta trästolpar nämligen, sedan sitter ju stolparna mycket lägligare för gnaggning, specielt eftersom att dom sitter fast och ger ett visst motstånd.

Det bästa jag kan råda till är att smörja in dom med tjära. Förstår hur det är, vi hade på förra stället massa löst liggandes i hagen som hästyarna kunnde gnagga på men dom valde att gnagga ner barken på träden istället.
 
Sv: Äter stolpar

Nej munkorg ser jag inte som ett alternativ!! Ja jag ska kolla över foderstatet, jag har som sagt precis fått pållen och inte hunnit med det riktigt så det kan ju vara där problemet ligger. Jag tror att min pålle inte är helt nöjd med sina hagkompisar, de går överens men det är inte direkt några roliga pållar att leka med då de är lite äldre.Jag har även pratat med hon som hade hästen förut och hon hade aldrig haft problem med detta. Jag funderar på om det kan bero på att hästen precis har stått i träning och nu fått gå ner i träningsdos och därav blivit rastlös. Jag rider visserligen 6 dagar i veckan men det går ju inte att jämställa med den träning hon fick förut.Men jag får klura vidare på detta. Men tack föra alla råd!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Efwa
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 383
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp