Återköpsrätt - Hur ska man skriva?

RedCorsair

Trådstartare
Jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu.

Nu är det så att jag i dagarna ska köpa två hästar som nuvarande ägare vill ha ett kontrakt på att h*n har rätt att köpa tillbaka hästarna om jag inte kan ha de kvar. Alltså att jag måste kontakta h*n och höra om h*n vill köpa tillbaka hästarna om jag ska sälja de . Hur skriver man detta på bästa möjliga sätt? Har någon varit med om det tidigare? Dela gärna med er av tankar och åsikter!
 
Det kan bli ett himla krångel runt sådana klausuler om de är för diffust formulerade. Var noga med att skriva hur kontakt ska ske, hur länge klausulen ska gälla, hur lång acceptfrist den förra ägaren har från att du har kontaktat denne och till vilket pris hästarna ska säljas tillbaka.
 
För att ett sådant avtal inte ska vara tandlöst så måste det finnas ett vitesbelopp inskrivet (det är ju till din nackdel så utelämna det om du kan). Om du inte vill låta fg ägare köpa tillbaka hästarna utan säljer till nån annan mot ert kontrakt så måste vederbörande dra dig inför rätta och om det inte finns något vitesbelopp inskrivet så blir det svårt för denne att få ersättning, det är ju inte så att vederbörande förlorat några pengar för att du sålt till någon annan.

Vilket värde ska gälla vid ev återköp? Det är väl rimligt med marknadsvärdet. Du kan ju har tränat hästarna så de är värda mkt mer och då ska ju inte tidigare ägare kunna köpa dem för en för låg summa.

Ange hur lång tid tidigare ägare har på sig att bestämma sig för köp efter att denne fått erbjudande om återköp.

Generellt så är såna här avtal svåra. Hästarna är dina och du kan sälja till vem du vill. Bryter du kontraktet så är det tingsrätten som gäller och då är det ju upp till tidigare ägare att stämma dig, vilket sannolikt inte kommer att ske....
 
Men kan man verkligen skriva så? När man som ägare sålt en vara så är den inte längre din att bestämma över eller? Att vara tvingad att sälja en "vara" till en viss person oavsett om det ren juridiskt fungerar att skriva ett sådant kontrakt eller ej skulle jag VERKLIGEN bara göra i yttersta nödfall.

Allt kan ju hända, det kanske uppdagars saker som du inte kunnat drömma om. Som gör att du i framtiden inte ens skulle kunna tänka dig sälja minsta pinal till denna människa så står du där tvigad att sälja dina käraste ägodelar du haft i många år men inte kan ha kvar till denna person?!?

Eller bara så "enkelt" att du inte matchar med en av dom, men har sån tur att din bästa hästmänniska du vet är upp över öronen på din häst och skulle ge den allt du kan drömma om, men nej då måste du sälja den åter till en gammal ägare som du för länge sedan tappat kontakten med....

En helt annan sak att man som säljare lämnar ett önskemål om att bli meddelad om saker förändras så att man då själv kan vara med och ge ett bud om det skulle vara så.

Som sagt jag skulle gärna vilja veta om det verkligen går att skriva in återköpsrätt på en vara? Det händer ju då och då, men helt juridiskt hur håller det??
 
Men kan man verkligen skriva så? När man som ägare sålt en vara så är den inte längre din att bestämma över eller? Att vara tvingad att sälja en "vara" till en viss person oavsett om det ren juridiskt fungerar att skriva ett sådant kontrakt eller ej skulle jag VERKLIGEN bara göra i yttersta nödfall.

Allt kan ju hända, det kanske uppdagars saker som du inte kunnat drömma om. Som gör att du i framtiden inte ens skulle kunna tänka dig sälja minsta pinal till denna människa så står du där tvigad att sälja dina käraste ägodelar du haft i många år men inte kan ha kvar till denna person?!?

Eller bara så "enkelt" att du inte matchar med en av dom, men har sån tur att din bästa hästmänniska du vet är upp över öronen på din häst och skulle ge den allt du kan drömma om, men nej då måste du sälja den åter till en gammal ägare som du för länge sedan tappat kontakten med....

En helt annan sak att man som säljare lämnar ett önskemål om att bli meddelad om saker förändras så att man då själv kan vara med och ge ett bud om det skulle vara så.

Som sagt jag skulle gärna vilja veta om det verkligen går att skriva in återköpsrätt på en vara? Det händer ju då och då, men helt juridiskt hur håller det??

Ja det går, som skrivet ovan dock så behövs vite för att ge det verkan, men detta är till TS nackdel. Vi har avtalsfrihet så länge det inte bryter mot tvingande lagstiftning vilket detta inte gör.
Det gäller att vara klar och tydlig i avtalet och sätta ett slutdatum på klausulen, ex. 1 år. Jag skulle personligen aldrig gå med på längre löptid.

Ang som det skrevs i tråden om värde, så är marknadsvärde ett väldigt diffust begrepp när det gäller hästar. Se till att ni är överens om vad som gäller ang. bestämmandet av värdet i sådant fall.
 
Frågan är väl snarare vad säljaren vill skriva in i avtalet? Det är väl bättre att denna kommer med formuleringsförslag, hellre än att du försöker gissa vad säljaren tänkt sig?

Som redan tidigare nämnts blir det rätt tandlöst utan ett vitesbelopp, sedan är ju frågan om återköpsbelopp och hur långt denna återköpsklausul ska sträcka sig. Hela hästarnas liv känns ju som det kan bli rätt långt, och vad har du för skyldighet att leta reda på säljaren om du ska göra dig av med hästarna?
 
Jag antar att man då måste skriva in till vbilket pris det handlar om?
Och det måste ju vara väldigt svårt att säga idag.. man vet ju inte vad som har hänt hästarna i det läget..
 
Jag läste någonstans har jag för mig att man inte kan avtala om direkt återköpsrätt alls, sålt är sålt och står nya ägaren fritt att förfoga över när köpet är klart utan att det mer handlar om förtur vid försäljning isf fast inte tvingande.

Kan jag läst fel?

Jag hade oavsett tänkt mig för tre gånger och isf sett till att alla viktiga punkter finns med och är tydliga kring ev återköp så som hur länge det gäller, pris osv.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det spelar stor roll vad det är för hästar. Är det äldre individer eller svåra personligheter så förstår jag att man som säljare vill veta om de blir till salu igen. Samtidigt som man ändå får lita på att den man säljer till blir en bra ägare och kan hitta ett bra hem åt hästen själv om den måste sälja.

Om det är yngre okomplicerade individer har jag svårt att se syftet, annat än som sentimentalt eller egoistiskt. Då är jag inte intresserad av några tvingande klausuler, men har gärna kontakt med säljaren så den vet vad som händer hästen.
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte köpa en häst där säljaren kräver återköpsrätt. Då tycker jag att säljaren kan ha kvar sina hästar själv, om hen inte kan släppa taget mer än så.

För rätt många år sedan sålde jag dock en häst där vi skrev i avtalet något om att jag som säljare ville att köparen skulle kontakta mig om hon skulle vilja sälja hästen i framtiden. Inget tvång, ingen summa, utan bara en uttryckt önskan.
Sen handlade det om en häst som var triangelmärkt, så det var ju inga stora pengar i vilket fall som helst.
 
Jag läste någonstans har jag för mig att man inte kan avtala om direkt återköpsrätt alls, sålt är sålt och står nya ägaren fritt att förfoga över när köpet är klart utan att det mer handlar om förtur vid försäljning isf fast inte tvingande.

Kan jag läst fel?

Jag hade oavsett tänkt mig för tre gånger och isf sett till att alla viktiga punkter finns med och är tydliga kring ev återköp så som hur länge det gäller, pris osv.
Nej du har inte läst fel och det är därför att om man vill att det ska finnas återköpsrätt måste man avtala om det speciellt och även skriva in i avtalet vilken sanktion som ska gälla om det inte följs. Ofta skriver man då ett vitesbelopp men det kan vara något annat också så länge bägge parter är överens.
 
Jag tycker det spelar stor roll vad det är för hästar. Är det äldre individer eller svåra personligheter så förstår jag att man som säljare vill veta om de blir till salu igen. Samtidigt som man ändå får lita på att den man säljer till blir en bra ägare och kan hitta ett bra hem åt hästen själv om den måste sälja.

Om det är yngre okomplicerade individer har jag svårt att se syftet, annat än som sentimentalt eller egoistiskt. Då är jag inte intresserad av några tvingande klausuler, men har gärna kontakt med säljaren så den vet vad som händer hästen.

Fast i mina ögon är det en otrolig skillnad på att bli meddelad om hästen blir till salu (så man om man vill kan lägga ett bud) och att skriva i en återköpsrätt. Jag tror dock vi tycker lika gällande detta :-)
 
Tack för alla svar!
I avtalet som är skrivet står det att jag ska höra av mig om jag mot all förmodan inte kan ha hästarna kvar och att säljaren då har en vecka på sig att fatta ett beslut om hen kan och vill köpa tillbaka hästarna innan jag lägger ut de på annons för aktuellt marknadsvärde.

Hästarna det gäller är två shetlandsponnyer, den äldsta är 20år gammal och en väldigt speciell dam och den yngsta är en försiktig 2årig valack. Så hur som helst är det inga hästar som jag kan förlora några pengar på att sälja tillbaka till säljaren.
 
När mina föräldrar köpte ponnyn så ville de gamla ägarna att vi skulle kontakta dem först vid en ev försäljning och detta skrevs in i kontraktet. Hur det formulerades exakt minns jag inte, det är 10 år sen och ponnyn är kvar hos oss ;)
 
När mina föräldrar köpte ponnyn så ville de gamla ägarna att vi skulle kontakta dem först vid en ev försäljning och detta skrevs in i kontraktet. Hur det formulerades exakt minns jag inte, det är 10 år sen och ponnyn är kvar hos oss ;)

Fast det är ju inte riktigt det frågan gäller. Utan hur man får det att bli juridiskt hållbart. Man kan formulera sig hur som helst, men vad händer om hästen ändå säljs vidare till någon annan?

I de flesta fall: ingenting alls.
 
Jag skrev in detta när jag sålde min 19-åring: "Vid framtida försäljning eller avlivning ska XX kontaktas och först bli tillfrågad att köpa tillbaka hästen för samma summa." Huruvida det var korrekt eller ens bindande hade inte så stor betydelse, huvudsaken för mig var att köparen var medveten om att denne alltid kunde vända sig till mig om omständigheterna skulle ändras. Ganska exakt tre år senare blev jag kontaktad och tillfrågad om att köpa tillbaka. Vilket jag gjorde utan tvekan! :love:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 859
Senast: animalasia
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 266
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp