Att anlägga ridbana

M

mullenberg

Har sökt och letat överallt men jag hittar ingenting om hur det går till att anlägga en ridbana/paddock! Jag har en yta som idag är gräsbevuxen där jag har mätt upp måtten 25*60. Det borde väl vara tillräckligt stort för att få plats att bygga upp en hoppbana och rida ett dressyrprogram på samt förvara lite hindermaterial o dylikt. Vidare har jag förstått att det finns olika metoder, dyra och billiga. Men hur ska man göra? Dränera, makadam, finsand osv osv... det verkar vara en djungel!!!

Jag tar gärna emot alla tips och förslag och prisideér som ni har!!!

:banana:
 
Sv: Att anlägga ridbana

För att kunna berätta hur du kan göra måste man nästan veta hur mycket pengar du vill lägga. 10.000 kr? 50.000 kr? 150.000 kr? Variationerna är stora. Dessutom är det viktigt att veta vad du har för underlag nu. Är det lerjord? Sandjord? Väldränerat? Surhålor? Jag antar att du vill kunna använda banan både till att hoppa och till att rida dressyr på?
 
Sv: Att anlägga ridbana

Runt 30.000 antar jag att man får lägga för att få en hyfsat bra bana. Det får helst inte bli alltför dyrt. Idag är det lerjord och sandjord blandat. Ingen dränering finns idag men det är urdikat runt om. Antar att man måste gräva ner sig cirka 2 dec för o få bort värsta leran eller går d o bygga över? Har även hört talas om ngt nytt material som man inte behöver dika ur så mycket för o som ska vara relativt billigt men minns inte vad det hette. :confused:
 
Sv: Att anlägga ridbana

Ridsportförbundet har haft bra material om ridbanor. Ring eller maila dom så gräver dom nog fram något.
 
Sv: Att anlägga ridbana

Att göra en paddock på entrepenad, med drän, de olika skickten med matrial osv, kostar här för en bana på 20x60 strax över 100.000kr.
 
Sv: Att anlägga ridbana

Och min bana som är 20x40 m, anlagd på lera så det gick åt mycket dränering och schaktning, kostade inkl trästaket och belysning ca 130.000 kr exkl moms..... Den går att rida på i princip 365 dagar/år :bump:
 
Sv: Att anlägga ridbana

För 30.000 har du inte råd att scakta för mycket :crazy: men egentligen skulle det behövas, åtminstone 10-15 cm. Vill du att banan ska gå att använda året runt, satsa på dränering :)
 
Sv: Att anlägga ridbana

mullenberg skrev:
Har även hört talas om ngt nytt material som man inte behöver dika ur så mycket för o som ska vara relativt billigt men minns inte vad det hette. :confused:

Paddex kanske?
 

Liknande trådar

Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 272
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp