Att bryta med sin bästa vän.

Stockholm_86

Trådstartare
Är det någon här som har gjort det?

Jag ska försöka fatta mig kort, men jag har känt senaste året att min bästa vän kanske inte är den vännen jag behöver. Vi har känt varandra i 10 år. Vi har bott tillsammans. Vi har rest tillsammans. Jag är oehört tacksam för den vänskapen vi har haft och allt vi har delat. Men någonstans på vägen började det uppstå sprickor mellan oss :( Jag känner ibland att hon anser sig veta vad som är bäst för mig, oavsett om det är val av pojkvän eller jobb. Det får mig att känna mig förminskad och ibland även sårad. Hon är själv väldigt lättstött, vilket gör att jag ofta känner att jag får trampa på äggskal (säger man så?) kring henne för att inte råka säga fel sak och göra henne upprörd. Det är ganska ofta som hon talar illa om andra vänner inför mig, vilket får mig att fundera på vad hon egentligen säger om mig när jag inte är där. Hon är egentligen, i grund och botten, en bra och snäll tjej. Men jag tror att hon är så osäker på sig själv att hon ofta beter sig märklig.

Jag vet att ni vill skriva "Prata med henne!", men de gånger jag försökt så har det antingen förvärrat situationen eller bara inte hjälpt. Jag tror helt enkelt inte att hon är en tillräckligt trygg och mogen människa för att kunna hantera så jobbiga diskussioner. För ett år sedan så ansåg jag att hon gick för lågt när hon hade åsikter om mitt privatlv och vad som var bäst för mig, så jag pratade med henne och ärligt talat så blev det bara en väldigt obekväm diskussion på alla sätt men förändrade ingenting. Hon slutade säga sina åsikter, med det känns inte riktigt som att det spelade någon roll eftersom jag vet att hon ändå tänkte dem. Och förmodligen pratade om det med sina andra vänner i stället (har jag förstått nu i efterhand, efter en kommentar som dök upp i helgen som fick vissa poletter att trilla ner).

Mycket konflikter senaste åren har gjort att jag får en klump i magen när jag tänker på det, och jag har lite dåligt samvete över att jag tänker tanken på att mitt liv kanske skulle vara lite enklare utan henne. Jag har fler nära vänner, men jag vet också att jag är den enda nära vän som hon har. Och det gör att jag får ännu mer dåligt samvete över att jag ens tänker i de banorna. Vid något tillfälle har jag dragit mig undan ett tag, och tänkt att vänskapen kanske på ett naturligt sätt kommer svalna. Men då har hon hört av sig efter ett tag och undrat varför jag aldrig tar mig tid för henne. Så jag vet att antingen kommer vi vara bästa vänner (i hennes ögon) för alltid, eller så kommer jag behöva prata med henne och säga att jag faktiskt inte känner mig lika bekväm med vår vänskap längre och förklara varför. Vilket inte skulle bli en lugn diskussion och en någorlunda naturlig brytning, utan förmodligen århundradets jobbigaste och mest obekväma "break up".

Är det någon här som har liknande erfarenheter? Skulle verkligen behöva lite input.
 
varför göra slut?

Vad gör det om hon anser att ni är bästa vänner?

Håll distansen släpp henne inte in på livet och låt vänskapen svalna? jag skulle nog inte göra slut med en vän utan i sådanfall låta det hela bli svalare och svalare och hålla det på en nivå som jag kan stå ut med. (tack och lov har jag aldrig behövt det då jag inte blivit less på någon av mina vänner)

Man kan inte vara bästis med någon som inte släpper en in på livet. Även om hon inte låter det svalna så kan du hålla det på en nivå som du kan leva med! Dvs inte alltför nära.

Göra slut känns som overkill och att skapa ett drama som inte behövs.
 
Låt det bara rinna ut i sanden. Frågar hon så antingen slingrar du dig ur på nåt sätt eller så säger du att ni växt ifrån varandra.
Jag hade en sån vän som jag var tvungen att låta försvinna ut i kulissen.
 
varför göra slut?

Vad gör det om hon anser att ni är bästa vänner?

Håll distansen släpp henne inte in på livet och låt vänskapen svalna? jag skulle nog inte göra slut med en vän utan i sådanfall låta det hela bli svalare och svalare och hålla det på en nivå som jag kan stå ut med. (tack och lov har jag aldrig behövt det då jag inte blivit less på någon av mina vänner)

Man kan inte vara bästis med någon som inte släpper en in på livet. Även om hon inte låter det svalna så kan du hålla det på en nivå som du kan leva med! Dvs inte alltför nära.

Göra slut känns som overkill och att skapa ett drama som inte behövs.

Jo, du kan ha rätt. Jag är bara rädd att hon kommer att fråga mig varför jag aldrig hör av mig, varför jag aldrig tar mig tid för henne osv. och jag är så obekväm med att ljuga. För att inte tala om evenemang som jag arrangerar. Jag har en förkärlek till att ordna fester, middagar, middsommarfirande mm. och det skulle se väldigt märkligt ut om jag inte bjöd in min "allra bästa vän". Eller så bjuder jag in henne men håller distans utöver det.

Kanske är det bäst att hålla sig på distans ett tag, och om hon envisas att ta reda på varför så kanske det faller naturligare att ta diskussionen då? Att säga att det känns som att vi har glidit ifrån varandra lite och inte har lika mycket gemensamt längre? I stället för alternativet, att man skulle släppa den som en bomb från ingenstans.
 
Säg som det är. Det finns inget fulare än människor som slutar höra av sig och som aldrig ringer tillbaka. Man vet inte om man har gjort något fel eller om det är något i personens liv som är jobbigt så man vet inte om man ska höra av sig igen eller låta bli.

Att du är hennes enda vän kan du tyvärr inte göra något åt eller ta ansvar för men du kan ta ansvar för den vänskap ni trots allt har haft i många år och avsluta det hela snyggt. Säg det som du har skrivit här och att du känner att du inte mår bra i eran vänskap utan att du vill avsluta den.

Om du berättar varför du vill avsluta vänskapen så ger du också henne en ärlig chans att fundera på hur hon framstår och hur hon beter sig och hon kan om hon vill, ändra på sig och bli en bättre vän till någon annan. Då gör du henne en stor tjänst och du behöver inte ha dåligt samvete för att du inte längre vill vara hennes vän.
 
Jag har några gånger i livet upplevt att vänner gjort slut. Det har varit väldigt plågsamt, eftersom jag på omvägar fått höra att personen sagt att den avslutat vänskapen med mig.

Jag vet faktiskt inte om det varit bättre att få de svåra beskeden slängda rakt i ansiktet?

Till syvende och sisdt handlar det ju om att den andre inte vill umgås, att jag inte är någon tillgång i personens liv längre.

Jag tror att jag skulle älta ännu mer och känna mig ännu mer misslyckad om jag fick ett gäng anledningar till varför jag inte ska finnas i den personens liv längre.

Just jag funkar nog bättre med ett tyst avslut.
 
Jag har haft en nära vän, som bara skurit bort mig utan att jag fått veta varför. Personen har gjort det förr, med andra vänner h*n haft. H*n gör så för att slippa konfrontation, men nackdelen med det är att den som blir bortplockad aldrig får en chans att ändra/försvara sig mot det som h*n tycker att man gjort fel.

Jag hade mått bättre av att få veta, men till slut så orkar man inte fundera på det längre utan går vidare.
 
Jag tycker det är riktigt illa med vänner som försöker dra sug undan. Som inte säger vad det är utan man själv funderar på vad man gjort. Speciellt om man känna varandra länge. Jag hade en nära vän som gjorde så. Jag funderade i ett år på om jag hade gjort något fel. Tillslut efter två år så berättade hon och det handlade i te ens om mig. Då hade jag varit ledsen i h funderat massa.

Om ni kännt varandra länge förtjänar personen att få veta att du vill avsluta. Fundera igenom noga att det är det som du vill. Sen blir det säkert ett tufft samtal men om du känner att det är det rätta så gör det.
 
Jag blev "dumpad" av min bästa vän ett tag innan jul. Det var en rejäl chock, både för mig och de som känner oss båda för ingen fattade vad om hände egentligen. Jag säger inte att jag är perfekt, det är ingen, men jag spenderade en stor tid att försöka klura ut vad jag gjort fel för jag blev verkligen chockad och ledsen. Det skäl som angavs kan jag ärligt säga inte stämmer så det måste vara något annat.

Jag önskar att min bästa vän dels hade sagt något tidigare när den tyckt jag gjort något fel och dels berättat det ärliga skälet till varför den inte vill ha med mig att göra. Vi hade en extremt rak kommunikation och har vid olika tillfällen sagt vad den andra behövde höra, inte vad den ville höra och det gick åt båda hållen, givetvis alltid med omtanke om den andra.

Det som också gör ont är att min vän bevisligen inte såg vår vänskap som jag gjorde och att jag missbedömt personen rejält (när jag grinande ringde särbon och berättade sa han att det där hade han väntat på, han hade sett något jag inte såg). Jag såg personen som ett syskon som alltid (senare med familj) var välkommen i vårt hem (mina föräldrar tyckte också om personen). Min vänner och bekanta är få (praktiskt taget inga) så det känns väldigt ensamt nu.
 
H*n gör så för att slippa konfrontation, men nackdelen med det är att den som blir bortplockad aldrig får en chans att ändra/försvara sig mot det som h*n tycker att man gjort fel..

Varför måste man försvara sig? Kan man int bara acceptera att den andra inte vill umgås så mycket? Varför behövs det förklaras och förlåtas och allt möjligt. Låter så himla dramatiskt.
 
Varför måste man försvara sig? Kan man int bara acceptera att den andra inte vill umgås så mycket? Varför behövs det förklaras och förlåtas och allt möjligt. Låter så himla dramatiskt.
Om man är bästa vänner och personen helt plötsligt inte vill ha någon som helst kontakt längre utan att lämna någon anledning till det, så undrar iaf jag vad jag har gjort fel. Vi har umgåtts mer och mindre i perioder utan att det har varit konstigt, men när man får besked om att "nu vill jag vara i min bubbla själv" och h*n ändå fortsätter umgås med andra så är det ju uppenbarligen något jag gjort...
 
Eller inte? Man tröttnar, växer ifrån varandra, hittar andra roliga kompisar, vill ha omväxling.

Jag hade inte gjort någon grej av det, utan tänkt att kompisen vill göra nåt annat.

Även om ni hade varit bästa vänner i drygt 20 år och delat barnafödslar, blivit fadder åt barnen, tagit hand om barnet under dess uppväxt, öppnat ditt hem för den andre, tagit hand om den andre när livet fallerat pga självmord i familjen och andra tragiska händelser, depressioner osv. osv. Hade du då bara tänkt att hen vill nog ha nya vänner när hen slutar höra av sig eller hade du tänkt att hen går igenom ännu en svår period i livet och behöver mitt stöd? Du hade inte velat veta varför hen helt plötsligt inte anser att du duger längre när ni tidigare har varit varandras familjer? Alltså inte varit endel av varandras familjer utan varit varandras familjer.
 
Jepp.

EDIT: fast jag hade nog aldrig skapat ett sånt kompisförhållande där hen anses som del av familjen. Jag tycker det verkar vara jobbigt.
 
Okej. Kul för dina vänner om de verkligen behöver dig i en svår situation men inte klarar av att ta kontakt och du väljer att strunta i dem.

Fast jag tror att det är en väldigt stor skillnad i beteende ifall de mår dåligt och behöver stöd och om de tar avstånd för att de tröttnat? Tror inte du?
 
Aha. Mina kompisar har tydligt visat när de vill ta avstånd och då de mår dåligt och behöver stöd. Superenkelt.
 
Jag har ingen riktig bästa vän, i dagsläget... Men har haft en som däremot slutade va det efter en tingsrättdom (lång historia)

Men iaf... Flera mycket bra vänner har jag ju haft... Som sen runnit ut i sanden... Inga konstigheter med det... Livet utvecklas och vänskapen inte alltid med de nya livet...

Att "göra slut" med sina vänner känns för mej väldigt konstigt.. Sånt faller sej automatiskt. SAMTIDIGT finns det vänner som jag själv anser att jag har en bra relation till som jag kanske inte ens pratar med kontinuerligt. Där jag/vi bara träffas och fortsätter där vi slutade sist, oavsett veckor/månader/år... Har spec 2 st fd mycket bra vänner som skaffat barn mm ... Jag har inget gemensamt direkt med dem längre. Anser ändå att jag är "vän" men en mycket bra vän skulle jag inte säga... Men DÅ va vi 2 (3) väldigt tighta...

Så nä jag skulle inte "göra slut" med en vän, kommer frågan varför man inte träffas lika mkt längre så finns det så många förklaringar som man kan säga utan att "såra" den andra. För det är ju inget FEL på vännen, den är ju bara ANNORLUNDA än hur du är. Alla gillar olika... Att då säga till nån "hej jo du ... jag vill inte ses längre för jag tycker inte om dej" vad hjälper det den andra personen ?
I ett förhållande är man (förhoppningsvis) så rak men i en vänskap tycker jag man kan skippa det. Varför göra sej ovänner ?
DÄREMOT som sagt om vännen frågar vad tycker du om X frågan, och du inte håller med så måste du ju ändå börja våga stå upp för att du tycker olika. Inte gå på äggskal. Då kommer ju även den andra inse (antar jag) att ni kanske inte har samma syn om saker längre. Och om du sen får höra från andra gemensamma vänner att vännen gnällt om det "so what ?" Om du står för det du säger kan du väl tåla att andra får veta det med ? Sen kan ju förvisso vännen förvränga det du sagt men då får du väl förtydliga det i såna fall ?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 768
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 978
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp