Att erkänna faderskap för någon annans barn

Zoya

Trådstartare
En man blir ihop med en kvinnan när hon redan är gravid. Kvinnan vill inte veta av den biologiska pappan då han sagt att han inte kommer ställa upp/betala etc. och av någon anledning går nu den nya mannen med på att erkänna att han är barnets pappa när de föds.

Ponera att mannens barn från tidigare förhållanden inte alls är särskilt nöjda med detta beslut.
Vad kan de göra åt saken?
 
Mannens barn från tidigare förhållande har inte med saken att göra tycker jag nog.
Vad är de rädda för? Arvet?

Det är väl klart att de har med saken att göra? De ska ju helt plötsligt få en ny syster eller bror som de då anses vara släkt med.
Något arv att bråka om lär det ju inte bli i det här fallet men man kan ju ändå tänka sig att det blir ju problem om/när pappan dör och det ska göras bouppteckningar m.m.

Nämnas kan också att paret ifråga känt varandra i några få månader så förhållandet kan ju knappast anses stabilt. Vad händer om kvinnan inte alls vill vara ihop med den nya mannen sedan?
 
av någon anledning går nu den nya mannen med på att erkänna att han är barnets pappa när de föds.

Det låter ju som ett mycket förhastat beslut från parets sida med stor potential för stora problem, förr eller senare. En närmast slarvig nonchalans mot alla berörda parter, skulle jag säga, inklusive mot det ofödda barnet. De vuxna ska inte "spela Fia med knuff" om vem som är ett barns föräldrar. En riktig adoption, vore så klart något annat, och är mer krävande att genomföra. Dvs kommer förhoppningsvis att tvinga fram eftertanke medan processen pågår.

Det vore fullt begripligt om mannens barn sedan tidigare vände sig till socialtjänsten med detta för att få en faderskapsutredning gjord.
 
Det är väl klart att de har med saken att göra? De ska ju helt plötsligt få en ny syster eller bror som de då anses vara släkt med.

Fast sen när bestämmer man själv vilka man vill vara släkt med? Det man bestämmer själv (delvis då förstås, som en av flera) är vilken relation man ska ha med dem man råkar vara släkt med.

Däremot finns det andra skäl att inte hantera föräldraskap på det viset, men det handlar mer om den blivande familjen och i synnerhet barnet.
 
Håller med dig @Petruska . En till aspekt i det hela är att kvinnan inte är svensk medborgare och barnet kommer således få ett annat lands medborgarskap om hon uppger rätt pappa (han är från samma land som kvinnan och har även han utländskt medborgarskap). En stor anledning till att mannen nu vill ta på sig detta är för att då får ju barnet svenskt medborgarskap.
 
En adoption är rimlig. Att ta på sig faderskapet är inte samma sak.
jag tycker att de ska vända sig till familjerätten för att få detta på rätt håll
 
Förr fick barnet mammans medborgarskap. Då är det kanske ändrat nu?
Frågan är om den tilltänkte fadern verkligen vet vilket ansvar han tar på sig?
mvh
 
Ska det göras ska det göras ordentligt, alltså som @Petruska säger genom adoption. Ett barn är inte bohag som bara följer med, det är en egen individ med egna rättigheter.

Däremot tycker jag inte tidigare barn har ett skvatt att säga till om i frågan! Lika lite som om han faktiskt vore den som gjort henne gravid... :meh:
 
De kan gå till socialtjänsten, som då kan sluta i att pappan får lämna DNA för att fastställa faderskap. Jag skulle kunna tro att det kan bli krångel med migrationsverket om man försöker mygla såhär, beroende på kvinnans status gällande uppehållstillstånd osv. Vill hon inte ha med pappa i bilden får hon väl säga att det var ett tillfälligt förhållande och kan inte uppge namn
 
Förr fick barnet mammans medborgarskap. Då är det kanske ändrat nu?
Frågan är om den tilltänkte fadern verkligen vet vilket ansvar han tar på sig?
mvh

Ja, barnet får alltså mammans medborgarskap som är utländskt men är pappan svensk medborgare har barnet rätt att få svenskt medborgarskap. Detta måste då anges på papprena att man vill det.

Och nej, jag tror faktiskt inte pappan här överhuvudtaget tänkt om jag ska vara krass.
 
Däremot tycker jag inte tidigare barn har ett skvatt att säga till om i frågan! Lika lite som om han faktiskt vore den som gjort henne gravid... :meh:

Jag tycker det är stor skillnad om han faktiskt skulle vara biologisk pappa för då gör han ju inget fel. Detta som planeras tycker jag kan jämföras med bedrägeri.
 
De kan gå till socialtjänsten, som då kan sluta i att pappan får lämna DNA för att fastställa faderskap.
Kan socialtjänsten verkligen det? Kanske vet @Görel? Jag tycker att det låter väldigt märkligt (om man bortser från omständigheterna i just det här fallet) att om både kvinnan och mannen sagt att mannen är far så skulle man ändå tvingas göra ett DNA-prov. I så fall borde man väl aldrig acceptera någon kvinnas ord om vem som är far och alltid kräva DNA-prov, om det är så pass viktigt att det blir biologiskt korrekt.
 
De kan gå till socialtjänsten, som då kan sluta i att pappan får lämna DNA för att fastställa faderskap. Jag skulle kunna tro att det kan bli krångel med migrationsverket om man försöker mygla såhär, beroende på kvinnans status gällande uppehållstillstånd osv. Vill hon inte ha med pappa i bilden får hon väl säga att det var ett tillfälligt förhållande och kan inte uppge namn

Kvinnan i fråga är EU-medborgare så hon har ju rätt att vistas här oavsett.
 
Kan socialtjänsten verkligen det? Kanske vet @Görel? Jag tycker att det låter väldigt märkligt (om man bortser från omständigheterna i just det här fallet) att om både kvinnan och mannen sagt att mannen är far så skulle man ändå tvingas göra ett DNA-prov. I så fall borde man väl aldrig acceptera någon kvinnas ord om vem som är far och alltid kräva DNA-prov, om det är så pass viktigt att det blir biologiskt korrekt.

Det finns ju fall där den riktiga biologiska pappan har fått kämpat för att få sin rätt. Det är säkert en utdragen process och jag vet inte alla turer.
 
För vem spelar det någon roll om han ljuger om det eller inte? Det är ju isåfall enbart och endast den biologiska pappan som kan invända då. Han tar på sig ett ansvar och det är helt och hållet upp till honom om han vill ta det ansvaret eller inte.

Jag tycker det är stor skillnad om han faktiskt skulle vara biologisk pappa för då gör han ju inget fel. Detta som planeras tycker jag kan jämföras med bedrägeri.
Tycker det där är löjligt, för vem skulle det vara ett bedrägeri att han tar på sig att vara fadern och tar på sig att bekosta barnet? Det är ju hans val och hans liv. Bara den biologiska pappan som kan komma och invända.

Att ljuga om faderskap är förkastligt av den orsaken att man begår bedrägeri mot ett ofött/nyfött barn!
Jag tycker nog att huvudsaken är att barnet får en trygg och kärleksfull "pappa" att växa upp med. Vad det står på pappret är ju ovesäntligt egentligen, det är bara ett papper.
 
De som är parter i ett faderskapsmål är modern, barnet och den/de utpekade männen. Man kan inte kontakta socialnämnden hur som helst och be att få en faderskapsutredning gjord. T ex när en gift kvinna föder barn anses hennes make vara ett barns far, den s k äktenskapspresumptionen. Om hon har haft ett förhållande med en annan man som hävdar att han är barnets far har han inget att säga till om. Likaså parternas barn i tidigare förhållanden, vänner, släktingar o s v. Det kan endast den som är part i målet göra.

Faderskapsprotokollen som främst används är antingen s k S-protokoll eller MF-protokoll. Det förstnmända används då föräldrar är folkbokförda på samma adress. Är de inte det men har blivit det under graviditeten är det upp till handläggaren att avgöra vilket protokoll som ska användas.
Är de inte folkbokförda på samma adress används det sistnämnda protokollet som innehåller frågor som "sexuellt umgänge med mannen under konceptionstiden?" och "sexuellt umgänge med andra män under konceptionstiden?". Man blir utfrågad om sin kontakt och hur relationen ser ut. Modern och mannen har möjlighet att begära faderskapsundersökning och handläggaren kan själv besluta om ett sådant om det framkommer någon anledning under utredningen.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 648
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp