Att få hästen att lyssna på små hjälper...

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!!
Har precis köpt häst igen efter ett uppehåll på 15 år!! Är ju rätt ringrostig om man säger så :-)
Jag undrar hur ni gör när era hästar inte tar hjälperna ordentligt utan är lite nonchalanta eller hur man ska beskriva det. Jag har fått tips av min tränare men har förstått att det finns massor med olika teorier hur man kan och bör göra.
Har haft min häst en månad nu, vi har varit ute i skogen mycket och gosat i hagen och jag har försökt variera ridpassen så att han ska tycka att det är roligt. Han har gått på ridskola i många år och tycker att det är rätt tråkigt att traggla runt i ridhuset. Det är då han kan bli trög och jag kommer på mig själv att sitta och skänkla som en galning och det är ju inte så trevligt för någon av oss....
Han är pigg i skogen och han älskar att hoppa. Jag är mjuk som ryttare och vill inte använda mig hårda metoder utan vill att han ska tycka att det är roligt att samarbeta med mig. Så vad är era bästa tips på att få hästen med er och vara uppmärksamma på små hjälper???
 
Övergångar. Låt det hända något nytt hela tiden om du har en häst som trubbar av, håll den vaken och uppmärksam. Jag använder för det mesta principen att jag ber om något, fungerar det inte så kräver jag.

Med andra ord, om jag skänklar och hästen inte reagerar, så tar jag hjälp av att visa spöt eller en lite kraftigare skänkling så jag får reaktion. Eftergift när reaktionen kommer. Brukar inte ta många gånger innan det bara behövs finare små hjälper.

Sen tycker jag att det är en förutsättning att man rider med kontroll över kroppen och är stadig. Sitter du väldigt still är det lättare för hästen att förstå vad som är en hjälp. Dvs om du har en lite ostadig hand får hästen svårare att uppfatta när du väl använder handen, samma med en ostadig skänkel eller sits.
 
Om du inte ridit på 15 år (?) så sitter du säkerligen och ger signaler hela tiden utan att vara medveten om det. Det är svårt för hästen att veta när du faktiskt vill något, och när det bara är att du tappade balansen lite eller råkade gunga till med handen. Det behövs så himla lite för att de ska känna det. :D

Så är det ju för oss alla. Renodla hjälperna, och försök att hela tiden vara medveten om vad du gör. En hjälp ska alltid betyda samma sak, och hellre att hästen överreagerar än att den inte reagerar alls.

Oftast så hänger okänslighet ihop med ryttaren och inte hästen. Lätt gung med skänkel - reaktion. Blir det ingen reaktion så pet med spöet. Lätt kram med fingrarna - reaktion. Blir det ingen reaktion så se till att det blir det.
 
Tack för era svar! Självklart jobbar jag på både sits och balans och målet är ju såklart att jag ska sitta som en smäck på honom. Är fortfarande lite svag i mage och rygg, och i nedsutten trav måste jag erkänna att det inte ser så graciöst ut.... Ännu.
Självklart blir det missförstånd mellan oss då och då, men att han inte inte lyssnar på skänkeln i ridhuset upplever jag som att han tycker att arbetet är tråkigt.....
Jag rider utan spö, så jag ska prova med det. Skulle helst rida utan men det är ju såklart bättre med en dutt m spö än att sitta och driva konstant, vill inte gärna sparka honom då känns det bättre med ett dressyr spö.
Övergångar jobbar jag redan en hel del med och det funkar bra, lyckas jag hålla honom sysselsatt med små uppgifter hela tiden så segar han inte lika mycket.
 
Jag brukar först ge den hjälpen jag vill att hästen ska reagera på om det inte hjälper ger jag med lite lite mer tryck i och funkat inte det blir det ala A ponny drivning.
 
Tack för era svar! Självklart jobbar jag på både sits och balans och målet är ju såklart att jag ska sitta som en smäck på honom. Är fortfarande lite svag i mage och rygg, och i nedsutten trav måste jag erkänna att det inte ser så graciöst ut.... Ännu.
Självklart blir det missförstånd mellan oss då och då, men att han inte inte lyssnar på skänkeln i ridhuset upplever jag som att han tycker att arbetet är tråkigt.....
Jag rider utan spö, så jag ska prova med det. Skulle helst rida utan men det är ju såklart bättre med en dutt m spö än att sitta och driva konstant, vill inte gärna sparka honom då känns det bättre med ett dressyr spö.
Övergångar jobbar jag redan en hel del med och det funkar bra, lyckas jag hålla honom sysselsatt med små uppgifter hela tiden så segar han inte lika mycket.


Hur funkar det om du slänger ut en bom? Lite koner? Busgalopperar i ridhuset? :) Vaknar han till då?
 
Hej!
Bus galopp i lättsits i ridhuset tycker han är jätte kul, då vaknar fullblodet i honom och han öser på så sanden sprutar :-) samma sak med bommar så han får tänka lite och som sagt älskar han att hoppa.
Ni har fått mig att tänka till lite när det gäller att hålla hans intresse uppe, bra forum det här :-)
Det är just när jag vill träna dressyr, form, och annat tråkigt han slöar till han är en ganska het häst annars. Som jag skrev tidigare så försöker jag variera ridpassen och ha kul med honom särskilt nu i början. Men vill ju ändå att han ska lyssna på skänkeln även om han inte tycker att det är super spännande med dressyr.
Vad tror ni om att slänga in lite av varje under samma ridpass? Kanske några minuter på volten, ett galopp varv, några minuter på volten, några cavaletti, några minuter på volten, nåt litet hinder?? Eller är jag helt ute och cyklar?? Är väldigt mån om att han ska behålla sina fina ryggmuskler eftersom han är modell äldre....
 
Hej!
Bus galopp i lättsits i ridhuset tycker han är jätte kul, då vaknar fullblodet i honom och han öser på så sanden sprutar :-) samma sak med bommar så han får tänka lite och som sagt älskar han att hoppa.
Ni har fått mig att tänka till lite när det gäller att hålla hans intresse uppe, bra forum det här :-)
Det är just när jag vill träna dressyr, form, och annat tråkigt han slöar till han är en ganska het häst annars. Som jag skrev tidigare så försöker jag variera ridpassen och ha kul med honom särskilt nu i början. Men vill ju ändå att han ska lyssna på skänkeln även om han inte tycker att det är super spännande med dressyr.
Vad tror ni om att slänga in lite av varje under samma ridpass? Kanske några minuter på volten, ett galopp varv, några minuter på volten, några cavaletti, några minuter på volten, nåt litet hinder?? Eller är jag helt ute och cyklar?? Är väldigt mån om att han ska behålla sina fina ryggmuskler eftersom han är modell äldre....

Tycker det låter som en bra idé :) till min kan jag lägga ut två bommar på volt och rida över dem växelvis om jag nu ska vara på volten t ex. Jag använder mig också mycket av rösten som förstärkare eftersom jag tömkört en hel del. När jag ex ber om trav sker följande
Halvhalt - gung med sits och mycket lätt omkramning med skänklar - trav. Fungerar inte detta, ny halvhalt och hårdare kram med skänkeln och sist använder jag rösten och då travar han garanterat. Måste jag dra det så långt blir det såklart ingen bra övergång och traven är för snabb och i obalans men jag är alltid noga med att låta honom gå fram med eftergift och berömma innan jag saktar av och gör ny fattning.

Vad härligt att vara igång igen efter 15 år! Lycka till med din nya fyrbenta vän :)
 
Tycker det låter som en bra idé :) till min kan jag lägga ut två bommar på volt och rida över dem växelvis om jag nu ska vara på volten t ex. Jag använder mig också mycket av rösten som förstärkare eftersom jag tömkört en hel del. När jag ex ber om trav sker följande
Halvhalt - gung med sits och mycket lätt omkramning med skänklar - trav. Fungerar inte detta, ny halvhalt och hårdare kram med skänkeln och sist använder jag rösten och då travar han garanterat. Måste jag dra det så långt blir det såklart ingen bra övergång och traven är för snabb och i obalans men jag är alltid noga med att låta honom gå fram med eftergift och berömma innan jag saktar av och gör ny fattning.

Vad härligt att vara igång igen efter 15 år! Lycka till med din nya fyrbenta vän :)
Hej!
Tack för ditt svar! Ja det är så roligt man känner sig som en liten flicka igen, så kääääär i min häst :-)
Tyvärr lyssnar inte min så mycket på röst kommandon, alltså smackningar och prooooo men man kanske kan lära in andra kommandon.... I hans fall (han har ju gått på ridskola ganska många år) kan jag tänka mig att smackningar har tappat sin betydelse lite.
Ska fundera ut ett nytt kommando för framåt, och sen betinga det positivt med roliga övningar!!
Som sagt, Gud vilket bra forum! Tack för tipset!
 
Jag kan känna igen det där i min äldre herre. Dock aldrig ridskolehäst så har han vissa likheter med det du beskriver. I hoppningen var han super och en klippa, eftersom det var kul. Men dressyren gjorde han i princip bara det jag bad om med minsta möda eftersom han tycker det är tråkigt. Nog för att han idag inte är någon dressyrfanatst men det är en väldig skillnad mot hur han var då och idag.

Mycket ligger i en mer kvick och lätt ilning från min sida. Det där med att sitta och klämma och skänkla hela tiden kommer bara göra saken värre. Istället är det på tills han går fram, sedan stilla. Redan i skritten på lång tygel gäller det bara att sätta grundtempot. "Går du framåt får du vara i fred". Hela tiden. Detta gäller ute som inne, som i dressyren... som alltid! I början kanske han är framme tre steg innan du får gå på igen, sedan 5, sedan 10 och sedan bara behöver du skänkla någon gång då och då. Om du tycker det känns jobbigt och vara på honom så så tänk att det är en skillnad mot att vara hård och konsekvent. Jag skulle aldrig sparka på min bara för att, principen är mjuk när du är mjuk. Idag trotts missnöje från herren i början är vi nog båda nöjda med att vi var tuffa på honom och att fram betyder fram. Vi har båda insett att det blir roligare så, när matte inte måste trycka och skänkla hela tiden. "Hästens ända uppgift är att gå framåt"

Sedan gäller det att hitta vad som fungerar. Vad är din häst känslig för? Kanske kan en tränare eller någon annan sitta upp som har mer erfarenhet? Jag vet vad som kommer hända om jag rider min på ett vist sätt, vad han hatar att man gör som ryttare, vad han reagerar på. Just att göra dressyren rolig genom att ha en ryttare som rider som hästen tycker om och fungerar för hästen har gjort att min blivit en häst jag tycker om att rida.
 
Hej på er!!
Har precis köpt häst igen efter ett uppehåll på 15 år!! Är ju rätt ringrostig om man säger så :-)
Jag undrar hur ni gör när era hästar inte tar hjälperna ordentligt utan är lite nonchalanta eller hur man ska beskriva det. Jag har fått tips av min tränare men har förstått att det finns massor med olika teorier hur man kan och bör göra.
Har haft min häst en månad nu, vi har varit ute i skogen mycket och gosat i hagen och jag har försökt variera ridpassen så att han ska tycka att det är roligt. Han har gått på ridskola i många år och tycker att det är rätt tråkigt att traggla runt i ridhuset. Det är då han kan bli trög och jag kommer på mig själv att sitta och skänkla som en galning och det är ju inte så trevligt för någon av oss....
Han är pigg i skogen och han älskar att hoppa. Jag är mjuk som ryttare och vill inte använda mig hårda metoder utan vill att han ska tycka att det är roligt att samarbeta med mig. Så vad är era bästa tips på att få hästen med er och vara uppmärksamma på små hjälper???
Jag tror det ligger lite i vad Lager skriver. Han går helt enkelt in i sin "arbetsroll" som ridskolehäst i ridhuset med en lite ostadig ryttare. Han har lärt sig stänga av diverse signaler från ryttaren och kanske istället lyssna på ridläraren eller göra som hästen framför. Jag känner igen mig i din situation. Jag har också tagit upp ridningen efter många år på marken. Det tog ett tag innan jag fattade att det inte var igår jag red och att jag måste börja lite från början och reda ut mig själv först. Jag red helt enkelt för mycket, ville att det skulle gå som det gjorde när jag red dagligen.
Vad då rida lätt? Klart jag kan! Det har jag ju gjort förr. Just det, det var förr det.
Så för din del är det väl till att träna din balans och koordination f f a utanför hästen och sedan verkligen anstränga dig att bara göra en sak i taget. En liten dutt med skänkeln betyder framåt. Upprepa till han förstår vad du vill.
 
Hej på er! Tack för alla svar! Fått massor mad bra tips, det som funkat bäst har varit att rida med spö. Jag behövde bara dutta till ett par gånger innan han valde att gå fram för små tryckningar. Tog även hjälp av min tränare för att få till exakt timning, för att vara på den säkra sidan :-) även väldigt noga med ordentlig eftergift och belöning!
Han är väldigt känslig för vikthjälperna och det i kombo med att min balans ännu inte är 100 kan nog göra att han går och maskar lite. Övas massor med sits och balans för min del alltså.
I kväll är det hoppträning på schemat så då får spöt ligga på hyllan och jag får ta med mig bromsarna i stället!! :-)
 
Hej på er! Tack för alla svar! Fått massor mad bra tips, det som funkat bäst har varit att rida med spö. Jag behövde bara dutta till ett par gånger innan han valde att gå fram för små tryckningar. Tog även hjälp av min tränare för att få till exakt timning, för att vara på den säkra sidan :-) även väldigt noga med ordentlig eftergift och belöning!
Han är väldigt känslig för vikthjälperna och det i kombo med att min balans ännu inte är 100 kan nog göra att han går och maskar lite. Övas massor med sits och balans för min del alltså.
I kväll är det hoppträning på schemat så då får spöt ligga på hyllan och jag får ta med mig bromsarna i stället!! :-)
Jag tror din häst är en gentleman! Han känner att du inte har balansen och därmed går han inte så fort =-) Lyder han ändå med små duttar av spöt är han fantastisk. Var rädd om honom!
 
Jag tror din häst är en gentleman! Han känner att du inte har balansen och därmed går han inte så fort =-) Lyder han ändå med små duttar av spöt är han fantastisk. Var rädd om honom!
Ja han är världens bästa häst!! Jag är super rädd om honom, och tacksam att just han blev min! ;-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 945
Senast: Sirap
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 468
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 259
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp