Bukefalos 28 år!

Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Jag kan inte se vatten som något negativt.... Gräs innehåller 75-85% vatten, och det är hästens mest naturliga föda.

Du skrev: With too little fiber in the diet it seems too me all the protein you are trying too put into the horse will just be going out the other end and not be taken up into the systom.

Exakt! Det är därför lusernet är så bra för det är inte detsamma som kraftfoder.
Det är ju just fibermängden i fodret som avgör om det är ett kraftfoder eller grovfoder, och lusern (även pellets) har så mycket fibrer att det räknas som grovfoder. Vattnet är ingenting hästen behöver processa i magen.

Sedan är det ju exakt som du säger, vi fodrar ju inte med lusernhö här som i USA, utan det är mer som ett "grovfoder komplement" -ett mycket bra sådant tycker jag, och det är sällan en hästs hela grovfodergiva består i lusern vs i USA kanske man ger enbart alfalfa hö (vilket jag är vad Rick Gore diskuterar). Så man fodrar alltså inte med enbart uppblött lusernpellets utan det + stråfoder som hö eller halm. Man kan också välja lusern i hackad strå form. Och visst är det ett koncentrat, dock ett grovfoder koncentrat.


Jag har provat mycket men kommer alltid tillbaka till lusernet som första val om det behövs extra protein och energi. Det kommer alltid vara ett bättre val för hästen som hel eller delvis ersättning än att tillsätta stora kraftfodergivor.

http://forskning.equinfo.se/#post104
http://www.ensilagenytt.se/lusern.htm

Med en häst som är mager hade jag erbjudit den fri tillgång på lusern + hö/hösilage i första hand.

Intressant studie på magsår och utfodring av olika typer av hö.
http://repository.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/ETD-TAMU-1230/LYBBERT-THESIS.pdf?sequence=1

Enjoy yer' coffee :)

Thanks for the sites, good reading, the ensilagenytt was interesting, repository is a long one so i will go back and check it out later.
Interesting that about ulcers.
Reading the report once these racing horses come out of their stressfull enviorment the ulcers healed up by themselves. (how do you know if your nag has got ulcers?)

Yes the grass has a lot of water, you can see that the first week, runny shit, takes a couple of weeks untill the ol tummy settles down, you also notice that they don´t drink much water either, not until it starts getting hot and by that time the grass is getting dryer.
When you go over to winter feed silage-alfalfa do you get any diarea tendencies?

How often do you give them alfalfa and how much, under what circimstances? (work intensity)

Why alflafal pellets instead of oats? (outside of racers and breeding stock)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Mina hästar får just nu fri tillgång på hösilage med väldigt låg TS halt (35-40%) samt 2-3 kg lusern var. Det är avelsston och avelshingst som för tillfället inte jobbar.

Hade jag haft föl i år hade dom varit under avvänjning nu och fått fri tillgång på lusern samt lagom giva fölpellets med mjölkprotein. De får fölpellets upp till ca 1 års ålder sedan ett lämpligt kraftfoder, jag ger alltid kraftfoder till unghästarna eftersom de till en början inte klarar av att processa grovfodret fullt ut och för att säkerställa mineralbalansen under de viktigaste första åren.


Det enda kraftfoder jag ger för tillfället är till de högdräktiga stona, eftersom de behöver extra mineraler och aminosyror främst. De får 1 kg kraftfoder var med detta grovfodret. Jag analyserar alltid och ger grovfoder med höga värden. (När jag har ridhästar 2 år och uppåt kan det hända att jag får köpa ett annat grovfoder som passar bättre)

Om behoven täcks av hö/silage + luserntillskott så väljer jag alltid det före kraftfoder (tex oats) eftersom att det är mer fibrer i och passar hästens mage bäst. Men om det behövs ger jag absolut kraftfoder, det är jag inte rädd för. Men det var flera år sedan jag behövde ge några stora mängder. Som mest ett par kg till medeltränande hästar. (Naturligtvis är det annorlunda med hårt tränande trav/galopphästar till exempel eftersom det är svårt att hitta grovfoder med så höga värden samt att få hästarna att äta tillräckligt. De flesta hästar tränas dock inte så hårt)

Jag har inga diarréer på hästarna, har inte haft det på flera år. Jag tror diarréer kommer av stress, smärta (tex magsår) och störningar i tarmfloran (tex överjäsning pga dåligt foder eller för mycket kraftfoder) och inte av blött foder.

Lite halvOT:
Jag stress testar mina hästar med hjälp av en maskin som heter Air Pas som man använder när man jobbar med psykofysioterapi/biofeedback på människor (vilket min sambo jobbar med). Man mäter Co2 halten i utandningsluft och blod samt andningsmönster/frekvens och kopplar upp hästen/människan mot en dataskärm. Vid minsta (!) stress (tex av smärta eller sjukdom) syns det på värdena på skärmen. Ett bra sätt att upptäcka bla aktiva magsår som ibland inte syns utanpå (och andra dolda smärttillstånd). Mina avelshästar kommer alla från aktiva liv som tävlingshästar och har haft stressiga mer eller mindre hårda liv tidigare.


Jag har ändrat mitt sätt att fodra hästar genom åren, förr gav jag gigantiska kraftfodergivor med mycket havre och korn men jag ger inte ren spannmål alls till hästar längre. Jag tror inte att för mycket stärkelse är bra för hästar.

Vill bara poängtera att, Såhär gör jag, baserat på vad jag har lärt mig genom åren, någon annan gör på ett annat sätt och tycker det är rätt. :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

We should be talking about this on your tråd, not someone elses, but we came into this and it´s interesting.

Now what typ of lusern are you talking about, pellets or the hacked stuff? you lost me when you started talking about baby pellets!

Fiber? when you water up the pellets don´t you loose the fiber effekt? seems to me it would be like eating baby food instead of knackabröd, (talking about grown horses, not baby colts)

Now" you said FREE TILLGÅNG? how does that work? not like laying out a salt block, it´s a wet mash that has too be eaten up or your going too get fly´s and god knows what else in it.

You know I´m an old Timothy/Oat horseman and pellet mash just somehow goes against the grain----but--- these alfalfa cubes I´v been noseing around some as a compliment, so that´s why I´m hitting you with a lot of ?´s
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

We should be talking about this on your tråd, not someone elses, but we came into this and it´s interesting.

Now what typ of lusern are you talking about, pellets or the hacked stuff? you lost me when you started talking about baby pellets!

Både pellets och hackad strå, det beror på vilket hästen i fråga gillar bäst och hur mycket den ska ha -hackad strå blir mycket volym. Men till föl är lusernpellets bäst.
Hade jag enbart gett lusern som grovfoder till en vuxen häst hade jag valt hackad strå men mina hästar har ju alltid annat stråfoder (hö/silage, halm) att äta också.

Babypelletsen är en annan sak, det är kraftfoder speciellt för fölungar. Jag ger alltså både lusernpellets och fölpellets till fölungarna. Plus hö/silage såklart.

Fiber? when you water up the pellets don´t you loose the fiber effekt? seems to me it would be like eating baby food instead of knackabröd, (talking about grown horses, not baby colts)

Nej fiberstrukturen ändras inte! Det är mer tuggbehovet som kanske inte blir uppfyllt med uppblött lusernpellets men återigen, de har även hö/silage att sysselsätta magen och munnen med.

Now" you said FREE TILLGÅNG? how does that work? not like laying out a salt block, it´s a wet mash that has too be eaten up or your going too get fly´s and god knows what else in it.

Om jag ger fri tillgång så häller jag upp lusern i en balja och låter dom äta hur mycket dom vill. Man får hålla koll på ungefär hur mycket dom äter så att man inte häller upp för mycket varje gång om det handlar om uppblötta pellets. Blir det massor kvar får man slänga det och fylla på lite mindre nästa gång, precis som man gör med fri tillgång på hösilage. Efter några dagar ser man ju hur mycket dom petar i sig.

You know I´m an old Timothy/Oat horseman and pellet mash just somehow goes against the grain----but--- these alfalfa cubes I´v been noseing around some as a compliment, so that´s why I´m hitting you with a lot of ?´s

Ja jag är inte superförtjust i pellets annars heller men just lusern tycker jag är kanon. Jag vill att den ska vara melassfri, ofta används melass som bindningsmedel i pellets men det finns melassfri lusern, både pellets och hackad strå.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Den här hästen får som sagt 7-8 kg torrt hö. Inte hösilage. Så jag tror inte vätskan är något problem. Frågan är ju hur mycket man vågar ge en shettis. Höet är ju viktigt att hon får i sig oxå, så hon inta står och äter enbart lusern då hon är inne. Vi ska till klinken den 23 och kolla hennes andning, är tungandad. Är det INTE som jag tror så ska jag be dem kolla tänder mm, om det kan vara sånt som spökar. Är det som jag tror får hon i värsta fall tas bort.
Det finns inget negativt (mer än möjligen för plånboken :p) med att hon äter enbart lusern inne. Lusern är, som sagt, ett grovfoder - om än det är komprimerat till pellets - och det finns ingen maxgräns för hur mycket lusern de kan äta. Det går utmärkt och är helt okej att ersätta hö med lusern.
Och om hon behöver maten så ka du ge så mycket som behövs för att få upp henne i hull.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Okej.. Då vet jag det :) Vi ska åka till kliniken den 23, och går det bra där så får jag ta itu med det här på allvar. Går det dåligt på klikien kanske det inte är aktuellt. Men jag hoppas såklart på goda nyheter!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 072
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 267
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 181
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp