Att få vara anonym

Mimsan_

Trådstartare
Har blivit varse om att jag inte är så anonym IRL som jag skulle önska och jag trivs inte alls med tanken. Vet inte om det är pga jag bor i en mindre stad där de flesta vet det mesta om dem flesta eller vad det beror på. Tycker inte att jag sticker ut eller är den som skriker högst osv. Hade önskat få behålla min anonymitet och vara kvar i min egna bubbla.

Är ni anonyma eller anses ni vara "välkända" även av människor ni inte känner men som "vet" vilka ni är och givetvis har en åsikt? Gillar ni stå i centrum? Är man konstig som helst av allt vill packa ihop allt och flytta till ny ort där man kan få ha sin anonymitet? :angel:

Lite nattfunderingar sådär. :)
 
Har blivit varse om att jag inte är så anonym IRL som jag skulle önska och jag trivs inte alls med tanken. Vet inte om det är pga jag bor i en mindre stad där de flesta vet det mesta om dem flesta eller vad det beror på. Tycker inte att jag sticker ut eller är den som skriker högst osv. Hade önskat få behålla min anonymitet och vara kvar i min egna bubbla.

Är ni anonyma eller anses ni vara "välkända" även av människor ni inte känner men som "vet" vilka ni är och givetvis har en åsikt? Gillar ni stå i centrum? Är man konstig som helst av allt vill packa ihop allt och flytta till ny ort där man kan få ha sin anonymitet? :angel:

Lite nattfunderingar sådär. :)
Mi rt är inte heller så stor och jag bor dessutom på landsbygden utanför centralorten. Dessutohar jag jobbat några år med invandrare och de bor i första hand i just centralorten. Och visst känner folk igen mig på olika ställen här. Men jag är igenkänd i andra sammanhang också - där jag varit aktiv i olika sammanhang. Samtidigt som det självklart finns oändligt med människor som inte har en susning om vem jag är.

Vi människor är flockdjur. Man räknar dessutom med att varje människa känner och känner igen tusentals personer. Ta exemplet med Estonia. I media då sas att varenda svensk kände eller kände igen någon som dog.

Jag blir lite fundersam av
Är ni anonyma eller anses ni vara "välkända" även av människor ni inte känner men som "vet" vilka ni är och givetvis har en åsikt?

Bara för att man känner igen en person så har man verkligen inte alls en åsikt. Jag orkar inte ha åsikter om alla personer jag vet ansikte på.

Däremot känner jag igen önskan om att vara "i min bubbla" från perioder av depression och från en bekant som är väldigt deppad och som helst inte vill ha med någon alls att göra.

Hur mår du? Är du tillfreds i livet?Vad i igenkännandet är det som känns obehagligt?

För nej, jag tror personligen inte att det alls är "normal" eller vanligt.
 
Jag bor i en liten by och min pappa var lokalkändis, min mamma var lärare på byns skola under många år och mina morföräldrar hade en relativt hög profil på sitt företag i centralorten.

Nej, jag är inte anonym ;) Det var jobbigt som tonåring men numera bryr jag mig inte. Det har varit lite skitsnack i omgångar men det struntar jag också i, de som snackar skit är ändå inga jag umgås med.

Jag tycker faktiskt det är trevligt att folk känner igen en och att grannarna har lite koll på en (jag bor ju själv). Vill jag vara anonymare när jag handlar åker jag till Ikea-området i Borlänge :D
 
Jag är uppvuxen i ett litet samhälle där väldigt många visste vem mamma och pappa, och därmed vem jag, var och med tre äldre syskon som var aktiva mest överallt var det många som visste vem jag var den vägen också. Jag ogillade det skarpt, tyckte inte alls om att alltid vara "X:s yngsta" eller "Y:s lillasyster". Även utan det så hade tillräckligt många vetat vem jag var, skolorna jag gick i var ju inte enorma direkt.

Minns fortfarande hur skönt det var när jag flyttade från samhället som 19-åring och kunde välja helt själv vem som fick veta vem jag var och inte. Jag skyr inte uppmärksamhet överlag, t.ex. på mitt gamla jobb med ca 350 anställda var det verkligen så att "Alla känner apan men apan känner ingen" då jag höll på mycket med utbildning och alla visste vem jag var, men då var det självvalt och bara trevligt. Jag är dessutom på väg mot en yrkesbana som kan innebära en del uppmärksamhet, men det gör mig inte heller något just för att det är självvalt.
 
Jag är en teaterapa som gillar uppmärksamhet och blir förskräckligt nöjd när folk känner igen mig eller har hört talas om mig, haha. Så att eh... Nej, har inget behov av att vara anonym. Är det något särskilt som hänt som gör att du vill vara anonym, eller är det bara i allmänhet? Är också lite nyfiken på varför det skulle vara obehagligt att bli igenkänd.
 
Jag upprepar frågan lite mer allmänt till tråd-deltagarna; Vad i igenkännandet är obehagligt?

Ämnet är intressant.

Jag känner nog som @Tassetass beskriver det: Jag ogillar att vara igenkänd som någons dotter, fru, syster, whatever. Som barn var jag mycket igenkänd som mina föräldrars dotter, och det gjorde att jag kände att jag aldrig fick visa vem jag var. Det var redan bestämt vem jag var, av de jag mötte.

Som vuxen är jag igenkänd av väldigt många, efter att ha arbetat med undervisning i många år. Fd studenter känner ju igen mig bättre än jag känner igen dem. Men det gör mig inget. Oavsett om de gillar mig eller inte, så är det ju jag själv som visat mig för dem, som deras lärare.

Jag upplever inte att de direkt har åsikter om mig eller skvallrare, annat än möjligen om hur bra/dålig jag är som lärare. Men det tycker jag är helt rimligt och naturligt att de gör ibland.
 
Nu är ju jag inte den blygaste personen direkt... Så ja folk brukar veta vem jag är innan jag vet vilka de är.
Ser det varken som positivt eller negativt... Det bara är så... Men visst lite kul ibland när man får höra en massa skvaller om sej själv ;) (mestadels är mkt sant (inte alltid), och det säger jag då med ;) Jag är jag och står för mina åsikter ! )
 
I min hemby var jag alldeles för känd som någons dotter, inte bra alls. Sen flyttade jag till större orter där jag blev okänd, skönt. Sen jobbade jag i ett litet samhälle där alla kände mig, kul . Nu bor jag i en storstad där jag bara känner hästfolk i princip och det blir tråkigt när man bara ses i stallet. Fö är jag ganska anonym där jag bor.
 
Här känner alla igen mig verkar det som, trots att jag bor i en ganska stor förort till Sthlm. Har även hänt att jag promenerat runt på södra sidan stan, i helt nytt område och blivit igenkänd. Allt pga hundarna som ju är med i princip överallt. Jag själv har också väldigt bra koll på folk häromkring, även de som med största sannolikhet tror att de är väldigt anonyma (om de inte råkar vara internetkändisar utan att jag vet om det).

Själv tycker jag det är underbart bra, för om jag har ett hum om vem andra är, och de har ett hum om vem jag är, om så bara att man känner igen någons utseende, så bildas en känsla av trygghet. Det blir inte "Uh, vem är den där helt okända? är det en galen mördare?" utan "Ah, det är den där, den personen brukar gå runt här, så bra!". Framförallt sena kvällar upplever jag det som en enorm trygghet.

Men åsikter om alla bara för att jag känner igen dem? Herrejösses, det skulle jag aldrig orka med! Min "tankar om andra"-del i hjärnan fylls av tankar kring mina vänner, bekanta och släktingar. Om jag tänker något kring folk jag möter ute så är det i så fall för att jag lägger märke till något ovanligt snyggt i deras klädstil, sådant kan jag råka snappa upp ibland.

Kort sagt: hade aldrig velat bo i ett område där ingen kände igen någon. Jag tror att det skapar otrygghet i slutändan.
 
Jag har aldrig varit anonym någon gång i hela mitt liv utom under de första åren på Bukefalos.
Det har inte stört mig alls.
Man lär sig att vara mycket privat ändå.
Det finns både fördelar och nackdelar med den typen av liv.

Jag har vuxit upp så och därmed lärt mig att hantera det.
 
Jag är uppvuxen i ett litet samhälle där väldigt många visste vem mamma och pappa, och därmed vem jag, var och med tre äldre syskon som var aktiva mest överallt var det många som visste vem jag var den vägen också. Jag ogillade det skarpt, tyckte inte alls om att alltid vara "X:s yngsta" eller "Y:s lillasyster". Även utan det så hade tillräckligt många vetat vem jag var, skolorna jag gick i var ju inte enorma direkt.

Minns fortfarande hur skönt det var när jag flyttade från samhället som 19-åring och kunde välja helt själv vem som fick veta vem jag var och inte. Jag skyr inte uppmärksamhet överlag, t.ex. på mitt gamla jobb med ca 350 anställda var det verkligen så att "Alla känner apan men apan känner ingen" då jag höll på mycket med utbildning och alla visste vem jag var, men då var det självvalt och bara trevligt. Jag är dessutom på väg mot en yrkesbana som kan innebära en del uppmärksamhet, men det gör mig inte heller något just för att det är självvalt.

Huvudet på spiken! Att själv välja och därmed vara den som tar/tagit initiativet är en väldig skillnad gentemot att vara kändis pga någon annan.

Jag har ett behov av att inte alla vet vem jag är. För min del handlar det delvis om min uppväxt, tror jag. Jag var den annorlunda och "utbölingen" på den lilla ort som vi flyttade till när jag gick på mellanstadiet.

Jag har alltid haft åsikter och gärna uttryckt dem - även om de inte alltid landat väl på sina ställen. På så sätt utmanade jag ganska mycket genom att både hävda min rätt att få vara mig själv och vara den som borde veta sin plats eftersom jag var ny.

Med tiden blev jag väl mer inlemmad i samhället där vi bodde, men jag stack ut - inte för att jag sökte uppmärksamhet, utan för att jag inte var rädd för att uttrycka mig.

Jag är än idag en person som gärna tar debatten och på olika vis försöker påverka i samhället. Men jag är inte företrädare för något parti och/eller "vald" för särskilda åsikter.

Det kostar på att vara den personen, för med det engagemanget så blir man (vare sig man vill eller ej) omtalad och människor vet vem man är. Jag tar plats, helt enkelt.

Jag har funderat mycket på varför jag liksom inte kan låta bli att sticka ut när jag nu också lider av att vara igenkänd. Väldigt märkligt, men önskan att "göra något" är nog större än önskan att passa in.

Nu låter det som om jag är väldigt kontroversiell och så är det verkligen inte. Däremot så är engagemanget stort.

Numera bor jag i en större stad och jag är ganska anonym till vardags och det trivs jag bra med.
 
Mi rt är inte heller så stor och jag bor dessutom på landsbygden utanför centralorten. Dessutohar jag jobbat några år med invandrare och de bor i första hand i just centralorten. Och visst känner folk igen mig på olika ställen här. Men jag är igenkänd i andra sammanhang också - där jag varit aktiv i olika sammanhang. Samtidigt som det självklart finns oändligt med människor som inte har en susning om vem jag är.

Vi människor är flockdjur. Man räknar dessutom med att varje människa känner och känner igen tusentals personer. Ta exemplet med Estonia. I media då sas att varenda svensk kände eller kände igen någon som dog.

Jag blir lite fundersam av


Bara för att man känner igen en person så har man verkligen inte alls en åsikt. Jag orkar inte ha åsikter om alla personer jag vet ansikte på.

Däremot känner jag igen önskan om att vara "i min bubbla" från perioder av depression och från en bekant som är väldigt deppad och som helst inte vill ha med någon alls att göra.

Hur mår du? Är du tillfreds i livet?Vad i igenkännandet är det som känns obehagligt?

För nej, jag tror personligen inte att det alls är "normal" eller vanligt.

Media överdriver ;)

Jag och flera andra upplever det i vår stad. Kanske inte är så på andra ställen.
Jag mår bra och är tillfreds. Ännu mer tillfreds när jag kan känna jag är mer anonym än nu. Jag tycker det är lite obehagligt pga jag inte vet vilka dessa är. Känns obehagligt att det är personer som tydligen "vet" saker om en eller tror dem känner mig.
 
Jag bor i en liten by och min pappa var lokalkändis, min mamma var lärare på byns skola under många år och mina morföräldrar hade en relativt hög profil på sitt företag i centralorten.

Nej, jag är inte anonym ;) Det var jobbigt som tonåring men numera bryr jag mig inte. Det har varit lite skitsnack i omgångar men det struntar jag också i, de som snackar skit är ändå inga jag umgås med.

Jag tycker faktiskt det är trevligt att folk känner igen en och att grannarna har lite koll på en (jag bor ju själv). Vill jag vara anonymare när jag handlar åker jag till Ikea-området i Borlänge :D

Men i ditt fall kanske det är positivt? Fast du nämner iofs skitsnack i omgångar men överlag positivt eller hur upplever du det?
 
Jag är uppvuxen i ett litet samhälle där väldigt många visste vem mamma och pappa, och därmed vem jag, var och med tre äldre syskon som var aktiva mest överallt var det många som visste vem jag var den vägen också. Jag ogillade det skarpt, tyckte inte alls om att alltid vara "X:s yngsta" eller "Y:s lillasyster". Även utan det så hade tillräckligt många vetat vem jag var, skolorna jag gick i var ju inte enorma direkt.

Minns fortfarande hur skönt det var när jag flyttade från samhället som 19-åring och kunde välja helt själv vem som fick veta vem jag var och inte. Jag skyr inte uppmärksamhet överlag, t.ex. på mitt gamla jobb med ca 350 anställda var det verkligen så att "Alla känner apan men apan känner ingen" då jag höll på mycket med utbildning och alla visste vem jag var, men då var det självvalt och bara trevligt. Jag är dessutom på väg mot en yrkesbana som kan innebära en del uppmärksamhet, men det gör mig inte heller något just för att det är självvalt.


Just precis den meningen du skriver att det är pga det är självvalt, det är en helt annan grej. Då blir det mer positivt känner jag. Man väljer ju då att synas utåt i sin yrkesroll.
 
Jag är en teaterapa som gillar uppmärksamhet och blir förskräckligt nöjd när folk känner igen mig eller har hört talas om mig, haha. Så att eh... Nej, har inget behov av att vara anonym. Är det något särskilt som hänt som gör att du vill vara anonym, eller är det bara i allmänhet? Är också lite nyfiken på varför det skulle vara obehagligt att bli igenkänd.

Hehe, känns som vi är motsatsen till varandra. Inget särskilt hänt, har alltid gillat att vara för mig själv, hålla mig till mina saker och och få vara anonym. Jag tycker inte det är trevligt att folk man inte känner tycker att dem känner en och pratar om en eller det ev sprids konstiga rykten.
 
Jag har aldrig varit anonym någon gång i hela mitt liv utom under de första åren på Bukefalos.
Det har inte stört mig alls.
Man lär sig att vara mycket privat ändå.
Det finns både fördelar och nackdelar med den typen av liv.

Jag har vuxit upp så och därmed lärt mig att hantera det.

På vilket sätt har du lärt dig att hantera det?
 
Känns obehagligt att det är personer som tydligen "vet" saker om en eller tror dem känner mig.
Och jag tror att folk i allmänhet överdriver hur igenkända de är och hur mycket andra bryr sig. :)

Få personer funderar över andra människors liv och göranden. De flesta av oss känner igen många hundra personer. För många av dem har vi brottstycken av information. Vi vet att XX har en bakgrund i byn ZZ. Vi vet att NN är gift med en kusin till MM.
Information som vi noterat men lägger föga vikt vid.

Det är också ett sjukdomssymptom vid depression - att tro att folk tittar, eller att folk pratar och tycker.

Den absoluta majoriteten tycker inget alls.

Sedan finns det naturligtvis överallt folk som har som nöje att hålla koll på folk och att skvallra.
 
På vilket sätt har du lärt dig att hantera det?
En motfråga kan vara:

-hur hanterar du att du har information om grannen, klass-/kurskamrater, arbetskamrater, släktingar, den som står i kassan i affären du handlar i?

DU vet en oerhörd massa saker om andra. Hur tänker du kring det?
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 175
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 391
Senast: monster1
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 821
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp