Att flytta ihop

Jazzper

Trådstartare
Mycket som snurrar i huvudet nu så råd och erfarenhet tas gärna emot!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans sen i maj förra året. Nu ska jag köpa lägenhet och det blir ganska naturligt att vi flyttar ihop. Det jag funderar på är hur man ska göra med kostnader och liknande.. För det blir ju månadsavgift+lån (amortering)+ränta. Hur ska man dela på det liksom? Hur har ni gjort? Och har ni skrivit samboavtal och vad står det i dem? Hur har ni gjort med sysslor hemma, den som ser skiten tar hand om det eller bestämda sysslor?

Kan ni inte berätta lite allmänt om vad ni hade för diskussioner, hur ni resonerade och hur ni till slut gjorde innan ni flyttade ihop? :)
 
Spontant, utan att vara vidare insatt, känns det som att det är din lägenhet = ditt lån. Dvs. du bör stå för allt som har med lånet att göra. Annars kan jag tänka mig att det kan bli knepigt vid en eventuell försäljning om han varit med och betalt av lägenheten.
 
Jag hade snarare tyckt att det är lämpligt att dela på månadsavgiften och räntan, dock inte amorteringarna. Alternativt att man helt enkelt köper hälften var och även delar på lånet.

Det kan nog vara smart att komma överens om en lista med sysslor där man anger både ansvarig person och hur ofta de ska göras. Annars är risken för stor att det är samma person som ser skiten varje gång och då även blir tvungen att ta hand om den - som upplagt för missnöje.

Edit: Har ingen sambo men skulle absolut vilja skriva samboavtal om jag blir sambo igen i framtiden. Det är mycket enklare att komma överens och skriva ned sånt när man är sams än när man (eventuellt) gör slut på ett mer eller mindre uppslitande sätt.
 
Den som står på köpekontraktet betalar alla kostnader för lånet. Allt annat skulle kännas märkligt för mig.

Anteckna vad ni köper gemensamt och vad var och en köper själv. Det underlättar vid ev separation.

Vad gäller hushållssysslor så är det viktigaste att man pratar om det och att man är överens. Frekvens och vad som ingår. Städning lär visst vara en av de allra vanligaste orsakerna till osämja i relationer.
 
@tanten och @Araminta Varför tycker ni att TS själv ska betala räntorna? En inte ovanlig situation i t ex Stockholmsområdet är att månadsavgiften är låg för att föreningen är gammal, men priset är så högt att man betalar flera tusen i månaden i räntor. Det är något man får budgetera för när man väljer bostad, precis som hyresrättspekulanter får ta ställning till sin hyra. Ska TS sambo få bo för någon tusenlapp medan TS själv lägger t ex 3-4000 som hon aldrig får tillbaka?
 
@tanten och @Araminta Varför tycker ni att TS själv ska betala räntorna? En inte ovanlig situation i t ex Stockholmsområdet är att månadsavgiften är låg för att föreningen är gammal, men priset är så högt att man betalar flera tusen i månaden i räntor. Det är något man får budgetera för när man väljer bostad, precis som hyresrättspekulanter får ta ställning till sin hyra. Ska TS sambo få bo för någon tusenlapp medan TS själv lägger t ex 3-4000 som hon aldrig får tillbaka?
Oki - jag tänkte inte Stockholm. Där är det lite annorlunda....
En delning av räntan i så fall är väl rimligt
 
Jag tror vi kom överens om att dela på ränta och avgift.

Hade jag haft möjlighet hade köpa hälften var, varit en bättre överenskommelse.
 
Oki - jag tänkte inte Stockholm. Där är det lite annorlunda....
En delning av räntan i så fall är väl rimligt

Jag tog Stockholm för att det är så extremt att orättvisan blir extra tydig, men principen är väl densamma även om det skulle röra sig om några hundralappar? För att paret ska kunna bo där så måste ett lån tas. Varför ska då bara en person betala räntan?
 
Jag håller med @TygerTyger att det kan vara mer rättvist att dela på räntan om det är en stor del av boendekostnaden per månad (som det många gånger är i Stockholm) båda använder ju bostaden och borde rimligtvis betala kostnaderna för detta. Annars tycker jag nog generellt att man betalar för sina lån själv.

Gällande hussysslor så har vi just nu delat upp det som att sambon lagar typ all mat och jag gör det mesta av allt annat hushållsarbete, men så är jag hemma och arbetssökande just nu. När jag har jobb kommer vi att prata igenom det igen och se vad som funkar bäst för oss då.
 
Jag är rätt cynisk, och har genom hästlivet sett så mycket skit där folk blivit osams och inte kunnat komma överens och där det inte finns några papper skrivna och/eller med luddiga formuleringar, att jag aldrig någonsin kommer flytta ihop med någon utan att skriva någon form av samboavtal på vad som gäller vid en eventuell separation. Som någon annan skrev, det är enklare att göra det direkt när man är vänner och allt är bra, än att försöka reda ut det sen när man redan är ovänner.

Gällande sysslorna tycker jag det beror lite på hur man själv är, och hur den blivande sambon är. Jag är pedant, och skulle jag leva med en man med liknande värderingar skulle jag nog mer resonera som att "den som ser skiten gör något åt det", men om sambon är betydligt slarvigare och inte störs av det på samma sätt, hade jag nog försökt få till något städschema, annars är nog risken stor att jag gör något hela tiden och han aldrig. Men sen gör jag gärna en större del av arbetet, bara jag slipper matlagningen, som jag är riktigt, riktigt usel på. :o
 
Enklast är väl om ni köper tillsammans och betalar hälften var. Köper du lägenheten - skriv papper. Angående kostnader, hälften var på alla fasta grejer. Ditt lån = dina kostnader, men kan nog tycka att han kan betala en något högre summa per månad för visst "slitage" eller vad man ska kalla det.
 
Mycket som snurrar i huvudet nu så råd och erfarenhet tas gärna emot!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans sen i maj förra året. Nu ska jag köpa lägenhet och det blir ganska naturligt att vi flyttar ihop. Det jag funderar på är hur man ska göra med kostnader och liknande.. För det blir ju månadsavgift+lån (amortering)+ränta. Hur ska man dela på det liksom? Hur har ni gjort? Och har ni skrivit samboavtal och vad står det i dem? Hur har ni gjort med sysslor hemma, den som ser skiten tar hand om det eller bestämda sysslor?

Kan ni inte berätta lite allmänt om vad ni hade för diskussioner, hur ni resonerade och hur ni till slut gjorde innan ni flyttade ihop? :)

Jag med partner bor i Stockholmsområdet. Jag är inte med o betalar på något lån eller ränta. Vi har inte skrivit något samboavtal.

Det jag tror att ni måste ta en dialog kring är hur ni ska göra den dagen (OM) någon av er blir sjuk, arbetslös eller student. Ekonomin har en förmåga att förändras vid sådana tillfällen.. En bra grundregel är att se till att ni kan leva på en inkomst, vilket gör att avbräcken inte behöver få så stora konsekvenser som det kan bli.

Ang. sysslor så har vi bestämt att söndag fm är städdag. Vi har då våra speciella uppgifter. Tvättider, disk, etc skötes gemensamt. Kommunikation is da shit!
 
Kan man bli av med lägenheten om man är sambor?
Vet inte hur det ser ut med rättsfall i detta, men huvudregeln är väl att det som inköpts gemensamt ska delas?

För alla eventualiteter - skriv skriv skriv!
Finns det på papper så finns det. Det kan aldrig bli tvister om vem som sa vad.
 
Jag flyttade in i killens bostadsrätt och betalar endast hyra. Ränta + lån betalar han då han äger lägenheten.

Ang städning och sånt så brukar vi ta lite ryck då och då, ibland tillsammans, ibland själva. Viktigaste är att prata om det ifall man tycker det blir ojämnt!
 
Räntor och avgifter ska ni dela lika på,varför ska han bo "gratis"? Om han skaffar en egen lägenhet så blir ju det att kosta massa pengar i antingen hyra eller lån. Amorteringen kan du betala själv,då det är du som äger lägenheten,och då betalar du alltså av på ditt lån.

Ett tips är att gå till banken,dom brukar ha/veta jurister där som kan hjälpa till vid sånt här,kostar kanske en liten slant,men så värt det den dagen om det skiter sig.

När jag flyttade ihop med min (nuvarande) man så bodde han i hyresrätt,naturligtvis så delade vi på alla utgifter gällande boendet och mat på direkten,hade han ägt lägenheten så hade jag betalat halva räntan + hälften av alla utgifter,förutom amorteringen. Amortering delar man på om man äger något tillsammans.
 
Mycket som snurrar i huvudet nu så råd och erfarenhet tas gärna emot!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans sen i maj förra året. Nu ska jag köpa lägenhet och det blir ganska naturligt att vi flyttar ihop. Det jag funderar på är hur man ska göra med kostnader och liknande.. För det blir ju månadsavgift+lån (amortering)+ränta. Hur ska man dela på det liksom? Hur har ni gjort? Och har ni skrivit samboavtal och vad står det i dem? Hur har ni gjort med sysslor hemma, den som ser skiten tar hand om det eller bestämda sysslor?

Kan ni inte berätta lite allmänt om vad ni hade för diskussioner, hur ni resonerade och hur ni till slut gjorde innan ni flyttade ihop? :)

Du koper lagenheten och star for samtliga kostnader. Ni skriver samboavtal dar du forhandlar bort delar av sambolagen, dvs. den del dar din sambo far ratt till halva bostaden vid separation.

Sedan kanske ni kan skriva ett inneboendeavtal (med foreningens tillstand) och han betalar hyra till dig. Rimligtvis halften av boendekostnaderna ink. dina rantor alternativt delar ni kostnaden baserat pa varderas inkomst. Alternativt kan man skriva in hyran i samboavtalet det vet jag ej. Vet ej heller hur det komer sig med besittningsratt isf.

http://www.sambolagen.com/samboavtal/

Det ar svart att saga om ni behover dela upp gorosaker. Ibland loser det sig 50/50 helt automatiskt, ibland kanske det ar bra med en lista.
Behovs en lista skulle jag rekomendera en poanglista dar alla sysslor har en viss poang, och man skriver vecko eller manadsvis upp sig pa den sysslan man gor. Malet ar att man skall ha samma poang, forstas.


Mest av allt, ge varandra rum och egentid.
 
Vet inte hur det ser ut med rättsfall i detta, men huvudregeln är väl att det som inköpts gemensamt ska delas?
Så är det. Det låter ju onekligen på TS som att hon ska köpa lägenheten, men att han ska flytta in. Alltså är lägenheten köpt för gemensamt bruk och sambolagen gäller. Spelar ingen roll vem som står på lägenheten eller betalat för den, den ska enligt sambolagen delas lika vid separation. Tack och lov är sambolagen dispositiv, dvs man kan avtala bort den, så skriv papper på att lägenheten är enskild egendom och att sambolagen inte gäller lägenheten.

Däremot ska man ju inte underskatta lagens kraft. Det står i lagtexten att den som bäst behöver bostaden vid en separation ska få den. Det gäller även bostadsrätter och andra fastigheter man äger. Däremot måste ju personen som tilldelas bostaden betala för den, så man mister ju ingenting vad gäller det ekonomiska, men det kan ju vara så att man förlorar ett läge som man ville behålla.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 921
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 633
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp