Att flytta med hästen skrämmer mig

Martina_m

Trådstartare
Jag är en person som har flyttat runt ganska mkt. Det har bara blivit så. Men även när jag bott på andra orter än "hemma" pga studier eller jobb, så har alltid hästen fått stanna kvar i hemorten. Tack vare vänner så har det funkat, och det har känts tryggt (även att det varit jobbigt).

Men nu är det så att jag ska flytta till en annan stad igen, men den här gången ska jag ta med mig min häst. Jag har fått jobb och jag har fått lägenhet. Har kollat på flera stall, mer eller mindre bra. Men jag kan inte bestämma mig för vilket stall. Jag är SKITRÄDD! Jag vet egentligen inte varför, men jag är väl så jäkla rädd att han inte ska trivas, att jag inte ska trivas, att vi ska bli ensamma, att jag ska tappa lusten till träning eller kanske tom hästen, att vi inte hittar några ridkompisar och han blir stirrig, att det inte ska funka helt enkelt.

Jag behöver väl bara lite kött på benen hoppas jag. Så snälla, om ni har flyttat med häst, vill ni berätta hur det var? Hur gick det? Trivdes ni? Flyttade ni till nytt stall? vad ska jag tänka på?
 
Att byta stall är det värsta jag vet! Förr tog jag lättvindigt på det, men nu får jag nästan panik bara av tanken. Jag är precis som du - man vet ju vad man har, men man vet inte vad man får. Fördelen är att det kryllar av stall i de trakterna du letar, så även om det första stallet inte blir bra så finns det massor av andra att välja mellan sen.

Jag flyttade till nuvarande stallet för snart två år sedan. Stallet innan dess stod jag i i fyra år. Har aldrig ångrat min flytt, och vill absolut egentligen inte flytta igen, men känner att körvägarna försämrats så pass mycket att det snart är oundvikligt :( Det går tyngre trafik på vägarna nu, än när jag flyttade dit, samt att skogsägarna satt upp bommar. Men var jag ska ta vägen med fyra shettisar, det vete tusan... De flesta har inte tre-fyra boxar lediga samt att det inte finns några förbannade körvägar att tala om där jag bor.
 
Jag har ganska nyligen bytt stall, där jag var innan stod jag i nästan fem år innan jag nu flyttade. Jag trivdes bra till stor del, men jag fick jobb efter studierna och bytte även lägenhet i samband med detta, så stallet låg plötsligt helt åt fel håll. Jag började kika runt lite på nätet och upptäckte att i princip alla stall i området hade lediga boxar så jag kunde verkligen välja och vraka. För det var lite så för mig också; jag trivdes, hästarna trivdes och jag visste vad jag hade men inte vad jag skulle få.
Jag hittade i alla fall ett jättetrevligt stall som passade mig och hästarna perfekt och jag trivs jättebra. Flytten gick smidigt och båda hästarna verkar trivas. De går dock fortfarande på bete så de har inte så mycket att klaga på än ;)

Det som jag kan tipsa om är att vara noga med så att du verkligen vet hur rutinerna är i nya stallet, speciellt om du flyttar i sommartider och så har de helt andra rutiner på vintern som de glömt berätta...
Det är även väldigt bra att ta reda på vad för sorts hästmänniskor det står i stallet, är det ett mindre stall är det ju trevligt om man har nån att träna ihop eller så.
Avmaskningsrutiner kan vara bra att fråga om, och jag vill gärna veta rutinerna för hur nya hästar introduceras i flocken om det finns någon.
I övrigt är stallägaren den viktigaste personen för att ett stall ska fungera. Det måste finnas någon som "styr". Jag har vid två tillfällen varit med om att stallägaren lixom försvunnit efter ett par år (olika orsaker som barn, tidsbrist, brist på egen häst mm) och det dröjer inte länge innan någon annan hyresgäst tar över, det blir oreda och ingenting sköts längre. Det är också viktigt att stallägaren har lite skinn på näsan så denne vågar stå upp mot hyresgäster som inte sköter sig.
Glöm inte skriva ett kontrakt!
 
Tack för era tips!
@Shetlandskusk ja där har jag ju en fördel iaf, ja har bara en häst och inte i behov av körbara vägar.
Men att det skulle kännas så läskigt? Jag känner ju ingen i hästvärlden där! Här hemma har jag ju folk som jag känner och litar på att vända mig till.
 
Jag flyttade från Trondheim till Göteborg med häst, var bökigt med transport då jag inte har något körkort och inte kände någon som kunde köra så fick ta hjälp av transportfirmor, först fick hon åka i stor lastbil till Oslo, där övernatta tre nätter på Bjärke djurklinik innan en firma med mindre lastbil plockade upp henne och mig, jag hade åkt dit med buss och taxi sedan fastnade vi flera timmar i tullen innan jag äntligen fick över henne till Sverige, vara nära att ge upp där ett tag. Kalaset gick på 25 000 (Jag hade räknat med 5 000).
Jag stod på stallet vi kom till några månader innan jag bytte då jag vill stå på något billigare stall med större hagar, stod på 3 stall innan vi hittade det ultimata för oss.

Du ska inte vara rädd för att bli ensam, det händer nog i regel aldrig om det inte är ett stall med lite folk som är där vid olika tider.
 
Det är klart, du kanske inte hamnar i ett stall där allt klickar för dig direkt, men var inte rädd för att prova annat och flytta om du upplever att du/hästen inte kan anpassa er just i det stallet. Man måste börja nånstans.

Buke är briljant när det gäller att knyta kontakter och även referenser på stall som har det du letar efter. Efter ett par månader på nya stället/nya staden har du redan hunnit känna av klimatet i ditt stall, samt knyta lite kontakter på orten på div träningar/foderbutiken osv och kanske får tips?

Vi har flyttat flertal gånger genom åren, både inom och utom landet och inom orten. Jag har hunnit träffa ett gäng underbara personer i flera av de stall vi varit på, varav en del har blivit vänner för livet.

Hästintresset är det ni har gemensamt. Det är inte så lite, bara man vågar bjuda in till utbyte.
 
Min häst har tyvärr fått flytta runt mycket men han verkar inte tagit skada av det.

Första flytten var drygt 40 mil bort och den jobbigaste eftersom jag inte visste hur han skulle reagera, men han tog det bra. enda problemet var att han hellre stod kvar i hagen vid insläppen trots att alla polare gick in men det berodde på att ute fanns storbal med mat och inne fodrades med bara en liten tuss om man inte fyllde på själv för enligt stallägarna sov hästarna hela nätter...

tog ett drygt halvår innan flytt inom samma stad där han fick mindre utetid men kunde pyssla med halm så då kunde han tänka sig bli insläppt på stall om kvällarna igen. Hann inte stå där länge förrän det blev flytt för nytt jobb dryga 20 mil bort, fick då lösdriftplats och det fungerade bra, har stått på lösdrifter sedan dess men på några olika inom samma stad ungefär, har blivit flytter pga att stallägare sålt, vindskydd som inte faller min häst i smaken, flyttat mig själv så att avstånd till stall blivit för långt.

Alla gånger har min häst anpassat sig väldigt snabbt, men det kan bero på att han inte är så brydd och tar olika rutiner med ro så länge han har tillgång till mat och vatten.

Det viktiga när man byter stall är väl att se att de i stallet har lite samma tänk, det blir så mycket lättare då. Och att de minimikrav man har uppfylls. Man ska självklart inte flytta till första bästa men man kan nog ha i åtanke att man inte måste stå kvar livet ut heller.
 
Min häst har flyttat runt en del mellan olika tävlingsstall innan jag köpte henne.

Själv har jag endast flyttat henne en gång sen jag köpte henne för snart två år sedan. Och den flytten tog hon med ro. Var hur lugn som helst från dag ett, och tog allt med ro.
Både vad det gällde hagkompisar och rutinerna i nya stallet.


Hoppas du hittar ett stall med vettiga personer, det underlättar ju enormt.
 
Min har flyttat ca 6 ggr på 25 år och han har tagit det med ro. Sista tre gångerna med mig, nu ska ha få dö på det här stället har jag sagt.
 
Jag flyttade till en ny stad med hästen för typ 3,5 år sedan. Jag flyttade inte så långt förvisso (drygt 3-4 mil) så jag kunde kolla på ett par stall innan. Valde det som kändes bäst då. Hästen tog det hela med ro, trots att hon inte var speciellt flyttvan då vi haft eget stall innan.

Efter ett tag i en ny stad lär man känna folk och får bättre koll på stall och "hästlivet". Jag kände efter ett tag att det stallet vi stod i inte passade oss. Jag flyttade runt lite första året. I fjärde stallet i den nya staden kände sig både jag och min häst som hemma och där har vi stått nu i 2,5 år. Det tog sin lilla tid. Hästen vantrivdes i ett av stallen (dit flyttade jag rätt akut och det var varken självvalt eller planerat egentligen), och jag trivdes inte heller. Det halvåret var riktigt kämpigt faktiskt, men då var det så skönt när jag till sist hittade "det perfekta stallet". Jag flyttade dit och min då rätt stressiga och rastlösa häst står och sover i stallgången efter 1 dag på det nya stället. Hon återfann lugnet och verkar inte ha tagit skada av det.

Man får flytta någonstans och känna in läget. Stall finns det ju oftast gott om, så man behöver ju inte känna sig låst i sitt val.
 
Tack för era svar!
Min häst har flyttat ganska mycket här på hemmaplan sas. Och det har han tagit med ro, det är bara på ett ställe som han inte riktigt kunde slappna av.

Det som är läskigt är att han ska flytta till ett område där jag inte har någon som helst koll på hästvärlden. Men det är ju som ni säger, det går ju alltid att flytta vidare om man känner att det inte passar oss. Jag bearbetar varje dag, och snart måste jag ju ringa och "boka" en box ;) men jag skjuter på det hela tiden :o.
 
Tack för era svar!
Min häst har flyttat ganska mycket här på hemmaplan sas. Och det har han tagit med ro, det är bara på ett ställe som han inte riktigt kunde slappna av.

Det som är läskigt är att han ska flytta till ett område där jag inte har någon som helst koll på hästvärlden. Men det är ju som ni säger, det går ju alltid att flytta vidare om man känner att det inte passar oss. Jag bearbetar varje dag, och snart måste jag ju ringa och "boka" en box ;) men jag skjuter på det hela tiden :o.


Vilken del av landet tänkte du flytta till?? Om jag får fråga
 
Jag är en person som har flyttat runt ganska mkt. Det har bara blivit så. Men även när jag bott på andra orter än "hemma" pga studier eller jobb, så har alltid hästen fått stanna kvar i hemorten. Tack vare vänner så har det funkat, och det har känts tryggt (även att det varit jobbigt).

Men nu är det så att jag ska flytta till en annan stad igen, men den här gången ska jag ta med mig min häst. Jag har fått jobb och jag har fått lägenhet. Har kollat på flera stall, mer eller mindre bra. Men jag kan inte bestämma mig för vilket stall. Jag är SKITRÄDD! Jag vet egentligen inte varför, men jag är väl så jäkla rädd att han inte ska trivas, att jag inte ska trivas, att vi ska bli ensamma, att jag ska tappa lusten till träning eller kanske tom hästen, att vi inte hittar några ridkompisar och han blir stirrig, att det inte ska funka helt enkelt.

Jag behöver väl bara lite kött på benen hoppas jag. Så snälla, om ni har flyttat med häst, vill ni berätta hur det var? Hur gick det? Trivdes ni? Flyttade ni till nytt stall? vad ska jag tänka på?
Jag har haft häst i 4 olika stall, men varit aktiv i många fler under åren - på medryttarhästar o annat. Dock bara på min hemort. Jag och hästen gör det vi vill och så träffar man alltid nån att prata med på nån nivå. Ibland får man en riktigt nära ridkompis, ibland bara ytligare bekantskaper. Sen kan man stå nånstans länge utan att ha nån direkt nära bekantskap, o så flyttar någon ny in som man kommer jättebra överens med. Sånt har aldrig oroat mig faktiskt.

Det finns alltid nåt som inte är 100% i alla stall tycker jag, men man trivs oftast bra ändå. Jagtycker att det viktigaste är att jag är nöjd med hästens miljö, att jag kommer att känna att han har det bra där - stora hagar, kompisar, mkt utevistelse. Då kan man i alla fall slappna av och slippa dåligt samvete. Sen tycker jag att det är viktigt att man kommer bra överens med de som står där, det kommer före alla bekvämligheter, ridmöjligheter osv, därför att om man har sällskap så kommer man ut trots att man inte har nåt ridhus och det regnar. Bara för umgängets skull.
 
Min häst har flyttat ganska mycket , 4-5 gånger på 4 år. Aldrig något problem, hon har aldrig riktigt "brytt" sig förutom på ett ställe som var så stor skillnad på utevistelse att min häst blev aggressiv. Jag flyttade henne igen efter 1 månad.
 
Jag är en person som har flyttat runt ganska mkt. Det har bara blivit så. Men även när jag bott på andra orter än "hemma" pga studier eller jobb, så har alltid hästen fått stanna kvar i hemorten. Tack vare vänner så har det funkat, och det har känts tryggt (även att det varit jobbigt).

Men nu är det så att jag ska flytta till en annan stad igen, men den här gången ska jag ta med mig min häst. Jag har fått jobb och jag har fått lägenhet. Har kollat på flera stall, mer eller mindre bra. Men jag kan inte bestämma mig för vilket stall. Jag är SKITRÄDD! Jag vet egentligen inte varför, men jag är väl så jäkla rädd att han inte ska trivas, att jag inte ska trivas, att vi ska bli ensamma, att jag ska tappa lusten till träning eller kanske tom hästen, att vi inte hittar några ridkompisar och han blir stirrig, att det inte ska funka helt enkelt.

Jag behöver väl bara lite kött på benen hoppas jag. Så snälla, om ni har flyttat med häst, vill ni berätta hur det var? Hur gick det? Trivdes ni? Flyttade ni till nytt stall? vad ska jag tänka på?

Jag flyttade med min häst under tonåren, när jag gick gymnasiet (75 mil) och på sommarjobb (20 mil). Men ibland lämnade jag hemma och ibland lämnade jag ut på foder. Till slut sålde jag, när jag bestämt mig för att flytta ännu längre och det var lite fel tid i livet att ha häst. Men ser inget problem med att flytta hästen när jag flyttar. Det är ju hur roligt som helst att komma in i ett nytt stall! Man träffar nya människor, får nya ridvägar och kanske sysslar de i stallet med en inriktning du kanske inte tidigare sysslat med. Så länge hästen är okej vid miljöombyten, så kommer det finnas positiva saker med flytten!
 
Jag bearbetar varje dag, och snart måste jag ju ringa och "boka" en box ;) men jag skjuter på det hela tiden :o.
Ett annat alternativ om du har någon som kan se till hästen på nuvarande ort ett par månader är att du flyttar före hästen så du hinner gå och titta på flera stall och se vilken som ger dig bäst känsla, innan du fysiskt flyttar hästen.
Så har jag gjort vid de flesta större omflyttningar, mindre stress än om man tar hästen på en gång.
 
Ett annat alternativ om du har någon som kan se till hästen på nuvarande ort ett par månader är att du flyttar före hästen så du hinner gå och titta på flera stall och se vilken som ger dig bäst känsla, innan du fysiskt flyttar hästen.
Så har jag gjort vid de flesta större omflyttningar, mindre stress än om man tar hästen på en gång.
Det är lite så jag tänkt göra :)!
Jag börjar jobba där 1 okt, får min lgh 15 okt. Och tanken är att flytta ner hästen 1 nov. Ev helgen efter. Har då en kär vän till mig som tar hand om min häst. Har varit och kollat på 6 st stall där alla redan. Men det är ju bara stall som annonserar ut boxplatser, de som inte gör det har jag liksom ingen aning om att de finns.
 
När jag pluggade i Åre så tog jag med mig min häst i ett år dit. Jag flyttade upp en månad tidigare. Frågade min lärare om han visste om några stall och fick 3 olika tips som jag kollade upp varav det som passade bäst blev det!

Men jag har flyttat på min häst så många gånger tidigare så vi båda var rätt så flexibla och är man bara ödmjuk själv och tillmötesgående så löser sig det mesta. Vi hade jättekul under det året och tillsammans med stallägaren!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 253
Senast: Rugge
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp