att fuska med sadeln

Buck

Trådstartare
Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak?

Sadeln ligger inte bra, den faller framåt och glappar Bak. Känns för svängd Och lite för vid. Men en bomvidd smalare blir för smalt och klämmer utan att sadeln slutar glappa.

Har en padd i ett relativt mjuk och tunnt Neopren material där man kan lägga i inlägg fram och bak men inte på mitten.
Att bara ha inläggen bak hjälpte inte Den föll fortfarande framåt och glappade bak.

Fårskinns padd blir för tjockt och med avacallo padden så blir det för smalt i kanalen.

Det jag funderar nu på är att ha både inlägg fram och bak i padden för att se om det blir tillräckligt stabilt utan att sadeln ligger i brygga.
har så att jag kan lägga i tunnare inlägg också men vill veta om det kan gå teoretiskt först.

Är definitivt ingen permanent lösning eller ens en lösning som kommer användas mer än 2-3 gånger. Är en nödlösning för att kunna kämpa mot depression och min rädsla för att lasta hästen så att jag kan åka till en p&j i helgen samt ngn uteritt med vänner tills en ny sadel är utprovad.

Har en dressyrsadel som ligger bra, vågar dock inte rida ut med den..
 
Testade idag,
Hästen verkade godkänna det, fick ett längre steg, sprang inte iväg från mig och hon slappnade av väldigt fint. Sadeln glappade ngt i lätt sits men inte i närheten så mycket som innan.
Försökte känna under då gjorden var spänd och även då det blev ngt mer tryck fram och bak så lyfte sadeln åtminstone inte bak då man drog gjorden, vilket den gjort innan..

Bilder då. Först är det innan ridning. Den ser ut och är i bakvikt här. men ligger an hela vägen med ganska jämnt tryck.

och efter. Sadeln är i balans, Schabraket och padden har dock kasat bak ngn cm.
hyfsat jämnt tryck under sadeln. och det verkar inte vara så att sadeln klämmer fram längre
 
Resultatet talar ju för sig självt efter att du provat ;) Din häst verkar ju nöjd, och det är det bästa kvittot. Jag hade dock sadlat som den nedre bilden redan innan ridning. Före ser ut att ligga lite för långt fram, och sadeln strävar ju till en balanspunkt och därmed har den glidit bak. Du blir nog av med det problemet om du lägger den där från start :)

Jag har inte heller nån optimal sadel nu efter att min häst varit skadad och tappat muskler och blivit fet. Jag har en Amerigo dressyr och en Bates hopp sedan innan som är utprovade och låg superbra båda två innan hon skadade sig förra året. Min häst är vuxen och jag tänker att det är en överhängande god chans att sadlarna ligger bra när hon är i form igen, så tills dess löser jag det med paddar. Köper då i vilket fall inga nya sadlar som ska passa henne nu, för såhär ska hon då inte se ut i alla evighet :o

Kvittot för mig är att hästen inte går och protesterar samt att det inte är några misstänka ruggningar eller synliga tryckmärken efter man ridit. Jag anser mig ha så bra koll att jag ser att det inte är skadligt, om än det inte är optimalt. Men det är inte optimalt att vara en fet tunna heller, så vi får leva med att det är såhär vi löser det tills saker och ting ändrat sig...
 
Jag tycker också att det ser bättre ut på den nedersta bilden och går hästen bra så är det bra.
Jag skulle inte ha dåligt samvete att rida med det som en temporär lösning.
 
härligt att inte bli idiotförklarad för att padda upp en sadel på buke :p, första gången jag sett det hända :rofl:.
är själv väldigt emot det men fungerar det så fungerar det.

sadeln hade dock inte kasat bak, bara schabraket, padden och sadelgjorden :). drog den så långt bak det gick innan jag spände gjorden. hästen har mycket rörelse i steget och då sadeln inte är optimal så kasar schabraken bakåt.
sadeln har dock tryckts ner under ridturen, luftstoppad så formar sig först med ryttare i sadeln.
 
Jag ser inget fel i padd, tvärtom. Finns utrymme så är padd bättre än utan, tycker jag som gillar iden med dämpning :)

Dämpning kan vara bra, kilpaddar är dock enbart till för att dölja att en sadel ligger dåligt.
Blev som tur är bra att lyfta den både fram och bak då sadeln är ngt för svängd och ganska flexibel bom.
Men hade aldrig vågat att lyfta den bara fram eller bara bak. Då det lätt tippar över och ger punkttryck på motsatt sida.

Men så får man jämföra fördelarna mot nackdelarna med att padd upp en sadel och om det är tillräckligt med fördelar för hästen så är det bara bra :)
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 926
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 188
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp