Att handskas med passkontrollanterna i USA

Mineur

Trådstartare
Moderator
Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har relativt nya (1-2 år gamla) stämplar från bade Uganda, Kenya och Etiopien i passet. Ovanpå detta hans pappa från Sudan, så sambon har ett relativt arabiskt namn och utseende men ar född och uppväxt i Skottland. Han har aldrig besökt Sudan (som är på listan av ESTA's "problem countries"), men har som sagt spenderat rätt mycket tid i ovan nämnda, närliggande lander.

Vi är lite oroliga for att detta ska skapa problem när han anländer till USA, och undrar om det ar någon har som har tips pa vad han kan tankas göra for att underlätta? Jag har rest mycket till USA och vet att passkontrollanterna knappast är kända for sin artighet eller tolerans. Pa en populär flygplats som JFK ar de val dessutom extra stressade, utarbetade, misstänksamma och trötta pa folk...

Sambon har redan förberett genom att ansöka om ESTA extra tidigt for säkerhets skull och han kommer även att ta med papperskopior (antar att de kanske inte kommer att lata honom ta fram telefonen) pa inbjudan från företaget, tur & retur-biljetten, hotellreservation, samt kontaktinformation i NY. Han kommer även att checka in sitt bagage även om han kanske inte nödvändigtvis behöver mer an handbagage, samt plocka fram sin allra artigaste engelska när han pratar med dem.

Ar det något annat vi inte tänkt pa? Finns det någon här med liknande erfarenheter, eller till och med någon som blivit tagen at sidan for 'screening'?
 
Vi är lite oroliga for att detta ska skapa problem när han anländer till USA, och undrar om det ar någon har som har tips pa vad han kan tankas göra for att underlätta? Jag har rest mycket till USA och vet att passkontrollanterna knappast är kända for sin artighet eller tolerans. Pa en populär flygplats som JFK ar de val dessutom extra stressade, utarbetade, misstänksamma och trötta pa folk...

Vi gick nyss igenom tullen på JFK de verkade mest trötta på folk och LATA/OENGAGERADE. Nu är vi visserligen vita, blåögda svenskar men grabbarna i tullen pratade mest om Bahamas med varandra och tittade inte ens i våra pass utan stämplade bara...

Inte riktigt det du efterfrågade men ville bara säga att de vi mötte var väldigt icke noggranna.
 
Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har relativt nya (1-2 år gamla) stämplar från bade Uganda, Kenya och Etiopien i passet. Ovanpå detta hans pappa från Sudan, så sambon har ett relativt arabiskt namn och utseende men ar född och uppväxt i Skottland. Han har aldrig besökt Sudan (som är på listan av ESTA's "problem countries"), men har som sagt spenderat rätt mycket tid i ovan nämnda, närliggande lander.

Vi är lite oroliga for att detta ska skapa problem när han anländer till USA, och undrar om det ar någon har som har tips pa vad han kan tankas göra for att underlätta? Jag har rest mycket till USA och vet att passkontrollanterna knappast är kända for sin artighet eller tolerans. Pa en populär flygplats som JFK ar de val dessutom extra stressade, utarbetade, misstänksamma och trötta pa folk...

Sambon har redan förberett genom att ansöka om ESTA extra tidigt for säkerhets skull och han kommer även att ta med papperskopior (antar att de kanske inte kommer att lata honom ta fram telefonen) pa inbjudan från företaget, tur & retur-biljetten, hotellreservation, samt kontaktinformation i NY. Han kommer även att checka in sitt bagage även om han kanske inte nödvändigtvis behöver mer an handbagage, samt plocka fram sin allra artigaste engelska när han pratar med dem.

Ar det något annat vi inte tänkt pa? Finns det någon här med liknande erfarenheter, eller till och med någon som blivit tagen at sidan for 'screening'?
Kan ju inte garantera något. Men vi gick igenom (som vanligt) utan några som helst problem. Var noga med handbagaget så debunte hittar nåt tveksamt där. Extra undersökningen är inget att oroa sig för. De visiterar och gör en swipe efter droger. Var beredd att svara på frågor om resan. Uppge en adress/hotell att bo på. Och svara lugnt på frågorna. Bra att ha en kontakt de kan ringa kanske. Men det brukar de ordna själva om de bara får ett namn. Är ju bara för att bekräfta hans uppgifter om göromål. I övrigt låter det junsom allt är okej.
 
Glömde. Har man någon sorts mat (dvs vad som helst mannkan stoppa i munnen) så ange det på.inreselappen man får aty fylla i och ange vad. Även om det är tillåtet att ta in. Då ställer de bara en fråga om vad det är och sen lämnar det. Värre om de hittar någotsom borde deklarerats.
 
Skaffa nytt pass?
Mjo det vore ju fiffigt förstås, om han hade hunnit! Han fick reda pa att han ska åka i går och kommer förmodligen inte att hinna få ett nytt pass tills det ar dags att åka. Dessutom inbillar jag mig att de nog ändå kommer att kunna se i något system någonstans var han varit även med sitt gamla pass, men det kanske de inte kan?

Vi gick nyss igenom tullen på JFK de verkade mest trötta på folk och LATA/OENGAGERADE. Nu är vi visserligen vita, blåögda svenskar men grabbarna i tullen pratade mest om Bahamas med varandra och tittade inte ens i våra pass utan stämplade bara...

Inte riktigt det du efterfrågade men ville bara säga att de vi mötte var väldigt icke noggranna.
Jo det ar generellt den erfarenheten jag också har, men jag ser ocksa sådär lagom oskyldig ut med mitt blonda har och mina blä ögon. Visst kan han ha tur och hamna hos nan som inte bryr sig, men han kommer nog att sticka ut lite grann hur det an ar. Asch, vi far hålla tummarna bara!

Kan ju inte garantera något. Men vi gick igenom (som vanligt) utan några som helst problem. Var noga med handbagaget så debunte hittar nåt tveksamt där. Extra undersökningen är inget att oroa sig för. De visiterar och gör en swipe efter droger. Var beredd att svara på frågor om resan. Uppge en adress/hotell att bo på. Och svara lugnt på frågorna. Bra att ha en kontakt de kan ringa kanske. Men det brukar de ordna själva om de bara får ett namn. Är ju bara för att bekräfta hans uppgifter om göromål. I övrigt låter det junsom allt är okej.

Glömde. Har man någon sorts mat (dvs vad som helst mannkan stoppa i munnen) så ange det på.inreselappen man får aty fylla i och ange vad. Även om det är tillåtet att ta in. Då ställer de bara en fråga om vad det är och sen lämnar det. Värre om de hittar någotsom borde deklarerats.

Tack for utförliga svar, manga bra småsaker att komma ihåg! Jag vidarebefordrar till sambon :)
 
Svar : Ja man kan se tidigare historik om det behövs även om
man får ett nytt pass såtillvida att ens pass är lagligt :cool:

TS : alltså det är ju ofta lite buttert att passera " aliens " kön som man alltid får som icke medborgare när man ska in i USA .
Säger som någon annan : det värsta som händer är att man blir försenad och utfrågad osv och har man rena papper och svarar ärligt så är det nog med det .

Jag har bott 11 år i USA och rest hit och dit och in och ut pga jobbet där men hela tiden som icke amerikan på business visa . Trots alla år och stämplar hit och dit hela tiden men ändå skattebetalande "amerikan" registrerad sen alla år och med permanent hemadress i USA osv , så får man ändå vackert stå i "Alien" kön varje gång in och noga frågor om än oftast korta , från bistra immigrations officers i båsen . Detta har varit faktum även långt innan 9/11 . Ofta man känt sig bet

Summa summarum så är papperna i ordning och man bara svarar ärligt utifrån rent mjöl i påsen så det värsta som händer är en försening och ngn bister officer .
Att slänga på ngn extra växel på engelskan eller charm etc är totalt ickerelevant och öht inte vägande ....
 
Senast ändrad:
Jag har inte varit i USA men känner många som varit det. Hur deras upplevelse av passkontrollerna har varit beror till största del på deras ursprung - de colombianer och araber jag känner har haft långt större problem än de uppenbart svenska personerna. Alla har dock kommit in i landet - även om särskilt colombianerna blivit utfrågade länge och fått vänta lång tid.
 
@Mineur
Gällande nytt pass, om det skaffas i Sverige av svensk medborgare, tar det 5 arbetsdagar efter beställning på polisstationen.
Är resan i slutet av oktober hinner i gott och väl skaffa nytt.
 
@Mineur Även om exempelvis Uganda och Etiopien ligger nära Sudan så är det väldigt olika länder och inte alls säkert att det är nåt som man bryr sig om.
 
En kollega, Josef, svensk men med arabiskt ursprung, blev stoppad, inkallad på förhör och ganska otrevligt behandlad.

Hans blonda, svenska flickvän blev igenomsläppt direkt...
 
@Mineur
Gällande nytt pass, om det skaffas i Sverige av svensk medborgare, tar det 5 arbetsdagar efter beställning på polisstationen.
Är resan i slutet av oktober hinner i gott och väl skaffa nytt.

Men alltså ... Vad spelar det för roll ? Det värsta som händer är som sagt att det blir försening och frågor . Teorin att "swipa" med nytt pass är ju helt överkurs då du som sagt ändå kommer ha historik om du är suspekt , och är du det inte kommer du bara möjligtvis bli lite sen och får svara på frågor ? !

@niphredil det känns lite sådär med att du aldrig själv rest ut och in i USA men har så starka åsikter i 3:e hand ?
 
Senast ändrad:
Svara rakt och (hyffsat) ärligt.
Jag var för ärlig första gången jag skulle resa in i USA och sa vad jag skulle göra när de frågade. Jag skulle på konsert och det var tydligen väldigt suspekt och med ett band de inte kände till (U2) så jag blev tagen till sidan och lite noggrannare förhörd men fick gå sen. Numera går jag inte så in i detalj på vad jag ska göra längre. :D
Råkat ha haft en clementin med mig också som jag skulle ätit upp på vägen men glömt av. Den fick en tullhund nos på och kom i full kareta och hoppade på mitt handbagage med en vakt i andra änden av kopplet. Fick gå åt sidan här också och de gick igenom hela bagaget. De var trevliga och skämtsamma dock och lät mig behålla min choklad iaf. :p

Men att le extra och försöka vara trevlig hjälper inte. Undra om de får gå utbildning i att vara uttryckslösa.
 
Men alltså ... Vad spelar det för roll ? Det värsta som händer är som sagt att det blir försening och frågor . Teorin att "swipa" med nytt pass är ju helt överkurs då du som sagt ändå kommer ha historik om du är suspekt , och är du det inte kommer du bara möjligtvis bli lite sen och får svara på frågor ? !

@niphredil det känns lite sådär med att du aldrig själv rest ut och in i USA men har så starka åsikter i 3:e hand ?
Men det är ju inte precis någon nyhet att personer med exempelvis arabiskt utseende stoppas oftare än andra? Det finns det ju hur många vittnesmål om som helst.
 
Det gäller att dels vara ärlig och lite street-smart. När jag och exet åkte till US frågade hon mig varför jag inte gick i andra kön (har dubbelt medborgarskap). Näe för då får jag vänta på dig och det är alltid misstänkt, även om hon är blond och blåögd så ser dom att vi reser tillsammans. Då är det bäst att INS får ta oss tillsammans.
 
Jag har svenskt namn, medborgarskap och är vit. Jag upplever det ändå vansinnigt påfrestande och pressande att resa in i USA. De gånger jag har haft sällskap med min israelisk-palestinske kollega har det inte underlättat.

Jag fattar om din sambo känner sig störd, men jag tror inte det är mycket han kan göra förutom att ta det lugnt och ha ording på papperen.
 
Men det är ju inte precis någon nyhet att personer med exempelvis arabiskt utseende stoppas oftare än andra? Det finns det ju hur många vittnesmål om som helst.
Det gäller ju även vid kontroller då man ska in i Sverige så det verkar bara löjligt att förneka det när det gäller USA.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp