Att inte använda hovisen i stallet

Elisha

Trådstartare
Skulle ni känna er "tvungna" att anlita en hovslagare som även är ansvarig för stallet ni står i? Anta att ni haft den hovisen tidigare och trivs bättre med en annan just för din häst. Personen är jätteduktig och trevlig f.ö. Men vill sko din häst lite annorlunda än du vill/din häst mår bäst av. Dock inte dålig!

Är jag ovanligt töntig om jag känner mig lite "elak" som väljer bort den hovisen på stallet?
 
Aldrig. jag väljer själv vem som skor mina hästar. Utan hovar ingen häst och att man är noggrann i sitt val om hovslagare är a och o. Listan på vad som kan gå fel kan göras lång. Har du en hovis som fungerar bra med dig och hästen så varför byta?
 
Jag har inte funderat på att byta. Var mest frågan i sig :) eftersom jag anlitat den personen förut.
 
Hade jag flyttat till ett stall med egen hovslagare så hade jag ändå velat behålla den jag har idag om han hade tyckt att det var okej att åka. Jag vill inte byta hovslagare i onödan och jag anser att den jag har är så bra att jag verkligen inte vill bli av med honom.
 
Står i ett stall som delvis har egen hovis, men har ändå valt att behålla den hovis jag har använt sen tidigare.
 
Jag har ett par gånger stått i stall som har "sin egen" hovslagare men själv haft en annan. Har dessutom bytt ganska många gånger, visserligen mycket på grund av att mina hovisar gick på BYS och blev klara och flyttade iväg allt eftersom tiden gick. Det var lite jobbigt första gången jag sa upp stallets hovis, men ändå träffade honom ofta i och med att jag var "hovslagarvakt" åt de andra hästägarna i stallet. Men det var bara att acceptera, vill jag ha någon annan så vill jag.
 
Jag vill välja själv vilka jag anlitar, oavsett om det är ET, veterinär, hovis what ever :).
Proffessionella yrkesmän har inga problem med det, däremot kan det ju vara bra att odla relationen, man kan ju ändra sig eller behöva hjälp med något akut.
När jag av olika skäl bytt Veterinär/hovis/stall etc så är jag väldigt noga med att inte förstöra relationen just för att man vet aldrig när man behöver hjälp av denne eller någon som den känner. Världen är för liten för att vara osams och jag anser att man inte behöver bråka eller hamna på en låg nivå bara för att man gör "slut". Men det handlade ju inte den här tråden om:)
 
Skulle ni känna er "tvungna" att anlita en hovslagare som även är ansvarig för stallet ni står i? Anta att ni haft den hovisen tidigare och trivs bättre med en annan just för din häst. Personen är jätteduktig och trevlig f.ö. Men vill sko din häst lite annorlunda än du vill/din häst mår bäst av. Dock inte dålig!

Är jag ovanligt töntig om jag känner mig lite "elak" som väljer bort den hovisen på stallet?

Tvungen att anlita hovslagaren som är ansvarig för stallet är man ju inte om man inte har det med i något kontrakt eller så. Men jag förstår om det känns lite kymigt att inte använda den hovslagaren, speciellt eftersom man dessutom gjort det tidigare. Hade det varit jag så hade jag inte tagit upp det för diskussion utan bara fortsatt att boka in min gamla som jag var nöjd med.
 
Jag hade min hovis som jag haft från dag ett i princip. Han följde mig till 2 nya stall och sista 12 åren var det jag som hade minst bekymmer med tappskor och annat. Så jag tyckte aldrig att det fanns nån som helst anledning att byta. En hovis som man aldrig hade problem med att få i tid och som kommer i tid och skor bra byter man inte bort.
 
Jag har inte stallets generellt anlitade hovis. Det är iofs två olika men framförallt en som skor här. Jag har valt hovslagare efter kompetens och här där jag bor finns det bara en vettig i mina ögon. Jag tycker inte att de övriga hästarna i mitt stall ser bra ut i fötterna så jag skulle aldrig drömma om att byta till samma.
 
Skulle ni känna er "tvungna" att anlita en hovslagare som även är ansvarig för stallet ni står i? Anta att ni haft den hovisen tidigare och trivs bättre med en annan just för din häst. Personen är jätteduktig och trevlig f.ö. Men vill sko din häst lite annorlunda än du vill/din häst mår bäst av. Dock inte dålig!

Är jag ovanligt töntig om jag känner mig lite "elak" som väljer bort den hovisen på stallet?

Ägaren i mitt stall är hovis, jag använder en annan. i och för sig har jag en bra förklaring då han inte svetsar o min har svetsade skor, men varken han eller någon annan har ens brytt sig om att fråga om det, och han sätter snällt på tappskor åt mig vid behov om vanliga hovis inte kna komma snabbt nog :D
 
I stallet jag står i nu så använder alla utom jag samma. Förutom den nya tjejen som flyttade in nyligen. Henne har jag inte koll på.

Jag använder min gamla vanliga. Tycker hen skor mycket bättre än den andra som alla andra anlitar. Gillar heller inte hovslagare som pratar negativt om andras skoningar som hen gjorde om mins hästs en gång. Som att jag skulle vilja byta till hen för att hen tycker hen skor bättre.
Det tycker ju inte jag. Min hästs hovar är jättefina.
Den hovslagaren och min ponny hade dessutom inte haft rätt kemi tillsammans. Min nuvarande hovslagare är guld värd som har tålamod med min unghäst. Hen håller jag hårt i!

Så du anlitar vem du vill helt enkelt.
 
Hej!

Du ska ha den hovis du trivs med. Där jag står har vi (på 10 hästar) 4 eller 5 olika hovisar. De jobbar lite olika (vissa tar in häst åt en, andra kräver att man är där, vissa gillar en typ av skor andra en annan...) och vi har ju alla haft valet på vem vi vill ha.

/Lavinia
 
Nej, jag skulle absolut inte känna mig tvungen att använda den i stallet. Jag väljer den som passar mig och hästen bäst. Det handlar inte om kompetensen hos den som "hör till" stallet, utan att jag väljer den som känns bäst för mig.
Min hovslagare har hängt med på tre stallbyten, i de två senaste har det bara varit jag som anlitat honom. Det är ingen som har sagt något alls om det.
 
Förstår inte det där med att man borde använda det som dom andra i stallet gör, både när det gäller tränare och hovslagare osv. Jag har alltid tagit ut dom jag tycker passar mig och min häst, sen får dom andra säga vad dom vill.
 
Absolut inte, jag bytte hovslagare av en slump för att den andra skodde min häst mycket bättre helt enkelt.
Vi skulle in på klinik med hästen och min dåvarande hovslagare hade gjort sig illa, panikringde in en annan och så mycket beröm han fick för den skoningen på kliniken (som GÄRNA skor om hästarna) gjorde att jag valde honom istället.
Den gamla hovisen skor ofta i mitt stall och vi kan småsnacka när vi ses men skulle absolut inte ha dåligt samvete/tro att han är sur på mig för att jag inte använder honom.
 
Jag står i samma stall som min hovslagare och hen tar min häst och en till. Förutom dessa två hästar har hovslagaren själv två egna hästar, och det finns en inackorderad till som har egen hovslagare. Det är ingen som "tvingat" mig eller ens frågat om jag ville byta, utan jag frågade själv. Min gamla var knuten till mitt förra stall, så hen hade förmodligen inte velat/kunnat fortsätta ta min ändå efter att jag flyttat. Dessutom fungerar kemin mellan min häst och den nya mycket bättre, min häst är lite knepig så det är inget negativt mot den gamla hovslagaren.

Hade jag däremot haft en hovslagare som jag varit nöjd med innan och som hade kunnat fortsätta med min häst hade jag inte bytt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 045
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 850
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 601
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp