Att köpa en till hund....

QuickStar

Trådstartare
Jag har nu en 3-årig schäfer hanne och har länge funderat på att skaffa mig en till.

Det blir ju inte nån stor omställning jämnfört med att skaffa första hunden. Min nuvarande kommer ju få sällskap då (få) stunder han är hemma själv, vilket jag ser som positivt då han inte trivs själv utan är väldigt sällskaps sjuk.

Jag tränar lydnad med min hund idag men tävlar inget då jag känner att jag inte har någon lust för det.
Jag vill ha en hund som är pigg och glad, lättlärd och som går att jobba med.

Jag funderade tidigare på en Engelsk Staffordshire och tog kontakt med en uppfödare, dock tyckte han att jag absolut inte kan ha en staffe ihop med en schäfer-så vida schäfern inte är VÄLDIGT vek, för Staffarna är SÅÅ starka i psyket.
Efter det blev jag väldigt tveksam till rasen trots att jag träffat på flera hundar av den rasern som varit väldigt trevliga och gått bra ihop med min hund. Vad säger Ni om rasen?

Nu är jag mer inne på boxer, synpunkter?

Anledningen till att jag har gett upp schäfer är att det är så svårt att få tag i en schäfer med bra psyke som inte har några armbågs eller höftledsfel.

Några andra rasförslag?
 
Åh, dessa härliga boxrar. Jag gillar dem skarpt.
Jag tror dock att det kan vara svårt att få tag i en riktig arbetsboxer, men sällskapsvarianter finns det gott om. De tikar jag träffat har alla varit förarveka, men i övrigt haft balanserat temperament med gott om mod, stabila nerver, lagom hårdhet och skärpa som tas fram när det behövs. De har också varit tillgängliga, men inte överdrivet kladdiga på folk.
Något stöddiga mot andra tikar dock.

Hanarna har varit något bängligare och är ofta uppe i det blå och flyger, men när de koncentrerar sig är de gudomliga. De jag träffat på har också visat viss aversion mot andra hanar. Dock mycket trevliga att hantera på alla sätt och vis och de har mest velat markera sin privata sfär.

Observera att jag dock bara träffat ett tiotal boxrar, så den bild jag fått av rasen behöver inte alls stämma. Något jag dock tycker är skojigt är boxrarnas fnysande och deras boxning med framtassarna.

Men du vet, det finns bra schäfrar. Enda kruxet är att dessa kennlar har höga krav på sina valpköpare och uppfödarna vill helst sälja till tävlingsfolk tjänstehundsförare.
 
Boxer vet jag inget om, har inte haft nån i familjen sen jag var 1½ år... ;)

Men varför inte en belgare? :)
Det är lättlärda och aktiva hundar som gillar att jobba. Gillar du inte tervueren så kanske en malinois kan passa? Eller groenendal? Laekenois har jag bara sett "på håll", känner ingen sådan. Nån som vet om de skiljer sig från de andra belgarna? Jag har hört att de ska vara skarpare, men har ingen egen erfarenhet.
 
Jag kan bara hålla med dig om boxerna (stavning?) jag tycker dom är fina och riktigt fräna, jag har funderat på en tik denna gången, min pappa avgudar min han hund så vid löp är det inga problem att lämna iväg honom om han skulle bli stressad.
Som jag skrev innan så tränar jag mycket men är inte intresserad av att tävla så en boxer som är mer åt sällskaps än brukshållet gör mig inget. Lite lydnadsträning, sök och promender går ju ändå.

Jag hittade en annons om en vit boxer tik med en svart fläck över ena ögat och jag blev kär.
Någon som vet om det är något "fel" på de vita boxerna mer än färgen? tex svagare skelett eller leder eller så?

Ang schäfer, min schäfer kommer från en av sveriges större och bättre schäfer kennlar, tyvärr så garanterar det ej att hunden är fri från armbågs och höftleds fel, min kille har en anmärkning på ena armbågen och på ena höften.

svar till Knyttet:
Dessa raser vet jag inget om, kan du tipsa om någon sida? Jag är nyfiken!
 
Anledningen till att jag har gett upp schäfer är att det är så svårt att få tag i en schäfer med bra psyke som inte har några armbågs eller höftledsfel.
An bra kennel som brukar ta fram sunda bruksschäfrar är Medeba utanför Motala.

LIA
 
Mallar kräver ENORMT mycket aktivitet, skulle
inte rekommendera en Malle till någon som inte har tänkt
aktivera hunden MYCKET.. :smirk:
 
Tyvärr är du inte garanterad att få en helfri hund om du köper boxer heller. De allra flesta större raser är behäftade med AD och HD.
Min äldsta hund har helfria hundar i tre led på faderns sida och helfri mamma. Trots det fick min hund lätta pålagringar fram. Med tanke på att HD och AD nedärvs så komplext kan ingen garantera att valpen blir felfri oavsett fria led på båda sidor.
Det är ett problem man får dras med om man ska ha en större ras.
 
Jag har mest erfarenhet av tervar, så det du säger stämmer säkert. ;)
Tycker du att det är stor skillnad temperamentsmässigt mellan terv och malle? Många säger att mallarna överlag kräver mer arbete och är skarpare. Det fåtal jag träffat har varit trevliga, men tuffare än de tervar jag känner.
 
På så vis tycker jag att det är positivt med belgare. Eftersom de är lättare hundar (nu tänker jag viktmässigt :smirk:) så har de inte alls så mycket ledproblem som andra "större" hundar. Nåväl, nu är ju inte belgare direkt "stora" hundar, men brukshundar iallafall...
Men gillar man inte typen av hund/ras så kvittar det ju om det är en frisk ras, man väljer ju trots allt rasen i första hand för egenskaperna och letar sedan upp en frisk individ ur bra linjer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp