Att köra med släp efter personbil

TheRedLightning

Trådstartare
Jag tycker det känns lite bakvänt på något sätt, då jag dagligen i mitt yrke kör lastbil med släp (24 meter) och har inga problem med det, men så kommer vi till den smidiga lilla personbilen med ett släp bakom..

För det första när jag ska backa, vrider jag alltid ratten åt fel håll innan jag kommer på "visst sjutton, det är ju tvärtom här". I och för sig är det varken backningen eller körningen framåt som är det som är det kluriga. Det jag har mest problem är att koppla ihop skiten. :laugh:

Jag hade önskat att det hade varit lika lätt att koppla ihop personbil och släp, som det är att koppla ihop lastbil och släp, men se så lätt ska vi inte ha det.
Jag vet att jag har lättare att koppla ihop när släpet står på asfalt, för då kan jag dra släpet till bilen.

Problemet är bara grus, när det inte ens går att rubba släpet.
Hur man lyckas backa så det bara är att hissa ner släpet så det krokar i dragkroken, utan att köra i kofångaren bak? Finns det några hemliga knep, som inte innebär backkamera?

Kan tillägga att släpet sällan står på samma plats, annars hade man kunnat märka ut på något sätt.

Så hur gör ni, som ska koppla släp på grus där det inte går att flytta släpet om ni är själva?

Tack på förhand.
 
Jag tycker det känns lite bakvänt på något sätt, då jag dagligen i mitt yrke kör lastbil med släp (24 meter) och har inga problem med det, men så kommer vi till den smidiga lilla personbilen med ett släp bakom..

För det första när jag ska backa, vrider jag alltid ratten åt fel håll innan jag kommer på "visst sjutton, det är ju tvärtom här". I och för sig är det varken backningen eller körningen framåt som är det som är det kluriga. Det jag har mest problem är att koppla ihop skiten. :laugh:

Jag hade önskat att det hade varit lika lätt att koppla ihop personbil och släp, som det är att koppla ihop lastbil och släp, men se så lätt ska vi inte ha det.
Jag vet att jag har lättare att koppla ihop när släpet står på asfalt, för då kan jag dra släpet till bilen.

Problemet är bara grus, när det inte ens går att rubba släpet.
Hur man lyckas backa så det bara är att hissa ner släpet så det krokar i dragkroken, utan att köra i kofångaren bak? Finns det några hemliga knep, som inte innebär backkamera?

Kan tillägga att släpet sällan står på samma plats, annars hade man kunnat märka ut på något sätt.

Så hur gör ni, som ska koppla släp på grus där det inte går att flytta släpet om ni är själva?

Tack på förhand.
Skaffa en assi
Har så pass tunga släp att det inte är möjligt att rulla för hand (i de flesta fall). Fordonskännedom (veta hur lång och var bilen är placerad, och rutin är väl de enda svaren som finns att ge. Förutom backkamera.
Nejdå. Skaffa en assistent eller sambon som dirigerar
 
Instämmer i "känsla"/fordonskännedom, jag skulle också kunna tänka mig att det kan hjälpa en hel del att sätta en pinne/flagga vid kulhandsken på släpet för att underlätta avståndsbedömningen. Det finns även nån variant avsedd för husvagnar, där man monterar en liten nedåtvinklad spegel på vagnen så att man kan se kopplingen från bilen.

Själv öppnar jag helt enkelt bakdörrarna, då ser jag kulhandsken tills den är några centimeter från kulan. ;)
 
jag backar upp först mot släpet, går ut och ser hur jag är i förhållande till släpet,
backar sen tills jag ser i backspeglen att fönstret på släpet är i rätt läge. Och då är det bara ngn cm kvar. Så då backar man de sista centimetrarna försiktigare. Har det som utgångs punkt i alla fall, ibland får man gå ut och in ur bilen och kolla mer och ibland så är det bara att backa upp och så kommer man rätt direkt :).

Ett tips i backningen är att sätta ena handen längst ner på ratten, då du svänger på ratten visar handen vart släpets bakdel kommer att åka :).
 
Jag backar till så att jag står rätt. Sedan går jag ut och tittar och bedömer jag hur långt jag har kvar att backa. Har öppen dörren och bestämmer mig för en startpunkt på markenoch backar lika långt som jag har kvar. Fungerar över förväntan!
 
Jag vet vilken vinkel släpet måste vara i genom bakrutan på bilen för att jag ska hamna rätt och så backar jag efter det. Går ur och kollar och sedan justerar jag om det blivit snett. Släpar aldrig runt på släpet, har en stor tung boggi och kan inte rubba det själv knappt.
 
Sätt en gummilapp på kofångaren om du är rädd om den, sen fins det gummimojäng att sätta på handsken.

Sen gör du som med lastbilen, backar försiktigt till det tar emot, bort med gummimojäng och sänk sen ner. Har ingen sådan men provat nån gång, helt okej.

Jag känner helt sonika efter, men har en bil som tål det.

PE
 
Jag backar till så att jag står rätt. Sedan går jag ut och tittar och bedömer jag hur långt jag har kvar att backa. Har öppen dörren och bestämmer mig för en startpunkt på markenoch backar lika långt som jag har kvar. Fungerar över förväntan!
Så gör jag också. Backar efter sidospeglarna och tittar så att jag har "lika mycket släp" i varje spegel, går ut och kollar och har sedan dörren öppen så att jag kan ta ut riktmärken på backen.

/Lady_S
 
Hade en bil med svår sikt och dessutom känslan av att den var ocentrerad (det var väl jag som satt lite väl mycket åt ena hållet) och fick helt enkelt lära mig var jag skulle ha mitten av släpet i bakrutan för att det skulle bli rätt.

Har tungt släp och att dra det är som att försöka flytta en stor sten.

Sidospegelkoll är ett måste. På den gamla bilen var jag ganska ofta ute och kollade hur jag låg till eftersom den var jobbig att se i. Sista biten gjorde jag som @Sar, har dörren öppen och kollar marken de sista centimetrarna.

Ett förslag är ju faktiskt att ha en röd lång tejpbit på släpets fram i lod, mitt på. Sedan har man en motsvarande på bakrutan, dock inte så stor och lång kanske utan bara en liten tejpbit i under- eller överkant som ska vara i linje med släpets röda.
Avståndet till kulan får du kolla för hand eller lära dig.
 
Så gör jag också. Backar efter sidospeglarna och tittar så att jag har "lika mycket släp" i varje spegel, går ut och kollar och har sedan dörren öppen så att jag kan ta ut riktmärken på backen.

/Lady_S

Fast det funkar ju bara om släpet står så man kan backa så hela ekipaget blir precis rakt?
 
Jag vänder mig om och kollar genom bakrutan eller öppnar dörren, lättare med avståndsbedömningen då än om man kollar i speglarna. Ibland har jag backat några cm för lite så då är det ju bara hoppa in och backa det avståndet.
 
Blundar, gasar och hoppas,,,,,,,,,gör jag inte, däremot öppnar jag bakluckan eftersom jag har en combi utan "tröskel".
 
Träning och åter träning. Samt att det är färskvara till viss del.
Jag brukar tänka på att jag ska se lika mycket av släpet i båda backspeglarna, om du står så du kan backa rakt. Öppna backluckan kan också fungera:angel:
Har aldrig backat med kamera eller varningssystem, eller jo har haft backvarnare på en bil, men då höll jag på att bli tokig:rage:
Att gå ut och titta många gånger tills du lär dig hur din bil och ditt släp ser ut på olika vinklar och avstånd från varandra.
 
Fast det funkar ju bara om släpet står så man kan backa så hela ekipaget blir precis rakt?
Ja. Mitt släp brukar stå parkerat så att jag kan backa rakt på det. Står det snett så får jag kompensera och hoppas på bra avståndsbedömning istället. ;) (Och så får jag gå ut och titta några fler gånger. :up: )

/Lady_S
 
Ja. Mitt släp brukar stå parkerat så att jag kan backa rakt på det. Står det snett så får jag kompensera och hoppas på bra avståndsbedömning istället. ;) (Och så får jag gå ut och titta några fler gånger. :up: )

/Lady_S
Är bara bra motion och bra träning för tålamodet att gå ut ch in ur bilen och kolla flera gånger ^_^. När man sen har backat fel för femtioelfte gången så får man också super krafter och drar rätt släpet som om det vore en liten galler kärra :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jahopp, det är lätt att vara efterklok.. lånade ut släpet till en nära vän.. allt frid och fröjd. Tills jag lastar i min häst två dagar...
Svar
6
· Visningar
4 957
Senast: zoomzom
·
Hästmänniskan Jag har hyrt transport vid två tillfällen (samma släp) och har problem att få av släpet från bilen. Vid första hyrningstillfället...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 598
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp