Att korsa för eget bruk~ Nordsvensk brukshäst

Ja, det blir lite samma diskution som vi har i Norge med Fjordhästen. Inom Norska avelsföreningen vill många behålla den så lik den ursprungliga typen som möjligt, vilket leder till att väldigt många av de som använder sina hästar till tävling inom ridning och körning importerar hästar från t.ex. Danmark istället, där man avlar på lättare och mer långbenta hästar.

Jag har förståelse för båda sidor faktiskt. Men tror att det är större chans att rasen dör ut/fortsätter bli mindre och mindre om man avlar på enbart den gamla typen som inte är särskilt efterfrågad i dagens samhälle.


Förlåt TS för litet sidospår!

Jag tycker att Finland är ett bra exempel på att man vinner på att ha bredd och mångsidighet i en ras om den inte ska föra en tynande tillvaro. Den finska hästen har ju aldrig delats i olika raser utifrån användningsområde, även om de registreras med tilläggsbokstäver beroende på vilken eller vilka avelsinriktningar de passar för.
I Finland finns nu ca 20 000 finnhästar, vilket ska vara en fjärdedel av hela hästpopulationen. Så vitt jag fått fram är det fler än vad det finns nordsvenskar och kallblodstravare sammanlagt i Sverige och här finns mycket fler hästar totalt än i Finland.
 
@skogaliten

jag förstår vad du menar. De araber jag har träffat skulle jag beskriva som en mobil där du ringer upp och sen inte lägger på. Samtalskanalen alltid öppen, för bra och dåligt.

I och med att de är reaktiv, kan du ge liten inpuls=stort utslag.
De är alltid med, och går alltid att samtala med.

Även om araben blivit rädd, så är den alltid påverkbar och lyssnar.
Tittighet upplever jag är mer som ett psykologiskt motstånd mot att lyda, mer än rädsla. Ex en arab som gick igenom all typ av terräng, hoppade hur knepiga hinder som helst, miljöträning var lönlöst, när jag slog in honom o presenning så somnade han.. Men jäklar om någon råkade andas högt på läktaren när han gjorde en dressyrövning han inte var så förtjust i- tjong var hästen på andra sidan ridhuset, och det gick oerhört snabbt.

Tycker för övrigt att aveln på araber både i temp och redbarhet inte är särskilt bra, vilken normal ryttare vill ha en balanstravande symaskin som galopperar jämfota. Tyvärr ...för jag älskar araber, lättsamma, positiva, nyfiken och vill vara med och leka. @kimmis87 ser väldigt fina och ridbara ut och har det de fin lugna temperamentet så är det:love: Så det finns hopp

Nordsvenskar upplever jag som att du måste först upprätta/förtjäna en samtalskanal, de räcker liksom inte att ringa upp. Du måste aktivt vara intressant nog för att samtalskanalen ska förbli öppen. Och är inte kanalen öppen, kan du ge stor inpuls=inget utslag. Vilket gör att klantar du dig så händer det kanske inte så mycket. Mer än att hästen ännu mindre tycker det är värt att samtala med dig. Känslig på ett annat sätt.

Jag tycker även att de vänder stress inåt och fryser fast. Men sen när de nått sin maxpunkt och stressen rinner över så är de inte så påverkbara, de stänger av. Och då är det inte så roligt:nailbiting:
 
sämsta korsningen jag sett var en 15 årig ardenner/halvblodsvalack, som såg ut som en gigantisk ardenner, men med alla baksidor av ett dressyrhalvblod. Ett ton ångest.

Kom du med en ny grimma- gick inte att fånga på ett par dar... tills den vant sig vid DEN grimman.
Och jag som tänkte skriva om en fantastisk häst som jag i olika omgångar höll på att hamna här men det blev inte så - en ardenner/halvblodskorsning - vilken maffig vagnshäst! Denna var dock mycket trevlig att ha att göra med, har för mig den hamnade åt västeråshållet så småningom, vad det tog vägen sen vet jag inte.
 
Skulle du ha vägarna förbi Linköping/vikingstad så är du välkommen att komma o kika om du vill! Jag slår gärna hål på myter. Numera kan jag ju även visa hur jag tycker att araberna inte ska vara, tack vare stoet jag nämnde tidigare :arghh::rofl:
Det är ju ingen myt utan min erfarenhet men självklart är jag övertygad om att det finns massor med trevliga och bra araber, det hade ju varit konstigt annars!
 
@skogaliten
Nordsvenskar upplever jag som att du måste först upprätta/förtjäna en samtalskanal, de räcker liksom inte att ringa upp. Du måste aktivt vara intressant nog för att samtalskanalen ska förbli öppen. Och är inte kanalen öppen, kan du ge stor inpuls=inget utslag. Vilket gör att klantar du dig så händer det kanske inte så mycket. Mer än att hästen ännu mindre tycker det är värt att samtala med dig. Känslig på ett annat sätt.

Jag tycker även att de vänder stress inåt och fryser fast. Men sen när de nått sin maxpunkt och stressen rinner över så är de inte så påverkbara, de stänger av. Och då är det inte så roligt:nailbiting:
Tricket blir lite att de ska få göra so de vill - bara de ill samma sak som kusken/ryttaren. De kan uppmuntras att fråga innan de hittar på något, men uppfattar man inte det så gör de som de tänkt och blir liksom försent att lägga sig i (90 grade sväng rätt in i skogen i galopp med vagnen, vi hade ju kört in där nåt annat år, att det nog var i skritt glömdes bort).
En klok körhäst stannar och står still om den är osäker eller rädd. Här är det is i magen som gäller, den får inte börja konstra på annat sätt, men still går bra. Men som du skriver, det verkar vara framplockat i dem mer än hos andra, eller så är det kallblodens sätt att bete sig i terängen bland ris, busk och träd. Bättre att stå och trycka och vänta än att röja sig och springa. Olika strategier som premierats till olika användningsområden. Svårt att veta men nog är det olika som jag med upplever det.
 
För att förstå sig på aveln på en husdjursras, så behöver man gå en bra bit bakåt i den rasens/avelslinjens historia, det är vare sig konstigt eller kontroversiellt.
Spelar ingen roll om det är Ko, Gris, Får eller häst (eller annat djurslag där stambokföring och utvärdering av något slag förekommer).

Så det är inte så enkelt att diskutera hingst bara sådär.

Man måste först titta på stoet, vilka förtjänster och brister just den individen har, sedan så måste man titta på syskon, stostammen, och dess förgreningar, och se på brister och tillgångar, och så på motsvarande sätt på stoets pappa, bakåt i tiden.

Sedan har man önskemål om vad man vill förbättra hos avkomman, då gäller det, att via motsvarande historiska och sidledes bakåtblickande, hitta en matchande hingst.

Detta tar några dagars utredande, man får läsa stamböckerna och skriva ner stamträd, och ta reda på premieringsresultat och andra relevanta resultat från körprov och tävlingar för ganska många hästar.

När man sedan har koll på stamträden och resultaten kan man börja leta hingst på allvar, och göra liknande utredningar för de hingstar som man ser som kandidater...
Inte sällan kan man hitta att en eller flera liknande parning(ar), som man själv tänker sig, gjorts förut, och då finns det möjlighet att utvärdera detta också, för att se om det kan tänkas bli som man hoppas....
Fast blir det inte lite kontraproduktivt om man nu lägger ner så mycket arbete på att försöka hitta en hingst som kan passa ens sto och så står den i andra änden av landet och semin är inte tillåtet? Vore det inte bättre att tillåta semin och sätta ett tak på hur många ston en hingst får ha per säsong? :) Att lägga ner flera timmars jobb på att hitta bästa kombinationen bara för att sedan ta närmsta hingst för det blir för dyrt att skicka iväg?
 
Okej då, "hetsighet" kanske inte var rätt ord, men "högt blod", viss nerv, eller vad jag ska kalla det?
Det kan ju liksom bli ganska kajko i huvudet på hästen, när väldigt olika egenskaper krockar med varandra...

På vilket sätt skulle araber och nsv ha "väldigt olika egenskaper" temperamentsmässigt? Jag är verkligen inte för korsningsavel eftersom jag håller med om bevarandet gällande nsv plus att resulterande avkomma har en begränsad marknad men jag håller inte med om att det är den värsta korsningen man kan göra med nsv...

Visst, araben är ju lite "extra allt" i sammanhanget men de flesta nsv jag träffat har varit smarta, energiska arbetsmyror, precis som många araber.
 
Fast blir det inte lite kontraproduktivt om man nu lägger ner så mycket arbete på att försöka hitta en hingst som kan passa ens sto och så står den i andra änden av landet och semin är inte tillåtet? Vore det inte bättre att tillåta semin och sätta ett tak på hur många ston en hingst får ha per säsong? :) Att lägga ner flera timmars jobb på att hitta bästa kombinationen bara för att sedan ta närmsta hingst för det blir för dyrt att skicka iväg?
En sak som skulle hända med semin, är att kostnaderna för betäckning skulle rusa raskt uppåt, från dagens läge med kanske 3000-5000 kr till mycket högre...

Annars så är att sätta tak för antalet betäckningar vid semin en god idé.
 
@skogaliten

jag förstår vad du menar. De araber jag har träffat skulle jag beskriva som en mobil där du ringer upp och sen inte lägger på. Samtalskanalen alltid öppen, för bra och dåligt.

I och med att de är reaktiv, kan du ge liten inpuls=stort utslag.
De är alltid med, och går alltid att samtala med.

Även om araben blivit rädd, så är den alltid påverkbar och lyssnar.
Tittighet upplever jag är mer som ett psykologiskt motstånd mot att lyda, mer än rädsla. Ex en arab som gick igenom all typ av terräng, hoppade hur knepiga hinder som helst, miljöträning var lönlöst, när jag slog in honom o presenning så somnade han.. Men jäklar om någon råkade andas högt på läktaren när han gjorde en dressyrövning han inte var så förtjust i- tjong var hästen på andra sidan ridhuset, och det gick oerhört snabbt.

Tycker för övrigt att aveln på araber både i temp och redbarhet inte är särskilt bra, vilken normal ryttare vill ha en balanstravande symaskin som galopperar jämfota. Tyvärr ...för jag älskar araber, lättsamma, positiva, nyfiken och vill vara med och leka. @kimmis87 ser väldigt fina och ridbara ut och har det de fin lugna temperamentet så är det:love: Så det finns hopp

Nordsvenskar upplever jag som att du måste först upprätta/förtjäna en samtalskanal, de räcker liksom inte att ringa upp. Du måste aktivt vara intressant nog för att samtalskanalen ska förbli öppen. Och är inte kanalen öppen, kan du ge stor inpuls=inget utslag. Vilket gör att klantar du dig så händer det kanske inte så mycket. Mer än att hästen ännu mindre tycker det är värt att samtala med dig. Känslig på ett annat sätt.

Jag tycker även att de vänder stress inåt och fryser fast. Men sen när de nått sin maxpunkt och stressen rinner över så är de inte så påverkbara, de stänger av. Och då är det inte så roligt:nailbiting:
Det är ju del av problemet. Arabaveln är fri, och det gör att kvalitén är MKT skiftande tyvärr.

Det finns skitbra araber, och lika många pissdåliga skulle jag säga. Det gäller att veta vart man ska titta. Min egen var tvungen att gå på längre avstånd än halvblod på löshoppningen som ung. Han har STORA rörelser i alla gångarter.

Det finns bra araber, men man måste veta vart man ska leta. Min hingsts avkommor har blivit mkt populära bland folk som vill ha ridhästar.

Håller med om att de alltid är påverkbara. Har haft hästar som har varit så rädda att de skakar och står på bakbenen. Trots det får man inget tryck i handen. Vissa kommer lite närmare bara.
 
Och jag som tänkte skriva om en fantastisk häst som jag i olika omgångar höll på att hamna här men det blev inte så - en ardenner/halvblodskorsning - vilken maffig vagnshäst! Denna var dock mycket trevlig att ha att göra med, har för mig den hamnade åt västeråshållet så småningom, vad det tog vägen sen vet jag inte.

Detta inlägg och @vildeld s inlägg bevisar praktiken bakom korsningsavel och hur det kan slå så olika. Du kanske måste göra 10 korsningar med samma raser för att få den som är så bra.

Teorin är ju att man ska få det man vill ha.
 
Nu råkar det vara så, att det går rätt bra att jobba med ridning, dressyr, med Nordsvenska brukshästar, men det är ändå inte rasens paradgren...

Det står ju naturligtvis en entusiast fritt att skapa en ridhäst ur vilka hästar man vill.

ja, för vi har ju sett att det går. Tänker på Hanna Lundberg med Turbo.

Det är en intressant tanke att bruksnordisarna eventuellt har ganska god talang för dressyr - om de har ryttare som är kunniga.
De har ju åtminstone ganska lätt, mekaniskt, för samling.
 
Det är ju del av problemet. Arabaveln är fri, och det gör att kvalitén är MKT skiftande tyvärr.

Det finns skitbra araber, och lika många pissdåliga skulle jag säga. Det gäller att veta vart man ska titta. Min egen var tvungen att gå på längre avstånd än halvblod på löshoppningen som ung. Han har STORA rörelser i alla gångarter.

Det finns bra araber, men man måste veta vart man ska leta. Min hingsts avkommor har blivit mkt populära bland folk som vill ha ridhästar.

Håller med om att de alltid är påverkbara. Har haft hästar som har varit så rädda att de skakar och står på bakbenen. Trots det får man inget tryck i handen. Vissa kommer lite närmare bara.

helt off topic. så jag skickar ett PM.
 
Detta inlägg och @vildeld s inlägg bevisar praktiken bakom korsningsavel och hur det kan slå så olika. Du kanske måste göra 10 korsningar med samma raser för att få den som är så bra.

Teorin är ju att man ska få det man vill ha.
Lite som i macken - i Turin. Tycker nog det är bra ofta som det är uppfödarna som tillskriver "sin" ras en massa egenskaper som deras hästar och för all del hundar inte lever upp till annat än i deras egna ögon i vilket fall.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 607
Senast: Nafayette
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 173
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 773
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp