Att leva på minimum?

Mazzz

Trådstartare
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?
 
Lagt upp det? Det går väl inte? 15 kr/l blir 90 kr/dag. 30 dagar a 90 kr blir väl 2100.-
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?
Måste man köra alla dagar?
 
6 liter bensin om dagen blir ju 2340 kr om man räknar på 13kr/l. Är bilen fulltankad redan och kylen/frysen hyfsat full med mat så kan det ju gå, annars blir det svårt!
Bilen på halvtank, ingen frys och nästan tomt kyllskåp.
Förvisso kommer resorna med bilen ändras till 3 mil om dagen om 11 dagar, om det ens gör någon skillnad.
Känns lite hopplöst detta.
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?

Som jag ser det har du inte ens råd med bara bensinen?
Jag hade lagt upp det så att jag tagit pengar från sparkontot och gjort en matsedel för hela månaden där jag börjar med att inventera vad jag har i kyl/frys/skafferi, leta recept med billiga råvaror och sen köpa till det som fattas.
 
Bilen på halvtank, ingen frys och nästan tomt kyllskåp.
Förvisso kommer resorna med bilen ändras till 3 mil om dagen om 11 dagar, om det ens gör någon skillnad.
Känns lite hopplöst detta.
Ja det känns som det kan bli lite svårt när man måste åka så många mil om dagen med en bil som drar såpass mycket. Att bara köra tre mil i elva dagar sparar ju i alla fall 429 kr, då kostar bensinen totalt 1911 kr denna månad. Har du då halv tank (30 l = 390 kr) så är du nere på 1521 kr för bensin. Så det är frågan om du kan klara dig på 479 kr för mat. Det beror ju alldeles på vad som finns hemma och vad du kan få tag i för billig mat! Känns väl sådär kul att leva på typ.. havregrynsgröt :(
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?

Kört väldigt långsamt. En liter milen, vad kör du för monster?
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?
Eftersom drivmedlet äter upp alla pengar och utifrån att det inte finns några andra pengar att tillgå (?), så hade jag börjat kolla om jag har något hemma att sälja så jag får pengar till mat.
 
Du borde kunna få socialbidrag.

Socialbidrag får man bara vid långvarigt underskott pga avsaknad av inkomst. Det är inget man kan få enstaka månad.

om du kör bilen 6mil om dagen i 11 dagar och 3 mil/dag i resten. plus halv tank kostar det 1209 kr.

Du får då 800kr till mat. DET GÅR. men det är inte kul. (eller ja... du kanske tycker det...) extremt bra planering, inget onödigt, köpa billigt (nedsatt pga kort datum osv), mindre kött osv.
 
Det behöver inte vara något "monster" för att dra en liter milen, jag kör en gammal Volvo 945, den snittar nog en liter milen, fast den kanske räknas som ett monster :P
Jag kör min v70 på 0,7 per mil ca blandad körning. Så det går att få ner även stora bilar ifall man kör långsamt och sparsamt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp