Att linda perfekt

Ketrawzc

Trådstartare
går det??

Jag tycker jag försöker börja på samma ställe på benen, ändå får jag lindans märke på olika ställen när jag avslutar. Alltså den ena sitter bakpå benet och den andra på insidan etc.

Har ni nått tips på hur jag kan få båda och sluta på rätt ställe på benet eller är de bara att nöta på?
Verkar vara omöjligt men det finns så många fina lindor nu med något extra på sista decimetern. Vore så fint om man kunde på det symmetriskt.
 
går det??

Jag tycker jag försöker börja på samma ställe på benen, ändå får jag lindans märke på olika ställen när jag avslutar. Alltså den ena sitter bakpå benet och den andra på insidan etc.

Har ni nått tips på hur jag kan få båda och sluta på rätt ställe på benet eller är de bara att nöta på?
Verkar vara omöjligt men det finns så många fina lindor nu med något extra på sista decimetern. Vore så fint om man kunde på det symmetriskt.

Man får bara lära sig var man måste starta både i höjd och bredd sas med varje linda. De är ju lite olika långa olika märken. Och det brukar inte vara lika på fram/bakben.
Första gången kan man få linda om någon gång innan man hittar stället för avslutet.
 
bara att öva och att inse att det skiljer mellan olika lindor (så man får lära sig varje ny uppsättning på nytt).

Elo - som totalt lackade ut när hon äntligen fick ordning på de nya grå lindorna bara för att inse att texten på 'märket' hamnar uppåner på benen på vänster sida..
 
De konstiga är att även om jag börjar på samma ställe på båda frambenen (oftast insida skena) så hämmar det ojämnt. Spelar det roll hur många varv man gör ner och sedan upp..?

Jag lindar ofta och det blir alltid snyggt. Men på senare tid har jag börjat störa mig på att änden hamnar på olika plats...
 
bara att öva och att inse att det skiljer mellan olika lindor (så man får lära sig varje ny uppsättning på nytt).

Elo - som totalt lackade ut när hon äntligen fick ordning på de nya grå lindorna bara för att inse att texten på 'märket' hamnar uppåner på benen på vänster sida..
Ja det där med upp o ner, visst blir det väl så hur man än gör?? Eller??
:o

Om man inte väljer att linda åt fel håll då, och det vill man ju inte.
 
De konstiga är att även om jag börjar på samma ställe på båda frambenen (oftast insida skena) så hämmar det ojämnt. Spelar det roll hur många varv man gör ner och sedan upp..?

Jag lindar ofta och det blir alltid snyggt. Men på senare tid har jag börjat störa mig på att änden hamnar på olika plats...
Kan ju vara att man lindar lite hårdare/lösare och hur många varv man får in på ett lager sas.
Jag lindar alltid från mitten-ner-upp. Och eftersom mitten kan diffa lite i ögonmått :angel: blir änden ibland på lite olika ställen :)
 
Kan ju vara att man lindar lite hårdare/lösare och hur många varv man får in på ett lager sas.
Jag lindar alltid från mitten-ner-upp. Och eftersom mitten kan diffa lite i ögonmått :angel: blir änden ibland på lite olika ställen :)
Jag lindar nog lika hårt och alltid med fleece. Däremot räknar jag inte varven, det blir alltid jämnt men kan säkert skilja ett varv eller två på ner eller uppvägen.. Men det borde ju inte påverka vart änden slutar.
 
De konstiga är att även om jag börjar på samma ställe på båda frambenen (oftast insida skena) så hämmar det ojämnt. Spelar det roll hur många varv man gör ner och sedan upp..?

Jag lindar ofta och det blir alltid snyggt. Men på senare tid har jag börjat störa mig på att änden hamnar på olika plats...

Ja alltså det spelar ju roll hur många varv ner/upp självklart ? Eller hur menar du :p

Det är en vanesak du kommer få flyt på det med lite övning :)
Blev lite nyfiken dock på varför du börjar linda på INsidan av skenan ?
 
Jag lindar nog lika hårt och alltid med fleece. Däremot räknar jag inte varven, det blir alltid jämnt men kan säkert skilja ett varv eller två på ner eller uppvägen.. Men det borde ju inte påverka vart änden slutar.
Klart att varven spelar roll, det avgör ju hur mkt du får "kvar" på lindan och därmed vart slutet hamnar.
 
Ja alltså det spelar ju roll hur många varv ner/upp självklart ? Eller hur menar du :p

Det är en vanesak du kommer få flyt på det med lite övning :)
Blev lite nyfiken dock på varför du börjar linda på INsidan av skenan ?

Klart att varven spelar roll, det avgör ju hur mkt du får "kvar" på lindan och därmed vart slutet hamnar.

Såhär menar jag, att det inte borde spela roll om det tex blir 5 varv ner till kotan och 7 varv upp till knät på ena benet, eller om det blir 4 varv ner och 8 upp. Eller hur jag ska förklara.. men det kanske spelar roll? Jag får inte till logiken.

Jag börjar nog alltid linda på utsidan av skenbenet då skarven på padden hamnar där. Insidan var nog bara ett exempel :)
Jag börjar alltid på samma ställenas båda fram. Rimligen borde lindan avslutas på samma ställe. Men så är inte fallet så nått tok gör jag ju. :cool:
 
Varven runt kotan borde spela roll då det tar mera linda där (hästen är oftast bredare vid kotan än skenbenet..)
Jag måste testa att linda min häst imorgon och se hur dom avslutas om det är lika eller olika :D
 
@Ketrawzc ja som sagt självklart spelar varven roll och hur du hamnar ... ?

Det är själva grejen ang att bekvämt kunna linda. :)

Dessutom ang lindning är det ju otroligt viktigt hur man lindar tryckmässigt .. Dvs lindar man måste man verkligen ha bra koll på hur man lindar på ett bra sätt .
 
Senast ändrad:
Varven runt kotan borde spela roll då det tar mera linda där (hästen är oftast bredare vid kotan än skenbenet..)
Jag måste testa att linda min häst imorgon och se hur dom avslutas om det är lika eller olika :D
Där har du helt rätt!! Och det kan vara där det brister i min lindning. Padden får inte sticka ut nedtill så ibland kan det gå ett varv extra. Jag ska se mer noga hur jag lindar på tisdag. Får börja räkna varven.
 
@Ketrawzc ja som sagt självklart spelar varven roll och hur du hamnar ... ?

Det är själva grejen ang att bekvämt kunna linda. :)

Dessutom ang lindning är det ju otroligt viktigt hur man lindar tryckmässigt .. Dvs lindar man måste man verkligen ha bra koll på hur man lindar på ett bra sätt .
Jag tvivlar inte på att jag kan linda, jag lindar med jämnt tryck och använder Eskadrons climatexpaddar (ganska tjocka mao) och fleeclindor av bra kvalité.

Däremot skiljer det sig nog ibland hur tätt jag lägger varven, därav att jag avslutar på olika ställen på benet. (Inte höjdmässigt utan ibland frampå, ibland på sidan)

Jag har inte lagt energi på att bry mig förut men nu blev jag nyfiken på om nån hade några tips på hur man får till den där sista perfektionen.
 
går det??

Jag tycker jag försöker börja på samma ställe på benen, ändå får jag lindans märke på olika ställen när jag avslutar. Alltså den ena sitter bakpå benet och den andra på insidan etc.

Har ni nått tips på hur jag kan få båda och sluta på rätt ställe på benet eller är de bara att nöta på?
Verkar vara omöjligt men det finns så många fina lindor nu med något extra på sista decimetern. Vore så fint om man kunde på det symmetriskt.

Dels behöver man ha viss vana att linda, och sen när man lindar behövs planering. Alltså, det handlar lika mycket om hur mycket linda du har kvar i handen som det sitter på hästen. Sådana lindor med fleece och sedan stretch tyckte jag var lättast, då får man en markering att man är halvvägs när fleecen tar slut. Sen får man räkna med att justera de sista fem varven lite så att märket hamnar rätt.
Det är också viktigt att lindorna är lagom långa. Om du lindar tills du tycker att det ser snyggt ut, och det blir linda över så klipp av en bit. Det är inget konstigt att ha olika längder fram och bak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 305
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp