Att longera

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Tänkte longera min medryttarhäst innan ridning imorgon. Dock är jag sjukt dålig på hur allt ska sitta. Tänkte använda longergjord, inspänningar, träns o lina såklart. Kan någon berätta hur ni gör? Vart ska linan "sättas?" Inspänningarna m.m. Visa gärna med bilder också.
/ nybörjare inom longering
 
Du kan ju börja med att titta på det här:

www.hippson.se/cldocpart/85995.pdf

Hur inspänningarna ska sitta (hur högt) beror på vilken form du vill ha hästen i. Och vilken form du vill ha beror på hur utbildad hästen är, dvs hur den kan bära sig. Är det en häst som vanligen inte jobbar i form, eller går i låg form, ska du inte dra ihop den. Jag använder ofta en gummisnodd som går från nacken genom bettringarna och ner mellan frambenen på hästen. Då får man en låg form.

Det finns massor med information på nätet och det finns många synpunkter på longering så du får leta dig fram. Har inte ägaren longerat? Min gamla ridlärare sa att man aldrig ska longera mer än 20 minuter och det rådet har jag hållit mig till. Jag brukar byta varv ofta - har en 'flärp' mellan bettringarna där linan sitter så att jag inte behöver spänna om den vid varvbyte. Min ena häst gillar longering skarpt och går i fin form i alla gångarter utan inspänning - men så är det verkligen inte alltid!

Lycka till!
 
Tänkte longera min medryttarhäst innan ridning imorgon.

Longering innan ridning har jag alltid gjort med sadel på men stigbyglar uppfästa så att de inte hänger och slänger samt tyglarna borttagna/fästa i käkremmen så att hästen inte kan trassla in sig. Beror ju lite på varför man longerar, avrastning innan uppsittning eller "träning"?
 
Får nog säga detsamma. Longerar aldrig och ser ingen poäng med det.
Poängen kan vara att hästen ska lära sig jobba med ryggen bättre innan en ryttare sätter sig upp. Jag löslongerar ännu bara med min unghäst men linan ska vi väl lära oss också. Detta är dock ett steg i inridningen men tycker fortfarande att det är viktigt. Många hästar är inte starka nog att gå rätt med ryttare på ryggen eftersom ryttare alltid kommer slita någorlunda på ryggen (=inte bra om hästen ska lära sig att bära upp sig).

Men till TS så säger jag väl som flera andra; Prata med ägaren.
 
Och jag som ägare vill inte att min medryttare longerar alls.

Be ägaren visa dig hur hen vill att det ska gå till och hur utrustningen ska sitta!
Instämmer!

OM du inte är säker på hur inspänning ska användas så låt bli! En bekant till mig förlorade sin unghäst, för många år sedan, pga att den var för hårt inspänd - den reste sig på bakbenen, tappade balansen pga att huvudet inte var fritt och bröt nacken i fallet...
 
Poängen kan vara att hästen ska lära sig jobba med ryggen bättre innan en ryttare sätter sig upp. Jag löslongerar ännu bara med min unghäst men linan ska vi väl lära oss också. Detta är dock ett steg i inridningen men tycker fortfarande att det är viktigt. Många hästar är inte starka nog att gå rätt med ryttare på ryggen eftersom ryttare alltid kommer slita någorlunda på ryggen (=inte bra om hästen ska lära sig att bära upp sig).

Men till TS så säger jag väl som flera andra; Prata med ägaren.
Tycker det är sjukt sällan man ser en häst som går vettigt just vid longering.
 
Hej! Tänkte longera min medryttarhäst innan ridning imorgon. Dock är jag sjukt dålig på hur allt ska sitta. Tänkte använda longergjord, inspänningar, träns o lina såklart. Kan någon berätta hur ni gör? Vart ska linan "sättas?" Inspänningarna m.m. Visa gärna med bilder också.
/ nybörjare inom longering

De gånger jag hade hjälp av "skötare/medryttare" till min vackra vita var jag noga att visa hur hennes utrustning skulle användas. Jag skulle inte låta skötare/medryttare experimentera med hennes utrustning ensam om det var någon tvekan. Min häst var ingen försökskanin, trots att hon var en läromästare.

Att vara skötare/medryttare är ju en förlängning på att gå på ridskola som varvas med teori och praktik. Man kan lära sig mycket på att vara skötare/medryttare genom att prata med hästens ägare och därigenom få lära sig och träna på hur man gör.

Så mitt bästa förslag är att fråga hästens ägare. Det kan bli så fel, av att fråga på nätet och titta på bilder/filmer.
 
Hej!
Jag är också nybörjare på det här med longering! Jag kör utan inspänningar helt eftersom jag inte har kunskapen som krävs för det känner jag. Jag har träns, delta och lina. Jobbar mest på övergångar och att han ska lyssna på kommandon och kroppsspråk och tycka att det är kul! Det har verkligen funkat och han gillar verkligen att longeras.
Sen inser jag ju att jag inte arbetar min häst och bygger muskler osov när jag longerar ( på mitt sätt) utan det funkar mest som en liten rastning typ.
Nu sista gångerna har jag haft honom helt lös i ridhuset och han håller sig fortfarande på en volt runt mig och och lyssnar på både skritt, trav, galopp och halt! Det är jätte häftigt tycker jag, och känns väldigt relations byggande.
Som sagt är jag ju nybörjare men min magkänsla säger mig att om man är osäker Ska man inte hänga på massa grejer som man inte vet hur de funkar....
Skulle inte heller vilja att någon annan longerar min häst om det inte är min duktiga tränare som visar mig precis hur man ska göra!! :)
 
Kan du inte longera med inspänning så ska du inte göra det själv.
ta hjälp av tränare och lär dig från grunden.
Speciellt inspänningar kärver att man vet hur de ska sitta och verka.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 941
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp