Att sälja tavlor, hur går jag till väga?

Singoalla

Trådstartare
Det svider i hjärtat, men då min ekonomi blivit förändrad så måste jag sälja två tavlor. Jag tänkte om det är någon här som har erfarenhet av att sälja tavlor så kanske jag kunde snappa upp lite tips i den här tråden :)

Det är två stora oljemålningar, den ena är 160 x 160 cm och den andre 180 x 130. Jag köpte dem båda på duk för 1500:- styck och har sedan fått de uppspända vilket har kostat mig 4 500:- för båda tavlorna. Så jag har alltså allt som allt betalat 4000:- per tavla. Vilket pris anser ni att jag borde sälja dem för? Bör jag lägga mig på samma pris, 4000:- per tavla eller kan jag sälja dem lite dyrare eftersom jag gjort jobbet med att få dem uppspända själv?

Sedan undrar jag även, hur går man till väga? Jag vet ju att det finns konsthandlare som kan hjälpa till med försäljningen men då tar de också en del av priset. Tjänar man på att ta hjälp av någon eller gör man bäst i att sälja dem själv?

Skulle bli väldigt tacksam för råd :)
 
Beror väl på konstnären du kan ju om det är en svensk konstnär kolla om den är erkänd via KRO eller en "tavelmålare".
Affektionsvärdet är ju en annan sak.
 
Det är en anonym konstnär, så jag kan tyvärr inte gå på något annat än hur tavlorna ser ut och sälja dem till någon som tycker att de är vackra.
 
Kan du lägga upp bilder på dem? :)

Är de inte signerade alls?

Absolut, här är de:

10983287_10152673442636216_2450662001104464802_n.jpg


10985226_10152673442686216_9149180246434895566_n.jpg


Jag frågade försäljaren om han visste vem som målat dem, men han svarade bara att han köpt dem från ett konstnärsföretag som har målat i över 20 år. Mer vet jag tyvärr inte :grin: Jag har dom inte här just nu så jag kan inte kika på dem men vad jag sett innan så är de inte signerade.
 
Är de målade på tryck? Känns tyvärr som kopior. Med andra ord, behåll dem om du tycker om dem, de är inte värda några större summor.
 
Är de målade på tryck? Känns tyvärr som kopior. Med andra ord, behåll dem om du tycker om dem, de är inte värda några större summor.

Vad menas med målade på tryck?

Jag är inte ute efter några större summor, hoppas mest på att få vad jag gav för dem själv.
 
Jag
Det ser ut som tryck, med delvis oljefärg.

Jag får kika närmare på dem när jag har dem, men försäljaren sålde dem som handmålade tavlor och jag reagerade inte på något märkligt när jag fick dem. Köpte dem som sagt inte särskilt dyrt så jag skulle iof inte bli jätteförvånad om det är skulle vara så heller.
 
Jag tycker personligen att de är rätt häftiga, lägg ut dem på Blocket el dyl och se vad folk vill ge för dem!

Det ser lite ut som om de är målade ovanpå fotografier, vilket i sig inte är nåt fel, bara lite ovanligt kanske.
 
Andrahandsvärdet på konst är vanligtvis lågt. Med anonym konstnär, är ju som du säger själv, det du kan göra är ju att lägga ut dem på Tradera eller så, och se om någon vill betala för dem. Jag skulle tyvärr bli förvånad om du skulle få flera tusen för dem. Väldigt många saker går ju helt enkelt inta att sälja i andra hand till den summa man själv har lagt ut.
 
Jag skulle försöka med Blocket i första hand eftersom tavlorna är så stora. De blir inte lätta att skicka och det kostar nog en del. Men med Blocket kan folk komma och titta och hämta.
 
Absolut, här är de:

10983287_10152673442636216_2450662001104464802_n.jpg


10985226_10152673442686216_9149180246434895566_n.jpg


Jag frågade försäljaren om han visste vem som målat dem, men han svarade bara att han köpt dem från ett konstnärsföretag som har målat i över 20 år. Mer vet jag tyvärr inte :grin: Jag har dom inte här just nu så jag kan inte kika på dem men vad jag sett innan så är de inte signerade.

Originalen verkar heta "Looking west" och "Cocoon", konstnären är, som flera påpekat Hush, en graffittikonstnär.

Kruxet är, tror jag, att de inte är reproduktioner, utan kopior, som är lika originalen men också skiljer sig en del, originalen ser helt enkelt ut att vara bättre. Men du kan ju försöka sälja dem på blocket eller liknande som kopior - hur du riktig tur är det nån som gillar Hush och tycker de är fina, även om de inte riktigt ser ut som originalen. Realistiskt, givet att konstnären inte är så känd och kopiorna inte så exakta, så tror jag dock mer på att hitta nån som tycker de är fina, men jag tvivlar på att de är värda särskilt mycket. Du ska nog ha riktig tur för att få tillbaka pengarna du lagt ut.
 
Testa lägg ut dom på blocket eller tradera. Är nog enklast. Får du inte sålt dom till det priset du vill så är det ju bara att behålla dom.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver hjälp!!! För sisådär 15 år sedan, flera år innan vi flyttade hit, var vår gård ett dödsbo och ägarinnorna var aldrig här...
Svar
16
· Visningar
4 389
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 006
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp