Att skiljas

Lostintransitions

Trådstartare
Hej
Det är så att jag är gift sen några år tillbaka men har nu tagit beslutet att det är bäst vi går isär.
Detta är inte på grund av något enskilt bråk utan mer ett beslut som vuxit fram med tiden.
Vi har haft en del problem (och de har ju alla som är i en relation, mer eller mindre) men jag tycker inte det finns så mycket att bygga vidare på. Han vet inte att jag tagit detta beslut än, för jag vill kolla upp en del praktiska saker först innan jag tar det med honom.

Vi äger ett hus tillsammans, som vi köpt tillsammans. Jag vill bo kvar. Jag har räknat på det och jag har råd att bo kvar. Kan jag kontakta min bankman, har han tystnadsplikt? Ska jag kontakta en jurist? Vi har allt gemensamt och det lilla möblemanget vi hade med oss enskilt in i huset är egentligen inte värt någonting.
Vi har två bilar och han står på en jag står på en, den ena är värd mer och jag står på det lånet, får jag då behålla den bilen eller hur fungerar det?

Mycket tankar blir det nu.

MVH
 
Hej
Det är så att jag är gift sen några år tillbaka men har nu tagit beslutet att det är bäst vi går isär.
Detta är inte på grund av något enskilt bråk utan mer ett beslut som vuxit fram med tiden.
Vi har haft en del problem (och de har ju alla som är i en relation, mer eller mindre) men jag tycker inte det finns så mycket att bygga vidare på. Han vet inte att jag tagit detta beslut än, för jag vill kolla upp en del praktiska saker först innan jag tar det med honom.

Vi äger ett hus tillsammans, som vi köpt tillsammans. Jag vill bo kvar. Jag har räknat på det och jag har råd att bo kvar. Kan jag kontakta min bankman, har han tystnadsplikt? Ska jag kontakta en jurist? Vi har allt gemensamt och det lilla möblemanget vi hade med oss enskilt in i huset är egentligen inte värt någonting.
Vi har två bilar och han står på en jag står på en, den ena är värd mer och jag står på det lånet, får jag då behålla den bilen eller hur fungerar det?

Mycket tankar blir det nu.

MVH
Jag tycker inte du ska gå bakom ryggen på din man!! Det är enligt mig fullständigt respektlöst att planera och fråga på forum om sådana här saker innan den andra det berör ens vet om att du vill skiljas. Prata med honom först så han också får veta. Exakt hälften av er historia är hans, och han har all rätt att få veta!!
 
Jag tycker inte du ska gå bakom ryggen på din man!! Det är enligt mig fullständigt respektlöst att planera och fråga på forum om sådana här saker innan den andra det berör ens vet om att du vill skiljas. Prata med honom först så han också får veta. Exakt hälften av er historia är hans, och han har all rätt att få veta!!

Fast nej, man måste väl få bearbeta saker i sin egen takt och att få tänka igenom saker ifred om man vill. Om det är respektlöst att som anonym skriva om sin relation på ett forum så är nog de flesta medlemmarna här skyldiga. TS skriver inte att hen ska råna sin man på alla deras gemensamma äganden utan verkar enbart vilja kolla sina förutsättningar.

TS, jag vet tyvärr ingenting om dina frågeställningar men hoppas att separationen går bra för er trots omständigheten att det alltid är trist att separera.
 
Jag tycker inte du ska gå bakom ryggen på din man!! Det är enligt mig fullständigt respektlöst att planera och fråga på forum om sådana här saker innan den andra det berör ens vet om att du vill skiljas. Prata med honom först så han också får veta. Exakt hälften av er historia är hans, och han har all rätt att få veta!!

Jag förstår att du kanske tycker jag går bakom ryggen på honom. Men det är inte min tanke bakom detta. Jag är inte arg på honom på något sätt utan det är en bra man men jag ser ingen framtid i det här förhållandet.
 
Jag tycker också du ska prata med din man först.
Känns väldigt respektlöst att gå bakom ryggen på honom och kolla upp och planera såpass att du går till banken och pratar om möjligheten att behålla huset etc. Din man kanske också vill behålla huset, då bör väl han rimligtvis ges samma chans att kolla upp möjligheten?

Gällande bilarna så, jag är inte säker men rimligtvis borde den bilen som står på dig vara din egendom och den som står på honom hans egendom. Står du på lånet på hans bil borde han ta över det lånet? Men som sagt, jag är inte säker.
 
Jag tycker inte du ska gå bakom ryggen på din man!! Det är enligt mig fullständigt respektlöst att planera och fråga på forum om sådana här saker innan den andra det berör ens vet om att du vill skiljas. Prata med honom först så han också får veta. Exakt hälften av er historia är hans, och han har all rätt att få veta!!
Men va?

Du menar alltså att man inte ska få infallsvinklar och tankar från andra innan man börjar en så stor process och tar ett så stort beslut som en skilsmässa är?

Du menar att mannen i fråga ska stå för all information och alla kunskaper om en skilsmässa? Är du helt säker?
Är det inte bättre att få information och synpunker att kunna basera sina ställningstaganden på?
 
J
Känns väldigt respektlöst att gå bakom ryggen på honom och kolla upp och planera såpass att du går till banken och pratar om möjligheten att behålla huset etc. Din man kanske också vill behålla huset, då bör väl han rimligtvis ges samma chans att kolla upp möjligheten?

Jag tänker, rent spontant utan att egentligen veta så mycket, att mannens chanser att behålla huset inte minskar av att TS har kollat upp sina förutsättningar i förväg? Nu kanske jag personligen också skulle välja att diskutera med min man innan jag bokade in ett möte med banken. Men mannens chanser till att behålla huset bör ju inte minska oavsett.
 
Hej
Det är så att jag är gift sen några år tillbaka men har nu tagit beslutet att det är bäst vi går isär.
Detta är inte på grund av något enskilt bråk utan mer ett beslut som vuxit fram med tiden.
Vi har haft en del problem (och de har ju alla som är i en relation, mer eller mindre) men jag tycker inte det finns så mycket att bygga vidare på. Han vet inte att jag tagit detta beslut än, för jag vill kolla upp en del praktiska saker först innan jag tar det med honom.

Vi äger ett hus tillsammans, som vi köpt tillsammans. Jag vill bo kvar. Jag har räknat på det och jag har råd att bo kvar. Kan jag kontakta min bankman, har han tystnadsplikt? Ska jag kontakta en jurist? Vi har allt gemensamt och det lilla möblemanget vi hade med oss enskilt in i huset är egentligen inte värt någonting.
Vi har två bilar och han står på en jag står på en, den ena är värd mer och jag står på det lånet, får jag då behålla den bilen eller hur fungerar det?

Mycket tankar blir det nu.

MVH

Jag var helt sjukt stressad över finanserna när det gällde huset när jag bestämde mig mig för att skiljas så förstår att du vill kolla upp det. Men det finns ju en chans att maken också vill ha huset. + om det kommer som en chock för maken kan han behöva ett par månader för att landa lite och tänka ut vad han vill (det tog mitt ex över en månad att bestämma om han ville ha huset eller inte, jag hade gett han sex månaders tid att tänka igenom det). Jag hade dock en plan för båda scenarion.

När det gäller tillgångar som bilar osv så beror det nog på vem som står som ägare på bilen? (vi hade inte några bilar som ingick i bodelningen men det fanns inga lån på dem heller - mina saker var redan utflyttade ur huset så skrev ner att det som var kvar tillfaller den som övertog huset och lånen).

När det gäller huset så är det hög chans att banken vill att det värderas om ni har ägt det i några år, men det är bra att kolla med banken så att de faktist godkänner ett lån (mitt ex gjorde det inte innan bodelningen var påskriven så han stod där med betalningsansvar och krav på att ta över lån som inte var godkända av banken, så det finns chans att du måste fråga flera banker).

Jurist är bra dock för bodelningen, inte skilsmässan den kan avklaras innan bodelning och utan jurist). Men det kan ju vara bra att meddela maken först så kan ni förhoppningsvis använda samma.
 
När det gäller bilarna (och annat lösöre) är huvudtänket (med några undantag) att skulder och tillgångar delas mellan parterna. Vem som i praktiken behåller vilken bil kan man komma överens helt fritt om, men man får titta på hur lånebilden ser ut och dela upp det amorterade värdet så att säga.
 
Jag tycker också du ska prata med din man först.
Känns väldigt respektlöst att gå bakom ryggen på honom och kolla upp och planera såpass att du går till banken och pratar om möjligheten att behålla huset etc. Din man kanske också vill behålla huset, då bör väl han rimligtvis ges samma chans att kolla upp möjligheten?

Gällande bilarna så, jag är inte säker men rimligtvis borde den bilen som står på dig vara din egendom och den som står på honom hans egendom. Står du på lånet på hans bil borde han ta över det lånet? Men som sagt, jag är inte säker.

Jag förstår att du tycker det och jag respekterar det, men för mig känns det bättre att kolla upp detta först. Jag vet att han inte vill ha huset kvar, för det har vi redan pratat om vid ett tidigare tillfälle. Samt att han inte skulle ha råd att bo kvar heller.
 
Jag förstår att du kanske tycker jag går bakom ryggen på honom. Men det är inte min tanke bakom detta. Jag är inte arg på honom på något sätt utan det är en bra man men jag ser ingen framtid i det här förhållandet.
Klart att du ska utreda dina möjligheter. Alldeles för ofta ser vi "jag vill lämna honom men vad händer med huset/hästarna/hundarna/annat vi äger". Kunskap är aldrig överflödigt.
 
Fast nej, man måste väl få bearbeta saker i sin egen takt och att få tänka igenom saker ifred om man vill. .
Som jag skrev: enligt mig ;) ...och klart att man tänker mycket i sådana situationer, men att skaffa sig ett försprång på det sättet som jag tycker ts verkar skaffa sig, är dumt och fult enligt mig.
 
Ser inget fel alls med att kolla upp saker innan.
Jag googlade hej vilt innan, beställde även papper eftersom jag inte var öppen för diskussion.

Jag behöll min bil, mitt släp, min häst med tillhörande utrustning och min hund.
Huset såldes och tillgångarna delades mellan oss.
 
Som jag skrev: enligt mig ;) ...och klart att man tänker mycket i sådana situationer, men att skaffa sig ett försprång på det sättet som jag tycker ts verkar skaffa sig, är dumt och fult enligt mig.
Innebär enligt dig att man inte får bemöta det du skriver?
 
Innebär enligt dig att man inte får bemöta det du skriver?
Såklart inte! @Singoalla skriver "man måste väl få bearbeta saker i sin egen takt". Måste. En sanning utan tolkningsurtymme. Det var det jag reagerade på.
Jag har lärt mig att det är viktigt att skriva att det är ens egna åsikt och inte hela bukes/världens osv sanning då man skriver i trådarna här ;) ...men det går tydligen inte att gardera sig...
Off topic. Sorry.
 
Buke är märkligt. Ena stunden ska en vara ÖPPEN och ÄRLIG och STÅ för det en skriver, ajsing bajsing på de som är anonyma - det är FULT att vara anonym. Nästa gång är det heeeelt okej att vara anonym, vill en avsiktligt planera sin egen och sin MANS framtid i lönndom inför en skilsmässa från just den MANNEN så naturligtvis är det heeeelt okej att skriva och fråga om hjälp vilken strategi en ska använda till sin egen bästa fördel innan MANNEN ens vet något om detta, så välkommen till att göra detta öppet men anonymt på detta forum av dubbelmoral.

TS - jag tycker du kan använda google. Men du får säkert en massa råd och hejarop här ändå.
 
Buke är märkligt. Ena stunden ska en vara ÖPPEN och ÄRLIG och STÅ för det en skriver, ajsing bajsing på de som är anonyma - det är FULT att vara anonym. Nästa gång är det heeeelt okej att vara anonym, vill en avsiktligt planera sin egen och sin MANS framtid i lönndom inför en skilsmässa från just den MANNEN så naturligtvis är det heeeelt okej att skriva och fråga om hjälp vilken strategi en ska använda till sin egen bästa fördel innan MANNEN ens vet något om detta, så välkommen till att göra detta öppet men anonymt på detta forum av dubbelmoral.

TS - jag tycker du kan använda google. Men du får säkert en massa råd och hejarop här ändå.

Buke är inte en person, utan många olika personer med olika åsikter varför tonen kan variera i olika trådar beroende på vilka som skriver. Sedan är väl kontexten i allra högsta grad viktigt. Att vara anonym och skriva "Jag vet vem du, användare X är IRL, och har Y åsikter om ditt liv" och att skriva "Jag funderar på att skilja mig och skulle vilja bolla tankar med utomstående." Ja, nu vet jag inte vilken situation du syftar på där det skulle ansetts fel att vara anonym, men som ett exempel.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 736
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp