Att slippa passa en hund

gul_zebra

Trådstartare
Varning för långt och rörigt inlägg :p

Jag har alltid haft svårt för barn. Väldigt svårt. Vi snackar panik. Har aldrig varit speciellt bekymrad över det heller för jag har ändå aldrig gillat barn eller velat ha några egna. Barn är pest, helt enkelt, och det vet min omgivning om att jag tycker.

Nu har den här inställningen gett mig en del problem... För jag VILL ha barn. Jag har velat det i några år nu, men har inte förrän nyligen kunnat erkänna det ens för mig själv. Varför? Delvis stolthet, men mycket för att jag misstänker att jag kanske inte kan få barn. Och därför har jag inte sagt nånting till omgivningen heller - för att jag är stolt, men ffa för att min närmsta familj mest skulle retas med mig för att jag inte är lika negativ längre och det vore skitjobbigt när jag kanske inte kan få barn alls. Även om jag säger som det är så är den här biten inget jag kommer ifrån, främst från min ena systers sida. De är såna helt enkelt, de fattar inte bättre och försöker man förklara för de eller säga ifrån så är man dum i huvudet för de skämtar ju bara. Såna har de alltid varit och kommer alltid vara.

Nu är det så att min kusin har blivit pappa, och han ska om ett par veckor komma och hälsa på. Mamma berättade det för mig igår efter en del gnäll om att hon också vill bli mormor och sa att hon tyckt att det bästa hade varit att vara hos min mormor pga mammas hund som hon inte vet hur han reagerar på barnet - när någon kläckte idén att de minsann kan lämna hunden hos mig. Och nu är det typ bestämt, utan att jag haft något att säga till om. Bara för att jag "inte vill ha barn" så vill jag visst inte träffa varken kusin eller kusinbarn heller (vilket är en jävligt skum koppling imo) utan de kan dumpa hunden på mig.

Nu är problemet att jag inte vet hur i hela helvete jag ska komma ur det här. Jag har inte ens sagt ja till att passa hunden, det bara förutsätter de att jag gör. Säger jag nej så blir det ett jävla gnäll och jag måste ha någon bra orsak till det. Och den orsak jag har, ja den kan jag ju inte yttra. Kan inte skylla på jobb för sånt har jag inte och de är ute i så pass god tid nu att andra planer inte går att skylla på heller. Kan inte gärna skylla på att jag vill träffa kusin och kusinbarn heller, för det kommer jag inte göra - sist släkten samlades gick jag hem och grät av stressen, det är för mycket folk. Jag skulle jättegärna gå dit och träffa både kusin och kusinbarn men klarar helt enkelt inte av det, och det i sig är jobbigt nog. Jag vill inte sitta här hemma med en gnällig hund och vara bitter över det jag missar. Jag vill inte bli tagen för givet sådär. Jag vill inte passa hunden, jag tycker gott att de kan få fixa den biten själva. Helst hade jag varit ärlig och sluppit dölja saker men det är inte ett alternativ.

Vad fan gör man, hur kommer jag ur den där jävla hundpassningen så jag får vara bitter ifred?
 
Släkten är värst, så är det bara. Säg att du helt enkelt inte vill vara hundvakt. För oavsett vad du säger kommer det att bli tjafs misstänker jag.

Måste du ha något att skylla på kan du ju skylla på katterna. Eller att du har en Buke-träff (med mig :p) så det går inte för det :D

Själv ställer jag bara upp på det jag vill när det gäller släkten, de får tjafsa bäst :devil: de vill. Jag har blivit utnyttjad pga att jag har varit för snäll tidigare och det går inte längre. Vill de inte prata med mig för så struntar jag i det.
 
Släkten är värst, så är det bara. Säg att du helt enkelt inte vill vara hundvakt. För oavsett vad du säger kommer det att bli tjafs misstänker jag.

Måste du ha något att skylla på kan du ju skylla på katterna. Eller att du har en Buke-träff (med mig :p) så det går inte för det :D

Själv ställer jag bara upp på det jag vill när det gäller släkten, de får tjafsa bäst :devil: de vill. Jag har blivit utnyttjad pga att jag har varit för snäll tidigare och det går inte längre. Vill de inte prata med mig för så struntar jag i det.
Släkten är hemsk... Speciellt min - eller inte ens så mycket släkten i det här fallet utan närmsta familjen :crazy: Säger jag att jag inte vill bara så är jag dum i huvudet och elak och ego och den värsta människan som finns som inte ställer upp för sin familj och yada yada yada.

Katterna går tyvärr inte att skylla på. Jag sitter gärna hundvakt vanligtvis, ser det som en fördel att katterna är hundvana. Men det är när jag blivit tillfrågad och får välja själv om jag passar hund eller inte... Satt hundvakt mycket förr när mamma jobbade, blev en hel cirkus av den skiten när de bara tog för givet att de kan dumpa hunden på mig utan så mycket som ett tack och bara gnäll om jag någon dag inte kunde. Det slutade rätt kvickt när jag meddelade att jag en dag skulle bli sen då jag skulle på bio. När jag väl anlände för att hämta hunden fick jag höra att han måste ut och kissa akut. Då fick jag nog - hos mamma bor nämnligen den syster som tjatade om hund från första början (jag var aldrig delaktig i något hundköp, mig körde de istället bara över helt), som dessutom har fått en egen hund. Hon hade då gått ut med bara sin egen och skitit fullständigt i mammas hund - som hon alltid gör sen hon fick sin egen - och när jag blev förbannad var det bara skrik om att han är mitt ansvar(?!). Hon är alltså en vuxen människa och inte 5 år gammal. Har vägrat sitta hundvakt sen dess och gör det bara om jag vill själv - och det är såklart fel det också, mamma började tom gnälla över att hon kanske måste avliva hunden för att hon inte har hundvakt när hon jobbar - just mamma kör jämt på guilt tripping, det är såååå synd om henne för än det ena och än det andra. Den där löjligt låga nivån är det alltså på. Under tiden har jag hjärnspöken redan som det är efter en minst sagt trasslig uppväxt med de där mänskorna, jag är alldeles för konflikträdd, livrädd för arga människor och jag tar åt mig fast jag VET att det inte är jag som gör fel.
Buketräff kanske kan vara något, men jag antar att de gör som de gjorde förr och kräver att jag bokar om eller av mina planer för att kunna passa hunden. Ska luska lite på det.

Åh, jag önskar att min familj också var såna som bara slutar prata med en. Syrran kör silent treatment i några månader ibland om hon är sur över något (bara det säger väl egentligen allt om vilken nivå det är på allting!), tyvärr är det inget som hela familjen kör med och tyvärr ligger rekordet bara på typ ett halvår. Det har ju sina fördelar dock. Hon bröt tystnaden efter några månader en gång för att be mig köpa en snusdosa åt henne när jag skulle till affären. Räckte med att fråga om hon slutar köra silent treatment då så fick jag några månaders lugn och ro till :angel:
 
Vad gäller hunden så gör du klart att du inte är intresserad av att ta hand om deras hund. Den biten får de lösa själva och börjar de tjafsa så fräs ifrån ordentligt att om de hade frågat normalt som normala människor gör så hade du kunnat överväga det men att när de bara bestämmer över huvudet på dig vad du ska göra så nej, då sätter du dig på tvären för utnyttjad vill du inte bli och nu är det försent för dem att fråga snällt.

Vad gäller kusinen så bjud hem kusinen och barnet till dig! Förklara att du så gärna vill träffas men att du inte orkar med/klarar av stora folksamlingar för att det får dig att må dåligt. Du kan ju till och med be din kusin att inte säga något till övriga och hänvisa till att du tycker att det är jobbigt med det tjafs som skulle bli om de fick veta. Om din kusin är det minsta vettig så kommer hen att bli glad och försöka få till en träff med dig :) Nyblivna föräldrar brukar ha en tendens att vilja visa upp sin älskade bebis :love: Du får i det här fallet utnyttja det lite ;)

Stort lycka till! Det är helt okej att ändra sig och det är bedrövligt när människor inte kan ha förståelse för det utan ska börja tjafsa om det och bete sig illa. Då brukar jag alltid tänka att är de så små människor själva så att de aldrig kan ändra sig? För det kräver sin människa att ändra sig. Jag tycker att det är strongt gjort utav dig att du nu kan erkänna för dig själv att du faktiskt har ändrat dig :)
 
Det är jobbigt att vara stolt och måla in sig i ett hörn, been there!

För det första behöver du inte tala om för din familj att du ändrat dig angående barn. Det låter inte som om de skulle kunna hantera det på ett bra sätt. Jag berättade för min familj när jag var i vecka 26, av totalt 40, då gick det inte att dölja längre. När barnet väl kom så var det ju en icke-fråga om jag velat ha honom eller inte, han är ju bäst ;)

Jag tyckte också barn generellt var pestiga innan jag fick ett eget. Jag kan relatera på ett helt annat sätt till bebisar nu när jag fått träna ordentligt. De har blivit personer istället för läskiga monster.

Vad gäller hunden så kanske din mamma inte ska ha hund om hon inte kan ta hand om den själv. Försök se det som ett tillfälle att träna på att säga nej till dem. Någon djupare förklaring behövs inte, om de börjar med glåpord så säga bara att det är exakt pga att de är så här otrevliga som du inte vill göra dem några tjänster. Att du hoppas att ni kan ha en bättre relation i framtiden där ni behandlar varandra med respekt.
 
Jag fattar inte såna här frågeställningar öht. Varför måste hunden ens flyttas på för att man väntar besök? Är man vettig nog ser man väl till att styra upp situationen genom att säga åt hunden att gå undan/ordna ett fredat utrymme åt den samt se till att barnet håller sig undan hunden? För inte är det väl så att man stoppar ihop hund och barn bara för att? Aldrig varit med om det.. Utan folk har vart vettiga nog att styra upp där barn och hund inte behövt hälsa på varandra helt enkelt om man inte vet.. De får titta på varandra på avstånd. Ser rött ärligt talat åt sånt och undrar om folk ska ha djur som slussar dem ut ur huset för att det inte passar??

Säg du att du inte vill..
 
Varning för långt och rörigt inlägg :p

Jag har alltid haft svårt för barn. Väldigt svårt. Vi snackar panik. Har aldrig varit speciellt bekymrad över det heller för jag har ändå aldrig gillat barn eller velat ha några egna. Barn är pest, helt enkelt, och det vet min omgivning om att jag tycker.

Nu har den här inställningen gett mig en del problem... För jag VILL ha barn. Jag har velat det i några år nu, men har inte förrän nyligen kunnat erkänna det ens för mig själv. Varför? Delvis stolthet, men mycket för att jag misstänker att jag kanske inte kan få barn. Och därför har jag inte sagt nånting till omgivningen heller - för att jag är stolt, men ffa för att min närmsta familj mest skulle retas med mig för att jag inte är lika negativ längre och det vore skitjobbigt när jag kanske inte kan få barn alls. Även om jag säger som det är så är den här biten inget jag kommer ifrån, främst från min ena systers sida. De är såna helt enkelt, de fattar inte bättre och försöker man förklara för de eller säga ifrån så är man dum i huvudet för de skämtar ju bara. Såna har de alltid varit och kommer alltid vara.

Nu är det så att min kusin har blivit pappa, och han ska om ett par veckor komma och hälsa på. Mamma berättade det för mig igår efter en del gnäll om att hon också vill bli mormor och sa att hon tyckt att det bästa hade varit att vara hos min mormor pga mammas hund som hon inte vet hur han reagerar på barnet - när någon kläckte idén att de minsann kan lämna hunden hos mig. Och nu är det typ bestämt, utan att jag haft något att säga till om. Bara för att jag "inte vill ha barn" så vill jag visst inte träffa varken kusin eller kusinbarn heller (vilket är en jävligt skum koppling imo) utan de kan dumpa hunden på mig.

Nu är problemet att jag inte vet hur i hela helvete jag ska komma ur det här. Jag har inte ens sagt ja till att passa hunden, det bara förutsätter de att jag gör. Säger jag nej så blir det ett jävla gnäll och jag måste ha någon bra orsak till det. Och den orsak jag har, ja den kan jag ju inte yttra. Kan inte skylla på jobb för sånt har jag inte och de är ute i så pass god tid nu att andra planer inte går att skylla på heller. Kan inte gärna skylla på att jag vill träffa kusin och kusinbarn heller, för det kommer jag inte göra - sist släkten samlades gick jag hem och grät av stressen, det är för mycket folk. Jag skulle jättegärna gå dit och träffa både kusin och kusinbarn men klarar helt enkelt inte av det, och det i sig är jobbigt nog. Jag vill inte sitta här hemma med en gnällig hund och vara bitter över det jag missar. Jag vill inte bli tagen för givet sådär. Jag vill inte passa hunden, jag tycker gott att de kan få fixa den biten själva. Helst hade jag varit ärlig och sluppit dölja saker men det är inte ett alternativ.

Vad fan gör man, hur kommer jag ur den där jävla hundpassningen så jag får vara bitter ifred?

Säger att du inte vill passa hunden. Det verkar finnas människor i din närhet som inte förstått att man inte kan planera för andra vuxna utan att förankra det.

Ju tidigare du säger ifrån desto bättre kan relationen bli framöver.

Hitta inte på oorsaker! Jag vill inte är 100% OK.
 
min kusin har blivit pappa, och han ska om ett par veckor komma och hälsa på

någon kläckte idén att de minsann kan lämna hunden hos mig. Och nu är det typ bestämt

Säger jag nej så blir det ett jävla gnäll och jag måste ha någon bra orsak till det. Och den orsak jag har, ja den kan jag ju inte yttra.

Vad fan gör man

Om det är riktigt trassliga familjeförhållanden med mycket underförstått så kan även små saker bli väldigt stora saker. Så att bara säga "nej, tyvärr" är inte så enkelt som det låter. Det inser jag. Men du... jag ser inga riktigt bra alternativ. Du har blivit tagen för given och man har bestämt något över huvudet på dig, det är fult att göra så. Antingen accepterar du, och riskerar att man fortsätter behandla dig så, eller också sätter du ned foten - den här gången eller någon annan gång.
 
Du vill inte passa hunden. Därför ska du inte passa hunden. Punkt.

Min morbror skaffade en hundvalp, mest på hans frus initiativ, och sen kom hon på att hennes familjs traditionsenliga julsemester utomlands inte fungerade med en hundvalp. Då förväntade hon sig att någon ur hennes mans familj skulle ta hand om hunden, den enda som i så fall är lite hundvan är min pappa, ingen annan i släkten har haft hund. Någonsin. Hunden var så liten att den fortfarande kissade inne. Och förstörde möbler. Inget som någon som inte är hundmänniska vill ha hemma över jul.

Alla sa nej. Vissa delar av släkten hade "godkända" anledningar till att inte ta hand om den, t.ex. att vår katt inte tålde hundar och att min mosters sambo är allergisk mot pälsdjur. Andra delar sa tvärt nej. Utan att utveckla det. Hon fick inse att ingen tänkte ta hand om hunden, och ordnade så att en hundvan kollega tog den istället. Ingen kan tvinga någon annan att ta hand om ens husdjur, det får man göra själv. Det ingår i paketet när man skaffar dem.
 
Tack för svaren. Jag skulle gärna bara säga ifrån men det är inte så enkelt med den här familjen tyvärr... De är som de är, kort sagt.

Jag fattar inte såna här frågeställningar öht. Varför måste hunden ens flyttas på för att man väntar besök? Är man vettig nog ser man väl till att styra upp situationen genom att säga åt hunden att gå undan/ordna ett fredat utrymme åt den samt se till att barnet håller sig undan hunden? För inte är det väl så att man stoppar ihop hund och barn bara för att? Aldrig varit med om det.. Utan folk har vart vettiga nog att styra upp där barn och hund inte behövt hälsa på varandra helt enkelt om man inte vet.. De får titta på varandra på avstånd. Ser rött ärligt talat åt sånt och undrar om folk ska ha djur som slussar dem ut ur huset för att det inte passar??

Säg du att du inte vill..
Det fattar inte jag heller. Att barnet håller sig undan är inga problem, han är liksom ganska nyfödd, en månad gammal eller så. Att hålla hunden undan är inte heller några problem, det är bara att säga åt honom att gå och lägga sig eller i värsta fall stänga in honom i köket eller stänga ute honom från köket. Nackdelen är väl mest att han kan bli gnällig och syrran då blir asförbannad och bara skriker på honom och således orsakar en dålig stämning men jag ser inte riktigt varför det skulle vara mitt problem. Alternativt så kan hunden glatt vara med utan att få vara vid just barnet, det har då aldrig varit några problem förr. Det är liksom inte en aggressiv hund - han har huggit syrran, men då med god anledning till det. Nåja, god anledning i mina ögon, inte i hennes...

Om sånt folk ska ha djur? Ptja, morsan under andra omständigheter, kanske det. Syrran, absolut inte. Vilket mest gör den här hundpassningsgrejen överlag än jobbigare för samtidigt som jag inte vill vara nån att dumpa hunden på hur som helst så tycker jag så jävla synd om mammas hund som jämt hamnar i kläm.
 
Du får bestämma dig för om du vill fortsätta vara en dysfunktionell medlem i en dysfunktionell familj. I så fall är det (inte) enkelt, då får du ljuga, köra olika strategier som guilt trips, vara offer, bli arg och kasta skit på systern etc.

Eller får du hoppa av karusellen och träna på mer funktionella/ normalstörda/ vanliga/ socialt fungerande strategier som att bara säga nej. Och inte dras in i en massa spel.

Jag hoppade av. Det tar tid, men man lär sig hur funktionella familjer gör. Livet är jätteskönt.
 
Tack för svaren. Jag skulle gärna bara säga ifrån men det är inte så enkelt med den här familjen tyvärr... De är som de är, kort sagt.

Och då är frågan, vilka möjligheter har du? Såvitt jag kan förstå har du att välja på ungefär följande:
- håll dig undan, gör planer, var inte hemma den aktuella dagen, svara inte i telefon
- säg "jag vill träffa kusinen så jag kan passa hunden hemma hos er"
- ljug ihop nånting som du tror skulle accepteras - kanske en återanvändbar serielögn som du kan fortsätta använda vid liknande händelser i framtiden. En smittsam sjukdom är ju mer av en engångslögn men kanske att du har skulder och måste jobba extra för att inte hamna hos kronofogden?
- eller i sista hand, svälj förtreten och gör något trevligt med den stackars hunden. Så får åtminstone den en trevlig dag
 
Säg att du inte vill passa hunden. Vad är det värsta som kan hända? att din familj blir sur och tycker att du inte ställer upp? That's not your problem! du har inte skaffat någon hund och det finns, som du nämner, alternativ t.ex. att stänga undan hunden medans kusinen och barnet är på besök. Du behöver inte ha någon ursäkt, låt dem bli sura om det är så...du bor ju inte hemma och behöver lyssna på deras gnäll.

"När du säger nej till någon annan säger du ja till dig själv", det är något jag själv ofta tänker på och jag har blivit mycket bättre på att säga nej. Tänk efter vad DU vill och agera efter det.
 
Tack för svaren. Jag skulle gärna bara säga ifrån men det är inte så enkelt med den här familjen tyvärr... De är som de är, kort sagt.

Men varför spela med och ursäkta beteendet med att "de är som de är" när det påverkar ditt liv, får dig att göra saker du egentligen inte vill :confused:
Säg som det är att det funkar inte att de bestämt att du ska vara hundvakt utan att ens fråga om det går för dig just då och att de får lösa hundpassningen på annat vis än att dumpa den hos dig. Det är inte ens nödvändigt med en förklaring eller motivering. Det går bara inte. Punkt!

So what om de blir sura, då får de väl blir det och eventuellt kanske de med tiden lär sig att fråga först istället för att bestämma över huvudet på dig.

Antingen det eller så bara gilla läget utan klagomål och fortsätta leva med att de bestämmer saker över ditt huvud och att det är bara att ställa upp som gäller för din del eftersom "de är som de är"..
 
Alltså, på de flesta orter finns hundpensionat som gärna tar emot. Svårt att förstå diskussioner om att man måste hitta en släkting som ska ta hand om djuret.
 
Att rycka på axlarna och bittert muttra "det är som det är" känns ju inte som någon konstruktiv lösning, inte heller att ljuga ihop någon anledning att slippa. Varför inte vara rak och stå för dig själv och säga du också tänkte träffa kusin och kusinbarn, och att hunden får de lösa på annat sätt för du vill helt enkelt inte. Hur svårt kan det vara?
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 950
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp