Att ta tillvara på naturen...

Zenith

Trådstartare
..och dess tillgångar.

Nu har jag några frågor till er bukefalister. Jag ska ut och skörda i skogen. "Hösthamla" bland annat. Vilka träd ska jag ta och varför?
Hästen har redan valt al till en favoritsort, så jag antar att det får bli ett fång av dem. Nån som vet vilka sorts träd man använde för som hammelträd?

Fråga nr två gäller nypon. Såna vill jag plocka. Tänkte dela dem i bitar och torka. Men ska man använda allt? Eller ska man ta bort kärnorna? Och vad är bäst? Låta dem vara i bitar eller mala dem?

Sista frågan får nog gälla hallonblad. Dessa tycker hästen mycket om. Ska jag bara plocka och torka, eller hur ska jag "konservera" dem?

Annars, är det något annat ni kan tipsa om i ört- och växtväg ute i naturen såhär?

Tack för svar! :) :banana:
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

Tror inte att man får hamla träd längre, endast de som är hamlade från början... kolla med jordbruksverket....
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

Zenith skrev:
..och dess tillgångar.

Nu har jag några frågor till er bukefalister. Jag ska ut och skörda i skogen. "Hösthamla" bland annat. Vilka träd ska jag ta och varför?
Hästen har redan valt al till en favoritsort, så jag antar att det får bli ett fång av dem. Nån som vet vilka sorts träd man använde för som hammelträd?

Fråga nr två gäller nypon. Såna vill jag plocka. Tänkte dela dem i bitar och torka. Men ska man använda allt? Eller ska man ta bort kärnorna? Och vad är bäst? Låta dem vara i bitar eller mala dem?

Sista frågan får nog gälla hallonblad. Dessa tycker hästen mycket om. Ska jag bara plocka och torka, eller hur ska jag "konservera" dem?

Annars, är det något annat ni kan tipsa om i ört- och växtväg ute i naturen såhär?

Tack för svar! :) :banana:

Aspstammar är bra att ha i boxen på vintern. Brukar vara uppskattat att gnaga på. Har också hört att aspbark ger ett visst skydd mot inälvsparasiter, men ej fått detta verifierat.
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

Hm, jag antar att du äger skogen va? Annars kanske det inte är så lyckat.
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

Ja, gissa om jag skulle bli galen om någon varit ut och "hamlat" olovandes i våran skog...

Och hur många kan hamla riktigt längre egentligen??? Jag hade ute en man här förra året som visade mig på våra gamla aspar som står hätr på innegården... och det var inte nkelt kan jag säga...

Men såååå fina blev dom iallfall... fast hästarna åt sådär bra av bladeb kan jag ju säga... däremot så gnager dom gärna av barken...
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

ancan skrev:
Tror inte att man får hamla träd längre, endast de som är hamlade från början... kolla med jordbruksverket....

Klart man får göra vad man vill med egna träd! Men inte med andras.

Ask, sälg, lind, asp och rönn är gamla hammelträd. Mina hästars favorit nr 1 är ask. Nyponen plockar de dock helst själva och äter hela.

SJV har gett ut en broschyr om träd i odlingslandskapet. Där står det om hamling bl a. HH
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

HelenaHandberg skrev:
Klart man får göra vad man vill med egna träd! Men inte med andras.

Ask, sälg, lind, asp och rönn är gamla hammelträd. Mina hästars favorit nr 1 är ask. Nyponen plockar de dock helst själva och äter hela.

SJV har gett ut en broschyr om träd i odlingslandskapet. Där står det om hamling bl a. HH

Jo, såklart man får göra det på egna träd... :crazy: :eek: Jag försökte vara lite sarkastisk...

Om du bara visste vad folk TROR att allemansrätten innebär :crazy: :cry: :mad:
 
Sv: Att ta tillvara på naturen...

Självklart har jag lov att hugga ner träden i skogen ;) :smirk:
Haha, hade nog inte blivit särskilt glad ifall någon annan kalhamlat ett av träden i skogen.... :D :cool:

Och så ska jag ju inte hamla de stackars träden, utan bara såga till lite grenar. :) Mest i sysselsättningssyfte till vintern när hagen är tråkig och de måste stå inne på box. Lite sly och lite annat som ändå ska bort.

HH: Tack som alltid för svar. :) Ask säger du det...har jag tyvärr lite dåligt med. Och tyvärr är inte det lilla jag har i något stort behov av att bli upprensade... Sälgen och asp däremot... :D
Nyponen plockar jag väl då och låter torka.

Och till alla andra utan egen skog: Det är INTE tillåtet att hugga ner andras träd och ta med sig hem!! :D :devil:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 893
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp