Att tävla ponny mot stora hästar

Kiwifrukt

Trådstartare
Ifall man vill tävla ponny mot stora hästar, för att ryttaren fyllt arton, hur registrerar man hästen i TDB då? Som den ponnykategori den tillhör, eller som ridhäst? Hästen ifråga är aldrig tävlad tidigare, och finns inte med i databasen sen innan.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Som arrangör är man glad om ponnyn är registrerad som häst :)
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Tack för ditt svar. Ställer det till något om ponnyn är unghäst, och alltså "får" tävla i sin "riktiga" kategori avdelning B med vuxen ryttare?
(Det är mest i hoppningen piloten är lite mesig och hade tyckt att lägre hinder var en skön mjukstart, i dressyren får hon i vilket fall gå mot de stora från början, så det är egentligen ingen big deal. ;))
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Utan att veta säkert så tror jag att du ska registrera den som ponny. Det finns ju regler för vilka klasser som ponnyer får ställa upp i.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Så länge den får gå avdelning b så kan den väll gå där? Så får ni lagom höjd på hindren och kan skola in den på lagom tävlings höjd, och sen när ni fått rutin gå upp till 80-90 i storhäst klasser.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Jag har ett par ponnyer som jag har tävlat som storhäst. En av dem tror jag blev kategoriserad som storhäst, de andra som D-ponny.
I verkligheten är det två D-ponnyer och en C-ponny, alla tre är fjordingar.
Kan inte komma ihåg att jag gjorde mer än att skriva namn och ras; tror inte att jag egentligen kategoriserade dem utan det gjorde nog SvRF själva.

Edit: C-ponnyn är registrerad som häst, D-ponnyerna som D-ponnyer...

Det finns regler för vilka klasser ponnyer får gå, ja.
Man får inte rida klass där byten i språnget ingår, innan man gjort två (tre?) starter i klass som innehåller öppna och sluta. Vilket i och för sig inte är så stor skillnad jämfört med häst, eftersom byten i språnget inte kommer förrän MSV B och dit måste man ju kvala i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

jag har hört av andra att man bör lösa ponnylicens. Gör du det får du både tävla ponny avd B och storhästklasser. Tror det kan bli strul om du har hästlicens och vill tävla en ponny-avd B.

Enligt ansvarig på SvRF får du tävla ponny avd B parallellt med storhäst avd A.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Tack för ditt svar. Ställer det till något om ponnyn är unghäst, och alltså "får" tävla i sin "riktiga" kategori avdelning B med vuxen ryttare?
(Det är mest i hoppningen piloten är lite mesig och hade tyckt att lägre hinder var en skön mjukstart, i dressyren får hon i vilket fall gå mot de stora från början, så det är egentligen ingen big deal. ;))

Då skulle jag registrera den som ponny, ifall du hittar en pilot som ska tävla i ponnyklasser
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

jag har hört av andra att man bör lösa ponnylicens. Gör du det får du både tävla ponny avd B och storhästklasser. Tror det kan bli strul om du har hästlicens och vill tävla en ponny-avd B.

Enligt ansvarig på SvRF får du tävla ponny avd B parallellt med storhäst avd A.

Finns inget som heter ponnylicens, för hästar finns det hästlicens (gäller både häst och ponny) och lektionshästlicens.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Tack för alla svar. Jag har försökt kika på vad andra står registrerade som i TDB, men jag vet knappt några ponnyer som går storhästklasser, så det var lite svårt. ;)

Jag har aldrig tävlat dressyr tidigare, utan bara hoppning, men vill göra båda delarna nu, på lite lätt nivå. Får en ungponny gå avdelning B även i dressyr?
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Jag har tävlat en av mina ponnyer som ridhäst och hon är sen många år registrerad som D-ponny i TDB :idea: Det kan hända att startlistorna blir lite knepiga att fixa till i Equipe men det har gått att lösa med ett snabbt telefonsamtal.

Såhär säger TR II Mom 220 om din andra fråga:
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års
ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta
utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny som deltagit utom tävlan med överårig
ryttare, får därefter inte starta inom tävlan under samma meeting.
 
Senast ändrad:
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Tusen tack. :bow: Om jag har fattat det rätt så innebär det att jag då får "tävla" henne i ponnykategorin hon tillhör (hon är D-ponny, så steget upp till häst är inte enormt) mot andra D-ponnyer, men det blir mer som en clear round i hoppning (ingen omhoppning) och typ Pay and Ride i dressyr? Jag får en liten hum om hur hästen går, men blir inte placerad?
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

I hoppning är avdelning B alltid bedömning A eller clear round. Alltså ingen omhoppning.
I dressyr får du ett protokoll men kan inte bli placerad.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

Min ponny har tävlat bland stor hästar sedan 5års ålder, nu 7år. Har hästlicens och tävlat tom Msv B dressyr. Samma regler gäller för ponny o stor häst med kval o sådär.
 
Sv: Att tävla ponny mot stora hästar

I hoppningen är det avd B om du startar på ponnytävling. Men om den ska gå där i avd B måste den ha gällande mätintyg antar jag. Har inte kollat upp om man får starta utom tävlan i hoppningen på samma sätt som i dressyren. Här uppe vet jag ponny som startat på ponnytävling i dressyr utan mätintyg utom tävlan, vet dock inte om det är gällande praxis.

Startar du på storhästtävling är det bara att anmäla. Blir lite lustigt ibland på Equipe, men jag har iaf aldrig behövt maila och fixa med nåt sånt. Här uppe är vi ganska ofta ett gäng vuxna ponnyryttare på dressyrtävlingarna:).
 
Får jag tävla min sons ponny i dressyr? Om ja, är det något särskilt jag behöver tänka på eller anmäler jag bara som vanligt på tdb?
 
@Emiro Bara att anmäla och tävla på :)! Regeln om "stadigvarande ryttarbyte" är borttagen sen några år så nu finns ingen begränsning för ponny att gå både med junior och senior.
 
Delvis KL.
Jag förstår fortfarande inte om jag ska låta min ponny vara "ponny" eller byta till "häst" på ponnyns registreringssida...?

Ponnyn är 8 år och är slutmätt med mätintyg reg i TDB.

Jag har tänkt tävla lokal dressyr ridhästklasser (jag är 30 år) men nu senast när jag ville rida P&R med anmälan i TDB så var det samma anmälningsklasser för ponny och häst och då blev ju min anmälan i listan som d-ponny. Mindre viktigt på P&R/P&J, men viktigare om det skulle vara ex klubbmästerskap eller hoppning/terräng där man tex inte får rida P60 med ridhäst oftast (även på klubbtävling).

Händer det ngt om jag byte från ponny till häst efter att jag löst licensen?

Hur viktigt är det att detta blir rätt? Går det att ändra under pågående säsong? :)

Tack på förhand! MVH Karin

@Emiro Bara att anmäla och tävla på :)! Regeln om "stadigvarande ryttarbyte" är borttagen sen några år så nu finns ingen begränsning för ponny att gå både med junior och senior.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: escodobe
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp