Att tävla själv

Jag vet inte var ni brukar/brukade tävla, men här uppe i Mittsvenska har vi oftast en funktionär som släpper in på framhoppningen (om den inte är så stor så att det kan vara fritt) och en funktionär som lägger upp bommar, höjer och sänker, mm. Dessutom så är det inte ovanligt att se överdomaren kring framhoppningen.

Framhoppningen är stökig, det är flera nervösa ryttare (och medhjälpare) som vill få till sin uppvärmning på sitt sätt på en begränsad yta. Men det ska inte släppas vind för våg, då har arrangören och överdomaren misslyckats anser jag.

Mvh,
Lady_S

Här där jag tävlar (typ Dalarna, Uppland, Gävleborg) brukar det också finnas funktionär inne på framhoppningen. Bäst är såklart när det är någon vuxen, rutinerad som står där som kan säga ifrån när det behövs :up:
Jag tror faktiskt inte det är många tävlingar alls, varken på ponny eller häst, som jag varit på som INTE haft funktionär(er) som kunnat hjälpa till vid hindren och så.
 
Jag tävlar än så länge bara lokalt, och även om det ofta är lite kaos på framhoppningen (pga ryttarna då) så brukar det fungera helt okej med höjning och sänkning, tycker jag. Finns alltid funktionärer på framhoppningen som kan hjälpa till med det och att lägga upp bommar.

Det händer väl att någon lägger beslag på ett framhoppningshinder, värst är när de lägger ner räcket på 40 och hoppar gång på gång :meh: Eller de som tar ner bakbommen på oxern, det fattar jag verkligen inte! Varför?
Men förutom det, som visserligen händer på i stort sett varje tävling men de flesta är faktiskt rätt snabba med att lägga upp hindret igen, så upplever jag sällan några problem med själva hindren, tack och lov.

Jag är alltid själv på framhoppningen och det brukar gå bra :)

Tar ner bakbommen på oxern kan man göra för att hästen kanske är väldigt tittig, det blir då lättare att komma över utan att den slår sig om den skulle ta ett konstigt språng. Det blir dessutom lättare att ta sig över.
Det kanske är för att räcket är upptaget och man inte kommer åt det, då gör man oxern till ett räcke om den är ledig.
Första anledningen är inte helt ovanlig när det är första gången någon är ute med sin helt gröna unghäst.
 
Åkte i princip alltid själv.
Skrev att jag gärna startade sent så att jag kunde gå banan utan att behöva ta ut hästen innan.

Hästen lastade sig själv.
Åkte utan mellanvägg, så hon inte kunde åka trångt.
Sadlade hästen i transporten då det ändå fanns plats till det.
Vid behov bytade jag även om själv i släpet .
Behövde jag brodda så band jag hästen utanför i en ögla på släpet.
Använde rampen som pall vid uppsittning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 992
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 286
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp